[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dieyar

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:43

Ik lees al een tijdje mee. Onze Friese ster merrie zit al weer op 290 dagen dracht. We kunnen langzamerhand gaan aftellen :o

Het wordt haar derde veulen en dit keer van Epke 474. Haar vorige veulens van Jasper 366 (2020) en Fryso 518 (2022) waren er binnen 5 minuten. We zijn benieuwd of we er dit keer wel tegen kunnen rennen _/-\o_

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:30

Hallo dames
Mag ik ook weer proberen mee te praten?

1 merrie nog 63 dagen dat is suggie

De andere Kiki nog 70 dagen

De andere 2 honey en Linsey zijn 30 april en 1mei uitgereken

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:52

Afbeelding

Afbeelding

hallo !

hier zijn we weer. Hier even de uier van mijn maiden merrie. sinds 3 daagjes is de uier zit aan het vullen. vanochtend zag die erzo uit. sinds gisteren is ze zich ook enorm aan het afzonderen maar helaas nog geen veulentje. Nu is dit mijn eerste veulentje die ik ga krijgen en wist niet dat ze drachtig was en heb dus ook geen datum.. En heb dus ook geen ervaring met hoe gevuld een uier kan worden. Kan dit nog voller ? ja toch ? wat denken jullie ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:55

Jaa dat kan nog voller. Ik hou de camera altijd zo dat ik hem plat eronder hou. Dan zie je de spleet van het uier beter. Als deze spleet verdwijnt zit hij vaak erg vol.

Maar het is wel een maiden merrie dus die doen soms gek en ken ook merries die pas vol schieten tijdens de bevalling

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:57

Farmer1993 dit kan nog veel voller :D Wel vervelend dat je geen datum hebt! Ben benieuwd wanneer de kleine zich meld

Keresa gezellig! Welkom terug

Dieyar wat voor friese merrie heb je? Haha snelle merrie. Ik herken het bij mijn friese merrie :+

EllyC jakkie, wat veel ook. Vind wormen wel zo goor :')

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:03

Janinevv schreef:
Jaa dat kan nog voller. Ik hou de camera altijd zo dat ik hem plat eronder hou. Dan zie je de spleet van het uier beter. Als deze spleet verdwijnt zit hij vaak erg vol.

Maar het is wel een maiden merrie dus die doen soms gek en ken ook merries die pas vol schieten tijdens de bevalling

zo'n vermoede had ik al inderdaad dat die voller moest haha. bedankt goeie tip over de spleet !

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:04

Kabayo schreef:
Farmer1993 dit kan nog veel voller :D Wel vervelend dat je geen datum hebt! Ben benieuwd wanneer de kleine zich meld

Keresa gezellig! Welkom terug

Dieyar wat voor friese merrie heb je? Haha snelle merrie. Ik herken het bij mijn friese merrie :+

EllyC jakkie, wat veel ook. Vind wormen wel zo goor :')

als de kleine er is zal ik een foto plaatsen :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:24

Farmer kan inderdaad nog voller, maar die is er wel duidelijk aan begonnen, dus aan dr laatste week(jes) bezig.

Wanneer zou het eerste boktveulentje komen? Gaat vast niet lang meer duren. Hoe gaat het met die van jou Seven?

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:41

Muronia schreef:
Farmer kan inderdaad nog voller, maar die is er wel duidelijk aan begonnen, dus aan dr laatste week(jes) bezig.

Wanneer zou het eerste boktveulentje komen? Gaat vast niet lang meer duren. Hoe gaat het met die van jou Seven?

ja ze is ook steeds met der staart heftig aan het zwiepen en met der kont aan het schuren ? paar dagen geleden had ze valse weeen dus ik ben zeker alert nu. Staan gelukkig aan huis en heb een camera systeem opgehangen dus hopelijk maak ik het mee haha maar je zou net zien het moment dat ik even mijn oogjes dicht doe dat ze het veulentje werpt xd

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:33

Ilsje87 schreef:
@cynthia: wat ziet Fien er weer goed uit! Hopelijk wordt het dit jaar een merrie! Ga je het veulen houden? En heeft 1 van je mannen een mooi huisje gevonden?

