kennis van mij fokt(e) ook met haflingers, daar kwam een zwart veulen uit, per ongeluk door de verkeerde hengst geinsemineerd, dat was een heel gek gezicht.... en schrikken met de bevalling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Woogy schreef:zijn vader is een vos, maar tot nu toe...heeft hij bruinen bruinen en nog eens bruinen gebracht
net gekeken...zag 1 vosje erbij staan, nog eens goed gekeken, twee vosjes
Citaat:G = schimmelgen
g= geen schimmelgen
A= agouti-gen (wat zwart bruin maakt)
a= geen agoutigen
E= GEEN vosgen
e= vosgen
De hoofdletters zijn dominant waardoor je er maar 1 hoofdletter nodig hebt om te tonen, vos is niet-dominant, dus daar MOET je altijd 2 genen van hebben om te tonen.
Ieder paard heeft 2 van deze letters. Een schimmel zwartgeboren uit 1 kleurouder heeft:
Gg (1 schimmelgen vererft van de schimmelouder, schimmel topt alles)
aa (is zwartgeboren dus heeft geen bruin, want bruin topt altijd zwart, daarom is zwart zo zeldzaam)
Ee of EE (2 vosgenen zou zwart (en bruin) ook toppen, dus sowieso geen ee)
Vos heeft dus altijd ee, topt zwart én bruin en geeft dus ook altijd 1 e door. Daarom is vos x vos altijd ee en dus vos.
Een fries is zwart:
gg (geen schimmel uiteraard)
aa (geen bruin uiteraard)
EE óf Ee
Dat betekend dus dat een zwarte fries met Ee dus ook de e kan doorgeven ipv de E en als je die kruist met een vos die sowieso een e meegeeft krijg je dus een vos Daarom komt het soms ook voor dat er uit 2 friezen een vos komt
Woogy schreef:Vlak de term schimmel niet uit Katja...daar is ook dikke dikke kans op![]()
We zijn blij met Arie!! De wond was minimaal kleiner, voornamelijk omdat het wildvlees vrij hoog was. We hebben hem met een waterstraal op hele hoge druk schoon laten schappen waardoor zo'n 80% van het wildvlees eraf is gehaald. Onder dezelfde zalf gezet en morgen weer wisselen. Ik wil iedereen verzoeken kei en kei hard mee te duimen voor mijn kleine held. Zijn jullie sowieso enorm dankbaar