Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dana01 schreef:aslo, om wat voor paarden gaat het dan? een mini draagt over het algemeen veel korter dan een grote...
en onze fries beviel bijvoorbeeld altijd op 11 maanden - 11 dagen, te vroeg dus.... of het nou februari was of juli, dat maakte voor haar geen verschil....
aslo schreef:Niet specifiek, stond bijvoorbeeld ook nog dat bij de Shetlanders de bevalling vaak wat moeizamer verloopt dan bij paarden, omdat de veulens verhoudingsgewijs (tov de merrie) groot zijn. Zie ik wel wat in, Sofie had het er in 2007 ook best moeilijk mee. Zij is 74 cm en het veulen was 50 cm. Is niet erg veel verschil als je dit hoogteverschil vergelijkt met paarden. Een goede kennis met veel ervaring op dit gebied gaf een tijd terug ook aan , dat dit de reden is om Shetjes al op de leeftijd van (ruim) 2 jaar voor het eerst te laten dekken. Veulens bleven dan wat kleiner en merries zijn dan nog zo soepel dat een bevalling iets makkelijker gaat en dan mn vwb de daarop volgende keren. Een Shet op hoge(re) leeftijd voor het eerst laten dekken, vond ze dan ook minder verstandig.
Airborn schreef:Scum, dat veulen van meastro was echt geweldig! Heerlijk eigenwijs en actief! Vond dat de merrie er nog aardig rustig onder bleef.
Wel heel jammer dat Ampere een zadel drukking had en dus alleen aan de hand werd getoontDoet er niets aan af dat ik'm erg knap vind!
hoewel ik stiekum Rosengold en Valdez toch ook wel heeeeeelll gaaf vond. En 1 van de springhengsten sprak me ook erg aan, triomph de muze ofzo? Gaaf beest.