[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:13

Elly Wat leuk dat je weer naar die wedstrijd gaat. Ik heb daar al eens eerder foto's van gezien en vond het eigenlijk wel de moeite om er eens heen te gaan. Maar dit jaar lukt dat weer niet. Het veulentje zal dan waarschijnlijk nog te klein zijn. Maar veulentjes fokken is ook leuk :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:19

Cioccolato schreef:
Ik ben naar havens over gestapt omdat ik pavo wel erg duur vond worden en ze het dus perfect doen op havens. Weet niet wat jou reden is. Maar als je voor goedkoper voer verder moet rijden maakt dat niks uit dus _O-

Voor mij speelt het suiker+zetmeel ook wel een rol, Bo is toch een koudbloed. Al reageert ze niet op meer suiker+zetmeel. Bij haar vorige dracht+veulenperiode heeft ze het ook gehad

Durf ik niet te zeggen Jennyk

Oyyo, voermeester bevat nog meer suiker +zetmeel dan Pavo

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:19

Kwa ontwormen ben ik ook wel benieuwd wat jullie vinden.

Vorig jaar heb ik het schema van vulina gebruikt (die van onze eigen veearts vond ik te weinig kwa ontworming :o). De merries worden goed ontwormd en dus normaal 2 weken voor de uitgerekende datum ook nog eens. Deze bedoel ik:
Afbeelding

Maar helaas toch 3 van de 11 veulens wormen bij de nieuwe eigenaren -O-. Ik heb gelukkig wel goed contact met alle eigenaren en eentje haar veearts raadde dit schema aan:
Afbeelding
Die veearts is ook veel betrokken bij grote fokkerijen overigens.
Wat denken jullie van dit schema?

Balko Aah dus toch een valk idd :D

Kiki1976 Ik vind het ook zo lastig met ontwormen enz om precies dezelfde reden als jij. Ik wil zeker niet teveel ontwormen. Maar het is rot als je ondanks ontwormen en goed stal manegement je toch een paar veulens hebt met wormen.
Wat leuk zeg dat je Bo haar veulen zo goed hebt zien bewegen <3 Als ze vorige keer goed deed op de pavo zou ik dat aanhouden. Hier krijgen ze met veulen aan de voet 2x per dag brokken van maalderij roossens en nog 1x per dag een emmer seniores priores als extra. Wij hebben helaas geen grasjes dus ze worden flink gevoerd. Ik vind de pavo podo grow 3 overigens ook echt fijn voer voor opgroeiende veulens :j

Happy_Hippie Yula kreeg hier al hooi + merriebrok en nu lucerne erbij. Zelfde dus als jou maar dan zijn wij gestart in omgekeerde volgorde hihi. Merk ook wel dat Yula regelmatig last heeft van het drukke veulen en dan ff staat te rusten voor ze weer verder kan eten. Tis een heuze druktemaker :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:24

nieky1993,
Ja blijft iedere keer weer bijzonder om te zien <3
Ik nijg voor nu nog steeds naar de Pavo lac al vind ik de nieuwe muesli van Pavo ook erg interessant. De Podo gaf ik ook aan de veulens.
Ontworming veulens, poeh dat is ff graven ( 6 jaar geleden haha) ik kreeg toen een heel uitgebreid schema van de da.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:28

Kiki1976 als je niet teveel suikers en zetmeel wilt geven kun je eens kijken naar Equilin Grow. Dit bevat wel juiste vitamines/mineralen voor drachtige/zogende merries en kun je geven als aanvulling naast bijv je huidige voer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:38

Ik vind dat wel heel erg veel ontwormen.
Kk ontworm volgens het vulina schema en een keer extra als her veulen een buikje krijgt, niet mooi in de vacht zit of andere dingen die wijzen op wormen. Maar eigenlijk gaat het schema hier goed

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:51

Orange schreef:
Kiki1976 als je niet teveel suikers en zetmeel wilt geven kun je eens kijken naar Equilin Grow. Dit bevat wel juiste vitamines/mineralen voor drachtige/zogende merries en kun je geven als aanvulling naast bijv je huidige voer.

