[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:19

v beste buikjes al. Equifirst voer ik soms wat muesli van bij en moet zeggen bevalt wel. Ze moeten het hier alleen altijd wel bestellen. Die hebben idd ook een merriebrok. Ga ik eens vergelijken

Janinevv ik hoorde het idd ook van meer. Vriendin heeft haar jaarling nu weg gehaald uit de opfok en vol met wormen (bloedworm)

Balko sorry had het gemist, maar alsnog gefeliciteerd

xLeoniee ze staat er idd goed bij hoor! Bescheiden buikje <3

corinadrenth Ik zou me er geen zorgen om maken hoor, als het langzaam aan gaat.

Bo is zo niet van al die wind, en laten we hier nu al dagen flinke wind hebben. Vandaag ook alweer windkracht 8
Dan ga je maar bij vrouwtje haar benen schuilen tegen de wind
Afbeelding
Hoofdje zegt genoeg
Afbeelding

Windhoos kapsel
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:39

Elke keer als ik denk weer aan te haken bij jullie, lukt het me toch weer niet, iets met te weinig uren in een dag :+

Dat ontwormschema van de DA vind ik wel heel veel ontwormen binnen korte tijd, volgens mij kan dat niet goed voor ze zijn. Ik volg ook grotendeels het schema van Vulina, en vul aan waar nodig.

Qua voer, ik voerde altijd Pavo Podo Lac, maar aangezien Pavo zo enorm qua prijs gestegen is ben ik vorig jaar overgestapt op Cavalor Probreed (en ook de andere paarden krijgen nu Cavalor). Overgang is super verlopen en ze doen het hier zeker net zo goed op als op Pavo.

Oh kiki, vreselijk hè die wind. Hier vinden ze het ook niet leuk, maar ja dan wonen ze op de verkeerde plek :') Ze hebben hier nu het geluk dat ze achter de schuur uit de wind staan, dus dat scheelt veel.

Hier zitten de dames inmiddels op 204 en 206 dagen, foto's van vorige week.

Nadjarah

Afbeelding

Mishrikah
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:44

Al_Zawraa, ja echt he. Bij jouw nog erger op het eiland. Wij zitten net aan de andere kant van het water
Al is die nu gelukkig hier wel wat weer afgenomen, geen dikke schuimkoppen met op het water
Maar je dames zien er goed uit

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:28

nobel: sterkte met je vader, gelukkig is unique weer goed.

Nou idd brr wat een wind en regen! Sjanty is maar druk met staldeuren open maken om haar vriendinnetjes in de stal te krijgen overdag. Niet zo heel handig, Goldy is via de voorraad stal naar binnen gekomen en de gang voor de stallen waar je dan komt is te smal voor ze om te draaien en loopt dood. Aan de haren op de muren te zien heeft ze aardig klem gestaan, maar is ze toch weer buiten gekomen. Gelukkig geen verwondingen. Sjanty laat als ze deur open krijgt de andere dames binnen en blijft zelf buiten staan }:0 . Nu zitten er extra sloten op de deuren zodat ze ze niet open krijgt :(:)

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:33

Nobel veel sterkte met je vader, dat is echt geen mooi nieuws.

AZ het lukt mij ook echt niet om overal op te reageren, maar ik probeer iets te melden als ik denk dat ik iets kan bijdragen.

Corina even in de gaten houden of ie niet ineens vol schiet, maar volgens mij is dit hele normale ontwikkeling van haar uier, ze hoeft nog maar een paar weekjes he.

Het weer is echt vreselijk op het moment, we moeten er maar wat voor over hebben voordat het voorjaar komt.

Veroon zit op 280 dagen vandaag. Nog minder dan 8 weken tot ze uitgerekend is. Zo langzamerhand even weer nadenken over de veulen/geboorte uitzet straks.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:43

Nobel01 heel veel sterkte met je vader, verschrikkelijk nieuws.

Muronia gaat echt opschieten nu!

Hier doet de paarden kliniek weer een info avond over drachtige merries en (geboorte) veulens. Mijn dochter wilde er graag heen, dus gaan we gezellig met nog een stalgenote met een drachtige merrie heen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:16

kiki1976 schreef:
Hier doet de paarden kliniek weer een info avond over drachtige merries en (geboorte) veulens. Mijn dochter wilde er graag heen, dus gaan we gezellig met nog een stalgenote met een drachtige merrie heen.

