[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:03

Ik ben ook wel benieuwd wanneer er met een birthalarm begonnen wordt, hier ook een maiden.
Is zo'n alarm oncomfortabel voor de merrie of valt dit mee?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:11

Ik ben niet in het bezit van een birth alarm en ga er ook geen huren
Dus het wordt gewoon weer als de jaren ervoor lekker op het oog waken
Overigens op een stal gewerkt waar ze wel een birth alarm gebruikten
Daar ging hij zo'n 2 weken voor de datum om.
Beetje afhankelijk ook of hij bezet was
Want dan kreeg de merrie met de meeste tekenen hem om
Hebben jullie zelf een birth alarm?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:23

Ik ga er eentje huren.
We zitten nog een beetje met camera's te klungelen dus wil hem er graag als back-up bij hebben.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:28

RX die zwartbonte is leuk zeg,mijn type <3

Bente ziet er goed uit,lieve pony!

Wij hebben ons eigen halsteralarm dus dat gaat aan zodra ik het nodig vind worden.
Scheelt dat er geen maiden merries bijzitten dus ik ken ze allemaal wel een beetje en weet op wat ik kan afgaan. Sinds vorig jaar heb ik de melkstrips erbij zodat ik het nog preciezer kan inschatten allemaal,wat aardig lukte. :)

Hier blijft normaal gezien geeneen veulen. Al is er wel nog plaats voor 1 merrietje als we er echt verkocht aan zijn,maar eigenlijk zou ik graag nog ééntje bijkopen in plaats van een veulen doorhouden,een minipaard merrietje met papieren en in het ons gewenste kleurtje,dan kun je echt "shoppen" zoals je ze graag zou willen zeg maar.
Oh scheelt wel dat we de plaats hebben hier dus er zit nooit een veulen op de schopstoel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:29

Ik heb ze vanaf een paar dagen nu snachts op stal.
De eerste is ook maiden, en over een week of 7 aan de beurt, heb nieuwe cameras al in huis, binnenkort maar vast eens installeren. Ik heb een halsteralarm, maar doe dat pas op als ik denk dat er iets aan het gebeuren is.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:43

Op stal waar mijn paard staat, staan de merries vanaf een paar weken voor uitgerekende datum in wei met inloopstal vlak naast het huis van de eigenaars van de stal. Er worden veel veulentjes geboren elk jaar, meeste merries krijgen ook geen alarm om (zou een dure bedoening worden den ik zo), enkel merries waarbij er eerder problemen waren bv. of pas als er echt "tekenen" zijn, krijgen een birthalarm. Als eigenaar kan je als je merrie daar op wei staat kiezen om een alarm te huren. Dan hoeven ze daar bij alarm gewoon even uit het raam te kijken of het echt is of niet :D en je opbellen. Vind het wel fijn, dat ze daar gezellig met medemoeders kan staan, met mensen met veel ervaring steeds in de buurt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:59

R.X. schreef:
Wie van jullie weet al zeker dat ie het veulen aanhoud?

Voor hoever je zoiets zeker kan weten :')

Ik weet het niet. Ligt aan het geslacht, hengst gaat sws weg. En of ik er iets in zie voor de toekomst.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:09

Hier blijft het veulen sowieso ongeacht of het een hengst of een merrie word! Al hoop ik stiekem op een merrie want die kan nog de bloedlijn van m'n merrie voortzetten als het een hengst word, word hij sowieso geruint.

Mijn vader is heel technisch en is momenteel zelf bezig een birthalarm te maken met bel functie! Het enige wat ik hoef te doen is een anti rol singel te kopen! Ik ga wel naast Ushi haar stal slapen als ze begint met kegelen en ander gedrag vertoont. Maar die bel functie is helemaal ideaal want dan word ik zelfs gewaarschuwd als ik op me werk zou zijn ofzo!

Vandaag is Ushi 244 dagen drachtig! Morgen maar weer eens foto's maken!<3

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:30

Is er uberhaupt iemand die op een hengst hoopt?

Ik wel namelijk!!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:40

Nu nog niet, over een tijd wellicht :-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:41

Als ik iig 2 fijne opvolgers in de opfok heb lopen ben ik weer blij met een hengst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:48

Vesceron schreef:
Is er uberhaupt iemand die op een hengst hoopt?

Ik wel namelijk!!

Ik wilde aanvankelijk een hengst, ondertussen maakt het me niet meer zo uit.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:50

Ik ben altijd blij met alles,ongeacht geslacht of kleur. Als moeders en kind het goed maken dan blijft dat prachtig mooi.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:52

Uiteraard is een gezonde moeder en kind nummer 1 :j
Maar als ik een voorkeur uit mag spreken, dan ga ik voor een hengstje :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:54

Leuk al die foto's in de sneeuw, hier is helemaal niets gevallen helaas.

