[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:33

ow doet me gelijk denken, mesje en schaar ligt ook klaar...

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:01

SA bedankt voor je reactie, ik ben me er wel van bewust dat ik evt. moet helpen/ ingrijpen.
Mijn vader is melkboer geweest, dus heb wel vaker een koeienbevalling meegemaakt, maar met mn paard is het toch anders.
De mensen waar Ravita staat hebben zelf ook schapen die van het voorjaar weer gaan lammeren, Ravita komt daar achteraan, dus de camera blijft gewoon hangen. \Die mensen hebben dus ook wel ervaring met beestenbevallingen.(gelukkig!)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:04

@frenia, dat is idd een uitgebreidt lijstje, ik heb hem ook op mijn computer opgeslagen Haha!

@enny, jou merrie heeft al een behoorlijke buik Wow! mijn merrie is bijna 14 dagen eerder als jou merrie, maar die heeft nog niet zo`n buik Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:41

Paarden zijn makkelijker dan koeien, dat scheelt!

ow ja, ik heb ook voldoende sigaretten en energiedrank op stal als ze moeten veulenen, en een boek, een puzzelboekje, voldoende pennen, de camera natuurlijk, dekens, kussens en vooral: veel geduld! Mijn telefoon zit bijna aan me vast gekleefd (ik ben altijd 24/7 bereikbaar) dus die vergeet ik ook niet. Telefoonnummers van mensen die 's nachts wakker zijn, dan heb je weer iets te doen. Telefoonnummers van mensen die je niet zo graag mag, die kun je dan steeds wakker bellen, is ook leuk... Een oplader voor je telefoon is ook wel handig trouwens! Een mobieltje van iemand anders is ook leuk, kun je vreemde mensen in het buitenland mee bellen enz.
Een zaklamp voor het geval de stroom uitvalt, en anders hou je die even onder de staart als het lang duurt zodat het veulen weet waar ie er uit moet... Didi neemt altijd papiertjes mee waarop ze een plattegrond tekent van de merrie, die probeert ze dan aan de merrie te voeren zodat ie *hopelijk* bij het veulen terecht komt...

Nou ja, we hebben meestal erg veel lol met zijn allen Haha! In 2005 zaten we met zn 4en geloof ik, dan ging er omstebeurt 1 of 2 mensen slapen of thuis douchen. We woonden toen tijdelijk op stal, want we woonden +/- 40 minuten van stal af toen nog....

Ow, niet vergeten: als je een aantal dagen naar een schermpje tuurt, dan ga je vreemde dingen zien, lijkt het af en toe alsof er iets beweegt of er trekt een vreemde schaduw langs het beeld. Ook spinnen doen hun werk en als zo'n merrie even haar best doet dan moet je minimaal 1x de spinnewebben weghalen omdat je anders niets meer ziet. Erg handig als je de camera ergens hebt hangen waarvoor je rare capriolen uit moet halen voor je erbij kunt (weet je nog colle? even klimmen op de boxen enz)

Anyways, ik heb er weer zin in!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:01

ShamalArabs schreef:
Ow, niet vergeten: als je een aantal dagen naar een schermpje tuurt, dan ga je vreemde dingen zien, lijkt het af en toe alsof er iets beweegt of er trekt een vreemde schaduw langs het beeld. Ook spinnen doen hun werk en als zo'n merrie even haar best doet dan moet je minimaal 1x de spinnewebben weghalen omdat je anders niets meer ziet. Erg handig als je de camera ergens hebt hangen waarvoor je rare capriolen uit moet halen voor je erbij kunt (weet je nog colle? even klimmen op de boxen enz) !
He bah, doe niet zo eng Scheve mond Als ik een vreemde schaduw in de stal van mijn paard zou zien, zou ik er niet meer heen durven gaan denk ik Clown
Volgens mij gaat Viralda volgende maand (januari) naar de plek waar ze gaat bevallen. Dit is bij de eigenaar thuis en hier zal ze ook de tijd erna moeten zijn met het veulen. Hier kan ze lekker de wei in en spelen met het andere paard van de eigenaar. Ik geloof niet dat hij aan cameera's doet, maar zo'n birth controller heeft. Zo'n singel met allarm erop.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:09