Jammer dat ze niet alles vrijgeven, maar komt volgens mij overeen met de Pavo Podo Care

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:41

Voer altijd een lastig iets. Ik was altijd heel tevreden over havens merriebrok. Nu heb ik equifirst, deze kon ik met een mooie aanbieding groots inslaan :Y) nu geef ik ernaast nog oerbalans bij. Om aan de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen te zitten moet je meestal best wat kg geven. Kijk maar eens voor de grap wat wordt aanbevolen. Ik denk dat de meeste geen 6kg wilt geven aan hun paard. Voor sobere paarden zou ik eerder gaan voor een goede balancer en dan aanvullen met eiwitten bv Lucerne, espercette thimothee. Best wel veel keuze hierin.

Ontwormen doe ik ook met 10 dagen 1 mnd, rond de 2.5 mnd en met afspenen. Meestal panacur en een met Invermectine. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Ik dacht dat prynatel met 10 dagen nog geen zin had. Weten jullie dit?

Dames groeien hier lekker door.

Odilia 263 dagen
Afbeelding
Nigrante 261 dagen
Afbeelding
Liezella 232 dagen
Afbeelding
Wild Thing 177 dagen
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:55

jennyk schreef:
ik voer ook havens, doen ze het goed op. Is vitalbix de oude horse forit/horse total? Van (zonder reclame te willen maken) een fabriek in Woerden?

ik zat hier fout, dat moet equifirst zijn, het oude horse forit.

Veulen vorig jaar is ontwormd met panacur en ivermectine

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:19

Hier ook twee veulens ook volgens schema van vulina helaas 1 ook wormen gehad. Maar was verder niet te zien gelukkig geen spoelworm.

Wat ik van mijn hoefsmid hoorde dit jaar was het nogal extreem dat er meer mensen problemen ervaarde met wormen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:50

Janinevv schreef:
Hier ook twee veulens ook volgens schema van vulina helaas 1 ook wormen gehad. Maar was verder niet te zien gelukkig geen spoelworm.

Wat ik van mijn hoefsmid hoorde dit jaar was het nogal extreem dat er meer mensen problemen ervaarde met wormen.

Bij die 3 hier waren het spoelwormen. Overigens zagen de veulens zelf er gewoon goed uit, glanzende vacht, geen bolle buik ofzo. Dus uiterlijk niet te zien. Maar na ontworming bij de nieuwe eigenaar wormen in de mest dus.

Ik hoor idd ook wel dat er dit jaar meer problemen zijn geweest met wormen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:05

Ik voer laag in suikers en zetmeel en kan daarom geen merriebrok voeren. Op de vitalbix na maar die wordt slecht gegeten hier (hoor ik om mij heen ook veel dat ze het na een tijd laten staan).

Ik voerde daarom altijd cavalor fibre force icm pavo fibrebeet maar ben sinds kort over op nieuw voer van cavalor de silhouette. Zitten meer eiwitten in en wel laag in suiker/zetmeel. Ik benner voor alsnog tevreden over.

Tegen de tijd dat ze de laatste weken in gaan ga ik meer eiwitten voeren maar die meng ik door de pulp heen. Ik bestel dan via bijvoorbeeld bulk.com een eiwitisolaat. Geen extra troep erin als suikers en prut maar puur de goede eiwitten die ze nodig zijn. Zo kan ik zelf ook preciezer voeren wat ze nodig zijn en het is nog voordelig ook.
De cavalor daarentegen is wel prijzig voer :')

Ik geef ook altijd lijnzaadolie erbij overigens. Of de olie van vitalbix

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:32

Ik voer zo min mogelijk merriebrok en dan nog metazoa.
Altijd Vitalbix gevoerd naar volle tevredenheid.
Maar mijn voerleverancier levert dat niet, en met zo’n aantal paarden vond ik het laten brengen makkelijker.

De wormenplaag dit jaar is te wijten aan de warmte, droogte en waarschijnlijk kale weilanden waarin de paarden hebben gestaan.
Waarschijnlijk zijn ze de mestplekken ook gaan vreten bij gebrek aan andere lekkere grasjes en daardoor toch wormen weer binnengekomen.
Dat is wat ik hoorde van de DA.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:35

Even terug komen op het ontworm verhaal en toch met veulens die wormen hadden.

