Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:39

Ik vind jou,xyvonnex, niet overkomen als een volwassen vrouw,je hebt een gezin,kinderen, andere dieren en dan ga je geld lenen, denk even na en verkoop dit veulen,niet omdat je niet in staat zou zijn om te leren hoe er mee om te gaan maar om het jezelf niet nog moeilijker te maken, daarmee hoef je hem niet aan eppie te verkopen maar als je haar de kosten terug hebt betaalt kun je hem, met een duidelijk verhaal erbij weer verkopen. geloof me,uitmesten en poetsen is echt wat anders dan een jong paard goed opvoeden, nu heeft het veulen een tweede kans gekregen, als het met de opvoeding fout gaat krijgt het die meestal niet.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:40

kortom een topic met een veel te hoog penny gehalte!!!!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:41

Ben een stille meelezer en ik begin er stilaan een wrang gevoel aan over te houden. Niemand van ons kent beide dames en weet voor 100% wat er nu juist gezegd en gedaan is, laten we aub niet in hun plaats beslissen wie nu het meest geschikt is om het veulen te houden.
Beiden hebben hun best gedaan om het veulen te redden, maar nu begint het zo stilaan op een heen-en-weer getrek met een stuk speelgoed te lijken. Wie het veulen gekocht heeft, is eigenaar, klaar. Ik ga er van uit dat er op de pensionstal nog mensen zijn die weten hoe ze met een veulen moeten omgaan en Yvonne met raad en daad zullen bijstaan. Zomaar van achter de pc beweren dat iemand niet geschikt is vind ik een beetje te ver gaan. In plaats daarvan zouden we Yvonne beter overstelpen met goede tips. En hopen dat ze af en toe wat foto's en nieuws van het veulen op bokt plaatst, zou dat niet veel mooier zijn?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:43

megahaf schreef:
Ben een stille meelezer en ik begin er stilaan een wrang gevoel aan over te houden. Niemand van ons kent beide dames en weet voor 100% wat er nu juist gezegd en gedaan is, laten we aub niet in hun plaats beslissen wie nu het meest geschikt is om het veulen te houden.
Beiden hebben hun best gedaan om het veulen te redden, maar nu begint het zo stilaan op een heen-en-weer getrek met een stuk speelgoed te lijken. Wie het veulen gekocht heeft, is eigenaar, klaar. Ik ga er van uit dat er op de pensionstal nog mensen zijn die weten hoe ze met een veulen moeten omgaan en Yvonne met raad en daad zullen bijstaan. Zomaar van achter de pc beweren dat iemand niet geschikt is vind ik een beetje te ver gaan. In plaats daarvan zouden we Yvonne beter overstelpen met goede tips. En hopen dat ze af en toe wat foto's en nieuws van het veulen op bokt plaatst, zou dat niet veel mooier zijn?

Niks meer aan toe te voegen!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:47

Ik heb heel het topic maar even meegelezen om te kijken waar het nou allemaal om draait.
Ik heb respect voor beide dames, de een omdat ze het veulen heeft gered (maar waarom vervoeren op de achterbank?) en de ander voor de intensieve zorg voor het veulen.

Het veulen kan volgens mij beter naar het penison omdat ze daar 24/7 lekker buiten loopt en met andere veulens en paarden.
Voor de rest wil ik niet te veel oordelen, maar mensen denk na voordat je aan een moederloos veulen begint het is zielig maar als je niet weet hoe je het moet opvoeden wat is er dan zieliger..
Ik wil alleen maar zeggen ik hoop dat Billy/Jay Jay een goed tehuis zal krijgen zonder geruzie om hem! Hij is gered klaar!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:47

Wat ik uit het hele verhaal begrijp is het gewoon een impuls aankoop van Yvonne geweest. Jammer! dat is voor geen enkel dier goed. Tussen de regels door proef ik dat er meer "zeer" zit tussen TS en Yvonne.
Als ik Yvonne was had ik hemel en aarde bewogen om in ieder geval toch bij mijn veulen te mogen. Het blijft wel een raar verhaal dat je een veulen koopt, die vervolgens toch elders brengt dan je aanvankelijk wilde en dan ook nog een paar dagen naar de camping gaat. Ik zie verder nergens staan wat Yvonne heeft geprobeerd te regelen voor haar moederloze veulen, buiten dan de opvang door TS. Dat TS zo reageert MOET een reden hebben.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:51

megahaf schreef:

