[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:59

mooie foto's en kaartjes allemaal

heb even een vraagje, kunnen paarden ook harde buiken hebben? Had daarnet de indruk dat mijn merrie dit had, ze moet nog 2,5 maand.

Urielle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 08:32

Vast wel, zou dat wel in de gaten houden. Vanuit mijn vrouwenzwangerschapsexperience :+ : als het gewoon een hard aanvoelende buik is geen probleem. (Frequent houdt in dat je meer rust moet nemen dus mocht je nog rijden of longeren en ze heeft dat veel dan zou ik afbouwen) . Zie je dat het soms hard en soms zacht wordt en lijkt de merrie niet veel pijn te hebben dan heeft ze voorweeen. Die bereiden de boel alvast voor. Dat is wel direct rustig aan gaan doen en stress vermijden. Gaat het in een regelmatig golfpatroon en krijgt ze pijn dan zijn het echte weeën.

Dit even vanuit menselijke zwangerschap omgezet naar paarden. Maar een veulen zal ook bewegen en de baarmoeder prikkelen dus een harde buik lijkt me goed mogelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:51

dank je urielle, ja ze heeft er niet echt pijn van, buik voelt gewoon hard en gespannen aan.
Uit mijn eigen zwangerschapservaring dacht ik dat dit misschien ook kan door de beweging van het veulen, daar had ikzelf namelijk ook veel last van (na beweging van de baby) :7 .
Ze moet natuurlijk niet lang meer en rijden dat doen we al een paar jaar niet meer :o , sommige mensen hebben alleen maar paarden om naar te kijken :j

Misschien kwam het wel doordat ze gisteren niet op hun normaal uur in de stal kwamen (familiebezoek met kerst), gaf haar misschien wat stress dan. Paarden zijn gewoontedieren en je ziet dat ze soms al staan te wachten als ik half uurtje later ben.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:13

Wat een heerlijk weer is het vandaag :) Beetje jammer van alle verplichtingen vandaag, was liever wat met de paarden gaan doen :D

Hier mijn kudde vandaag, Aziza 290 dagen drachtig en Mausi 77 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een paar foto's van Aziza.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:49

Suffie, ik had Brandon ook nog nooit in het echt gezien voordat ik mijn merrie met hem dekte, maar ik heb daar nooit spijt van gehad. Ik zou hem zo weer gebruiken :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:57

Mooie buikjes weer! En echt heerlijk weer.
Morgen in Limburg wordt er 25 cm sneeuw verwacht.

Aagje

Afbeelding

Afbeelding

Pepper
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:36

Ik las het, ik baal want zondag wedstrijd -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:09

25 cm? :wow: Worden wel leuke foto's in ieder geval. :))

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:16

Het is de laatste dagen hier zo warm, dat ik me niet voor kan stellen dat het gaat sneeuwen komende dagen.

Ik had een vraagje aan iedereen. Liby komt helaas nog steeds niet echt aan ondanks dat ze op bijna onbeperkt hooi staat (alleen op de paddock 4 uur geen eten) en 2 kilo basisbrok van pavo.
Is er iets dat ik haar kan gaan voeren dat laag in het suiker staat, waar ze wel van aankomt?
Ze zit nu op de 6 maanden dracht, dus eventueel is overzetten naar merriebrok ook een optie, zolang ze maar bijkomt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:57

Wat bedoel je met dat ze niet aankomt? Is ze erg mager dan?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:59

Ze blijft helaas erg dun, wat niet de bedoeling is. De buik groeit gestaag, maar bij haar ribben, billen, rug komt ze niet bij. Heb liever dat ze voor de bevalling wat extra spekjes heeft, omdat ze nog tijden een baby moet verzorgen.

Edit: ze is inmiddels ook al weer 20, dus het word allemaal al wat lastiger ondanks dat ze kerngezond is voor de rest.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:17

Bietenpulp, maar dan moet je de fosfor-calcium verhouding in de gaten houden.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:31

Dolly (3 jr, 1e veulen) vandaag op 215 dagen. Ze stond wat ongelukkig, dus lijkt een beetje overbouwd.

