[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:43

Leuke foto's komen er weer voorbij!!!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:41

In het begin van dit topic had ik mij al een keer aangemeld maar verder niets meer laten horen omdat de dracht van 1 van de pony's anders verloopt dan ik zou willen maar misschien hebben jullie wel ideeen wat ik nog voor haar kan doen dus daarom meld ik mij toch weer als jullie het niet erg vinden

Ik heb 2 drachtige pony's.
Donna een welsh a pony van 5 jaar zij verwacht rond 3 juni 2015 haar 2 de veulen. Dit jaar heeft zij haar eerste veulen gekregen Jillz.
Donna is vandaag 178 dagen drachtig en dat is al duidelijke aan haar te zien.
Afbeelding

Ook Dora mijn eigen gefokte shetlander van nu 4 jaar is drachtig zij verwacht haar eerste veulen rond 26 mei 2015.
Afbeelding
Alleen haar dracht verloopt anders dan normaal.
Toen zij 3 maanden drachtig was( 30 september 2014) kreeg ze ineens allemaal witte stippen op haar bil en schouder. In eerste instantie dacht ik aan een schimmel dus de imaverol uit de kast gepakt om haar te wassen maar ik was de bijsluiter kwijt en omdat zij drachtig was wist ik niet of ik dit kon gebruiken en omdat de volgende dag de DA zou komen voor de jaarlijkse enting dacht ik dat het geen kwaad kon om een dagje te wachten. Maar helaas 's morgens was er nog niets aan de hand maar 's middags toen ik bij haar kwam had zij haar hele schouder open geschuurd.
Allemaal geschaafde open wonden had ze, er waren 2 DA dus die er beide bij gehad. Ze dachten aan luizen want schimmel jeukt niet en zij had duidelijk last van jeuk. Ik moest haar gaan wassen met Neocidol en dan na 2 dagen met imaverol omdat de witte plekjes die ze nog elders op haar lichaam had (bil en hals)en nog niet had open geschuurd toch aan een schimmel deden denken. Maar het ging niet over dus weer de DA erbij toen kreeg ze een spuit dectomax maar helaas dit hielp ook niet weer de DA erbij. Toen moest ik haar scheren en weer wassen. Ze konden haar niet spuiten met andere middelen want ze was intussen 4 maanden drachtig. Ook kreeg ze een deken om want het weer sloeg om en het werd kouder.
Een week na het scheren keerde er weer allemaal witte plekken terug op haar lichaam en ik was bang dat het weer van voren af aan zou beginnen. Ook bleef ze de ellendige jeuk houden. Dus naar de DA praktijk om te vragen of ze nog iets hadden voor de jeuk maar ik hoorde die dag niets van de DA's.
's Avonds wilde ik foto's maken van de witte plekken toen ik weer allemaal plekken zag die ze weer open geschuurd had voornamelijk op haar hoofd dit keer, dus toen was voor mij de maat vol en heb ik de volgende dag de Lingehoeve gebeld voor een visite. (Voor dit met Dora gebeurde is Jillz het veulen van Donna heel erg ziek geweest en was er door de praktijk die ik anders altijd heb een andere DA aan onze pensionstal gekoppeld. Jillz had een longontsteking die zich moeilijk liet bestrijden.
En deze DA had bij Jillz een borstvliesontsteking over het hoofd gezien, Ik vond dat het veulen toen zieker werd ondanks de behandeling en heb toen geeist dat de DA die we eerst altijd hadden kwam kijken hij ontdekte toen wel de borstvliesontsteking ze kreeg er toen andere medicatie bij en knapte toen na 3 weken dokteren gelukkig goed op)
De DA van de Lingehoeve dacht naar simpele klus te komen een shetlandertje met jeuk. Maar toen hij er was schrok hij van de plekken en baalde dat hij de spullen voor een huidbioptie niet bij zich had. Hij heeft haar weer een spuit dectomax gegeven en ik kreeg een ander middel om haar te wassen. Hier moest ik haar 2x mee wassen en als het dan niet over was zou ik naar de praktijk moeten om een huidbiopt te laten nemen. De volgende dag de andere DA praktijk gebeld om door te geven dat de lingehoeve de behandeling van de pony over zou nemen dit had ik aan een assitente doorgegeven. Na een kwartier werd ik door de DA die eerst altijd kwam van die praktijk terug gebeld. We hebben toen een goed gesprek gehad en hij heeft na goed overleg met mij en de DA van de lingehoeve de behandeling weer overgenomen wel gaat alles nog in overleg met de DA van de lingehoeve. Hij is ook langs geweest om te zien hoe ze eraan toe was en schrok toch ook wel van haar. Van hem moets ik haar toen een deken met hals opdoen zodat de plekken in de hals bedekt waren. Dit alles heb ik ook door gesproken met kennissen en 1 van hen raadde mij aan ook een hood voor haar te kopen en om te doen zodat zij haar hoofd niet verder kapot kon schuren. Dit dus ook gedaan. Haar lange manen er ook af geschoren omdat die er niet meer uit zagen. Omdat het na 5 dagen nog steeds niet beter ging met de pony is er een huidbiopt genomen en daaruit blijkt dat de wondjes overeenkomen met de wondjes van staart en manen eczeem en dat de pony waarschijnlijk door de dracht allergies geworden is voor suikers. Ze is toen gelijk op grof strengelig hooi geplaats en verder niets. Omdat de jeuk toch nog bleef heeft ze er nu ook een lage dosis prednison bij gekregen dit krijgt ze 's morgens met een handje marstall brokjes en gelukkig dit werkt. Alleen vorig weekend ging het weer mis ze had haar hele hood kapot geschuurd dus gelijk een nieuwe besteld en de DA weer laten komen. Ze kreeg voor 5 dagen de dubbele dosis prednisolon voor geschreven en nu moet ik dat met 3 dagen weer afbouwen tot ze weer op 1 tablet staat. Morgen heb ik weer overleg met de DA. Pas na de dracht weten we of het van de dracht komt of dat ze dit nu gewoon heeft.
Zo staat ze er nu bij.
Afbeelding
Gisteren even foto's gemaakt toen ze lekker in de binnenbak los liep je kan al goed zien dat ze drachtig is.
Afbeelding