Ja, dat hoop ik ook écht! Maar ja, ik hoop het ieder jaar, dus ik ga maar uit van hengst nr 5 :+
Ze hebben allebei een heel fijn huisje gekregen, zo blij mee! Blue woont in de buurt en I is verhuisd naar Drenthe. Ik krijg van beiden geregeld updates, dus dat is heel fijn!
Als dit veulen een merrie is, hou ik het zeker! Een hengst weet ik nog niet. Ik heb natuurlijk ook niet voor niets beide mannen verkocht afgelopen jaar :) Maar ja, eerst maar eens zien wat eruit rolt.

Nobel, dat is echt een prachtige hengst zeg, niet normaal! :wow:
Fijn dat het beter gaat met Unique. Sterkte met je vader, vooral veel genieten met elkaar :(:)

Kabayo, ik hoop heel erg voor je dat het dit keer gaat lukken met Perry!
Wat grappig dat Fi haar vacht je opvalt :) Ze staat dit jaar 24/7 buiten, dus ze heeft inderdaad iets meer vacht dan anders. Niet enorm, maar het scheelt wel.
Gefeliciteerd met het sportpredikaat van Zilver! *\o/*

Ik geef ook al een aantal jaar Vitalbix, ik ben er enorm over te spreken.

suffie schreef:
Ik zal vanmiddag even een foto voor je maken uit het Reiter und Pferde tijdschrift over Golden Daim.
Bij deze;

[ [url=m/xPZDVc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yRxoPm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahh wat leuk, dankjewel :)
Ik ben echt zo benieuwd na twee Cas veulens wat de combi Fi x GD gaat brengen. De nakomelingen die ik van hem zie hebben een prachtig fijn hoofdje en kunnen flink lopen <3

nieky1993, ik vind Yula haar hoofd zo leuk! Wit hoofd met zwarte voorprluk <3

Pomski schreef:
Hier nog 43 dagen tot ze op de 320 zit.
Wanneer was jullie vroegst geboren (gezonde) veulen?
Is het sowieso mis als ze voor de 320 dagen geboren worden?

Mijn vroegste was afgelopen jaar, 319 dagen, niets mis mee. Ik ken ook verhalen van D-pony's die met 314 al zijn bevallen en dat was ook gewoon prima.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:31

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:58

Jeetje Nobel het zit jullie niet meer zeg, sterkte!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:32

Wie werken hier met geboorte melders die anders zijn dan het singel of halster alarm?
Ik ben me aan het oriënteren naar een ander alarm en zoek naar gebruikers meningen en ervaringen :))

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:27

Nobel01 schreef:
@ Farmer1993, hoe staat het bij jou met je merrie? al vorderingen? Spannend zo die laatste weken.
@ Seven en Tinniie, gaat het bij jullie ook goed? zo te zien zijn jullie één van de eerste die een veulen verwachten

Op Facebook krijg ik steeds meer berichten te zien van veulentjes die geboren zijn, zo leuk!

Maar, om nog even verder te klagen, onze pech-merrie is waarschijnlijk gevallen, en heeft daarbij haar knie achter verdraaid. Ze staat dus nu apart tot eind volgende week, in de hoop dat ze genoeg is opgeknapt om haar te vervoeren(is wel de verwachting als ze zich verder heel houdt)

En tot overmaat van ramp ook nog thuis een terminale kat, die ik volgende week moet laten inslapen. Hij staat voor de laatste dagen nog op de prednison (heeft een tumor in zijn lever)
Ik hoop dat het hier bij blijft, ik kan er echt niet nog meer bij hebben.
(zo, klaagmodus weer uit :o )

