Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:44

heeft iedereen trouwens een camara om de merrie in de gaten te houden? volgens mij wel het merendeel of niet? ik wel in ieder geval. vind ik wel leuk

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:46

Wij zijn stallen aan het bouwen bij mijn ouders en nu had mijn vader al gezegd dat hij wel graag een camera wilde hebben om op de merrie te richten. Zo kan hij overal in de gaten houden hoe het met haar gaat. Dus die camera zal er wel komen! Ik vraag me alleen af of je het dan ook via internet kunt zien als je op je werk bent? je zou natuurlijk de webcam van de pc op het beeldscherm van de camera kunnen richten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:50

ja dat zou kunnen. ik denk dat wanneer je de camara plaatst op een site het wel zou kunnen, moet je even aan marije vragen, die heeft daar meer verstand van. Maar dat kost wel geld geloof ik, anders had ik dat ook gedaan.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:51

@ Dries en Terrorita, Veelsterkte! Dries, die kleine ziet er idd raar uit. Heeft de da hier nog wat over gezegd, of dat hij al langer dood was in de baarmoeder?

@Frenia, Opvoelen in de 5e maand heeft ook zijn risico's en als en dan een tweeling is, kan je er toch al niets meer aan doen. Het moet echt in het beginstadium gezien worden, om er eentje weg te laten halen.
En jee zeg, ik moest nu alweer 3 pagina's bijlezen!

flettie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:52

Pfff, zo even een paar drukke dagen op het werk gehad. Maar mijn stapeltjes zijn in ieder geval weer weg gewerkt dus daar hoef ik niet meer de hele tijd tegen aan te kijken

@ Mariska_28 en dries: allebei heel veel sterkte toegewenst. Maar vooral ook voor jullie merries

@ terorita: pfff, bij jullie op stal ook al een merrie verworpen?

Ik krijg er ook wel de kriebels van hoor. Met name bij die veulens van Mariska_28. Haar merrie was namelijk net zo voor als Fayette is
Ik heb Fayette vorige week laten inenten maar eigenlijk er niet eens bij stil gestaan dat ze daardoor eventueel ook zou kunnen verwerpen... Gelukkig zit Beeb nog steeds bij haar in de buik en daar mag ie de komende 3 maand ook nog blijven zitten.

Rijden? Tja, met dit weer heb ik er altijd zelf ook minder zin in. Ik heb Fayette gisteren nog wel gelongeerd. Na enig aandringen van mijn kant begon uiteindelijk haar motortje wel te werken om vervolgens niet meer te willen stoppen Ik weet het eigenlijk niet. Misschien als het vanavond droog is maar eens zien wat Fayette er zelf van vindt dat ik nog erop kruip... En anders moeten we maar aan de wandel gaan met de zaklantaarn erbij. Langs de weg waggelen enzo

Camera hebben wij ook. En komt ook op internet. Moet alleen even vriendjelief gaan porren dat ie met de installatie daarvan gaat beginnen. Hem kennende doet ie daar ook nog wel 3 maand over

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:15

Wij hebben ook een camera, maar die komt niet op het internet. Het is alleen maar dat ik met waken alleen maar op het beeldschermpje hoef te kijken. En niet helemaal naar buiten de kou in moet. (heb ik ook 2 jaar gedaan, en dat is niet goed voor je slaap )

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:21

Wi hebben geen camera. Alleen herman zijn water. En op het moment dat ik dénk dat het komt: Angela komt de stal niet meer uit. Daar trotseer ik wind regen (Zit binnen maar goed, ff voor de drama) maar vooral kou voor ( lees: is grootste koukleum van herpen ).
@ holly: ik kijk natuurlijk ook hoe utah reageert. Mocht ze na de bevalling nog slapjes etc zijn dan wacht ik natuurlijk ook met beginnen met rijden.
Ik wil nog 1 keer op Utah zitten, om het voorgeval van zondag niet als laatste rit te hebben. Vind het wel fijn als ze met een normaal ritje haar werk afsluit . (is denk ik voor mezelf ook wel fijner)

