[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:24

*\o/* Vanavond naar de hengsten show bij van Uytert!!! *\o/*

Dana01

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:29

haha Amandake, als je dat niet had, was het pas eng :D
ik betrap mezelf er net op dat ik naar summer kijk die ligt, en toch nog denken oeh.......
maar ze ligt zovaak, ik zie dat normaal alleen nooit, overdag werk ik en kan ik geen cam kijken :D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:32

Silketje: Hoe gaat het nu?
Voor de mensen waarvan het veulen langer dan verwacht nog niet geboren is, succes... Het is frustrerend als het langer duurt, ik kan erover meepraten... Maar als het eenmaal geboren is, denk je daar niet meer aan. Ik vond het gisteren nog onwerkelijk dat veulen geboren was...

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:36

update van Silketje ,heb haar net getelefoneerd en mocht dit even melden op DBT van haar.
Het gaat niet echt goed met Anskjen ,ze ligt enorm veel met de benen voor zich uit , eet niet en is een beetje apatisch (het kan haar allemaal niet schelen wat er gebeurd) ,ze heeft heel de nacht afwisselend gelegen en gestaan enz...
Silketje is werken nu ,maar haar man houd het in de gaten ,vanavond geeft Silketje zelf nog een update...laat ons hopen dat alles goed komt !
Laatst bijgewerkt door Amandake op 26-03-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:37

Sefanja gefeliciteerd met het veulen, ziet er erg mooi uit!!

Relrite is vandaag uitgerekend maar die geeft nog geen teken dat er binnen nu en 24 uur een veulen naast zal staan.
En dat terwijl ik gister een veulenhalster heb gekocht en als hint aan de box heb gehangen maar ze begrijpt hem niet echt :P

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:39

Ach, arme jaarling, veel sterkte ermee Silketje!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:56

*gaat nog harder duimen voor silketje*

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:57

Mss wel leuk om ff t delen, alhoewel het voor velen niet echt schokkend zal zijn ;) . Al surfende (puur tijd verdrijf wat me niet al teveel energie kost) , kwam ik de volgende info tegen op een site van een paardenkliniek mbt dracht:
De meeste veulens worden geboren tussen de 335 en 365 dagen.
Gemiddeld zou je dus van 11,5 maanden uit kunnen gaan.
Naarmate het vroeger in het jaar is, draagt de merrie langer. Een merrie die in de zomer is uitgerekend, draagt veelal korter. Een merrie draagt van een hengstje gemiddeld 4 dagen langer.
De meeste veulens worden tussen 22.00 's avonds en 02.00 u 's nachts geboren.

Vwb die kortere zomer'dracht' , ging vwb onze Sofie dus idd wel op. Die is in juli 2007 na 327 dagen bevallen. Nu draagt ze dus al 345 dagen.
Laatst bijgewerkt door aslo op 26-03-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:59

aslo, om wat voor paarden gaat het dan? een mini draagt over het algemeen veel korter dan een grote...
en onze fries beviel bijvoorbeeld altijd op 11 maanden - 11 dagen, te vroeg dus.... of het nou februari was of juli, dat maakte voor haar geen verschil....

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:00

@ Maya ja ik blijf wakker als ik bij mijn merrie ben.
Ik ben gezellig met 2 dames in een sleurhut.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:12

Dana01 schreef:
aslo, om wat voor paarden gaat het dan? een mini draagt over het algemeen veel korter dan een grote...
en onze fries beviel bijvoorbeeld altijd op 11 maanden - 11 dagen, te vroeg dus.... of het nou februari was of juli, dat maakte voor haar geen verschil....

Niet specifiek, stond bijvoorbeeld ook nog dat bij de Shetlanders de bevalling vaak wat moeizamer verloopt dan bij paarden, omdat de veulens verhoudingsgewijs (tov de merrie) groot zijn. Zie ik wel wat in, Sofie had het er in 2007 ook best moeilijk mee. Zij is 74 cm en het veulen was 50 cm. Is niet erg veel verschil als je dit hoogteverschil vergelijkt met paarden. Een goede kennis met veel ervaring op dit gebied gaf een tijd terug ook aan , dat dit de reden is om Shetjes al op de leeftijd van (ruim) 2 jaar voor het eerst te laten dekken. Veulens bleven dan wat kleiner en merries zijn dan nog zo soepel dat een bevalling iets makkelijker gaat en dan mn vwb de daarop volgende keren. Een Shet op hoge(re) leeftijd voor het eerst laten dekken, vond ze dan ook minder verstandig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:18

Hallo allemaal!!

Silketje Sterkte met de kleine!!!!

Ik ga vanmiddag even een afspraak maken om Casa volgende week te scannen.
Ze is nog niet hengstig geweest na het verwerpen. En als er iets moet gebeuren doe ik dat nu het liefste zo snel mogenlijk.
Ook lijkt ze wat uier te maken. Minder dan Arlinda (waren zelfde datum gedekt) maar het lijkt toch wel wat te groeien.
Mocht ze wel gewoon eitjes aanmaken wil ik haar zo snel mogenlijk laten dekken. Twijfel nog tussen twee hengsten. Een hele gave bonte, die nu hier in Frankrijk staat. Hij is alleen wat kostbaar, dus deze wordt het als Nicola idd serieus was met wat betreft samen de kosten betalen en samen eigenaar zijn.
Anders wordt het Royal Highness. Daar was ze voor dit jaar ook drachtig van.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:19

summer heeft mazzel, die is gedekt door een amerikaan, komt een mooi smal veulentje van :=

(zul je zien dat er een enorm veulen komt :roll: )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:42

hoop dat het bij silketje snel wat beter gaat...

hier rustig nachtje gehad, syl maakt geen aanstalten tot veulenen, het is ook veel te vies weer.
nog 9 dagen tot 5 april :)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:55

silketje sterkte!

geen veulens vannacht?
nou zeg had wel iets verwacht ;)

hier is net de ''bijbel'' binnen gekomen
het boekje met de dekhengsten voor 2009(shetlanders)
oei oei oei moeilijke keuze zeg!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:11

Silketje sterkte!