Inderdaad +:)+

O gut O gut echt bokt weer op zn smalst. Iedereen weet het beter. (sorry voor het gebruik van hoofdletters, was trouwens een erge kinderachtige reactie)Het is internet en jullie zijn er niet bij geweest :Z

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:51

xyvonnex schreef:
Nee heb haar niet meer gesproken en wil dat ook niet meer.Mijn bangheid heeft plaats gemaakt voor boosheid.IK stuur mijn mail verkeer met de paardehandelaar mee.dat is toch genoeg.Iemand anders zal dan auto rijden en er zijn nog andere trailers beschikbaar.
Ik woon in zeeland dus boeren genoeg(hahaha)
als mensen onterechte dingen over mij op internet gaan gooien,kan ik niet goed tegen.BAH!!!Dus ja nou mevrouw mag me bellen hoor,dan zal ik haar netjes te woordt staan.Maar verontschuldiging is hier zeker op zijn plaats.(das dan mijn mening)

dus zwart wit gezien...eerst mag ze jou uit de brand helpen,na dat jij heel dom en ondoordacht een veulen van 4 weken oud koopt!
terwijl je niet eens weet wat het veulen aan voeding moet hebben???
nadat je er een dag met het veulen rond gezwerft hebt ga je ten einde raad naar eppie toe...die helpt je uit de brand!!!
zei heeft ook geen genoeg tijd voor hem en zorgt dat het veulen naar friesland en nu dat geregeld is krijgt ze een schop na???
nou geloof mij,als je dat veulen bij mij gebracht had had je het veulen noooit weer gezien!
het enige goede in dit verhaal is dat je gelukkig zo slim was om het veulen weg te brengen naar iemand die er wel verstand van heeft!
ik had zoiezo het veulen aan eppie gegeven!alleen al omdat dat het beste is voor het veulen,alle veulens zijn schattig!
maar ze worden ook groot!en ze hebben veel verzorging nodig en het kost ook veel geld!dit veulen heeft in zijn nu 5 weken al genoeg mee gemaakt vind ik,denk aan het veulen en niet aan jezelf!
je zei in het topic dat je steeds geld moest lenen,nou dan wil ik nog wel zien of je het red met alle onkosten.
wees verstandig en doe wat goed is voor het veulen!ga eerst leren hoe je met paarden om moet gaan wat ze eten hoe je ze moet verzorgen enz...en koop dan een keer een leuk paardje!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:53

Ik ben al héél lang stil aan het meelezen.

- Ik vind dat Eppie té haastig gereageerd heeft.
- Ik vind dat Yvonne té makkelijk een moederloos veulen op haar nek heeft gehaald.

Die ruzie ga ik me niet mee bemoeien, heb al in de kleuterklas gezeten, dank u ;)

Wat Eppie ook gedaan heeft voor het veulen, het is en blijft Yvonne's eigendom. Kunnen mensen hoog en laag springen, dat is het feit.

Ik snap ergens wel dat je het veulen niet weg wil doen; maar houd alsjeblieft rekening met het veulen, en niet met je eigen gevoelens.

Dit hoeft dan weer niet te betekenen dat je het veulen aan eppie hoeft te verkopen.

Anyway, dat heeft mij niet aangezet tot posten hier;
áls je dan toch besluit het veulen te houden, ga dan naar de bibliotheek en lees je in over paardengedrag. Daarnaast moet je lekker streng voor jezelf gaan worden. Als het paardje dan terug komt na deze 3 maanden, moet je m meteen naar een goede opfok doen. NIET een met alleen maar veulens, leert ie nog geen bal. Het beste voor dit veulen is een goede gemengde kudde. Met een paar oudere merrie's, een paar jaarlingen, en twenters en nog wat jonge paarden, en natuurlijk leeftijdsgenootjes. Waar hij de gedragsregels leert en leert om paard te zijn, alles wat hij dus nu mist. Jij zal er niet teveel mee om kunnen gaan, hij moet eerst leren paard te worden, dan pas kan hij ook nog leren met mensen om te gaan.
tenminste, hoe ik het aan zou pakken.

