Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:06

dries schreef:
Hollybolly schreef:
wow dries wat verschrikkelijk zeg.
en dan ook nog zo'n mooi veulen dat niet gezond terwereld heeft mogen komen. En je bent er net als ik toch zo mee bezig, op bokt met je gedachten en dergelijke en dan opeens, alles weg, je toekomstdromen.... echt vind het heel erg voor je. was je merrie al ver? en was dat andere veulentje dan veel kleiner? merrie/hengst? sterkte hoor

het was echt een pracht veulen met een mooi kolletje en een snepje echt zoals ik hem bestelt had. aan het andere was niet meer te zien wat het was daarvan lag de buik helemaal open [ echt heel vies] dat was ook de helft zo groot als het andere veulen en was al een tijdje dood want was gelig [ gewoon al een beetje aan het vergaan]. mijn merrie zat op de 223 dagen.
ik heb wel foto's van de veulens maar ik weet niet of ik die moet plaatsen niet iedereen wil dat zien denk.

dat kan de reden zijn dat ze vergooid zijn. dat de ene veulen niet heel was. en was overleden in de buik.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:11

ja dat denk ik ook... zonde he.

Mandy

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:28

zo nu kan ik ook weer meegenieten heb zelf geen drachtige merrie maar ze heeft ooit wel ongepland veilen gehad

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:31

hier dan de foto's voor de gene die ze willen zien.[ van de verworpen veulens] de laatste foto is niet zo'n smakelijke foto hoor daar staat het tweede veulen bij dat dus op de buik open ligt en de been botjes zijn gebroken, wel een beetje vies dus, was ook al even dood in de buik . op de eerste 2 foto's zie je het mooie veulen wat ook een blauwe plek op haar buik heeft omdat de merrie hem gebeten heeft om omhoog te krijge'/ tot leven te wekken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8Z4IQWEZ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=EPBD4OE3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4YFJTNXD

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:33

brr naar hoor
krijg er hellemaal kippenvel van
veel sterkte hoe is hen nu met de merrie

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:34

jeetje. ben er van onder de indruk Dries..
Meid wat erg.. heel veel sterkte.

Idd dat gele veulen is al langertijd dood..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:36

He bah... Dries veel sterkte!
en voor jou ook terrorita, zal vast ook voor jou niet fijn zijn...

en mensen: willen jullie je merries even toepraten dat ze het niet in hun hoofd moeten halen om te gaan verwerpen: voel me misselijk door al die verhalen... echt KOTSmisselijk! Het zal je maar overkomen...

Je hoort ook steeds meer (nuja, ik let er misschien meer op) dat tweelingdrachten niet ontdekt worden... Ben blij dat ik na het scannen haar op dik 5 maand ook nog eens heb laten opvoelen... dan zou de da het toch gevoeld hebben he?
Denk dat ik Angel volgend jaar op zn minst 3x laat scannen en nog een keer laat opvoelen ook... Het drukt me ook steeds weer met mn neus op de feiten: wat een groot tweelingwonder hier tot 19 september liep... Ik kan er op momenten als deze echt niet bij dat het met Stella en Artois gelukt is!!! (levend geboren en alletwee evengroot)
Soms denk ik stiekem, tegen beter weten in!, dat ik het misschien zou kunnen riskeren als Angel weer een tweeling zou dragen...want het is haar uiteindelijk al eens eerder gelukt...maar dan lees je dit hier en dan weet je natuurlijk weer dat het het risico niet waard is en dat het vorige keer gewoon zo'n megagroot toeval was...

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:37

ik krijg ook steeds weer het idee om mijn merrie nog eenkeer te laten opvoelen

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:38

terorita schreef:
brr naar hoor
krijg er hellemaal kippenvel van
veel sterkte hoe is hen nu met de merrie

met de merrie gaat het vandaag gelukkig wat beter gisteren wilde het nageboorte er niet af dus daar had ze veel last van maar vanmorgen is de da weer geweest en heeft haar weer gespoeld en nu is ze helemaal schoon, ze heeft ook nog een pijnstiller gehad . ze loopt nu wat rond en staat af en toe wat hooi te knabbellen. ja ze zal ook nog wel last van de uiers hebben want daar spuit het melk gewoon uit echt heel zielig.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:41

Jeetje Dries, wat naar!! Echt raar dat de dierenarsten die tweelingen over het hoofd zien.. Of heb je ook een-eiige, dat ze die niet zien op de scan?

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:44

@Dries: Wat erg dat jou veulens ook al verworpen zijn En dat na 2 keer scannen.... dat ze het dan nog niet gezien hebben..
Heel veel sterkte gewenst met dit moeilijke verlies en ik hoop dat je merrie ook snel van haar pijnlijke uiers af is... Ze heeft al genoeg te verduren gehad.
Ik hoop echt dat dit niemand meer hoeft te gebeuren...

@Fleda: Mooie foto's van Fleur! Ze begint echt een dikkertje te worden. Vind haar trouwens echt een mooie merrie

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:45

Nee, normaal niet, alle tweelingen bij paarden zijn twee-eiig, maar er komt wel eens unilocatie voor. Dan liggen beide vruchtjes zo dicht tegen elkaar, dat ze niet onderscheiden worden. daarom kan je ook best wat vaker scannen op tweelingdracht, in de hoop dat er dan tijdens een scan geen uniclocatie is. maar als je dus de pech hebt dat ze altijd zo dicht tegen elkaar liggen, kan het dus zijn dat de tweelingdracht over het hoofd wordt gezien.

ps: die unilocatie wordt trouwens vaak verward met eeneiig zijn...
bv bij mariska zijn de twee veulens duidelijk twee-eiig, want verschillend geslacht, en toch niet gezien...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:45

Enne, bijna vergeten: idd leuke foto's van Fleur (vind haar trouwens een heel mooi paardje, maar weet niet of ik dat al eerder heb gezegd )

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:48

Met Katinka gaat het gelukkig tot nu toe goed. Geen koorts en een enorme eetlust.