Hier gaat het met de kleine dame prima, alleen zo jammer dat echt vies weer is, dus kan ze nog niet naar buiten, maar rondjes rennen in de box lukt haar al aardig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:25

Haha, de bijbel!

Net bij Neon geweest, geen verandering bij haar. Hoeft ook niet, duurt nog een dag of 10 voor ze aan die 320 dagen zit. Overigens, bij Neon klopt het wel, hoe later in het seizoen hoe korter de draagtijd:

Devdan- 5 mei 2005 341 dagen
Ravindra- 24 juni 2007 332 dagen
Cantate- 17 juli 2006 329 dagen

Ze is nu voor eind april, dus ik ga weer uit van ongeveer 340 dagen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:30

Bij ons is het afwachten, bij Paulien draagt ze bij een hengst de volle dracht, en bij een merrie is ze 2,3 weken vroeger.

Indira was vorig jaar op 12 mei uitgerekend, 9 mei hengstveulen zonder tekenen. Ze begon nu wel eerder met uier, maar april komt al aardig in de buurt.

Greta is 1 groot verrassings pakket haha.
Merrie (3 jaar geleden) was 1 week van te voren.
Hengst (2 jaar geleden) was dik 3 week van te voren.

Ik hoop dat we nog 2 merrie's krijgen, maar mijn gevoel neigt toch naar beide een hengstje..

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:30

Silketje, duim voor je!

Hier meer uier dan anders, dus t vordert gestaag!!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:48

silketje: ik duim mee dat het goed komt met anskjen!

heidie: hè nog steeds niet! Maar nu dus wel echt kegelen!

XLC70: weet je waar het aan ligt dat je merrie zo lang draagt? Ik wel, je moet je boktnaam aanpassen, XL staat natuurlijk voor Extra Lang :)* := :+

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:49

aslo schreef:
Niet specifiek, stond bijvoorbeeld ook nog dat bij de Shetlanders de bevalling vaak wat moeizamer verloopt dan bij paarden, omdat de veulens verhoudingsgewijs (tov de merrie) groot zijn. Zie ik wel wat in, Sofie had het er in 2007 ook best moeilijk mee. Zij is 74 cm en het veulen was 50 cm. Is niet erg veel verschil als je dit hoogteverschil vergelijkt met paarden. Een goede kennis met veel ervaring op dit gebied gaf een tijd terug ook aan , dat dit de reden is om Shetjes al op de leeftijd van (ruim) 2 jaar voor het eerst te laten dekken. Veulens bleven dan wat kleiner en merries zijn dan nog zo soepel dat een bevalling iets makkelijker gaat en dan mn vwb de daarop volgende keren. Een Shet op hoge(re) leeftijd voor het eerst laten dekken, vond ze dan ook minder verstandig.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, de merries blijven juist kleiner en stoppen in de groei als je ze vroeg dekt, dus bevalling is juist zwaarder.
Klein is vaak niet het grootste punt maar de breedte van de heupen daar moet het veulen door.
Ik laat dan ook een kleine merrie liever door een grotere luxe slanke hengst dekken dan een kleinere brede.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:51

Airborn schreef:
Scum, dat veulen van meastro was echt geweldig! Heerlijk eigenwijs en actief! Vond dat de merrie er nog aardig rustig onder bleef.
Wel heel jammer dat Ampere een zadel drukking had en dus alleen aan de hand werd getoont :( Doet er niets aan af dat ik'm erg knap vind!
hoewel ik stiekum Rosengold en Valdez toch ook wel heeeeeelll gaaf vond. En 1 van de springhengsten sprak me ook erg aan, triomph de muze ofzo? Gaaf beest.

Ampere heb ik dus helaas niet meer gezien. Instructrice had mij gevraagd of ik daar extra op wilde letten maar we moesten nog een behoorlijk stuk terug naar huis rijden en rond half 11 zijn we gegaan. Jammer dat ie niet onder het zadel getoond is dan.

Rosengold vond ik onder het zadel ook erg leuk :j

Triomf de muze vond ik ook aansprekend :) Zat daar niet een Belgische ruiter op die hem heel mooi ontspannen reed?

En van Wynton waren er ook 2 veulens waarvan ik de eerste heel fijn vond lopen.

Maar goed, ik kwam voor Viceroy en die heb ik natuurlijk uitgebreid gefilmd :D

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:01

XCL70: :(:)

Monchique heeft harsjes. :D

Bij Frenia is het ook spannend. :):)

Ik duim heeeel hard voor de uk van Silketje. :(:)

Amandake heeft gezonde spanning. :D

En dat was einde van mijn geheugen. :')

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:41

scum & airborn,ik heb Ampère wel gezien en hij was enorm koehakkig }:0 !!!Ik zou eerst even kijken wat hij door gaat geven aan het jonge spul.Daarnaast gaf hij me geen WOUW!!!gevoel.Maar ja das persoonlijk natuurlijk.....

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:48

Silketje, ga een kaarsje voor je branden.