[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:25

Ik wil normaal ook het liefst n veulen april/mei, idd ivm het op de weide kunnen..... Mijn dame is nu eind maart uitgerekend, 1e keer meteen gepakt (vroeg begonnen omdat ze dus totaal geen hengstigheid toont en we niet wisten of ze meteen zou pakken) dus tja, dat word voor veulenlief even geen weide.

Hier (New York State) ligt er hopelijk eind maart geen sneeuw meer en is de temp ook weer enigszins wat beter... En als we terug naar NL moeten kan het veulen daar wel de wei op, eerst maar eens geboren worden, dan navelstreng op laten drogen en wat meer uit laten vouwen (2 weken) en daarna mag hij/zij de grote plas overvliegen (als we dus echt terug moeten naar NL).

Maar dat ligt allemaal aan manlief en zijn baas ;) Wat mij betreft zit ik hier best prima en hoef ik niet echt terug naar NL.... Word als we wel terug moeten sowieso spannend want een paard overvliegen (en dan dus 2) vind ik wel spannend hoor!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:37

@neonlight; ja das hier altijd oktober bemesten. Laten een bier met koeienmest onze weides doen. Eentje doen we dan 2 maanden later in december zodat moeder en veulen weide blijven hebben

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:00

Op twee weken oud al een wereldreiziger :) Inderdaad wel spannend! (gaat dat dan in een open box of hoe moet je dat voor je zien? Normaal gaan paarden toch in een soort container met aparte vakjes, als in een trailer?)

Hier wordt in april ook nog bemest, we doen altijd ons best om 1 wei voor de merries met veulens te houden.
Volgend jaar komen de veulens allemaal in mei, dus dat is eigenlijk wel mooi!

Sientje heeft dus wel gepakt in de veulenhengstigheid, normaal dekken we daar niet in, maar ze was uitgerekend voor begin juli (ze heeft het dit jaar mooi een weekje vervroegd, dus nu komt het eind mei)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:41

Amyz duimen draaien maar we blijven realistisch natuurlijk. :(:)

CL ik geloof je zo dat je daar goed zit :P

Booster leuk appietje

Wij mesten twee keer op het jaar met speciaal mengeling, na drie dagen mogen ze al terug op het gras, het is vooral de kalk dan moeten ze er minimum een week afblijven tot als het opgelost is, wij gooien geen kalkcynamide daar moeten ze drie weken van het land en dit doodt ook de kruiden. Het probleem is vooral het nat, als ze in de winter niet van de grote weide gaan, schiet er geen gras meer over alleen een modderbad -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:55

Hier word er ook altijd eerst koeienmest over de weide's gereden en later kunstmest gestrooid.
En zodra het weer het toe laat (is klei grond, dus kan niet te nat zijn) gaan alles ca in april de wei op.

Met het veulen leek het vanmiddag weer wat beter te gaan, temp was gezakt naar 38.2
Ik vond d'r wat wiebeliger op d'r voorbeentjes en had het idee dat één knietje wat dikker was. Maar de eigenaar zag het niet.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:21

Amy, mijn duimen draaien toch hoor! Hoe laat komt de DA morgen?

CL, ik kan me voorstellen dat je daar wel goed zit! Lijkt mij ook super spannend, helemaal om zo'n klein veulentje over te moeten vliegen! Mag dat al als ze 2 weken oud zijn?
Ik heb weleens paarden naar het Midden-Oosten verkocht, die dus ook met het vliegtuig gegaan zijn, dat is altijd helemaal super gegaan. En heb ook veel vrienden/kennissen die paarden die kant op verkocht hebben, gelukkig weten de mensen die dat doen heel goed waar ze mee bezig zijn!

Nicole, superfijn dat Sientje op de veulenhengstigheid gepakt heeft, lekker als ze toch wat vroeger in het jaar komen! Ik hoop zo dat Mausi dat ook doet!

kiki, ik heb het vast gemist, maar wat is er precies mis met het veulen?

De dracht van Aziza gaat (tot nu toe) snel, vandaag alweer 4 maanden drachtig! En voor Mausi nog een goede maand voordat haar veulen mag komen. De leaser is er qua hengst nog niet uit, maar heeft naar mijn idee inmiddels wel een hele sterke voorkeur voor een bepaalde hengst. Dus ben benieuwd of hij het uiteindelijk ook gaat worden.