Ik heb Djinty ook zelf drooggewreven, dat deed Tea niet, die had het wel even gehad..
Verder heb ik niet zo gek veel klaar staan, ik heb de paarden ook thuis staan, dus kan zo ales pakken..
Heb ook het geluk dat mijn beste vriendin DA assistente is, ze heeft ook een poos bij een paardenkliniek stage gelopen.. Ze weet er heel veel van en die mag ik altijd bellen!!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:11

Wij wrijven ook altijd mee met de handdoek. Ja
Gaat het drogen wat sneller, en is goed voor het imprenten van het veulen. Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:17

Ach, met zo'n singel kan ik zelfs als shanaya leeg is gerust 3x in de week naar stal toe... Die doet af en toe zo raar als ze ligt... Bovendien doet zij het volgende binnen slechts 1 minuut:

eet voer (brok of hooi), draait zich om, schraapt met voetje en laat zien dat ze gaat liggen, steekt haar staart in de lucht terwijl het water breekt terwijl ze intussen al met de knieen op de grond is, gaat verder met gaan liggen terwijl de pootjesblaas er al uitkomt, ligt, perst, perst nog eens en voila: een veulen... Tegen de tijd dat dat de singel dan gaat reageren is het veulen er al lang...

Njadien is een ander verhaal, die moet je sturen... Die doet er 10x langer over, zo'n 10 minuten dus. Dan ligt ze weer met haar edele achterwerk tegen de muur (klein peerd, grote stal en toch die muur he!) moet je tegen haar zeggen: "njadien, zo kan het veulen er niet uit, draai je eens om" dan staat ze weer op, draait zich om en gaat weer liggen... Zij is zich ook meer dan bewust van de camera, ze kijkt continu recht erin als ze wat wil hebben (aandacht, snoep enz.) Als je tegen haar praat vanuit een andere box of locatie in dezelfde ruimt en ze kan je niet zien, dan kijkt ze in de camera ipv de kant waar het geluid vandaan komt...

Maar goed, het zijn niet voor niets rare-bieren natuurlijk...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:21

Aan de buiken is wenig verandering op te merken, dus plaats ik alleen uier (of gebrek aan) foto's van vandaag.

Shanaya
Afbeelding
Shanaia
Afbeelding
Njadien
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:23

hahaha nou ik lach me krom met jouw commentaar SA Nagelbijten / Gniffelen komt me gedeeltelijk erg bekend voor Haha!

heb dat koude water bij veulens nog niet nodig gehad gelukkig
ben het alleen gewend van schapen en geiten en die til je gewoon aan de achterbenen op en hop kopje onder de emmer in Haha! en dan zwaaien die handel Clown
lijkt me idd nogal lastig met een veulen Knipoog denk dat het dan idd handiger is om de emmer erover te gieten Haha! (maar de bedoeling blijft hetzelfde Knipoog)

idd op een camera ga je op de duur de gekste dingen zien hihi Haha! en als er dan eindelijk wat te zien is, denk je dat je weer aan het hallucineren bent Nagelbijten / Gniffelen Clown is me nu bij Tinkerbell al 2 jaar na elkaar gebeurd...

elastiekjes daar bedoel ik dus de gewone rekkertjes voor manen in knotjes te doen mee Clown is meer een tik van mij, omdat hun staarten in de vlecht zitten en dan kan ik hervlechten op plukjes vastleggen enzo Clown

ik wrijf nooit mee met de handdoek Knipoog maar hij ligt er wel (bedenk me net dat er ook altijd een warmtelamp van elstein (zo een die wel warmte maar geen licht geeft) klaarligt evenals dekentje voor het geval van)
als het dan niet zo vlot gaat, merrie te uitgeput is enzo, dan kan je die handdoeken gebruiken.

birth alarm is praktisch Haha! je moet hem alleen tijdig omdoen (en niet zoals ik vorig jaar bij angel: de batterijen er net in steken en dan merken dat er zonet in dat kwartiertje waarin je bezig was met die rotbatterijen een veulen is geboren Clown )
angel gaat niet echt meer liggen op het eind en tinkerbell ligt nooit, dus lekker geen vals alarm Knipoog al heb je wel gelijk SA dat het bij snelle dames (zoals de mijne) dan al te laat is om de hele geboorte te zien (pootjes en koppie er al uit Clown )
maar vind het toch handig, gaat er niet zodanig om om bij de geboorte te zijn als het goed gaat, des te meer om erbij te zijn als het mis gaat en daarvoor ben je dan wel op tijd Knipoog (behalve bij staande geboorte en red bag is altijd kritiek natuurlijk... Boos! )

enny: nou dat is idd een flinke vooruitgang!!! Wow!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:24

