[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:17

[AV] Opfok of???

Wellicht weet hier iemand wat. omdat het een arabje is dat gewend is zomer en winter op de wei te komen en hij is gewend elke dag in handen te komen en natuurlijk is het ook niet handig om zo'n ukkie tussen allemaal kwpn'ers te zetten... Dus dat maakt het lastiger. Ik denk dat ie beter af is op een kleinschalige (prive)opfok, of wellicht iemand die eigen jong spul op fokt ofzo. Kleinschalige pension waar een leeftijds/schofthoogte-genootje staat kan ook prima natuurlijk ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:26

rooslover schreef:
Heeft iemand hier wel eens zo'n zwangerschaptest voor paarden gedaan? Hoe is daar de betrouwbaarheid van? Wij hebben nog steeds 1 merrie staan die nog opgevoeld moet worden... Maar ik dacht anders misschien eens zo'n test te halen

ja ik, had toen gewoon een positief resultaat en een veulen
binnenkort nog even doen voor deze merrie. gewoon omdat het leuk is haha

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:49

polleman schreef:
dankjewel het is erg moeilijk ben er gewoon zelf ziek van sinds donderdag slaap ik erg slecht!
maar goed het is nog even vol houden
voor we het weten zijn hier de eerste kleintjes er al
over 15 dagen is het 1 Januari dus de tijd vliegt,,..
heb nu al zin in de waak periode

:(:) Kan ik me zoo voorstellen, wat onwijs jammer en zogelijk allemaal.
Ik zou ook gek worden van de zorgen. Ook al denk ik idd dat het te maken heeft met eerste kindje en gewoon beetje in de war zijn.
Maar als het mijn merrie was kon ik vast niet zo rationeel denken. Hopelijk is het een periode en knapt ze straks ineens hard op!!
Ik heb het veulen gisteren ook voor het eerst echt tekeer zien gaan :+: ha ha jeetje wat een herrie in die buik zeg!!
Heb wel het idee dat ze er nu meer aan gewend is en ze blijft er gewoon rustig onder, eerst mocht ik haar buik niet meer poetsen en nu weer wel.
En wat een droogkloot :') had haar aan een touw vast staan en ze stond te eten uit haar box, alleen bleef het touwtje beneden aan een haak hangen.
Ze deed eerst niets, tot ik het los wilde maken ivm hangen en ja hoor daar ging ze, ze trok heel hard en de sluiting van het touw brak gelukkig. Ik helemaal hieper en geschokken, merrie keek me aan en ging gewoon weer eten :roll: doos!!

Mexxuna

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:37

Ik las dat iemand haar merrie (Bonnie?) echt al heel dik was, maar mijn Mexx is ook echt giga, en die is nog maar 100 dagen.. :(
Dierenarts zei dat we haar straks om kunnen rollen... dat hoop ik toch echt niet...
ik denk wel dat ik ons kleintje heel snel ga zien bewegen, want aan Mexx zie ik als hij aan het spartelen is! :D

Haar buik op 100 dagen; mexx krijgt 2 x 1 schep muesli + na arbeid 1/2 extra, en voldoende ruwvoer..
en is actief in beweging.. het is ook alleen maar haar buik die zo zwaar is, ik kan wel haar ribben voelen met druk, en ze is niet "vet" op de rug of hals... wat vinden jullie?
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:39

Ik vind het inderdaad nu al een mooi buikje mexxuna! :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:42

ShamalArabs schreef:
[AV] Opfok of???

