[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:04

Ik heb geen alarm, alleen een camera.

Seven dat is al een heel uier! Leuk, komt dichtbij al <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:09

Ja ze is goed bezig

Ik gebruik normaal altijd een halster alarm maar vorige keer kregen we hem gewoon niet aan de praat en ik heb eigenlijk bij de andere 3 veulens er ook nooit echt wat aan gehad ondat ik ze continue volg op de camera :D
We gaan het nu zien of we hem nu weer voor niets om hebben of niet :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:44

Corinadrenth Nog even en je kunt aftellen :D Mooie uier heeft ze al

Kabayo Zilver heeft ineens een mooi buikje gekregen. Werk je nog veel met dr nu? Ik heb een lijstje met namen. Om het ons makkelijker te maken volgen we het alfabet. Dus elk veulen krijgt een andere letter op volgorde van het alfabet. Wel heel grappig. Ikzelf heet Hanne. En als de merries op volgorde bevallen begint de naam van Yula haar veulen met de H :D

Muronia Nog 23 namen die op -onia eindigen. Hoe verzin je ze hihi. Ik kan er nog geen 1 bedenken :')

Greeneyez Ik zou idd niet anders omgaan met veulens en wormen. Ze zijn nog zo fragiel op die jonge leeftijd. Beter goed ontwormen dus.

Pomski de vroegste was hier 328 dagen. Maar ik heb al gehoord dat eerder prima ging. Ligt eraan wat voor de merrie normaal is. De een draagt standaard rond 320 en de ander zelfs
360 bv.

Dieyar Welkom, je kunt idd al haast beginnen aftellen.

Farmer1993 die uiers kunnen idd nog voller naar mijn idee. Maar klinkt alsof ze zich stilletjes aan klaar maakt ervoor. Spannend :D

Cynthia82 ik duim ook voor een merrie voor jou, dat is je echt gegund

Nobel01 jeetje wat een pech weer ;( Unique is wel echt een brokkenpiloot :(:)

Cioccolato Wij gebruiken gewoon camera. Maar ik meen mij een topic te herinneren op bokt van iemand die een soort geboortemelder had die ook de temperatuur meette en dan waarschuwde als die daalde voor een anderendaags geboorte.

Seven ze is al flink bezig aan de uier :D spannend, bijna de eerste veulens :):)

Hier was gisteren 1 van de gastmerries 300 dagen. Maar ze doet nog niks speciaals kwa uier, denk dat ze gaat overdragen.
( heb toestemming om fotos te delen)
Afbeelding
Afbeelding

De andere merrie begint een beetje te vullen. Blijft spannend als je de dekdatum niet weet :+
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 19-01-23 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:46

Oh ik had 2 van de 3 geboortes gemist zonder het alarm.
Mijn merrie gaat zonder enige aankondiging. Dan staat ze gewoon te vreten en ineens plof kind eruit :'). Zou willen dat dit mij ook zo makkelijk af ging!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:53

Ik heb inderdaad via wat Google werk een meter van temperatuur en een magneet gevonden.
De magneet spreekt me dan nog t meest aan naar goed. Dat komt wel met stukje in naaien.

Verder staan ze hier sws onder de camera maar ik wil iig meer en ben dus nu veerder aan het kijken dan een birth alarm. Die heb ik al.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:57

Wij gaan dit jaar smart camera's uit proberen, voorspeld meer dan 90% goed. Daarnaast 24/7 camera bewaking (vriend die nacht dienst werkt is wel een handige combinatie haha).

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 01:07

Cioccolato schreef:
Ik heb inderdaad via wat Google werk een meter van temperatuur en een magneet gevonden.
De magneet spreekt me dan nog t meest aan naar goed. Dat komt wel met stukje in naaien.

Verder staan ze hier sws onder de camera maar ik wil iig meer en ben dus nu veerder aan het kijken dan een birth alarm. Die heb ik al.

Ik heb ook het magneetalarm.
Ideaal wil echt niks anders meer heb nog nooit hinder bij de merries ondervonden en altijd optijd er bij. Wel in combinatie met camera uiteraard mocht je toevallig een keer stuitligging hebben en je geen potjes krijgt eerst.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 01:48

Aah niekky spannend , die is toch al begonnen met uier!
Hier beginnen ze altijd ongeveer een maandje op voorhand stilletjes aan hun uier, dus die van 300 kan ook nog op tijd zijn :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:50

Cioccolato, voorheen verhuurde iemand alarmen die tegens de temperatuur en de hartslag weer gaf. Maar die waren ermee gestopt.
Magneet innaaien vind ik Bo dr geval niet handig, woon 10km van stal af.