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:05

Leuke welsh (die is al lekker rond!), en wat vervelend met je shet...hopelijk is het voorbij na de dracht. Zijn de allergieën dan veroorzaakt door hormonale problemen of...?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:13

Iris is vandaag onderuit gegaan... ze gleed uit over het ijs... we.moesten er wel doorheen.ze moest daar draaien.. is precies als je het hek door gaat.. is dit heel erg? Ze stond echt meteen op maar pff :-( ze was te enthousiast en maakte de draai veelste snel.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:21

Hannepan ze vermoeden wel dat het met haar hormonen te maken heeft maar na de dracht is dit pas met zekerheid te zeggen.

irischcob Dat is schrikken ik zou niet weten of dit kwaad kan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:23

Khaleesi heeft het vorige week ook gehad. Ze ging mee rennen met een paard wat losgegooid was in de bak. Ze stond toen op het droge deel (dus steen) en ging enorm hard onderuit. := ze stond meteen op en ging rustig door met rennen en ging daarna eten... Ik schrok mij ook dood, maar gelukkig niks aan de hand.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:26

Pff oke. Ik denk onee veulen.. ik zit er best mee :-(

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:30

irischcob schreef:
Pff oke. Ik denk onee veulen.. ik zit er best mee :-(

Hoe ver is ze nu? :)
Het veulen zit goed beschermd in een natte airbag :j kan mij voorstellen dat je geschrokken bent :(:) was ik ook :+

edit laat maar, je merrie zit nu op 209 dagen :) dan heeft het veulen genoeg bescherming van het vruchtwater etc ;) Ik zal mij pas zorgen maken als ze vreemd gedrag gaat vertonen en vruchtwater verliest :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 28-12-14 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:30

Meestal kan het in de dracht na de eerste 3 maanden niet zo veel kwaad.
Het vruchtje zit dan goed genesteld.
En wordt dan beschermend door het vruchtwater.
Veulen is misschien een beetje misselijk ;)
Beetje cru om het nu te zeggen maar mocht het mis gaan (kleine kans)
Dan merk je dat hoor.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:05

Jullie berichtjes laten me weer wat beter voelen :-) bedankt! Ze is nu 226 dagen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:37

irischcob schreef:
Iris is vandaag onderuit gegaan... ze gleed uit over het ijs... we.moesten er wel doorheen.ze moest daar draaien.. is precies als je het hek door gaat.. is dit heel erg? Ze stond echt meteen op maar pff :-( ze was te enthousiast en maakte de draai veelste snel.

Goh wou net hetzelfde typen maar wou eerst even bij lezen. Roos heeft vandaag ook Bambi on ice gespeeld..
Ze viel niet hard leek een beetje in slow motion te gaan, maar ze bleef wel even versuft liggen zo van wat is er nu gebeurt.

Roos is trouwens 281 dagen drachtig.