Er is in bepaalde mate al een resistentie bij bepaalde middelen.
Ze spreken overigens van resistentie als dat wanneer het middel op de juiste wijze gedoseerd wordt (dat wil zeggen, kloppend met het gewicht) er minder dan 95% gedood word van de wormen soort.

Kleine bloedworm in grotere mate resistentie tegen fenbendazol en pyrantel (ivermectines, werkt hierbij nog wel goed).
Spoelwormen zien ze steeds vaker een resistentie tegen ivermectines ( fenbendazole werkt nog wel bij spoelwormen)
Aarsmade zien ze ook steeds vaker een resistentie tegen ivermectines
Veulenworm werkt fenbendazole nog goed

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:38

Oef, ik vind sommige schema's wel heel veel ontwormen hoor. Ik dacht even voor bevallen - na twee weken - elke twee maanden daarna. En hetzelfde voor het veulentje.

Qua voer: ik geef nu subli naar alle tevredenheid. Merrie voelt zich goed, ziet er goed uit (mooie vacht, glimt als een tiet). Ik kwam laatst het merk dodson & horrell tegen, voor mij nieuw. Ik zou heel graag dit willen gaan voeren, maar heb nog 15 zakken subli die er eerst doorheen moeten. Maar voor diegene die nog geen (grote) bulk hebben ingeslagen, misschien de moeite om daar naar te kijken ook.
Ik geef wel hun alfalfa luzerne, heel mooi grof spul.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:37

Ik voer al jaren de Dodson & Horrel naar volle tevredenheid. Gisteren even vergeleken met de prijzen van Pavo, maar D&H is zelfs goedkoper.
Phoebe krijgt straks later in de dracht de Sure Grow, dat is een balancer voor drachtige merries samen met luzerne. Ze is van haarzelf al enorm vol, dus ze hoeft geen kilo's brok erin. Voor de lekker krijgt ze de Mare & Youngstock erbij. Vorig jaar goed bevallen.

Ik lees elke dag mee hier, maar niet altijd de tijd om uitgebreid te reageren.

Phoebe zit vandaag op 194 dagen, nog 146 te gaan :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:35

Balko gefeliciteerd met je verjaardag :)F
Zo doe ik het ook, geen overdreven kg erin envul aan met een balancer. Nu heb ik oerbalans als dit op is kijk ik weer voor iets anders. Ik heb pok equi xcell gevoerd. Hun hebben ook een variant voor drachtige merries.

Setteli. Bijna 200 dagen *\o/*

Ik heb met dit ontworm schema nooit wormen gehad tot 2 jaar terug. Behoorlijke spoelworm. En mijn andere paarden ook allemaal wormen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de wei daar besmet was. Voorheen waren mijn paarden altijd schoon en dat jaar ineens bijna alles vol.
Op aanraden van de dierenarts heb ik 2 dagen achter elkaar panacur gegeven, kwam behoorlijk wat af. Maar zat toch nog in, in de opfok heeft ze nog een kuur van 3 dagen panacur gehad. Toen was ze er eindelijk vanaf. Ze was wat dof en lang in het haar, wat snotterig ook buikig maar niet dun op de rug.

De veulentjes waren gisteren een feestje aan het vieren <3 filmpje

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:50

De dierenarts hier zei inderdaad ook dat ze afgelopen jaar veel problemen hadden gezien met wormen.
Mijn eigen veulen ook, die had ik op 10 dagen ontwormd tegen veulenwormen en met 2,5 maand met strongid-P tegen spoelwormen. Wss was dat net te vroeg, had pas met 3 maand gemoeten. Ze had namelijk met 3,5 maand een fikse spoelwormenbesmetting. Dus toen opnieuw ontwormd en rond de 5 maanden weer. Ook eraquell (ivermectine) gegeven. Maar op 7 maand bleef ze echt zo'n dikke buik houden. Op advies van de DA opnieuw met eraquell ontwormd, omdat hij haar wat te jong vond voor de pramox. Het is wel iets verbeterd, maar vind nog steeds dat die buik er iets beter uit moet kunnen zien..