Seven, ze gaat al lekker met dr uier. Gaat opschieten nu

nieky1993, leuk dat je ook de gastmerries deelt.
Maar ze is begonnen aan haar uier, spannend hoor

Balko, haha ja idd was het voor ons maar zo makkelijk. Al ging nummer 2 wel heel snel hier, maar niet zo snel als bij een paard

Quir, smart camera, wat moet ik me daarbij voorstellen. Want die 90% klinkt wel top

Tinniie, ook voor jouw gaat het opschieten.
Bo begon de vorige keer in maart al aan haar uier en was pas in april uitgerekend. Maar ging heel langzaam.

Hier gaat alles lekker met Bo. Af en toe nog wat stappen onder de man, je ziet d'r genieten. Waar ze normaal netjes blijft staan heeft ze nu haast als je wilt opstappen. Oortjes erop en ze is blij. Maar na 15/20 minuten is ze er klaar mee. Naast haar in de bak wandelen vind ze stom.
Ook de clicker maar weer eens afgestoft. Beetje aanklungelen met buigen, voetje geven, kusje geven etc. Voor haar idee heeft ze wat gedaan en is blij en voldaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:11

Het begint nu toch wel dichtbij te komen voor sommige!

Hier echt niks nieuws te vertellen. De dames zijn rond en gezond en de eerste moet nog een kleine 90 dagen. Wel alvast druk bezig met de nieuwe hengstenkeuze zodat we binnenkort kunnen gaan beginnen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:30

Ja ben heel benieuwd Kiki. Is een camera die met artificial intelligence gedragspatronen bekijkt. Ze moeten minimaal 10 dagen er onder staan en vanaf 30 dagen is de 90% betrouwbaarheid. Hij herkent dan patronen en ziet wanneer het afwijkt, afwijkingen in het gedrag die een naderende bevalling aan geven geeft hij dan melding van.

Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. :D

Voorbeelden van de app.
Afbeelding

Afbeelding

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:10

Nobel, hopelijk is jullie nog een mooie tijd gegund met je vader. Wat een pech achter elkaar voor jou. Moet toch eens weer de goede kant op slaan. Hopelijk een extra mooi veulen straks.

Corinadrenth dat schiet al lekker op bij jou. Heerlijk als je richting de 300 dagen kan denken.

Kabayo, Zilver groeit ineens hard door. Of bij je andere foto`s viel het minder op.

Dieyar, 290 dagen schiet ook al aardig op.

Farmer, spannend! Ik denk dat ze nog wel even wacht maar zeker weten doe je het nooit bij een maiden.

Seven, die uier begint zich ook al mooi te vormen. Ik vind het wel genieten om al die uierfoto`s weer te kunnen volgen.

Nieky, op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de 2de gastmerrie verder is als degene die 300 dagen is. Ben jij de eerste op de lijst met deze 2 merries?

Wij wandelen nog regelmatig 30 tot 60 minuutjes met de shet. Vinden we beide heerlijk. Voor de rest staan ze nog een aantal keer per week een paar uurtjes op het gras en doet ze het super. Nog 114 dagen afwachten op de teller. Paardjes staan op de wei tegenover mijn keukenraam. Dan blijft het mooiste plekje.
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:16

Klinkt wel interessant Quir

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 03:47

Paar dagen niet actief geweest en heel wat nieuwe berichten erbij. Het gaat ondertussen steeds dichterbij komen

Nobel. Sterkte. Wat een pech achter elkaar. Nog een mooie tijd gegund met je vader

Ik vind de meeste geboorte melders niet betrouwbaar. Mijn merries gaan pas liggen als pootjes blass er is. Voordat ik er dan ben, ben ik te laat. Ondertussen ook al een aantal staande bevallingen meegemaakt. Enkel magneet bij vulva ben ik alweer bang als het niet goed ligt. Als veulen nog op de rug ligt of in stuit? Ik heb een melder meegemaakt wat de temperatuur opmeet. Dat was denk ik wel de beste. Daling van temperatuur was duidelijk en mooi van te voren alarm.
Ik doe het de laatste jaren enkel met de camera en waken.