Bij Hollands Kroon denk ik? Ik ga er ook heen! Fijn dat ze dit doen!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:31

Ik vond het ontworm schema idd ook wel heftig. Denk toch dat ik die van vulina aanhoud, eventueel met wel een extra panacur er tussenin.
Overigens ben ik wel benieuwd met welk middel jullie de merrie voor bevallen/uitgerekende datum ontwormen. Ik gebruik een middel met ivermectine + praziquantel. Maar lees ook heel veel die alleen ivermectine geven.

Balko Dat is idd wat onze veearts ook zei ivm wormen besmettingen dit jaar.

Tjakka123 Hier worden de merries volgens het volwassen paarden schema ontwormd en dan een 1x extra voor of na de bevalling. Maar jij ontwormd merrie en veulen dan telkens gelijktijdig?

Setteli Bijna 200 dagen dus. Het begint al mooi te korten :D

AM_horse Wat een leuk filmpke <3

Shadow33 Als je twijfelt mss idd zoals AM_horse een kuur panacur geven? Wormen zijn rot om weg te krijgen bij veulens soms -O-

Veronique56 Ik zou persoonlijk altijd een balancer, vitamine of gewoon brokjes geven. Het veulen trekt toch veel weg. En ze vallen mss niet af maar kwa vitamine trekken ze ook veel weg natuurlijk.

XLeoniee Wij starten altijd al vrij vroeg met merriebrok en dat wordt opgehoogd na de bevalling. Mss kijken naar een balancer als ze slecht kan tegen suiker? Anderzijds als ze nog gewoon goed in dr vel zit kun je altijd nog wachten tot echt op het einde natuurlijk.

Kiki1976 Wel lief dat Bo zo bij jullie komt schuilen hihi. Ze groeit goed kwa buik <3 Yula is ook enorm chagerijnig met dit week, neem het dr ook niet kwalijk, je zou voor minder :+ Wel heel fijn die info avond van de kliniek

AL_Zawraa Je merries zien er goed uit :j Daar zal het idd nu ook wel flink waaien/stormen. Vind het hier in het binnenland soms al lastig met de wind maar dat zal bij jullie al helemaal zo zijn.

Nobel01 Wat een heftig nieuws zeg ;( veel sterkte. Gelukkig dat Unique wel weer goed loopt.

JennyK wat een houdinis heb je dan zeg :+

Muronia Jij kan idd ook al bijna beginnen aftellen *\o/*. Heb je al namen klaar?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:37

Sterkte met je vader Nobel :knuffel:

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:23

Vandaag 292 dagen drachtig

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:46

Nobel ontzettend veel sterkte met je vader... en een kl*te uitslag... knuffel :(:)
Wel fijn dat je merrie weer beter loopt. 1 zorg minder..

Corinadrenth dat schiet al mooi op!

Kiki altijd interessant. Dierenkliniek Wolvega doet dat ook vaak.
Ach ja... rot weer is het ook. Ze zijn er hier ook niet zo blij mee

Claudia ik ben ook zo klaar met dit weer -O- Schiet ook bij jou op! Stiekem beetje jaloers haha. Heb je al wat namen klaar staan?

Jennyk wat een houdini! Gelukkig alles goed gegaan, maar handig is het niet :P

Az waai je niet van het eiland af? Ik dacht hetzelfde qua reageren :') Wat zien ze er prachtig uit! Lekker bol ook al :j

Balko ik had het ook gemist. Alsnog gefeliciteerd!

Xleonie ze is nog mooi bescheiden!

Amhorse mooi filmpje!

Setteli je moet nog even := Je kan wel straks vast meegenieten van het kleine spul

Ik ben wel tevreden over voermeesters. Dit krijgt Zilver. Ik zou hier vaker reageren maar net 7 dagen flinke griep gehad met behoorlijke koorts. Nu ben ik er weer :P
Markus 491 heeft het zaterdag zeer goed gedaan op de hengstenkeuring. Hij mocht zelfs mee doen aan de kampioenskeuring
Afbeelding
Zilver inmiddels 7 maanden drachtig. Ook wij kunnen aftellen. Nog 98 dagen te gaan!
Afbeelding
Afbeelding
Namen heb ik overigens al vast staan. Hebben jullie al iets bedacht?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:56

Prachtige buiken zie ik langskomen. Blijf vooral posten!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:28

Pomski, ja klopt
Paar jaar terug hadden ze ook zo'n info avond over been afwijkingen bij pasgeboren veulens en hoe te handelen. Was ook enorm interessant.

nieky1993, chagrijnig valt mee, tenminste gisteren. Denk dat ze vandaag met al die regen ook niet echt blij is.

corinadrenth, ah kijk daar komt ook schot in de zaak qua uier. Die begint al mooi.

