[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:51

haha heel leuk...bij een ander ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:58

Gevaarlijke uitspraak Woogy! En cheesecake mag ik wel :D

MarijeR jouw paardjes hebben allemaal zo'n leuke kleurtjes, spijtig dat er in die kleuren geen leuke dressuurhengsten te vinden zijn!

Casu is koffievos, haar ouders zijn beide bruin.
Desperado is zwart, papa vos en mama is bruin. Dus waarschijnlijk wordt het wel een vos :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:00

Bij ons is trouwens ook iedereen welkom voor een stuk taart en een drankje maar moet je wel een eind rijden vermits ik in Belgie woon :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:02

Je bent niet de enige Belg, kunnen we een rondje maken met een touring bus :D

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:03

Dus als ik het goed begrijp is zwart bruin agouti. Dus zwart en doordat het agoutigen er in zit toont het bruin?

Mijn merrie en de hengst zijn beide zwartbruin nl. Alhoewel ik begreep dat de hengst vaak voskleurig vererft. Voor Chinoeck i het har eerste veulen dus wat zij vererft weet ik niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:14

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:28

Wat ingewikkeld zeg al die kleur berekeningen :roll: wel leuk :-)
Mijn merrie is zwart(bruin) haar moeder en vader zijn beide zwartbruin. De hengst dreamboy is zwart. Vader van dreamboy is vos moeder weet ik niet.
heb laatst gekeken naar nakomelingen van dreamboy en die leken eigenlijk allemaal op moeder qua kleur. Dus dan zit het bij die van mij wel goed :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:35

bruin is agouti ofwel een vos met zwarte uiteinden. Zo ver ben ik wel. Hoe zwart bruin zit, wellicht dat het dan meer te maken heeft met sooty(waardoor kleuren donkerder worden)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:37

nee agouti (bruin) is geen vos met zwarte uiteinden, maar juist zwart waarbij het zwart naar de uiteinden is 'verdreven' toch

Citaat:
Bruin is de naam voor paarden met een bruine vacht op het lichaam en zwarte manen en staart. Ook de benen en de puntjes van de oren zijn vaak zwart. Bruin is eigenlijk geen basiskleur, maar een verandering van de kleur zwart door het gen agouti. Deze duwt de zwarte kleur naar de uiteinden van het paard.
Het agouti-gen heeft alleen invloed op het zwarte pigment en niet op het rode van de vos. Een vos kan dit gen ongemerkt bij zich dragen. Bij de kruising van een zwart paard met een vos kan dit een bruin veulen opleveren.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:43

Ik heb een heel mooi boek over kleurvererving, mooiste kleurtjes staan erin, maar ik fok toch alleen maar vossen :j hoop nog eens een mooie bruine Arabische hengst te vinden naar mijn wens zonder vosgen ;)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:52

Zo, daar ben ik ook weer eens! Ik lees elke dag mee en reageer zo heel af en toe!

Woogy, wat fijn dat het met Arie beter lijkt te gaan, jeetje, je bent er al weer een aardig tijdje mee zoet!

Verder zag ik erg mooie buikfoto's voorbij komen, en lees ik steeds over mensen die het veulen al voelen en zien bewegen, oef, jaloers!! Wij zitten vandaag pas op 155 dagen, dus het zal nog wel een tijdje duren.

Ik vind het erg interessant om te lezen over de kleurengenetica. Wat ik me al vanaf het moment dat onze merrie drachtig is afvraag, is in hoeverre ze schimmel door gaat geven. Mijn merrie heeft een schimmel vader, die eigenlijk vrijwel alleen schimmel doorgaf. Mijn merrie is een van de weinige vos-nakomelingen, maar wel met een schimmel-overblijfsel, namelijk een witte vlek op haar bil, haha!