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:38

Hahahah.. Jij maakt er wel een heel spannend verhaal van CarpeDiem ! En dan de 1e nacht sta je voor de stal, heel leuk. De dag daarna sta je weer voor de stal, want stel je voor dat het gebeurt en je bent er niet bij! En dat dan een paar weken lang! Misschien is jou water beter als dat van mij, maar ik denk als mijn merrie loopt te kegelen constant dat het veulen geboren gaat worden

Ik doe gewoon flauw hoor

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:28

Haha, ik vertrouw ook niet op mijn water, maar op dat van Herman. Die is bij de geboorte van Utah, Winston en Astra geweest. "voelde ie aan zijn water". Ik ben benieuwd. tegen die tijd heb ik ergens een videocamera geleend, en ga ik alles filmen (laten filme).

Flauw doen mag. ben ik zelf ook goed in!

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:57

@ Dries... Wat een nare foto's...

Morgen komt bij mij de DA enten.. Na al deze verhalen ben ik beetje bang geworden met pauk en dr dikke buik.. Ze wordt dus gelijk even gecontroleerd..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:18

enting tegen rhino pauk? hol wordt daar niet tegen ingeent. ze wordt in week 10 of 11 geent tegen tetanus en influenza. dus 3 weken voor de uitgerekende datum

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:21

Jep ook Rhino.. Altijd eigenlijk al.. Je weet maar nooit

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:29

heb vandaag de DA aan de lijn gehad. en die zei dat het beter is om wel te enten voor de bevalling.
Dus ga ik dat maar even doen.

Verder wil ik ook een camera voor me paard.. ik wil niet door die kou naar me paard MIDDEN in de nacht alleen op stal..

maar ja.. helaas PINDAKAAS

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:31

als je toch ent vlak voor de bevalling dan zit het toch ook in de biest?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:54

euh
geen idee

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:56

frenia schreef:
Nee, normaal niet, alle tweelingen bij paarden zijn twee-eiig, maar er komt wel eens unilocatie voor. Dan liggen beide vruchtjes zo dicht tegen elkaar, dat ze niet onderscheiden worden. daarom kan je ook best wat vaker scannen op tweelingdracht, in de hoop dat er dan tijdens een scan geen uniclocatie is. maar als je dus de pech hebt dat ze altijd zo dicht tegen elkaar liggen, kan het dus zijn dat de tweelingdracht over het hoofd wordt gezien.

ps: die unilocatie wordt trouwens vaak verward met eeneiig zijn...

Onze veearts riep mij tot de orde toen ik blij was dat er maar 1 ei was bij Lita. Ik riep dat het dan iig geen tweeling zou zijn, hij zei toch echt dat eeneiig ook voorkwam, dus dat het nog niet zeker was..
(de andere eitjes waren allemaal klein gebleven, dus hij wist heel zeker dat er maar 1 was)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:04

hol is twee maal gescant, eerst om te kijken of ze wel drachtig was, wat dagen er na of ze nog steeds drachtig is. ze hebben het niet gehad over een tweeling dus ik hoop dat dat niet het geval is.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:16

Epona moest vorige week verplaatst worden naar een andere wei. Samen met haar maatje op de trailer. Wat er gebeurd is weten ze niet precies, maar Epona is komen te liggen op de trailer (geen tussenschot, dus naast dat andere paard). Bij de wei gekomen de andere merrie eraf gehaald en zij probeerde te gaan staan, toen kwam ze onder de stang te liggen. Ze heeft zo een tijdje moeten wachten tot er hulp kwam en ze hebben haar van de trailer af getrokken. Er was daarna niet echt wat aan haar te merken en ze is al die tijd heel kalm gebleven. Als er nu maar niets met het veulen gebeurd is. Ze staan daar in een bos en de eigenaar komt er ook niet dagelijks, nu blijf ik me helemaal tot ze naar huis komt afvragen of ze nog drachtig is..
Wat denken jullie?