Het waken gaat hier binnenkort beginnen, dat is met camera en birth alarm (halster, geen singel). Al probeer ik dat laatste vaak uit te stellen want met meerdere merries tegelijk aan het alarm doe je ook geen oog dicht :+
Isis moet nog 10 dagen tot ze veilig kan bevallen, meestal draagt ze niet veel langer dus met 2,5 week misschien al een veulen. Ze krijgt al goed uier.
PG moet nog minimaal 2 dagen tot ze veilig kan bevallen maar ik verwacht dat ze wel (ruim) over de uitgerekende datum van 20 januari gaat. Ze krijgt nog amper uier. Wel is ze het veulen zat aan het worden.
Snazzy en Misty verwacht ik ook wel tot eind januari te wachten.

Cookie herstelt tot nu toe goed van de keizersnede, de stalrust is het grootste probleem momenteel.

Hier heb ik bij de meeste merries voorkeur voor een merrieveulen al hoop ik dat Misty een hengstje krijgt.
Maar bovenal merrie en veulen gezond. Net maar weer met Cookie meegemaakt dat het niet altijd gaat zoals je hoopt...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:57

Fijn dat cookie aan opknappen is!
Arm dier.
Verlies van veulen is vresselijk maar als je de moeder ook nog zou verliezen is nog erger.
Hopelijk blijft het herstel voorspoedig verlopen!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:05

natuurlijk heb ik ook mijn eigen voorkeuren maar net omdat het hier ook al misgegaan is (meer dan eens helaas) ben ik blij met alles wat "vanzelf" gaat.
Als ik mag kiezen dan komt er een palominobont merrieveulen,uiteraard prachtig getekend en met veel allure en een bruinbont merrieveulen met dezelfde eisen is ook heel erg welkom O:) Valkbont mag ook,ach,... :+

Bij jou wordt het al heel erg spannend Marije!

Ik wacht ook zolang mogelijk met het halsteralarm want ondanks de slaapstand,is het inderdaad niet zo goed voor je nachtrust. En Nikita is eerst en die gaf heel vaak alarm de vorige keer dus het belooft.
Daarom vind ik de melktesten ook wel goed,die bevestigen toch vaak een gevoel.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:10

Dankjewel ymor! :o
komen net bij arthurs westernstore vandaan <3
Goede pad gehaald en cowboy magic.. vanavond maar eens aan de gang met de staart.
maar on-topic :D

hier blijft het veulen ook ongeacht wat het wordt! En een maandje van te voren in de nacht op stal en misschien overdag alleen op de wei ligt eraan wat ze aangeeft..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:17

Hier geen flauw idee hoe lang de merrie zal dragen, word haar (en mijn) eerste veulentje.
Ik heb geen birth alarm. Wel word over een tijdje een online cam geinstalleerd zodat ik de hele dag overal mee kan kijken en testen met melkstrips en waken dus :) spannend! Heb er nu al zin in! (Merrie zit 31 maart op 320 dagen/ 20 april op 340 dagen)

Edit: staan hier swinters altijd snachts op stal. Dus dat blijft gewoon zo..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:22

Ik ben er zaterdag geweest irischcob, vond de drukte tegen vallen maar kan ook door het weer komen natuurlijk, was in ieder geval weer lekker shoppen en gezellig :D

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:53

Vesceron schreef:
Ik ben er zaterdag geweest irischcob, vond de drukte tegen vallen maar kan ook door het weer komen natuurlijk, was in ieder geval weer lekker shoppen en gezellig :D

vandaag viel het ook wel mee! We waren er om 10 uur tot 12 toen werd het wel druk ! Vorig jaar kon je bijna niet lopen haha. Heb ook weer heerlijk kunnen shoppen haha :o

als het veulen geboren is zetten jullie je merrie en veulen meteen in de kudde? Of eerste dagen apart? :-)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:04

Ja op zich wel lekker als het wat rustiger is natuurlijk, komt het shoppen ten goede :D

Ik wil ze de eerste dagen eventjes apart, maar zo snel mogelijk samen met de andere merrie en veulen, ze zijn beide rond dezelfde tijd uitgerekend.

De moeders-to-be zijn overigens niet de allergrootste vrienden, in een kleine paddock is het redelijk oorlog, maar in een weiland moet dit wel goed gaan toch?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:08

Afbeelding

Mijn dikkie vandaag op 282 dagen!

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:21

Hier geen birth alarm, wel camera op stal via mijn telefoon en melkstrips .
3 maiden's dit jaar....waarvan 2 rond dezelfde tijd, en niemand die een birth alarm in de buurt verhuurt die betaal baar is.....

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:14

irischcob schreef:
Vesceron schreef:

vandaag viel het ook wel mee! We waren er om 10 uur tot 12 toen werd het wel druk ! Vorig jaar kon je bijna niet lopen haha. Heb ook weer heerlijk kunnen shoppen haha :o

als het veulen geboren is zetten jullie je merrie en veulen meteen in de kudde? Of eerste dagen apart? :-)

Toevallig irischcob, ik ben ook vandaag geweest! Van 10 tot half 12

Liberty krijgt ook geen birthalarm. Ben bang dat ik met haar slaapgewoontes en diepe zuchten geen nachtrust meer geven. Mte haar vorige veulens heb ik ook geen idee hoelang ze heeft gedragen.