Tinniie dat gaat al opschieten

Seven. Mooi uier heeft ze al.

Kabayo. Silver begint goed uit te zetten

Greeneyez. Wat andere al aangegeven. Niet anders ontwormen. Beste even overleggen met je dierenarts of een schema gebruiken wat hier gedeeld word. Je hoort het elk jaar weer dat een veulen overlijd aan wormen.

Nieky. Dat is idd lastig als je geen dekdatum weet. Merrie heeft al wel uier, ik ben benieuwd

Balko. Een echte fop merrie.

Quir ik ben benieuwd. Gaat er ook alarm als de merrie verdacht rustig is? Bij de laatste bevalling. Was de merrie veel rustiger als normaal. Niks geen onrust maar stilstaan in een hoekje

Kiki. Fijn dat Bo het nog wel leuk vindt om iets te doen al is het soms maar even.

Goldenarrow. Kijken voor nieuwe hengstenkeuzes is ook leuk om te doen

Veronique. Wie wilt nou niet dat uitzicht. Heerlijk

Merries groeien hier ook lekker door. Odilia had ook al een kleine verandering van het uier.

Odilia 272 dagen drachtig
Afbeelding
Nigrante 270 dagen drachtig
Afbeelding
Liezella 248 dagen drachtig
Afbeelding
Wild Thing 186 dagen drachtig
Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 08:19

Al lekkere buiken al AM.
Heel wat anders, ben je niet bang dat de vuilnisbakken/slowfeeder kapot getrapt worden? Uit ervaring wee ik nl. dat dit hele scherpe stukken kan geven met alle gevolgen van dien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 08:29

Je zou denken dat die slimme camera dan wel iets moet doen AM omdat het een afwijking van de normale routine is. Ik vind het wel interessant. Mijn merrie heeft echt vaste patronen. De tijden waarop ze eet, ligt, rust enz zijn eigenlijk iedere nacht/dag het zelfde. Ik begin nu al af en toe op de camera te kijken om die routine weer te leren. De vorige keer zat er op de dag van bevallen duidelijk afwijking in die routine en dat wist ik omdat ik haar in de weken ervoor zo had geobserveerd, dus ik was alert. Eigenlijk hetzelfde principe als de slimme camera, maar dan zou je iets luier kunnen observeren omdat die camera de routine van je paard kent en je dat niet zelf hoeft te leren dan.. lijkt mij? Verbeter me gerust Quir.

Verandering aan het uier.. normaal een week of 4-6 voor de bevalling begint dat dacht ik? Is jullie ervaring dat merries die al eerder veulens hebben gehad sneller of juist later aan hun uier beginnen? Of maakt dat geen verschil?

Hier gaat verder alles zijn of beter gezegd haar gangetje. Veroon heeft volledig verlof nu. Nog 2 weken dan zitten we ook op de 300 dagen. Nog een rustige maand voor de boeg. Nog wel een paar leuke dingen in het verschiet. Half februari heb ik de cursus voortplanting paard en daarna kan ik als het goed is zelf merries insemineren. Onwijs veel zin in die cursus! En eind februari de hengstenkeuring, keuzes maken voor dit nieuwe dekseizoen. Dat is ook altijd weer leuk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:40

Zo'n slimme camera klinkt ook mooi, maar zou ik niet op durven vertrouwen. Ik vertrouw overigens nergens 100 procent op, behalve fulltime waken. Wat we ook blijven doen maar wil het aanvullen met een alarm.
Ben een alarm op temperatuur tegen gekomen maar daar moet het paard bijna een heel harnas voor aan met staartriem. Kijk ik niet ver genoeg? Ik wil dat namelijk niet.

Ik heb ook 1 merrie waarbij een birth alarm niet af gaat. Zij ligt niet lang genoeg plat en bevalt regelmatig staand. Maar door fulltime waken zien we het wel. Magneet zou daar wel fijn zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:08

Klopt Muronia. :D
Daarom moeten ze ook minimaal 30 dagen onder de camera staan voor 90%, zodat de software goed weet wat het normale ritme is. Kleine veranderingen geeft ie ook al weer.

Gaaf dat je de cursus gaat doen! Super leuk om te doen. :):)

Klopt Cio. :j
100% vertrouwen kan je nergens op, geen enkel alarm.
Wij doen ook 24/7 waken (vriend werkt nachtdiensten vanuit huis, dus kijkt op de camera's mee en kan ik gewoon slapen :)) ).

