[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:14

DianneM schreef:
Jeetje, wat een buikjes al bij jullie! Mijn maiden is half/eind april uitgerekend, maar die is nog best slank.. Toch maar na laten kijken?

SA: ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, heb meerdere opfok adresjes gezien, zowel grootschalige als kleinschalige. Kleinschalige adresjes hebben juist vaak allewn de grote warmbloeden in de koppel lopen, de grootschalige kunnen meerdere groepen maken juist omdat ze meer veulens hebben om groepen mee te maken, kunnen ze meer mixen. Denk alleen dat je nu net te laat bent om nog in te scharen..

Joyce, nog gefeliciteerd :-)

Hij hoeft niet direct, kan ook in de lente. Voorlopig staat ie nog prima in mijn eigen opfokgroepje, maar het is wel praktisch als ze hem dichter bij huis kan zetten. Hij wordt ook geruind dus hij kan ook tussen merrie's. Het liefst een gemengde groep met een leeftijdsgenootje erbij natuurlijk en wat volwassenen...

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:48

Ik heb een heel fijn opfokplekje in drenthe, maar gok dat dat ook een beetje uit de buurt is dan?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:41

Cemlys schreef:
Ik heb een heel fijn opfokplekje in drenthe, maar gok dat dat ook een beetje uit de buurt is dan?

ja, dan kan ie net zo goed hier blijven :+

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:06

*komt weer eens binnenvallen*

Joyce gefeliciteerd. Het schiet nu wel op met sommige merries, leuk hoor. Die van mij zitten nu op 219 dagen en 201 dagen *\o/* . Wow dat gaat echt snel. Ik rij nu niet zoveel maar het wordt nu ook gewoon lastig met de zadels. Ik denk dat ik ze na dit weekend helemaal laat lopen.

Lastig met opfok, mijn veulen (is nog niet gespeend, doe ik dit van het voorjaar) is ook niet zo groot en wil ik eigenlijk alleen een seizoen in een groep hebben, daarna castreren en naar huis laten komen. Hebben jullie nog ideeen voor een plekje in een groep in bv een natuurgebied?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:55

lekkere buikjes al,Joyce!

Mexx is zowiezo al een rondgeribt type,ik zou nog niet panikeren,die groei kan ineens stilvallen,bij Cha-cha is dit in elk geval zo!

Marije ik heb exact dezelfde ervaring als jij,en daaraan kan ik vaak al merken welke merries drachtig zijn,nog voor we ze scannen.
Die jonkies en de fokmerries,lopen samen,maar zijn duidelijk 2 groepen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:14

Daar heb je zeker een punt pretty, Mexx is al rond & gezond van zichzelf. :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:27

roosje vandaag 213 dagen
pretty, ik lees dat de groei stil kan vallen?
dan is dat bij roosje aan de hand, ze is al weken de zelfde omvang qua cm's
heerlijk al die buikjes, ben vergeten er een van roos te maken :o

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:49

noivadapaz schreef:

Joyce gefeliciteerd. Het schiet nu wel op met sommige merries, leuk hoor. Die van mij zitten nu op 219 dagen en 201 dagen *\o/* . Wow dat gaat echt snel. Ik rij nu niet zoveel maar het wordt nu ook gewoon lastig met de zadels. Ik denk dat ik ze na dit weekend helemaal laat lopen.

Lastig met opfok, mijn veulen (is nog niet gespeend, doe ik dit van het voorjaar) is ook niet zo groot en wil ik eigenlijk alleen een seizoen in een groep hebben, daarna castreren en naar huis laten komen. Hebben jullie nog ideeen voor een plekje in een groep in bv een natuurgebied?

Ik heb hele goede dingen gehoord over de Eiffelopfok, wel een beetje verweg maar het ziet er super uit!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:44

Mijn meisje vandaag 205 dagen *\o/*
Nu is sinds een dag of 2 de vooral 1 uier wat dikker
(niet warm of pijnlijk)
Is dit niet te vroeg om uiers te ontwikkelen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Gewoon even in de gaten houden, is het erg hard? kun je er een deukje in prikken en blijft het deukje dan even zitten?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:49

A.F. Shanaya x S.A. Tawfiq - 1 januari - 329 dagen drachtig (merrie) (torsio op 238 - mastitis L op 257 +/- 1 week)
S.A. Mawiyah x S.A. Tawfiq - 1 januari - 328 dagen drachtig (merrie) (acute oedeem of hernia op 296 LA klein "lendewervels" +/-10-14 dgn)
Ramaylla E.S. x S.A. Djamal - 1 januari - 325 dagen drachtig (hengst)
S.A. Emira Arabia x ZK Kuray - 8 februari - 287 dagen drachtig (merrie)
Njadien x ZK Kuray - 10 februari - 285 dagen drachtig (merrie)
Xenah x ZK Kuray - 9 mei - 194 dagen drachtig (merrie)
Firenza x ZK Kuray - 14 juni - 159 dagen drachtig (hengst merrie)

over 12 dagen is het 1 januari _/-\o_

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:16

overigens, in 2011 had shanaya uierontwikkeling, minimaal nog toen, 19 dagen voor het veulenen. ik verwacht dat ze de 12 dagen wel vol maakt, maar ik gok op max 3 weken, echt max :j denk eerder richting 14 dagen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:26

