Jacky84 schreef:Cynthia nog geen ervaring met aflezen van die kleurcodes, kun je wat uitleg geven?
En idd jammer dat hij dan geen merrie is, zou je hem evt aan kunnen houden als dekhengst?
En laat je de quarters altijd kleurtesten?
Mijne is vos en gedekt door bay roan, zou je mij aanraden dat dan ook te doen?
In het geval van Idris:
e is vos, E is zwart.
Zwart is dominant over vos, dus als een paard E/e is, kan hij nooit vos zijn (maar bruin of zwart, afhankelijk of hij agouti draagt). Alleen e/e is vos.
A is agouti, a is geen agouti. A/a betekent heterozygoot voor agouti. A/A is homozygoot agouti. Agouti maakt van een zwart paard een bruin paard, maakt niet uit of hij homo-of heterozygoot is.
Cr is cream, dus Cr/Cr betekent homozygoot voor crème en dus dubbelverdund (cremello, perlino of smokey cream).
W20 zorgt voor veel wit, wat je bij Idris ook duidelijk kan zien.
PATN1 is een gen dat voor appaloosa patronen zorgt als er ook een appaloosa gen is.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want kleurgenetica is niet makkelijk 
Of jij wel of niet gaat testen, is aan jou. Ik ben dol op kleurtjes, dus ik wil altijd graag weten wat mijn kleurkansen zijn icm met een bepaalde hengst. Het is niet zo dat je bij bepaalde rassen altijd op kleur laat testen. Het zijn vooral de kleurfreaken zoals ik die dat doen 
En als antwoord op je vraag om hem te houden als dekhengst:
Ik ga hem niet 3 jaar hengst houden, dan trainen voor een keuring, waar dan de kans dat hij niet goedgekeurd wordt enorm groot is. En dan, stel dat hij goedgekeurd wordt (wat niet gebeurt), dan leeft hij waarschijnlijk zonder (of met heel weinig) sociale contacten, is een stal vinden erg lastig (de meeste stallen willen geen hengsten) en alsof ik hem, áls ik al een stal vind, daar als dekhengst mag stallen. Waar laat ik dan de gastmerries? Of moet ik daar dan een bok plaatsen en KI gaan doen, waar ik totaal geen verstand van heb?
Nee hoor, als hij blijft, wordt hij gewoon gecastreerd, kan hij op iedere stal staan die ik wil, samen met zijn moedertje en lekker iedere zomer 6 maanden de wei op met vriendjes en gaan we lekker door het bos crossen.