Mijn veearts vertelde dat al na zeer korte tijd dracht er niet meer te zien is of het een tweelingdracht is. De veulens zijn dan al te groot om in het geheel te zien. Dus met de 17dagenscan moet er gewoon super goed gezocht worden naar een eventuele 2lingdracht, veel later heeft het geen zin meer. Ook vertelde zij dat bij oudere merries de kans op 2lingdracht groter was..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:49

ja echt zielig dries voor je merrie. gelukkig dat nu alles weer een beetje in orde is. ik wacht het gewoon af frenia, ik laat hol niet opvoelen, ben bang dat daardoor het veulen verworpen wordt ( klinkt heel stom ik weet t ) ik wacht het gewoon af. en ik hoop dat het goed mag gaan, dat hoop ik trouwens echt voor iedereen hier. dat het nu afgelopen is met dat verwerpen...

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:58

lijkt het nu maar zo of komt tweeling dracht bij tinker merries vaker voor?????

met tyorieta gaat alles nu goed
ze vertoonde gister een soort van koliek aanval
even later verworp ze dus het veulen de v.a was al geroepen
deze zei dat het veulen waarschijnlijk niet in orde is geweest en dat ze geen koliek had.
met de merrie is nu alles in orde
ze staat gelukkig niet bij terra op stal
ik kan hellemaal niet tegen dit soort dingen
als het dan ook nog een nichtje van terra is word ik al hellemaal niet goed
de rest van de merries zijn allemaal tot nu toe o.k
maar het blijt wel weer dat het zo anders is
van mij mag het 13 maart zijn dan heeft terra hoop ik een gezond veulen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:13

over een kleine 2 maanden is het al zover he terorita. komt wel goed boktmama's... voor degene die nu geen drachtige merrie hebben, nogmaals veel sterkte, ik hoop dat er voor jullie volgend jaar een schitterend veulen naast mag lopen.
ik kan er ook niet tegen. ik vraag me dan af, wanneer is holly aan de beurt? phoe, asjeblieft niet. was het NU maar 2 april, veulen hoop ik, beter weer en bijna van school af.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:19

Jeeh wat een ongeluk hier allemaal.
Ik werk zelf bij een paardendierenarts, en wij scannen ook merries. Helaas komt het soms inderdaad voor dat je een 2ling mist. Wij scannen merries die we ervan verdenken vaak ook een keer of 2 xtra. maar toch kun je soms er niets van zeggen.

Iedereen die zijn veulens verloren is: heel veel sterkte! Voor alle andere boktmamas: Kop op! Wij hebben onze veulens nog!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:21

bedankt carpediem, we moeten dankbaar zijn dat het bij ons tot nu toe nog in orde is, maar vind het zo erg voor die andere bokkers.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:22

Al die nare verhalen, wordt mijn gemoedsrust ook niet beter van. Gister gebeurde er ook iets geks, was bijna in staat om zadel en hoofdstel af te rukken en aan de kant te mikken.
Ik was dus aan het opzadelen toen Dees opeens heel zielig een beetje in een kromp, hals beetje schuin naar achteren en zo bleef ze staan. En toen ging ze tegen de wand aan staan met dr buik beetje, op getrokken is het verkeerde woord, maar was wel redelijk hard. Schrok me een hoedje, zeker als je dan net eerder die dag die enge verhalen heb gehoord.

Maar daarna was alles weer over, heb heel lang ingestapt met rijden maar leek geen vuiltje aan te lucht.

Denk dus (en hoop dus) dat B'tje niet lekker lag.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:24

@ sammie: Je moet niet gaan bij alles in paniek raken. Hoe moeilijk het ook is. ik ben nu pas gerustgesteld over Utah (en de Baby) nav wat er zondag is gebeurd. Waarschijnlijk heeft ze inderdaad een beetje buikpijn van het veulentje gehad. Utah heeft ook wel dat ze de 1e keer heel erg reageert op het zadel en de andere keer helemaal niet.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:26

ik schrik ook heel snel hoor, wanneer hol is raars doet, maar dat is denk ik wel normaal. er ligt wel even een veulen van nu 35 kilo in te schoppen, ik zou ook niet doen alsof er niks aan de hand was. maar ik zou ook zo gereageert hebben sammie.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:31

Tegen de tijd dat op mijn werk de merries weer komen (die verworpen hebben, of waar het veulen van is afgezaagd -- verzin de rampsenarios maar) geloof ik best dat ik hier niet heel vrolijk zal zitten zijn!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:06

Dries dat ziet er idd wel naar uit. Hopelijk houd je merrie er niks aan over. Sterkte hoor!

Sammie: veulens kunnen naar trappen, dus dat kan het ook geweest zijn. Niet teveel nare dingen denken hoor.
Al kan ik het me heel erg goed voorstellen. Ben zelf ook extra voorzichtig nu

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:50

Wat naar om al die verhalen hier te lezen..
Elke keer als er een post komt van een verworpen veulen krijg ik weer een brok in mijn keel.
Gelukkig gaat het al weer een stuk beter met de merrie.
Hopelijk houd mijn merrie en alle andere drachtige merries hier het wel allemaal binnen.
Iig heel veel sterkte met dit verlies !