Njadien begint toch Ja al zal het zo te zien nog niet echt voor snel zijn

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:33

frenia schreef:
hahaha nou ik lach me krom met jouw commentaar SA Nagelbijten / Gniffelen komt me gedeeltelijk erg bekend voor Haha!

tis zeker wel te merken dat ik weer niets te doen heb, of in ieder geval geen zin heb in de dingen die ik zou moeten doen... Cool

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:27

dank jullie wel voor de belangstelling
voor linsey ze gaat gelukkig weer vooruit
al hebben we nog een lange weg te gaan
maar daar doen we dan ook alles voor

heb mooi buiken voor bij zien komen

3 uiertjes van arabieren
die nog niet gevuld zijn

heb gisteren voor het eerst het veulen van keresa
zien bewegen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:28

enny: gaat goed met dat buikje OK dan!

Vorig jaar heeft Upona alles zelf gedaan incl veulen schoonlikken. Hes daarentegen was even helemaal van de wereld toen Frannie er uit was en bleef gewoon liggen. Die hebben we wel drooggewreven (bevallingen zijn hier buiten trouwens)

Hes bleef ook aan de nageboorte staan, DA heeft na 2 uur pyton gespoten en dat was nog altijd niet genoeg, dus s ochtends is ze gepeld en 3 dagen gespoeld. Als je meteen een prikje kunt geven scheelt dat mss wel Ja

Doordat ze zo doodop was heeft ze in het begin ook niet echt iets met het veulen gedaan (was ook de eerste keer) en het veulen ook niet aangemoedigd om te gaan staan. Dat gaf het na een aantal pogingen ook maar op. Toen hebben we veulie overeind gezet en toen madame meteen weer plat op haar snoetje ging was Hes ineens 'mama'. Mijn kind! Daarna was ze weer een paar dagen erg beschermend. Ze zijn alleen nooit close en knuffelig geweest samen, niet manen kroelen, niet hinniken als ze te ver weg liep, Frannie was snel zelfstandig en Hes vond dat wel prima Lachen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 01:27

binnen een uur na het spuiten van oxytocine moet dan de nageboorte afkomen. als het langer zou duren bel ik de DA gelijk om hem iig op de hoogte te brengen. Maar meestal is het binnen een half uur zelfs al af bij shanaya en njadien.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 01:44

Shanaya voed haar beeb's niet op, ze komen overal mee weg. Ze is ook totaal niet beschermend. Als Njadien naar buiten gaat dan gaat Shanaya met haar mee, met of zonder veulen... Haar veulens zijn dus vrij snel onafhankelijk en makkelijk met afspenen. Ze worden opgevoed in de kudde, dat scheelt enorm. Na 6 weken afgespeend te zijn kunnen ze terug bij Shanaya en dan voed ze de kids (alle kids, ook die van anderen) wel op. Ze is dus wel een kindermeisje maar geen mama... Njadien is precies andersom, die voed alle veulens op die nog aan de voet lopen, ze hangt aan haar veulen, ze kan niet zonder en afspenen is een drama! zowel voor veulen als moeder. Ik moet ze ook direct helemaal uit elkaar halen. Haar veulens zijn dieren die niet goed alleen kunnen in eerste instantie, ze zijn wat onzeker en plakken snel aan andere veulens na het afspenen. Na het afspenen moet njadien niets meer van haar beeb of die van anderen weten...
Deze 2 samen in een kudde vormen een ideale combinatie! De veulens genieten zo alle opvoeding die ze nodig hebben, ook na het afspenen.

Na het afspenen als ze terug in de kudde komen dan, ondanks haar afkeer voor de veulens op dat moment, genieten ze toch ook de bescherming van njadien als kuddeleider.