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:20

Als het veulen gezond is verwerpt een merrie haar veulen niet zomaar. Het zit toch goed beschermd in de baarmoeder. Ik hoop dat alles goed komt!

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:42

de hoogdrsachtige merries staan bij ons in speciale beval boxen
extra grote boxen met camera erbij
ze krijgen een geboorte alarm om
zodra het alarm afgaat kan er op de monitor gekeken worden
of de geboorte zich aan dient zo ja en het is terra dan gaat bij mij de telefoon.
binnen 5 min ben ik er
alle paarden zijn vanmorgen bij ons geeent tegen rhino
de drachtige merries maar ook de paarden die niet drachtig zijn en op wedstrijd gaan.
va maakte me weer een beetje gerust terra was dik in orde
in orde o.k maar dik zeg zo praat je niet tegen mijn paard vriend
ze is niet dik nog niet in iedergeval;

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:44

Weet wel dat je er op 5 maand niks meer aan kan veranderen...maar dan ben je er toch op voorbereid om op 8 maand eventueel twee veulentjes te vinden...
Tinkerbell is trouwens zo laat nog opgevoeld op aanraden van de da, omdat ze enkel erg vroeg gescand was en zo wist ik dan meteen hoe en wat voor voeding/rijden/... De kans dat je het na vijf maand terugvindt als het verworpen wordt, is reëel, nog een reden voor de late opvoelingstermijn

Als je ent voor de bevalling zit het idd in de biest. Doet er mij aan denken dat onze paarden nog moeten geënt worden deze maand (wij enten 2x per jaar: 1x in januari en 1x in juli)...even opschrijven dat ik de da moet bellen morgen Wij enten ook tegen de 3: influenza, tetanus en rhino. Ook altijd al.

Ik voel niks aan mijn water bij de geboorte ben daar echt heel erg slecht in dus ik vertrouw op technische hulpmiddelen...en op het water van mn ma
ik wil ook wel een birth alarm ofzo...maar is zo duur

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:58

'k heb net op internet een tweede hands camera gekocht, ga hem morgen ophalen! Die geef ik cadeau aan de stalhouder, zodat hij er niet elke nacht uit hoeft Tenslotte heeft hij meer merries op stal die moeten veulenen en de mijne mag "gewoon" meelopen in het hele verhaal. Paard staat niet bij ons aan huis en nachten lang daar blijven is geen optie met gezin en baan. Zodra het veulen begint zal hij me bellen (of niet??). Verder heb ik wel flexibel verlof gevraagd voor als het veulen er net is. Maar ze is uitgerekend in de meivakantie, dus misschien houdt ze zich daar ook aan. Dan ben ik zowiezo vrij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:01

En....hebben jullie al namen voor jullie veulens?
Ik vind het echt moeilijk een orginele naam te verzinnen maar heb er wel al een paar

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:29

@Dries: wel interessant die foto's! Al hoop je zoiets natuurlijk nooit aan te treffen in je stal! Is het gele veulentje zo gehavend omdat de merrie er mee bezig is geweest of is het zo geboren?

Stamboeknaam heb ik al en die kan voor zowel een merrie als een hengst. Daar moet ik alleen nog een stalnaam bij verzinnen.

Ik heb geen "water" waar ik op kan vertrouwen (geweldig verhaal ). Ik heb dus een bewakingscamera die ik op ga hangen. Vorig jaar keken we daarop vanuit huis, maar ik denk dat ik dit jaar met kleren aan boven de stallen ga slapen. Dan verlies is toch minder tijd tussen "zien" en "erbij zijn".

Enten tegen rhino doe ik niet. Wel probeer ik de "gewone" entingen een maand voor de bevalling te laten geven.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:40

En Iwaya zit vandaag op dag 300!!!

Nog 40 te gaan....

@Alacairion: Voor het veulen van Iwaya hebben we nog geen naam.
Het wordt iig een B'tje