Aziza's veulen van dit jaar wordt over een paar dagen alweer afgespeend, hij blijft wel enorm gaaf, hij is zo chique <3 Nu maar hopen op een zusje voor hem volgend jaar :D
Dus dit, maar dan het andere geslacht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:24

Mag zodra de navelstreng opgedroogd is ;)

Ze worden samen in 1 container gezet, zonder schot :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:34

CubaLibre schreef:
Mag zodra de navelstreng opgedroogd is ;)

Ze worden samen in 1 container gezet, zonder schot :)

Dat lijkt me dan toch extra spannend met zo'n kleintje erbij, maar ik denk dat het voor hun amper anders is dan op de trailer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:42

Blijft gewoon jammer dat hij geen straight is want knap is ie wel zeg! :D
Morgen om half 2... ik durf er echt niet meer in te geloven. Al heb ik wel begrepen dat zat merries nog een keer hengstig zijn al zijn ze drachtig. Maar dan nog... ik zie het dit jaar niet meer gebeuren -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:46

Al_Zawraa, veulen bij ons op stal (2 weken oud) flinke koorts, hijgen, zweten en niet drinken. Bij de merrie liep de melk eruit.
Da geweest, navelstompje was hard en zou mogelijk de koorts kunnen veroorzaken

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:48

Sorry, ego post.
Ik ben bang dat het voor mij einde verhaal is en geen dikke buik in 2016.
Jazz is weer hengstig :(
Ik twijfel of ik de DA vrijdag laat komen scannen, alleen maar onnodig extra kosten denk ik.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:52

:(:) wat jammer, het was je zo gegund, ga je volgend jaar opnieuw proberen?

Ik zou vroeg willen starten, heb de indruk dat de eerste hengstigheid goed uitpakt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:55

Dat moet ik financieel even bekijken ben ik bang.
Zo ja, wordt het ook vroeg(er) in het jaar.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:57

Kiki, oeh dat is wel eng ja, vooral als ze nog zo jong zijn! Ik hoop dat het veulen snel opknapt!

Oh Verceron, wat enorm balen! :(:)

amyz schreef:
Blijft gewoon jammer dat hij geen straight is want knap is ie wel zeg! :D
Morgen om half 2... ik durf er echt niet meer in te geloven. Al heb ik wel begrepen dat zat merries nog een keer hengstig zijn al zijn ze drachtig. Maar dan nog... ik zie het dit jaar niet meer gebeuren -O-

Jammer hè Amy? Voor ons iig, want er zijn zat mensen waarvoor hij wel een hele gave dekhengst zal zijn in de toekomst, bijvoorbeeld een mooie outcross op de veelgebruikte lijnen in Nederland ofzo. Maar ik denk dat hij eerder naar het buitenland zal gaan uiteindelijk. Ik heb er wel veel vertrouwen in dat hij heel gaaf uit gaat groeien :j Hij is zeker één van de beste veulens van Aziza tot nu toe.

Maar ik verwacht van Mausi eigenlijk ook een hengst, dus misschien wordt dat een gave dekhengst voor ons? :D

Ik had ook zo'n merrie die de hele dracht door regelmatig 'hengstig' stond, maar ik moet zeggen de eerste keer was dan volgens mij meestal pas rond 30-40 dagen, niet rond de 18 dagen al.. Maar hoop dat Nashwa gewoon anders is, en toch ergens gewoon iets verstopt heeft zitten.. Ik dacht bij Mausi eerst ook dat ze hengstig was (ik geloofde vorig jaar ook echt niet dat het nog zou lukken), maar dat bleek uiteindelijk juist haar neurotische net drachtige gedrag te zijn :')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:03

AZ, mijn hoop komt boven drijven, sorry...
Was dat bij Mausi haar eerste dracht of bij de zoveelste x, ineens?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:16

Ja, bij de de zoveelste keer dekken ineens toch drachtig, maar daarbij wisten we (inmiddels) wel dat het aan het sperma van de hengst lag.. Toen heeft hij uiteindelijk een aantal weken niet gesprongen (gastmerries waren al naar huis), toen mijn merrie gescand op dag 4,5 van de hengstigheid, ei afgespoten en de volgende ochtend 1x gedekt (de dag voordat hij definitief wegging), wat waarschijnlijk exact op het juiste moment was. En toen is ze dus toch nog drachtig geworden (nooit meer verwacht), maar dat ze daarvoor niet drachtig werd lag dus ook 100% niet aan haar.

Het jaar ervoor ook zoiets met haar gehad, toen had ik haar gekocht, nog laten insemineren bij de fokker, drachtig opgehaald, op 60 dagen thuis nog eens gescand, leeg -O- Toen een aantal keer geïnsemineerd, wilde niet lukken, terug gebracht naar de fokker (in Zuid-Oost Duitsland), daar met direct vers geïnsemineerd, en direct drachtig. Zij kon (iig op dat moment) dus waarschijnlijk niet tegen de verdunner.

Soms zijn er gewoon andere manieren om het aan te pakken waardoor het ineens wel lukt.

Zo heb ik met mijn andere merrie gehad, die al een heel jaar niet drachtig wilde worden, jaar erop 2x drachtig, maar 2x verloren (hoogstwaarschijnlijk door het reizen, daar bleek ze echt niet tegen te kunnen, en had haar wegens onenigheid met mijn DA naar een dekstation gebracht). Vorig jaar bij ons thuis met mijn eigen DA (die wat bijgedraaid was) op dezelfde manier gedaan als op het dekstation, en direct drachtig en dit jaar weer. Mijn DA doet nu ook niet moeilijk meer als ik het op mijn manier wil doen :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:46

Nas blijft een fopmerrie, you never know :+

Hij is echt wel heel gaaf idd, zelfs nu nog terwijl ze op die leeftijd echt niet op hun knapst zijn! Goeie SE hengst teken ik voor _/-\o_
Had inmiddels al best iets grappigs kunnen kopen :')

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:13

Vientje hopelijk is ze drachtig!!