De mijne van februari heeft 2 keer verworpen vorig jaar (18 dagen drachtig, op 35 kwijt..) dus mijn andere merrie is 11 maart pas uitgerekend

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:33

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:46

Cioccolato, bij Bo had ik de vorige keer een alarm aan het halster.
Ondanks de slaapfunctie toch heel wat gebroken nachten gehad omdat ze me iedere keer wakker belde.
Maar gelukkig in combi met een camera in stal en een app op mijn mobiel kon ik even gluren. Om iedere keer tot de conclusie te komen dat ze als een gestrande walvis lag te snurken _O-
Maar het gaf me wel een veilig en fijn gevoel. Al moet je in je achterhoofd houden dat er ook merries zijn die niet gaan liggen bij de bevalling of pas heel laat

Ondanks dat willen we er van het jaar weer eentje gebruiken aan het halster ( Bo vind een singel nu niet fijn, dus vandaar aan het halster) en weer in combi met camera en ph strips

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:06

Hoe werkt die slaapfunctie dan precies (of zou moeten werken)?
Want die van mijn ligt 9 van de 10 keer heerlijk plat te slapen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:45

Ik heb betere ervaring met geboortesingel, het halster alarm ging niet af. Gelukkig kwam ik daar na de geboorte achter, want ik stond ernaast :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:50

Oh geen idee Balko, die ik leende van iemand die kon aan het halster en aan de singel.

EllyC. Die ik leende had 2 functies. Gewoon en slaapfunctie. Naar wat ik begreep is het verschil in tijd dat ze plat liggen en je bellen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:36

Een paard dat plat slaapt, blijft normaal plat liggen. Een paard in de uitdrijffase gaat steeds plat en weer rechtop.
Hier wordt het alarm met slaapfunctie dan afgesteld. Die reageert op de lengte van plat en weer rechtop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:32

Ik heb al een alarm aan het halster en tot nu toe gebruikt. Ik zoek dus andere soorten zoals het magneet systeem dat genoemd is. Ben eigenlik benieuwd of er nog meer alarmen zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:55

Nobel01 schreef:
@ Farmer1993, hoe staat het bij jou met je merrie? al vorderingen? Spannend zo die laatste weken.
@ Seven en Tinniie, gaat het bij jullie ook goed? zo te zien zijn jullie één van de eerste die een veulen verwachten

Op Facebook krijg ik steeds meer berichten te zien van veulentjes die geboren zijn, zo leuk!

Maar, om nog even verder te klagen, onze pech-merrie is waarschijnlijk gevallen, en heeft daarbij haar knie achter verdraaid. Ze staat dus nu apart tot eind volgende week, in de hoop dat ze genoeg is opgeknapt om haar te vervoeren(is wel de verwachting als ze zich verder heel houdt)

En tot overmaat van ramp ook nog thuis een terminale kat, die ik volgende week moet laten inslapen. Hij staat voor de laatste dagen nog op de prednison (heeft een tumor in zijn lever)
Ik hoop dat het hier bij blijft, ik kan er echt niet nog meer bij hebben.
(zo, klaagmodus weer uit :o )

Het gaat hier goed, we hebben d'r nu apart gezet van de rest in de paddock want ze werd wat weg gejaagd hij het hooi. En ze bleef er dan heel sneu naast staan het druifje :Y)
Uier

Afbeelding

Oei klinkt niet goed Nobel, wat een pech sterkte :(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:01

Elly
Brrr die wormen

Ik hou het vulina ontwormings schema aan zie ik :D

Dieyar
Welkom

Keresa
Welkom

Farmer
Een stuk voller maar dat is ook verschillend van merrie tot merrie

Muronia
Gaat goed ze groeit mooi door

Farmer
Dat is een goed tekenen meestal gaan ze schuren op het laatst, ik zit er bij onze dame wat op te wachten is zeker een indicatie dat ze bijna zo ver is