Wat ik dan wel weer raar vind, is dat iedereen roept dat Yvonne het veulen niet zou 'mogen' houden. Als Yvonne slim is gaat ze lekker naar een manege, en gaat ze goed leren rijden en met paarden om gaan. Ondertussen gewoon veel lezen, veel op de manege rondhangen, dan leer je snel genoeg iets.

En als je dan over 3jaar (het liefst zelfs 4!) dan zorgt voor genoeg (professionele!!!) hulp met het inrijden dan zie ik niet waarom je het paardje niet zou kunnen houden. Mits je dat kan betalen, maar ook dat is weer iets dat heel bokt niets aan gaat. ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:54

Mijn eerste paard was ook een hengstveulen. En dan ook nog een die helemaal geen opvoeding heeft genoten. Ik heb hem ook niet naar de opfok gebracht maar hij stond wel samen met een leeftijd genootjes en andere paarden. Ik had een ontzettend goede band met hem kon alles bij hem doen hij liet alles toe. Ik was toen net 18 dus eigenlijk ook een impuls aankoop. Ben nu 18 jaar verder en moet zeggen dat ik veel van Jasper heb geleerd. Als veulen veel in handen geweest en later ook.

Heb verschillende veulens gehad en eigenlijk nooit inde opfok gedaan. Ze stonden altijd bij mijn andere paarden in de kudde. Nu heb ik wel een shet die ontzettend graag speelt en kliert.

Yvonne als je vragen hebt mijn pb staat altijd open.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:55

Ik geloof ook niet dat je zonder reden zoals Eppie reaggeerd... Wij weten waarschijnlijk echt niet alles over wat er tussen TS en Yvonne gebeurd is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:55

Ontzettend raar allemaal, vraag me af waar de waarheid hier ligt, ik denk dat wij vanachter de pc hier slecht over kunnen oordelen (hoewel ik neig naar TS, die er imo veel voor heeft gedaan, meer verstand van zaken heeft en een beter perspectief biedt...)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:23

xyvonnex schreef:
IK stuur mijn mail verkeer met de paardehandelaar mee.dat is toch genoeg.

Ja maar dat maakt je natuurlijk nog geen eigenaar ik heb ook mail verkeer over dit veulen van de handelaar. Ik ben daar ook geweest maar heb hem niet mee genomen. Maar dat maakt mij toch geen eigenaar van een veulen omdat ik e-mails heb van de handelaar?
Ik heb ik die mail ook staan dat als ik hem als ik hem echt leuk vind ik hem s'middags nog kom ophalen. Dat was de donderdag voor jij hem hebt mee genomen toen ie net op internet stond.
Ik heb wel eerst de haalbaarheid bekeken wat ik zou kunnen doen voor dit veulen en naar aanleiding van mijn dierenarts besloten het niet te doen omdat het gewoon heel veel tijd inneemt en ik dat niet kan maken tegen over mijn gezin en mijn andere paarden.

xboggiex

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:28

Ik had je al eerder een pb berichtje gestuurd dat ik een merrie ken die graag over veulens waakt.
Ik heb nu de rest van het topic met grote verbazing zitten lezen, En wil toch even reageren in het topic zelf.

Want ik vraag me af of je al eerder paarden gehad hebt want ik weet zeker dat het je vies tegen gaat vallen alle kosten die erbij komen want met 300.= euro per maand zul je het voorlopig wel even redden maar niet lang want stel dat hij ziek wordt dan moet de dierenarts komen en die zijn echt niet goedkoop. Het is waarschijnlijk een papierloos veulen dus als hij straks groot is of je kan het door omstandigheden niet meer aan om hem te houden, houd er dan rekening mee dat hij waarschijnlijk niet meer opbrengt dan 1000,= terwijl hij veel meer gekost heeft. (kijk maar eens op marktplaats of speurders wat je nu voor een gezond papierloos veulen moet betalen dat is al veel minder dan dat Jee Jee jou gekost heeft als hij zometeen terug komt uit friesland)

Ik ben net als jij (denk ik) wil altijd alles helpen wat moederloos of hulpeloos is maar ik ben er helaas al hard achter gekomen dat het niet lukt en dat jezelf straks met schulden zit en dan ook zelfs het dier niet meer bezit waarvoor je het hebt gedaan.
Ik raad je dus aan om het veulen te verkopen, desnoods aan Eppie maar laat dan wel zwart op wit zetten dat ook zij nu de opvang betaald.
Wees reëel en denk eens goed aan jezelf en je kinderen en de dieren die je al hebt, zijn zij het waard om straks in de schulden te zitten?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:33

Aanschafkosten: 250
Kosten die Eppie gemaakt heeft: 250?
Opvang Friesland: 3 x 300 = 900
+ Geld pensionstal
+ Wormenkuren/entingen/hoefsmid
+ evt. dierenartskosten

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:35

megahaf schreef:

Helemaal mee eens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:03

In mijn ogen dacht Yvonne even een veulen te redden, uit een goed hart.