Mooi veulen Vulina!!!

Super Neon! Mooi om te zien!!!

Hoop zo voor je dat ze drachtig is Vesceron, ik blijf voor je duimen!

Mooie foto CL van een knappe merrie!!!

Ahhh super Cynthia!!!

Leuke foto's Linda! Volgens mij wel een dondersteen of niet? :P

Super Fotsy! Benieuwd wat voor moois daar uit komt rollen :P.

Gefeliciteerd Aniek!!! Super!!!

Super Nicole! Gefeliciteerd!!!

Leuk filmpje Cemlys!

Welkom Booster!

Chrisje gefeliciteerd!!!

Hè dat is vervelend Kiki, hoe gaat t nu met het veulen?

Ah neeee balen Amyz :(:).

Zal voor je duimen MonDos!

Fijn dat t weer iets beter gaat met het veulen Kiki.

4 maanden wooow. Welke hengst AZ?

Noumea is zojuist weer geinsemineerd, maar ben van hengst geswitched, want heb gisteren weer geen sperma ontvangen helaas, terwijl ik wel al voor de sprong betaald had..enorm balen..dus ben wel klaar met die hengstenhoudster. Noumea is nu geinsemineerd met t sperma van Arany van Tinne :). Gelukkig kon dat nog op zo een korte termijn :). En kon ik daar vanmorgen meteen terecht om sperma te halen.
Nu zaterdag scannen om te kijken of de eitjes weg zijn.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:42

ML, wat enorm vervelend zeg dat er steeds geen sperma komt! Ik zou ook helemaal klaar zijn met zo'n hengstenhouder! _-:(
Wel fijn dat je een andere hengst gevonden hebt die goed bij haar past en waar je wel zo snel sperma van kon krijgen. Ik ga heel hard voor je duimen dat ze van deze keer wel drachtig wordt!

Aziza is drachtig van GR Lahab (Al Lahab x GR Nashidah (Classic Shadwan))

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:47

Wat rot mijn lieverd! Hopelijk deze keer wel raak.

Lahab is echt een prachtige hengst.

Marley is gisteren gedekt geweest. Hopen dat het pakt deze keer!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:01

Ja het is zeker een dondersteen ;)

Balen zeg van die hh. Gelukkig kon je ergens anders snel terecht. En nu van deze hengst in 1x drachtig zou wel gaaf zijn! Ik zal voor je duimen! :)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:05

Ja ben zo blij dat dat nog kon zo snel :).
Was gisteren zo kwaad, gewoon voor de 2e keer bij deze persoon. En dan krijg je s avonds laat een berichtje van dat ze me wel een berichtje had gestuurd met daarin dat het gisteren dus niet ging lukken of t vandaag kon en ik dat berichtje dus niet gehad heb dan.
Nou erg toevallig dat ik elke keer alleen de berichtjes niet krijg als t erover gaat dat t op de dag dat ik t wil hebben s morgens of de hele dag niet kan(de hengst laten springen)..de rest van dr berichten en ook de factuur ontvang ik wel..vreemd...of niet dan :P. Klopt niks van. En dan nog als ik het sperma bestel voor een bepaalde dag(int dekcontract staat ook niet dat bepaalde dagen niet kunnen) dan hoor ik dat gewoon te krijgen en niet de volgende dag pas of wat dan ook omdat zij toevallig niet kan..Maar goed ik ben er iig klaar mee.
En Arany past ook goed bij Noumea dus, hopelijk is ze idd deze keer wel drachtig :).

Mooie hengst AZ! En de hengst die de mensen op t oog hebben voor jouw leasemerrie?

Hoop ook voor je dat t pakt Luna, zal voor je duimen!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:17

He dat vind ik echt balen voor je!
We liepen best gelijk en hoopte nu t bij mij gelukt is dat t ook bij jou gelukt was.
Vesceron schreef:
Sorry, ego post.
Ik ben bang dat het voor mij einde verhaal is en geen dikke buik in 2016.
Jazz is weer hengstig :(
Ik twijfel of ik de DA vrijdag laat komen scannen, alleen maar onnodig extra kosten denk ik.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:22

Owh sorry Vesceron overheen gelezen, wat balen zeg dat ze hengstig is :(.
Bah bah.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:29

Jullie gaan hard, kan het niet bijhouden..

Mooie schimmelhengst hierboven en mooi veulen heb je ook :j !

En wat zonde Vesceron dat ze weer hengstig is geworden.|

Luna2006 ik duim mee, hopelijk is het gelukt :)

De tijd vliegt echt, dit zwarte diertje werd ruim 2 jaar geleden geboren en nu haal ik hem met een paar maanden alweer uit de opfok. Maar volgend jaar weer een nieuw kleintje uit Carrera :)
Afbeelding