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:23

Nobel, veel sterkte. Hopelijk lukt het de artsen om je vader op te lappen.

Volgens mij heb ik 3 jaar geleden het ontwormingsschema van Shadow gevolgd de eerste maanden. Die van mij is gelukkig schoon gebleven. Nu mest ik ook iedere dag de weilanden en paddock uit, ik weet niet of dat nog scheelt.

Ik voer mijn shetlander een handje Cavalor en een hand luzerne. Ik twijfel of ik een balancer erbij moet geven. Ze ziet er goed uit en is rond genoeg. Vorige dracht heb ik minimaal merriebrok gevoerd maar dat kreeg toen ook een ander paard op stal. Ik vrees dat die zak over de datum gaat als ik die alleen aan een shetlander voer. Zij er hier meer mensen die geen balancer voeren en geen merriebrok?

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:44

Wat gaan jullie snel :') Beetje druk geweest de afgelopen dagen, dus heb wel meegelezen :o

Sterkte Nobel!

Qua voer, 3 jaar terug heb ik mijn merrie wel merriebrok gegeven. Zij heeft alleen een gevoelig maag en heeft 1x zo heftig koliek er van gekregen, dat ik het nu niet meer aan durf om haar op zoveel brok te zetten. Ik geef haar nu pavo podo care. Is een supplement als ik het goed zeg, van die korrels/hagelslag. Daar hoeft ze maar 200 gram van te krijgen en daar naast geef ik dan nog havens gastro, wat ze altijd krijgt. Verder natuurlijk veel ruwvoer :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:21

Tjakka ik ontworm de merrie niet iedere keer met het veulen mee, dat is denk ik ook niet de bedoeling. Merrie wordt een week of 2-3 voor het veulenen ontwormd en dan gewoon weer in haar eigen schema met de grote paarden mee. Veulen op 10 dagen na geboorte en dan maandelijks tot een half jaar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:52

Cioccolato schreef:
Ik vind dat wel heel erg veel ontwormen.
Kk ontworm volgens het vulina schema en een keer extra als her veulen een buikje krijgt, niet mooi in de vacht zit of andere dingen die wijzen op wormen. Maar eigenlijk gaat het schema hier goed

Mee eens en ik gebruik ook schema van Vulina.
Vind ik perfect niet teveel niet te weinig.

Je mag ook zeker niet teveel ontwormen. Tis moeilijk doseren maar het is en blijft ook steeds wat een aanslag op hun lichaampje.
Als ik zou zien dat ze dof worden in vacht en buikig dan doe ik nog eens extra. Maar ik heb maar zelden wormen of eitjes gezien na ontworming.

En dat het nu erger zou geweest zijn mmm ook helemaal niet gemerkt.
Het ene paard is er wel gevoeliger aan wormen dan het andere dat merk ik wel. Ik had zo vroeger eentje.

Gefeliciteerd met je verjaardag balko

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:21

veronique56

Een shetlander merriebrok voeren lijkt me geen goed idee als ze nu er goed uitziet.

Laura
2 jaar geleden was mijn merrie te dik en heb ik ook podo care 200 gram bijgevoerd ipv merriebrok. Dat ging prima. Nu heb ik echter podo care en vitalbiks naast elkaar gezet.
Als ik 500 gr. vitalbiks voer (wat weinig is voor een muesli) zit ik hoger in de mineralen en vitamine waarden als de podo care en een groot prijsverschil.
vitalbiks 0,75 cent en podo cara 1,36 euro.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:52

Ik voer action quality breeding brokken. Redelijk goedkoop en hartstikke goed brok

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:36

Qua voer staat ze hier nog op Havens Natural Balance muesli. Toevallig gister de dierenarts hier geweest te enten en hij vond dat ze er heel goed bij stond.
Ik ben nog een beetje aan het zoeken qua merriebrok. Abby heeft de neiging om snel te dik te worden en reageert op suiker. Starten jullie altijd met merriebrok voor de bevalling? Of kan ik ook zo doorgaan? Ik hou haar goed in de gaten qua conditie. Bij het melk geven gaat ze wel over op merriebrok.

Vandaag 231 dagen drachtig.

Afbeelding