Kabayo, hoop mensen met de griep.
Buik gaat opeens hard nu.
Tel jij af tot 320 dagen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:46

Namen? :D uh ik heb even gekeken in mijn lijst en ik kan nog 23 merries fokken die eindigen op -onia _O- _O- dus ik kan nog wat jaartjes vooruit met mn merrielijn. Hengstennaam stond eigenlijk vanaf het begin al vast.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:04

Hier 9 dagen, 21 dagen en dan elke 6 weken tot 5 maand afwisselend fenbendazole & pyrantel.
Onze veearts is tegen (zoveel) ivermectine heel vroeg omdat je daar bij overdosering je veulens mee vergiftigd ( 1 keer gehad hier.. )

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:51

Ok, ik lees altijd een tijdje stilletjes mee. Mijn merrie is voor het eerst drachtig, dus heel fijn om ervaringen en verhalen van meer ervaren fokkers te lezen ;)

Maar wat ik me afvraag (en dat bedoel ik niet vervelend), is dat extra ontwormen echt nodig? Ik ontworm mijn paarden normaal alleen als uit wormonderzoek blijkt dat dat nodig is. En dat is eigenlijk nooit.. Ze krijgen alleen 1 x per jaar in de winter een kuur (die 'grote' waarvan ik wederom niet op de naam kom) en verder niet.

Een veulen krijgt toch via de moeder weerstand mee? Ik heb er niet zo'n lekker gevoel bij om voor de geboorte al met 'gif' in de weer te gaan eigenlijk..

Zijn er ook mensen die anders omgaan met het (preventief) ontwormen van merrie en veulen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:01

Je moet niet anders willen omgaan met wormen en veulens. Veulens zijn extreem vatbaar voor wormen. Daar krijgen ze niks aan antistoffen oid van mee van de merrie want dat heeft niks met elkaar te maken (eenmaal eruit iig).

Niet ontwormen van veulens is gegarandeerd een dikke wormbesmetting als ze een jaar zijn. Met alle gevolgen van dien!

Altijd veulens correct ontwormen dat is echt heel belangrijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:05

cp112 schreef:
Je moet niet anders willen omgaan met wormen en veulens. Veulens zijn extreem vatbaar voor wormen. Daar krijgen ze niks aan antistoffen oid van mee van de merrie want dat heeft niks met elkaar te maken (eenmaal eruit iig).

Niet ontwormen van veulens is gegarandeerd een dikke wormbesmetting als ze een jaar zijn. Met alle gevolgen van dien!

Altijd veulens correct ontwormen dat is echt heel belangrijk.

Ik sluit me hier bij aan.
Plus mestonderzoek bij veulens is niet geheel betrouwbaar

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:58

Veulens zeker ontwormen. Als je het niet doet is het vragen om problemen, soms zelfs als je al ontwormd. MMoetje bedenken wat het dan zou zijn als je ook nog niet had ontwormd.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:06

Greeneyez
Ik denk dat we allemaal liever minder vreemde stoffen in onze paarden proppen. Alleen bij veulens wil je niet proberen teveel op de alternatieve toer te gaan. Ze zijn zeer kwetsbaar de eerste 6 mnd. Een wormbesmetting kan zelfs al fataal zijn en dan is er opeens geen veulen meer. Als ze eenmaal volwassen zijn dan kun je middels testen gericht ontwormen maar zo'n kleintjes daar wil je geen risico mee lopen.

Probeer het ontwormschema van je dierenarts aan te houden als je daar wel vertrouwen in hebt. Maar zeker wel doen

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:12

Hier nog 43 dagen tot ze op de 320 zit.
Wanneer was jullie vroegst geboren (gezonde) veulen?
Is het sowieso mis als ze voor de 320 dagen geboren worden?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:22

Sommige merries hebben gewoon een kortere draagtijd en andere een langere.

Zo had ik een merrie die standaard altijd over het jaar ging , met als maximum 382 dagen

En ook eentje die voor 320 ging bij haar 3 veulens tot nu. 314, 317 en 319. Dat waren ook echt geen kleintjes ofzo..

Ff foto opgezocht van eentje, die was bijna 2 weken oud hier:

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:42

Pomski mijn vroegste was bij mijn friese merrie op dag 317. Erg gezond veulen!

Claudia kan je nog veel veulens fokken :))

Kiki ja klopt. Ze is bevallen met 317,320 en 330 dagen. Dus dat is wel een mooi gemiddelde dacht ik :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:00