Een moederloos veulen tijdelijk in de achtertuin zetten kan de beste overkomen, mijn Robijn heeft ook 10 dagen in de geitenstal in de achtertuin van mijn moeder gestaan. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren wat er ineens op je dak komt met een moederloos veulen, 24 rond om de 2 uur voeren gaat je niet in de kouwe kleren zitten.

Ik kreeg gelukkig regelmatig een dagdeel/nachtje hulp waar ik nu nog zeer dankbaar voor ben. Het sloopt je.

Vervolgens klopte ze aan bij Eppie, die dat beest koud op haar dak kreeg, aanzag hoe Yvonne tobde (het is ook heel normaal voor zulk een veulen om moeite met drinken uit een fles/bakje te hebben, ze krijgen heel snel voorkeuren, bij mij duurde het 3 of 4 ellendige dagen voor het goed ging)

Eppie kreeg ineens moedergevoelens naar het veulen toe, en besloot de boel over te nemen. Maar na een week besefte ze waarschijnlijk dat de zorg veel te veel voor haar en gezin was en wilde ze eigenlijk wel weer van het diertje af.

Toen kwam kennelijk de veulenopvang in beeld. Daar staat het diertje in ieder geval op een plaats met paardengezelschap en de kennis en arbeid om het het beste te geven.

Mijn advies aan zowel Eppie als Yvonnne: LAAT DIT DIERTJE LOS!

Een flesseveulen is niet niks, alleen zeer ervaren mensen, met heel veel paardenverstand, inzicht en doorzettingsvermogen, zijn in staat een flessenveulen op te voeden tot een dier dat zijn plaats kent en prettig gezelschap wordt.

Het gaat heel vaak ook fout.

En nog even over castreren: mijn Robijn is tot zijn 2de hengst gebleven. En toch, met alles wat ik later nog te weten kwam, zou ik iedereen met een flessenveulen willen aanraden dit dier zo spoedig als maar kan, te laten castreren.
Zodra dus beide ballen aanwezig zijn.

Yvonne, Eppie, laat jullie eens goed voorlichten over alle problemen rond flesseveulens, ga eens met de eigenaren van de veulenopvang praten.

En probeer in het belang van dit diertje te denken.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:08

megahaf schreef:

Helemaal mee eens.

Vind het ook nog eens knap van Yvonne dat ze hier zelf om advies vraagt.
En waarom zou ze het niet kunnen opvoeden, als het veulen straks terug komt,
gaat hij of naar een pensionstal of de opfok in, maar beide in een kudde geeft ze
zelf aan.
En de eerste 2 jaar moet je er weinig mee doen, zie dan niet goed in wat er verkeerd zou moeten gaan.
Ze heeft 300 euro pm voor het veulen dat moet straks ruim voldoende zijn, dat kosten mijn 2 paarden echt niet in de maand.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:10

Citaat:
En de eerste 2 jaar moet je er weinig mee doen, zie dan niet goed in wat er verkeerd zou moeten gaan.

Dan ben jij duidelijk nooit in aanraking geweest met flessenveulens.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:12

en als ze goedkoper wil staan ,kan ze beter voor opfok kiezen.

hier in de buurt is de opfok rond de 125 /150 euro p/m

op een pensionstal ben je bijna het dubbele kwijt.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:13

Met het bovenstaande wat Moudy en Megahaf schrijven ben ik het ook mee eens.
En wat ik al eerder gezegd heb .
Sommige van jullie staan zo ontzettend gauw klaar met hun oordeel dat is gewoon om te kotsen.
Echt Bokt op zn smalst. Zeker erg moeilijk om iemand in zn waarde te laten :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:16

