[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:31

Ik heb van Da advies gekregen paar weken voor bevalling mestonderzoek te doen en dan te kijken of dit nodig is.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:33

Vlak voor het veulenen ontwormen. Dan krijgt het veulen antistoffen tegen worden mee in de biest

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:48

corinadrenth schreef:
Vlak voor het veulenen ontwormen. Dan krijgt het veulen antistoffen tegen worden mee in de biest

Dit doe ik ook. Met iverm3ctine

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:48

Ik ben fan van een goed uitgevoerd mestonderzoek beleid.
Maar in dit geval ontworm vlak voor het veulenen

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:27

Mijn DA zei het volgende: Maandje voor uitrekenen enten en twee weken ervoor ontwormen.
Dus dat houd ik ook gewoon aan. Volgens mij gaat het vooral om de antistoffen, en niet zo zeer om het 'ontwormen'.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:09

- 4 weken inderdaad enten maar ontwormen is niet om de antistoffen.
Je leest/hoort heel veel verschillende dingen over het ontwormen.
Van veulens die ontwormend waren (incl. merrie nog voor de bevalling), die toch nog een zware wormenbestemming krijgen en zelfs overlijden.
Hele heftige ontwormingsschema's heb ik ook voorbij zien komen...... Dat ziend, denk ik zo moet een paard toch wel resistent worden.....

Mestonderzoeken vertrouw ik ook niet zo maar dit spreekt mij in combinatie van advies DA wel aan
https://www.wormenco.nl/posts/2021/1074 ... -ontwormen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:37

Worm en Co vind ik een beetje de nb visie erop na gaat houden qua ontworming (EPG van 1000 is ontwormen onnodig, lintworm kan geen kwaad) .
Degene waarbij ik de cursus wormeneitelling heb gedaan zijn juist van mening dat mestonderzoek bij veulens onbetrouwbaar is.
Deze staan in nauw contact met vele onderzoeken met oa Amerika.

Worm en Co is overigens nu ook van mening dat je bij een al veel hogere EPG pas moet gaan ontwormen.
Waar alle andere adviseren boven de 500 EPG te ontwormen geeft worm en Co een ander advies:
Lichte besmetting EPG < 1300
Matige besmetting EPG < 2550
Zware besmetting EPG > 2500
Het advies om al of niet te behandelen van een paard is afhankelijk van uitslag van het mestonderzoek (=de EPG), de leeftijd en de huisvestings omstandigheden. Om dit laatste te kunnen beoordelen vragen wij of u de vragenlijst zorgvuldig in vult.
Of een paard een lichte of zware wormbesmetting heeft wordt niet alleen bepaalt door de hoogte van de EPG maar is daarnaast afhankelijk van de leeftijd en de huisvesting van het betreffende paard.

Ik volg hierin het advies van mijn da en wat ik op de cursus heb geleerd, ongeveer 2 weken van te voren ontwormen

edwinheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:56

Omdat regumate bij ons niet werkt heb ik nog een paar flesjes over, als iemand ze over wil nemen dan stuur me maar een berichtje

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:47

Nieky die PRE is een Valk inderdaad!

Hier wordt ook veulens vast ontwormd. Geen mestonderzoek maar altijd ontworming erin!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:08

EllyC schreef:
- 4 weken inderdaad enten maar ontwormen is niet om de antistoffen.
Je leest/hoort heel veel verschillende dingen over het ontwormen.
Van veulens die ontwormend waren (incl. merrie nog voor de bevalling), die toch nog een zware wormenbestemming krijgen en zelfs overlijden.
Hele heftige ontwormingsschema's heb ik ook voorbij zien komen...... Dat ziend, denk ik zo moet een paard toch wel resistent worden.....

Mestonderzoeken vertrouw ik ook niet zo maar dit spreekt mij in combinatie van advies DA wel aan
https://www.wormenco.nl/posts/2021/1074 ... -ontwormen

Net wat zij zegt. Ontwormen heeft niks met antistoffen te maken.
Ik zou dan ook niet vlak voor het veulenen ontwormen want dan heb je veel kans dat de eitjes of wormen eraf komen in je stal en bij veulens dringen wormen binnen de eerste 7 dagen via de huid.
Dus zorgen voor propere stal of propere ligplaatsen is denk ik veel belangrijker en je merrie een goed ontwormingsschema geven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:24

Maar de besmettingen met wormen is op zand, stal ( muv aarsmade) veel lager dan op de weide. Juist op de weide is het risico het grootst. Larve, welke voor de besmetting zorgen zitten op de grassprieten.
Maar blijft een heel lastig iets.
Je wilt ze de best mogelijke start meegeven, geen ellende met wormbesmettingen etc. Maar aan de andere kant, je wilt ook weer niet de resistentie verder in de hand werken.

Bo vandaag op de 230 dagen.
Gisteren voor het eerst het veulen echt flink zijn best zien doen om de boel te verbouwen van binnen.
Maar is nu al een dwars aapje. Steeds als we gingen filmen stopte die er weer even mee.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:33

Late reactie oops.

nieky1993 & kiki1976 Bij ons krijgen ze als luzerne en rijker hooi (ivm mij andere paard) maar zijn vanaf deze week merrie brok toch maar bij gaan voeren op aanrade van de DA.

Seven Ze is gedekt door Krem.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:46

Happy_Hippie ze zit n toch rond de 8 maanden als ik het me goed herinner? Dan kan dat idd prima hoor.