Afbeelding

Rosa (13 jr, 3e veulen) vandaag op 212 dagen. Ze is als kerstpony (compleet met bellen en lampjes) voor de wagen gegaan vandaag. Boeit haar allemaal niks.

Afbeelding

Afbeelding

Buik lijkt hier bescheiden maar zij is wel echt rond. Haar veulen is ook echt actief.

Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:44

:wave:
Kom me voor 2015 ook weer melden (las al wel mee hoor).

Maart 2015 verwacht ik bij een gastmerrie een veulen van Baggio, in mei is de tinkermerrie van mijn dochter uitgerekend en in juni/juli moet waarschijnlijk Moarn nog bevallen van een veulen, vader is onbekend (of Milan of Baggio weer).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:59

Myrthee_ schreef:
Ze blijft helaas erg dun, wat niet de bedoeling is. De buik groeit gestaag, maar bij haar ribben, billen, rug komt ze niet bij. Heb liever dat ze voor de bevalling wat extra spekjes heeft, omdat ze nog tijden een baby moet verzorgen.

Edit: ze is inmiddels ook al weer 20, dus het word allemaal al wat lastiger ondanks dat ze kerngezond is voor de rest.

Ik voer vaak build en glow van d&h bij. Volgens mij vnl vet.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:19

Cemlys schreef:
Myrthee_ schreef:

Ik voer vaak build en glow van d&h bij. Volgens mij vnl vet.

Die ziet er goed uit ja. Bedankt voor de tip!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:48

Hier word morgen of ja vannacht indd 25 cm sneeuw verwacht ben benieuwd de bui is bijna aangekomen en het is best koud buiten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:48

Hier word morgen of ja vannacht indd 25 cm sneeuw verwacht ben benieuwd de bui is bijna aangekomen en het is best koud buiten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:14

Er ligt nu al een best pak, tjemig!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:30

Hier ook al aan het sneeuwen en koud, koud!
We werden gebeld dat het verwaarloosde verkeersafzettingbord op het draad gevallen was.
Gelukkig waren ze allemaal in de stal gaan staan.
Ik heb hem flink zitten, eerst rijden ze de weidepalen los en de isolatoren kapot en on onder het draad halen ze grond weg waardoor ze onder het draad weg konden lopen de weg op en nu dit weer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:42

Hier is het ook flink aan het sneeuwen (ook Achterhoek), maar het is voornamelijk nog natte blub. Vanavond wedstrijd met de Haflinger, maar dat is dichtbij dus ik wil wel gaan als het even kan. Er moet trouwens heel wat gebeuren wil ik niet op weg gaan, maar dat komt misschien omdat wij op het platteland wonen en wel wat gewend zijn.
Vanmorgen ook een uurtje eerder opgestaan om alle dieren te verzorgen en de boxen van de koeien te strooien. Nu even lekker een uurtje pauze voordat we weer naar buiten gaan.
Straks de weide verzetten naar de laatste 3 ha, daar lopen Lara en Luna. De 1e 3 ha hebben ze helemaal kaal gegeten in een maand tijd.
Lara groeit trouwens ook goed. Vorige week voor de laatste keer gesprongen met haar. Nu alleen nog buitenrijden en dressuurles.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:19

Hier ook vieze natte sneeuw, een mooi flink pak en droog was leuk geweest maar dit is niks

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:40

Sneeuwt hier enorm! (Arnhem) met heel.veel wind. Ga zo naar stal om een paar mooie plaatjes te schieten maar dan moet het wel stoppen denk niet dat het fototoestel hier blij van wordt....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:43

R.x. Dat is echt balen!!
Suffie, 3ha in een maand?? Dure kostgangers heb jij :')

Hier in Gelderland ligt wel sneeuw, maar vooral natte zooi, en KOUD!! :brr:
Vanmiddag maar eens dikke-buik-sneeuw-foto's maken :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:51

Ik wil ook sneeuw :( :( hier nog helemaal niks in Enkhuizen.