Zo hadden we ooit een hengtveulen en merrieveulen terug erin geplaatst na het afspenen en er kwam een 5e paard bij staan (njadien, shanaya, 2 veulens en het nieuwe paard dus). De veulens liepen aan de ene korte zijde van het land, ver uit de buurt van hun moeders, die wilden hun niet in de buurt hebben en zij liepen dan helemaal aan de andere kant. En toen kwam de nieuwe erin, die ging gelijk bij de veulens kijken.

We hoorden een schreeuw, Njadien en Shanaya kwamen in beweging richting de veulens en de veulens op hun beurt reageerden op de schreeuw door hard richting de merrie's te gaan. Ze ontmoetten elkaar halverwege het grote land. De merrie's namen de veulens tussen hun in en zo renden ze naar achter naar een hoek. Daar werden de veulens in een hoek gezet en Shanaya bleef hun afschermen. Njadien ging in de aanval als het nieuwe paard dichterbij kwam om haar zo ver mogelijk uit de buurt te houden van de veulens...

Dat was 1 van die prachtige en verbazingwekkende momenten die we hebben mogen aanschouwen bij onze dames. Zulke momenten zijn zeldzaam en zo puur natuur!

Sindsdien is Shanaya dan ook kindermeisje en mogen de veulens op beperkte afstand mee met de dames. Shanaya bemiddeld tussen Njadien en de veulens. Als ze te dichtbij komen jaagt shanaya ze subtiel weg, want als njadien het moet doen moeten de veulens (of jaarlingen) rennen om niet gebeten te worden. Ook springt Shanaya ertussen als Njadien dan toch er op af gaat.
ik zou wel een boek kunnen schrijven over alle belevenissen die ik heb meegemaakt die bijzonder, apart of gewoon vreemd waren, soms lachwekkend, soms verdrietig... Gevaarlijk en spannend ook trouwens..
Zo, en nu ga ik slapen!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:55

Nou van mij mag je je boek schrijven Knipoog Leest lekker weg.

Toen Myrdal haar veulen kreeg was ze nou ook niet bepaald mama. Wat lag daar toch in de stal. Toen Andros voor het eerst zelf stond, schrok Myrdal zo van wat daar nou stond dat zij hem weer omver heeft geduwd Haha! Ach gut
Toen ze voor het eerst naar buiten gingen kwam het mama gevoel ineens op. Maar ze is nooit heel beschermend geweest, Andros was behoorlijk vrij in zn doen en laten. Maar ze pikte het ook niet als hij tegen haar op wilde springen oid, dus wat dat betreft was ik er wel blij mee, bij mij heeft hij dat ook nooit geprobeerd.
Nu staan ze weer samen na 2 jaar gescheiden te zijn geweest en ze zijn nu onafscheidelijk.

Tja, en bij Tes, dat moet ik nog maar raden...

Wel leuk trouwens. Mijn vader heeft een boek geschreven (hij was de klokkenluider in de schiedammer parkmoord) en die komt volgende week uit. Nu worden wij al een paar weken plat gebeld door journalisten, radioprogramma's, tv zenders. Vorige week is hij op netwerk geweest, afgelopen dinsdag op tv noord. Daar ging hij allemaal naartoe, omdat ze hier aan het verbouwen zijn en het dus een behoorlijke rotzooi is, met alle geluiden die daar ook bij horen. Maar nu belde rtl nieuws en die wilden perse hier langs komen. Maar omdat het hier zo'n lawaai is, gaan ze mischien naar de stallen toe (hun eigen idee). Dus wie weet komt mijn veestapel vanavond op de tv! (van mijn vader ben ik het ondertussen wel gewend Knipoog ) Ze zijn hier vandaag, dus ik laat nog wel even weten of ze idd gaan filmen bij de stallen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:48

Tjee, wat hebben jullie veel klaar liggen zeg Wow! ! Ik heb op twee pensionstallingen gestaan waar regelmatig veulens werden geboren maar óf het is mij ontgaan of er lag nooit veel bijzonders klaar. Bij de eerste werden de veulens vaak buiten geboren. Er was ook geen birth control of waken, de eigenaren gingen er 's nachts een paar keer uit...Zo ook waar ulisse nu naartoe gaat (dat is de tweede pensionstal waar we gestaan hebben). Ga toch eens vragen of zij nu ook daadwerkelijk zoveel hebben klaarliggen Verward

@Enny, wat leuk ulisse is ook drachtig van Spielberg. Alleen iets eerder uitgeteld (15 april).