Mijn merrie is dus een vos, de vader is heel donkerbruin. Ik heb dit al eens geprobeerd in zo'n kleurengenerator (of hoe heet dat :) ) in te vullen, maar dan moet ik eigenlijk meer achtergrond weten denk ik... Van de hengst zijn beide ouders bruin, de opa (van vaders kant) is vos. De merrie heeft al eens uit een bruine hengst een donkerbruin veulen gekregen. Het maakt me natuurlijk niks uit wat voor een kleur het veulen wordt (nouja, als ik zou mogen kiezen dan toch eigenlijk liever geen schimmel...).

Iemand die hier heel misschien iets over kan zeggen? En dan vooral in hoeverre er kans is op een schimmel :+ Ik ben zo nieuwsgierig en moet nog 6 maanden wachten, haha!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:53

Het is wel intresant dat kleur vereven zeker als je met een mooi kleurtje fokt hoop je daar natuurlijk op. Maar goed bij ons word het volgent jaar zo ie zo twee schimmels. Nou heb je bij de arabieren zo ie zo niet echt hele aparte kleuren soms een mooie zweet of koffie vos of een hele donker bruinen. Maar meestal zijn ze toch saai bruin vos of schimmel en dat laatste vind ik dan toch het mooist :D .

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:58

Hooooi mensen!

Even tijdje niet gereageerd, heerlijke buiken, en kleurtjes die er uit mogen komen!

Ik hoop bij Demi om een zwart merrie veulen..

Demi is nu zo´n 228 dagen en heeft nog een best bescheiden buikje. Best jammer eigenlijk, omdat je dan niet echt grote verschillen ziet. Tja, dat heb je met, én een groot paard, én een lange rug, én eerste dracht.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:01

Hier is het genetisch gezien heel erg makkelijk, ook bij de merrie van stalgenootje. Beide zwart X heterozygoot zwart-bont. Dus beide merries 50/50 op bont.
Desondanks zijn jullie welkom hoor :j Valt altijd nog te combineren met een strandritje ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:06

:D Haha bij jou is het nog een beetje spannend Leo, bij mij wordt het gewoon zwart bont... En stiekem blijf ik hopen op merrie...

Oooh strandritje... * denkt terug aan de rit met Ellie*... wanneer gaan we??? Wat was dat heerlijk!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:07

martinev met 2 gekleurde ouders kan je geen schimmelveulen krijgen, ook niet als de ouders van de ouders wel schimmel waren! dus je krijgt geen schimml-baby.

Vanaf hoeveel dagen kan je een veulen zie of voelen bewegen?

DM welk kleurtjes-boek heb jij?

cathyenbeau jammer dat je niks ziet, ik heb een merrie met korte rug en zie eigenlijk al 'te veel' :P

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:08

Ff ego momentje hoor maar bedacht net dat Chinoeck vandaag precies een half jaar drachtig is. Hahaha aftellen!!! ;)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:17

set_elkol schreef:
martinev met 2 gekleurde ouders kan je geen schimmelveulen krijgen, ook niet als de ouders van de ouders wel schimmel waren! dus je krijgt geen schimml-baby.

Oh echt? Zo zie je maar weer hoe veel verstand ik er van heb, haha!

Mooie mijlpaal Thea! Dat is al mooi over de helft!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:21

Haha maf is het wel he :)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:26

Interessant als die kleur genetica enzo.
Hier is het lekker makkelijk, veulen word sowieso bruin.
Alleen dan nog hoe donker of licht bruin, clips is wat donkerder dan yuna.

En ook hier is iedereen welkom voor een kraambezoekje!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:27

zijn er aftekeningen bij de Exmoor? Ik vind Eclipse zijn kleur wel heel gaaf.

Waar woon je? ivm bezoekjes :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:29

Eventjes een vraagje... Casu heeft twee bruine ouders is zij dan AA?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:30

weet ik niet, je hebt namelijk ook nog homozygoot en heterozygoot..

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:30

Aftekeningen zijn niet toegestaan bij exmoors, ze komen wel eens voor maar dan worden ze niet in het stamboek opgenomen.
Ik woon in arnhem!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:43

Yellomofoon schreef:
Eventjes een vraagje... Casu heeft twee bruine ouders is zij dan AA?

Volgens mij hoeft dat niet.