Morgen zullen ze vast stijf zijn!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:38

Karin jouw verhaal is ook vervelen zeg.. Mocht het na de dracht over zijn zou je dan nog een veulen uit haar durven fokken?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:50

Karin en Irishcob, wat vervelend voor jullie

Mijn dikkiedik Rosa vandaag, op 215 dagen dracht.

Afbeelding

Ze heeft echt voldoende vet en bespiering, maar haar buik trekt erg aan haar rugbanden
Zij is ook het zwaarst van de 3 merries, terwijl ze het minst ver is

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:09

Balou_k schreef:
Karin jouw verhaal is ook vervelen zeg.. Mocht het na de dracht over zijn zou je dan nog een veulen uit haar durven fokken?

Eerst maar eens deze dracht afwachten.
Voor nu zeg ik nee maar beide dierenartsen zeggen dat het niet bij een volgende dracht hoeft te gebeuren.

Balou_k jij ook sterkte met Roos hopelijk valt de val mee.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:49

Wat vervelend Karin! Mijn merrie heeft ook flink geschuurd tijdens de dracht, gelukkig niet zo erg als jou merrie. Ze had mooie lange manen maar die heb ik ook moeten kortwieken. Ik denk zelf dat het met hormonen te maken heeft.

Vandaag was het mooi weer, enkele foto's van vandaag: (deze keer geen buik in beeld :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:20

wow mooie foto's in de sneeuw, heel leuk, hoor wel dat velen onderuit zijn gegaan, iets minder, ik vermoed dat dit niet zo erg is als ze maar niets breken, maar dat merk je wel direct.
Veulen zit toch wel goed beschermd.

De koud komt zo heel plots.

Karin amai zeg, ja dit komt eigenlijk bij mensen ook voor jeuk door de zwangerschap zijnde zwangerschapsvergiftiging want jeuk krijg je doordat er iets mis is met je bloed. Hopelijk zal dit overgaan als ze geveulend heeft en houdt ze er niks aan over.

Mijn meisjes in de sneeuw vandaag

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:36

Ik ken zwangerschapsvergiftiging zelf maar al te goed! Mijn lever trok de zwangerschap niet meer goed en daardoor kreeg ik gigantische jeuk overal op mn lichaam. Ik moest het met menthol-zalfjes maar oplossen, maar wat heb ik me kapot gekrabt toen brrrrr!! Maar, het was gelukkig tijdelijk, dus ik hoop dat voor jouw merrie straks ook!

Ik kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn door het uitglijden van jullie merries. Wainonia is deze herfst een keer uitgegleden toen mijn andere merrie haar opjoeg en het was nogal modderig daar, ze schoof zo onderuit en daar lag ze. Ik ben me toen ook suf geschrokken, maar gelukkig is het goed gegaan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:45

Hoi Karin wat naar voor je pony.
Jeuk is zo naar.
1 van onze honden heeft allergie waardoor ze dat ook vrij vaak heeft.
Is echt heel vervelend.

Wanneer is voor haar de uitgerekende datum?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:11

Dora is rond 26 mei uitgerekend.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:39

Hier staat rain net voor de stal, daar loopt het af, vandaar dat ze scheefstaat. :)

Och en ik had mijn telefoon scheef. :P
Laatst bijgewerkt door R.X. op 28-12-14 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:40

Afbeelding

Afbeelding

Ze zit nu op ong 238 dagen.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook wat winterse foto's gemaakt :brr:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:05

Sfeervol.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:00

Mooie foto's! :))

Karin, gisteren niet op je post gereageerd zie ik sorry! Khaleesi heeft ook wel wat jeuk, maar lang niet zo erg! :(:)

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:53

Hallo Lezers,

Ik lees al een geruime tijd mee, maar antwoord niet echt.
Ik lees mee omdat ik erg lang getwijfeld heb of mijn merrie echt drachtig zou zijn.
Aan haar gedrag te zien wel, ze plast vanaf dag 16 na het rijden.
Maar echt dikker worden deed ze niet.
Ook zijn de paarden verhuisd naar ons thuis en daar had ze nogal wat stress van

Maar gisteren heb ik het veulen echt zien bewegen en nu zeg ik dan ook er zit er echt wat in.
Ik heb dus een Haflinger.
Haaijke van de Bekenpieper drachtig van Liz Sternenflor
Gister 255 dagen drachtig.

voor wie meer van mijn toppers wil weten http://www.staldebekenpieper.nl

de foto is wel geupload door bokt maar plaatst m niet wat doe ik verkeerd?