@TabeR, ik heb ook geen shet, het is een leen-shet en ik weet niet of het gaat werken maar je moet toch wat. Ik heb ook al gedacht om een advertentie voor tijdelijke stalling te plaatsen, heb nog één stal over, als daar nou tijdelijk een paard of pony zou kunnen staan (al ruim voordat ulisse dan weg gaat) dan zou het ook goed zijn. Ik vind het ook niet leuk om ulisse weg te brengen had haar liever thuis laten bevallen maar durf het gewoon niet aan. Maar misschien ben ik ook wel een muts er zijn volgens mij wel meer mensen die het wel aandurven terwijl ze weinig ervaring hebben

@ShamalArabs, als je nog meer verhalen hebt Haha! we houden ons aanbevolen!!

@Myrdal: Laat even weten hoe laat, als ik weer thuis ben van wedstrijd dan kijk ik! (moet om 9.15 proef rijden.)
Laatst bijgewerkt door Odeale op 07-12-07 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:17

Frenia ik heb je uitgebreide lijstje opgeslagen op de computer Haha!
Erg handig
Enny jouw merrie heeft al een lekker buikje
SA heb hier helemaal in een deuk gelegen bij je verhaal,kom maar op met dat boek Haha!
Leuke uier foto's trouwens
Als ik die zie heeft Yashilha inderdaad veel uier,zeker na een nacht op stal staan Bloos
Ik heb eindelijk het veulen gevoeld Go jij! Go jij! het waren twee schopjes Go jij! Go jij!
Wat een geweldige ervaring is dat zeg

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:31

@SA, prachtig je vehalen Nagelbijten / Gniffelen vertel idd maar lekker verder Haha! mooie uiers komen voorbij Knipoog

@keresa, leuk het veulen zien bewegen Haha! Go jij! Go jij!

@myrdal, wat bijzonder op tv, hoe laat komt het erop?

@yashila, leuk he als je het veulen voelt bewegen *LOL* Go jij! Go jij!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:27

Sa heeft u ooit al een redbag bevalling meegemaakt. Wat kan men dan best doen behalve er voor zorgen dat de dierenarts er zo snel mogelijk is?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:58

Idd, ga zo door met die verhalen SA.
Zo kom ik de dag wel door op m'n werk *LOL*

Ik kijk best wel op tegen de bevalling.. het wordt voor mij de eerste keer..
Ik heb een adres gekregen van een 'kraamstal', daar ga ik eens contact mee opnemen!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:08

Speedy zit vandaag op 190 dagen dracht Go jij! Go jij!
Nog 145 dagen te gaan nou best een mijlpaal toch Schijnheilig
helaas erg slecht weer dus geen foto maar heb straks wel eentje van 188 dagen dracht..

bij 200 dagen weer even completer overzichtje Lachen

153 dagenAfbeelding

175 dagenAfbeelding

188 dagenAfbeelding

En nog eentjeAfbeelding

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:09

je kan echt zien dat het veulen anders gaat liggen door der buik..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:31

Leuk verhaal over veulens leest inderdaad leuk SA

Odessa als je zelf niet helemaal vertrouwt dan zou ik ook hulp zoeken.

voor mij staat er waarschijnlijk toch een optie open! op stal willen ze me ook wel helpen en ze hebben 35 veulens gevangen.
nou moet ik nog wel goed overleggen maar waarschijnlijk kan ze blijven staan en blijft neblima er dan voor de gezelligheid bij..

dus misschien komt het toch goed! Haha!
mijn voorkeur gaat er naar uit, lukt het niet dan toch eerst tijdelijk speedy enzo maar eventjes weg maar als ze nu al 5 minuten uit elkaar zijn dan wil het al niet meer.. dan is ze zo sterk dan moet ik echt uit volle macht tegen houden en opvoeden en dan gaat het weer goed Knipoog
ze moet altijd even leren dat ik de baas ben en niet zei.

ben wel benieuwd hoe ze tegen het veulen aan gaat kijken..