Moeten deze reacties nou echt?
Voor je het weet zit er door jullie een slotje op, en heeft zowel Eppie als Yvonne niet meer de kans om hun verhaal te doen.
Laten we gewoon hopen dat ze eruit komen en het veulen sterk en gezond op zal groeien, en onze hatelijke opmerkingen verder voor ons houden.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:21

Lekker makkelijk om Yvonne hier zo te zeggen wat ze wel en niet moet.. Het is nog altijd haar veulen dus zij mag zelf weten wat ze er mee doet. Iedereen maakt wel eens domme fouten maar daar leer je van.. iedereen is ergens begonnen met rijden of verzorgen.. Ben benieuwd of dat allemaal in één keer goed ging.
En of ze nu wel of geen geld overal voor heeft is haar zorg en niet de onze. Ze zegt toch dat ze geld genoeg heeft om elke maand het bedrag te betalen.

Net of wij allemaal zo perfect zijn en alles goed doen met onze paarden!!!

Geef haar liever advies ipv haar te zeggen wat ze moet doen.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:25

Cayenne schreef:
Moeten deze reacties nou echt?
Voor je het weet zit er door jullie een slotje op, en heeft zowel Eppie als Yvonne niet meer de kans om hun verhaal te doen.
Laten we gewoon hopen dat ze eruit komen en het veulen sterk en gezond op zal groeien, en onze hatelijke opmerkingen verder voor ons houden.

Wie bedoel je daarmee?
Ik heb gewoon zin om te temmen vanwege sommige reacties

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:35

knooopje schreef:
xyvonnex schreef:
Nee heb haar niet meer gesproken en wil dat ook niet meer.Mijn bangheid heeft plaats gemaakt voor boosheid.IK stuur mijn mail verkeer met de paardehandelaar mee.dat is toch genoeg.Iemand anders zal dan auto rijden en er zijn nog andere trailers beschikbaar.
Ik woon in zeeland dus boeren genoeg(hahaha)
als mensen onterechte dingen over mij op internet gaan gooien,kan ik niet goed tegen.BAH!!!Dus ja nou mevrouw mag me bellen hoor,dan zal ik haar netjes te woordt staan.Maar verontschuldiging is hier zeker op zijn plaats.(das dan mijn mening)

dus zwart wit gezien...eerst mag ze jou uit de brand helpen,na dat jij heel dom en ondoordacht een veulen van 4 weken oud koopt!
terwijl je niet eens weet wat het veulen aan voeding moet hebben???
nadat je er een dag met het veulen rond gezwerft hebt ga je ten einde raad naar eppie toe...die helpt je uit de brand!!!
zei heeft ook geen genoeg tijd voor hem en zorgt dat het veulen naar friesland en nu dat geregeld is krijgt ze een schop na???
nou geloof mij,als je dat veulen bij mij gebracht had had je het veulen noooit weer gezien!
het enige goede in dit verhaal is dat je gelukkig zo slim was om het veulen weg te brengen naar iemand die er wel verstand van heeft!
ik had zoiezo het veulen aan eppie gegeven!alleen al omdat dat het beste is voor het veulen,alle veulens zijn schattig!
maar ze worden ook groot!en ze hebben veel verzorging nodig en het kost ook veel geld!dit veulen heeft in zijn nu 5 weken al genoeg mee gemaakt vind ik,denk aan het veulen en niet aan jezelf!
je zei in het topic dat je steeds geld moest lenen,nou dan wil ik nog wel zien of je het red met alle onkosten.
wees verstandig en doe wat goed is voor het veulen!ga eerst leren hoe je met paarden om moet gaan wat ze eten hoe je ze moet verzorgen enz...en koop dan een keer een leuk paardje!

en voor sommige misschien handig om te lezen. :)
ze heeft haar niet uit de brand geholpen als je even goed leest!
ze heeft haar aangeboden even op het veueln te passen toen yvonne doodmoe was en toen ze terugkwam eigende ze zich het veulen toe en mocht ze er zelfs niet meer in de buurt komen.
verder was het eerst een lief vrouwtje en had ze daarna in een dag flinke schulden.
ik vind eppie belachelijk, zomaar andermans veulen toeeigenen.
verder denk ik dat we ipv met modder te gooien beter adviezen kunnen geven.

@yvonniej: heb je ervaring met jonge paarden?