Spannend SA komt wel heel dichtbij nu :)
Mijn merrie zit bijna op 220 dagen :)
Gisteren leek het wel of je het veulen zag bewegen, of ik het wil het gewoon zien haha.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:01

SA: jou 2 jarige ruin;
-Is hij wel sociaal naar andere paarden?
-Wordt hij klinisch gekeurd bij verkoop?
-En precieze geboortedatum, hij moet dus nog een jaar wachten?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:32

:wave:
Mijn schatje zit op 283 dagen vandaag, en ik heb ook het idee dat het uier minder rimpelig wordt.
Niet echt vol ofzo, verschil zal minimaal zijn maar had gister echt hetr idee dat het iets anders was.... Kan dat?

Afbeelding

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:41

ShamalArabs schreef:
Gewoon even in de gaten houden, is het erg hard? kun je er een deukje in prikken en blijft het deukje dan even zitten?

Die ene kant is wel dikker en harder, maar je kunt het gewoon indrukken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:54

Mexxuna schreef:
SA: jou 2 jarige ruin;
-Is hij wel sociaal naar andere paarden?
-Wordt hij klinisch gekeurd bij verkoop?
-En precieze geboortedatum, hij moet dus nog een jaar wachten?

Hij is sociaal ja, hij staat nu in een groepje van 4 sinds halverwege de zomer, daarvoor liepen alle hengstjes en hij dus ook in de grote kudde merrie's/veulen/jonge hengsten. Klinisch keuren is prima, maar op eigen kosten (kost bij onze DA 50 euro ofzo). Hij is van 8 feb. zeg ik zo uit mn hoofd, dus hij wordt echt bijna 2, over 1,5 maand :)

enjoy86 schreef:
ShamalArabs schreef:

Die ene kant is wel dikker en harder, maar je kunt het gewoon indrukken.

dan is het nog gewoon zucht/oedeem in principe ;)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:06

dan is het nog gewoon zucht/oedeem in principe ;)[/quote]

Dankje!
Koelen dus?
Of is dat nu te koud daar? (lijkt me nl niet prettig)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:19

enjoy86 schreef:
Dankje!
Koelen dus?
Of is dat nu te koud daar? (lijkt me nl niet prettig)

hoef je niets aan te doen, dat trekt vanzelf weg. Komt ook een beetje omdat de melkklieren al vrij snel ontwikkelen, nog voor er echt een uier vormt. Dat kan een beetje oedeem geven. Oedeem is ook een manier om de huid iets op te rekken, daarom zijn de uiers ook altijd eerst met oedeem gevuld :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:53

Olijf jouw merrie staat echt nog superstrak! :j

Quibje de groei van het veulen staat natuurlijk niet stil,maar je merrie breedt daarom niet steeds meer uit.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:57

pretty schreef:
Olijf jouw merrie staat echt nog superstrak! :j

Quibje de groei van het veulen staat natuurlijk niet stil,maar je merrie breedt daarom niet steeds meer uit.

:)) in het echt lijkt hij wel groter hoor, maar idd ivm sommige hier is het niets.
Ze is wel heel groot en grootramig, dus veulie zal genoeg ruimte hebben hoop ik.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:58

Bonnieaw schreef:
noivadapaz schreef:

Ik heb hele goede dingen gehoord over de Eiffelopfok, wel een beetje verweg maar het ziet er super uit!

Dat ziet er inderdaad wel goed uit maar ik vind het eigenlijk iets te ver weg.

Ik had gisteren trouwens een mijlpaal, Noiva was 200 dagen drachtig. Kalia zit nu op 220. *\o/* Ik ben echt zo benieuwd.
Noiva had de vorige keer ook al vrij vroeg uierontwikkeling maar dat trekt bij voldoende beweging ook weer weg.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:00

schiet ook voor jou lekker op Noiva! :j

Olijf veel plaats voor het veulen is alleen maar goed!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:00

(sorry, ik zag dat ik het gisteren ook al gemeld had. *schaam*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:45

Isis is nu ook echt met haar uier begonnen.
Heb haar vanmorgen ook wat geschoren.
Voor de mensen die dat niet kennen, de mini's hebben een gigantische wintervacht en door de hormonen gaan ze vlak voor de bevalling heel erg verharen. Een pasgeboren veulen dat net op zoek gaat naar het uier en onhandig overal op gaat sabbelen voordat het goed drinkt, heeft dus veel kans op een slokdarmverstopping door het losse haar.
Vandaar dat ik bij de vroege veulens de merrie dus scheer rondom het uier en in de flanken/lies.
En nu was het niet zo koud dus besloten om het nu te doen voordat het straks ineens weer gaat vriezen en de overgang zo groot is ;)

Afbeelding

Afbeelding
Qua uier loopt ze precies gelijk met de voorgaande drachten toen ze op 305 en 306 dagen beviel.