Wellicht weet hier iemand wat. omdat het een arabje is dat gewend is zomer en winter op de wei te komen en hij is gewend elke dag in handen te komen en natuurlijk is het ook niet handig om zo'n ukkie tussen allemaal kwpn'ers te zetten... Dus dat maakt het lastiger. Ik denk dat ie beter af is op een kleinschalige (prive)opfok, of wellicht iemand die eigen jong spul op fokt ofzo. Kleinschalige pension waar een leeftijds/schofthoogte-genootje staat kan ook prima natuurlijk ;)

Zou ik ook niet doen, Mexx stond ook altijd tussen grote KWPN-ers op de opfok, en vond dat toch altijd wel een beetje spannend, al heeft ze zich heel goed gehouden.
gaat 't om een arabje die nog geboren moet worden? Misschien kunnen we samen iets regelen, bij mij in de buurt is genoeg weidegang te huur.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:43

Dustinlover schreef:
Ik vind het inderdaad nu al een mooi buikje mexxuna! :)

Ik ben er niet zo blij mee.. :o
Had echt gehoopt dat ik lang door kon trainen, en nog lekker wedstrijdjes mee kon pakken.. maar vorige week had ik les, en ik moest ook een paar keer stoppen omdat mn zadel scheeft trok op het rondje lijfje! :(:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:45

Ja dan is het zeker minder... Fab die werd altijd pas rond 10 maanden echt dik.. :P

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:48

Dustinlover schreef:
Ja dan is het zeker minder... Fab die werd altijd pas rond 10 maanden echt dik.. :P

Dat had ik ook gehoopt, en zeker met een eerste veulen..
Maar misschien is het een giga-kind! :j

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:01

Mexxuna schreef:
Ik las dat iemand haar merrie (Bonnie?) echt al heel dik was, maar mijn Mexx is ook echt giga, en die is nog maar 100 dagen.. :(

Jep dat is de mijne... Zij is wel iets verder (194 dagen), al een tijd wat dikker maar ik heb tot vorige week gewoon normaal kunnen rijden. Mijn zadel past nog wel maar ik merk dat ze het niet prettig meer vindt dus hij hoeft niet meer op. Heb mijn wedstrijden in december af moeten zeggen en daardoor mijn laatste puntje voor de L niet kunnen rijden helaas. Ze was ook vrij fanatiek aan het werk, ga het nu afbouwen (kan prima zonder zadel rijden) en dan heeft ze lekker vakantie.

YAY! Bijna op de 200 dagen!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:54

Hier staat ook een maiden die er niet altijd wat van lijkt te snappen maar wat mij dan altijd weer opvalt, die jonge merries trekken dan ineens veel op met de oudere drachtige merries :)
Waar ze eerst vooral liepen te spelen met de andere jonge merries, lijken ze als ze drachtig zijn ineens een stuk volwassener en je ziet echt dat ze dan opeens maatjes worden met de ervaren fokmerries.
Vooral als hun moeder dan ook nog in dezelfde kudde loopt, daar trekken ze dan veel mee op.
Scheelt denk ik ook wel dat ze hier ook opgroeien in een kudde en als jonge merries ook al zien hoe hun moeder om gaat met een nieuw veulentje. Al snappen ze dan soms weer niet dat ze ineens niet meer op de 1e plaats komen bij hun moeder ;)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:36

Hier ook dikke buiken: (let wel, deze 3 paarden doen dus helemaal niks, worden niet gereden etc)
Van Elianne heb ik geen foto's aangezien die nog gereden word en onder dekens staat

Wusiena is de eerste (half maart)
Afbeelding

Upona is de 2e: (ook half maart)
Afbeelding

En Barcardi als laatste (8 juni)
Afbeelding

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:51

Ik kijk nog steeds trouw mee hoor.
Ik zie al aardig wat prachtige buikjes voorbij komen :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:27

Mexxuna schreef:
ShamalArabs schreef:
[AV] Opfok of???

Zou ik ook niet doen, Mexx stond ook altijd tussen grote KWPN-ers op de opfok, en vond dat toch altijd wel een beetje spannend, al heeft ze zich heel goed gehouden.
gaat 't om een arabje die nog geboren moet worden? Misschien kunnen we samen iets regelen, bij mij in de buurt is genoeg weidegang te huur.