Ik zit hier nog steeds te kijken naar welke merriebrok straks te voeren.
Bij haar vorige veulen had ik dr op Pavo.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:31

Kiki Ik heb normaal altijd pavo gevoerd! Heb me afgelopen kerstvakantie eens verdiept in wat er aan bestanddelen inzitten en wat een drachtige merrie nodig heeft etc. Dit ook omdat paardenvoer duurder is geworden. Ik kwam toch erbij uit dat vitalbiks het beste scoort op bestanddelen. En daardoor prijstechnisch dan toch aantrekkelijk is. We gaan het zien. Ik heb in ieder geval een zak breed en grow gekocht en over een paar weken cq maanden weet ik meer.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:32

kiki1976 schreef:
Happy_Hippie ze zit n toch rond de 8 maanden als ik het me goed herinner? Dan kan dat idd prima hoor.

Toppie!

OYYO schreef:
Kiki Ik heb normaal altijd pavo gevoerd! Heb me afgelopen kerstvakantie eens verdiept in wat er aan bestanddelen inzitten en wat een drachtige merrie nodig heeft etc. Dit ook omdat paardenvoer duurder is geworden. Ik kwam toch erbij uit dat vitalbiks het beste scoort op bestanddelen. En daardoor prijstechnisch dan toch aantrekkelijk is. We gaan het zien. Ik heb in ieder geval een zak breed en grow gekocht en over een paar weken cq maanden weet ik meer.

Wij voeren ook Vitalbix, ook net zoals bij jou idd ook uitgezocht haha

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:17

Net weer geboekt voor lang weekend Compiegne Frankrijk, begin januari.
Veulen is 10 juni uitgerekend (340 dagen) dus ga ervan uit dat nog kan.

Heerlijk weer even paarden snuiven om daarna midden in het boerenland aan de rand van het bos na te genieten.
https://www.facebook.com/cdi.compiegne
We komen hier al jaren en is altijd zo'n leuke wedstrijd. Gratis toegang en elk jaar wel toppers aanwezig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:46

OYYO en Happy_Hippie
Vitalbix breed en grow durf ik niet aan. In het verleden de Vitalbix DC gevoerd en daar deed ze het echt enorm slecht op.
Naast dat ze het amper wilde eten, vacht werd helemaal raar rabbig, 0 energie en enorm mok.
Mok had ze in de jaren ervoor nog nooit gehad en was ook echt niet weg te krijgen. Na 2 zakken ermee gestopt.
Bo kreeg weer energie, ging weer glimmen en de mok verdween.
En heeft sindsdien ook nooit geen mok meer gehad.
Zeg hiermee niet dat Vitalbix slechts is hoor,maar durf hierom de breed en grow niet aan.

Ik had ook andere merken vergeleken, maar veelal zitten weer wat lager in waardes dan Pavo, of juist weer flink hoger in suiker-zetmeel.

Ik had ook zitten kijken naar een vitamine-mineralen brok voor drachtige merries maar ben bang dat ze daar weer niet voldoende aan heeft. Bij haar eerste 2 veulens was het een merrie die alles aan haar veulen doorgeeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:24

Ik voer al een poos alles van Havens. Ze doen het er prima op

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:37

kiki1976 schreef:
OYYO en Happy_Hippie
Vitalbix breed en grow durf ik niet aan. In het verleden de Vitalbix DC gevoerd en daar deed ze het echt enorm slecht op.
Naast dat ze het amper wilde eten, vacht werd helemaal raar rabbig, 0 energie en enorm mok.
Mok had ze in de jaren ervoor nog nooit gehad en was ook echt niet weg te krijgen. Na 2 zakken ermee gestopt.
Bo kreeg weer energie, ging weer glimmen en de mok verdween.
En heeft sindsdien ook nooit geen mok meer gehad.
Zeg hiermee niet dat Vitalbix slechts is hoor,maar durf hierom de breed en grow niet aan.

Ik had ook andere merken vergeleken, maar veelal zitten weer wat lager in waardes dan Pavo, of juist weer flink hoger in suiker-zetmeel.

Ik had ook zitten kijken naar een vitamine-mineralen brok voor drachtige merries maar ben bang dat ze daar weer niet voldoende aan heeft. Bij haar eerste 2 veulens was het een merrie die alles aan haar veulen doorgeeft.

Hmm snap je dan zou ik het ook niet meer aandurven!
Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk maar als ik het zo hoor dan zou ik bij Pavo blijven, als ze het altijd goed erop deed waarom dan veranderen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:42

Geen dealer in de buurt van Havens, en ligt ook nergens heen op de route.
En wil ook geen 30 Km rijden ervoor :o

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:49

Kiki
Gewoon bij pavo blijven dan. Als je tevreden bent dan moet je niet gaan wisselen. Ik heb 3 weken geleden heel even (5 dg) Havens geprobeerd. Ik had gewoon een stuiterend paard op de stal staan. Zo reageerde ze erop. (Terwijl ik het vroeger aan andere paarden naar tevredenheid gaf) Ieder paard is anders.
De reden dat ik ben gewisseld is dat de prijzen zijn gestegen en ik daarom eens alles naast elkaar ben gaan leggen. Ik zag enorme verschillen in de bestanddelen en ga dit nu uitproberen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:53

Kiki Je zou eens kunnen kijken naar Voermeesters. Kwam eigenlijk ook wel goed uit mijn berekening.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:55

ik voer ook havens, doen ze het goed op. Is vitalbix de oude horse forit/horse total? Van (zonder reclame te willen maken) een fabriek in Woerden?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:59

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:12

Ik ben naar havens over gestapt omdat ik pavo wel erg duur vond worden en ze het dus perfect doen op havens. Weet niet wat jou reden is. Maar als je voor goedkoper voer verder moet rijden maakt dat niks uit dus _O-