Smart camera is ook nog steeds 90%, hoog maar 10% herkent ie dus nog niet goed. Hij zou in 75% van de bevallingen al ongeveer 5 uur van te voren veranderingen zien.
Maar goed, ben heel benieuwd hoe ze gaan bevallen en of ze het goed hebben. :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:16

Hoi allemaal!

Ik denk dat ik mee mag doen in dit topic! Wat denken jullie?
Vorig jaar april een ijslander te logeren gehad die nog niet zo lang gecastreerd was (wist ik hoor, en ook dat t dan eventueel kon, maar de kans leek me vrij klein).
Ik heb al een veulen van haar en een andere ijslander en die is mega goed gelukt!
Mijn fjord Glitter was meteen hengstig en dezelfde avond zag ik hem er Al op gaan.

Afbeelding

Verder niets meer gemerkt. Dacht zelfs dat ik haar erna nog hengstig zag dus niet meer over na gedacht.

Toch begint ze er nu wel wat zwanger uit te zien, dacht ik. Wat denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Ik zat zo eens jullie paardenbuiken te bekijken en nu begin ik toch de denken dat ze wel aardig drachtig lijkt!
Nog 2 maanden te gaan tot 15 maart!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:23

Goh zeker ben je alleen als je haar laat scannen…

Nog over de korte draagtijd: Iemand op m’n Facebook had van de week een (gezond) veulentje op 305 dagen.

Satinka zit vandaag op 292 dagen… (gaat meestal rond 330) we kunnen bijna gaan aftellen !

Afbeelding
Afbeelding

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:52

Zo weer even bijlezen hoor.
Lucia88- Wat leuk eigenlijk dat ze misschien drachtig is.
Amhorses- Zo die zien er ook goed zwanger uit.
Farmer- wat spannend zeg, echt super leuk dat het zo dichtbij is.
Nu was mijn vraag of jullie ervaring hebben met een drachtige merrie scheren. Mijn merrie blijkt dus echt heel erg last te hebben van haar vacht. Maar ze moet over een aantal maanden alweer bevallen. Maar ze schuurt zich helemaal open.
Maar verder gaat het echt goed met haar. Ik vind dat ze heel bescheiden is met haar buik. Ze is nu 240 dagen drachtig.
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:17

Ciara_Lady schreef:
Nu was mijn vraag of jullie ervaring hebben met een drachtige merrie scheren. Mijn merrie blijkt dus echt heel erg last te hebben van haar vacht. Maar ze moet over een aantal maanden alweer bevallen. Maar ze schuurt zich helemaal open.
Maar verder gaat het echt goed met haar. Ik vind dat ze heel bescheiden is met haar buik. Ze is nu 240 dagen drachtig.
[ [url=m/PcUd4z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ze eerder geschoren? Dan zou ik haar nu gewoon weer scheren, eventueel een jachtpatroontje, zodat ze de warmte kwijt kan.

Mijn merrie heeft juist een hele korte vacht, ik nam aan dat ze minder vacht aangemaakt had, omdat er meer energie naar het veulen ging. Ze staat trouwens wel onder een deken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:19

Ik zag dat in dit topic hier en daar al wat over voeding genoemd wordt, maar ik heb er toch even een apart topic voor aangemaakt, omdat ik benieuwd ben naar meerdere meningen over welke voeding bij drachtige merries.

[KS] Voeding en supplementen voor drachtige merries?

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:25

Daphara schreef:
Ciara_Lady schreef:
[ [url=m/PcUd4z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ze eerder geschoren? Dan zou ik haar nu gewoon weer scheren, eventueel een jachtpatroontje, zodat ze de warmte kwijt kan.

Mijn merrie heeft juist een hele korte vacht, ik nam aan dat ze minder vacht aangemaakt had, omdat er meer energie naar het veulen ging. Ze staat trouwens wel onder een deken.

Ik heb haar nog niet eerder geschoren. Had haar al vroeg onder de dekens gezet om te voorkomen dat ze een dikke vacht kreeg. Maar ze blijft nu zo erg schuren, in de zomer had ze ook een wat dikkere vacht.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 07:09

Je kan misschien eerst een streepje proberen? Die van mij hebben dat ook vanaf de herfst al omdat het toen zo warm was, een streep op de onderkant vd hals en dan onder de buik.