Nee deze is van 15 september 2011, ze heeft hem net gekocht van ons en zoekt iets in haar buurt, omgeving lelystad (ander kon hij ook hier wel blijven). Dit is dus 1 die eigenlijk volgens het stamboek volgende maand 2 wordt maar in feite nog maar nét 1 is. En hij laat zich makkelijk overschaduwen door de anderen...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:31

*\o/* *\o/* De eerste uierfoto's..... we gaan vooruit!!! *\o/* *\o/*

Mooi filmpje!!

en verschillende buiken. <3

polleman probeer maar je iets minder zorgen te maken. :(:)
ik weet makkelijk gezegd dan gedaan maar hormonen doen rare dingen en daar kan veel uit voortkomen.
Je hebt regelmatig de DA erbij dus controle is er.

Crazycat brrr -15 das wat anders dan de + 6 die wij hier hebben momenteel.

Wat ik zo ellendig vind is dat het nu al donker wordt. pfff je kunt al niks meer doen met de paarden.
Gelukkig was ik vanmiddag thuis, heb de paarden binnen gezet en ben net klaar met rijden.
Wilde nog van alles doen. Tenna even los, voor foto's, Cantate aan de kaptoom... maar het wil al niet meer verdorie.
Maar goed positief denken over drie dagen is de kortste dag al weer achter de rug.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:04

Bonnieaw schreef:
Mexxuna schreef:

Jep dat is de mijne... Zij is wel iets verder (194 dagen), al een tijd wat dikker maar ik heb tot vorige week gewoon normaal kunnen rijden. Mijn zadel past nog wel maar ik merk dat ze het niet prettig meer vindt dus hij hoeft niet meer op. Heb mijn wedstrijden in december af moeten zeggen en daardoor mijn laatste puntje voor de L niet kunnen rijden helaas. Ze was ook vrij fanatiek aan het werk, ga het nu afbouwen (kan prima zonder zadel rijden) en dan heeft ze lekker vakantie.

YAY! Bijna op de 200 dagen!!

Ik heb voor ik Mexx kon rijden een fokmerrie gereden, en die kon ik altijd rijden tot ongeveer 8wkn voor de bevalling, en op Z2 niveau...
dat ga ik nu niet redden, maar dat is ook helemaal geen probleem verder, alleen had ik gehoopt dat ik de 1e buitenwedstrijden wel kon rijden.. hihi..
Vanavond gaan we weer lessen, heb er zin in, lekker in n binnenbak, want onze bak is 'n zwembad alias modderpoel.. -O-

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:41

De buikjes beginnen nu echt serieus te worden!! :D

Joyce, gefeliciteerd met je verjaardag!! *\o/*

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:49

Joyce gefeliciteerd! en mooie buikjes foto's :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:56

Wat een fijne buikjes allemaal :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:08

Wat een mooie buiken komen er voorbij!

Joyce van harte gefeliciteerd!

Pluis is ook een drukte makertje, was vandaag weer flink aan het bewegen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:10

Over het hoofd gezien.... sorry :o
Joyce van harte!!!!
:D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:02

Jeetje, wat een buikjes al bij jullie! Mijn maiden is half/eind april uitgerekend, maar die is nog best slank.. Toch maar na laten kijken?

SA: ik denk dat het niet zo veel uitmaakt, heb meerdere opfok adresjes gezien, zowel grootschalige als kleinschalige. Kleinschalige adresjes hebben juist vaak allewn de grote warmbloeden in de koppel lopen, de grootschalige kunnen meerdere groepen maken juist omdat ze meer veulens hebben om groepen mee te maken, kunnen ze meer mixen. Denk alleen dat je nu net te laat bent om nog in te scharen..

Joyce, nog gefeliciteerd :-)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:33

Gelukkig hier geen probleem metde opfok
Als het een hengst is dan komt ie bij ons op stal inde opfok en anders bij kennissen 4 km verderop ;)
Ga vandaag buikfoto maken
Joyce dagje laat maar van harte

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:38

Ik weet ook nog niet wat ik doe met opfok, ligt ook aan 't beestje zelf, sommige jongen paarden hebben het gewoon zo nodig, eerst maar gezond ter wereld laten komen! :)

Gisteren in de les is beeb weer flink door elkaar geschud, Mexx had "stoute" buien, met rennen, steigeren, en omhoog "jumpen"... arm beebje... :(:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:09

Als ze drachtig zijn dan is bo vanxaag 175 dagen :)