[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:50

Ik ben ook een tijdje afwezig geweest had het een beetje druk om op iedereen te reageren maar heb alles wel bijgelezen.

Gefeliciteerd voor iedereen die het op de valreep nog is gelukt om de merries drachtig te krijgen *\o/*

Ik ga in september ook nog een laatste keer scannen. Sita zit morgen op 87 dagen dracht. Haar veulen van dit jaar is verkocht naar Duitsland vindt het wel jammer hem te verkopen is echt een plaatje geworden. Maar als ik hem aan wilde houden moest ik er zelf een hengstenveulen bij kopen dit leek mij dan weer niet zo handig. Het plan is nu om een drachtige merrie bij te kopen zodat we volgend jaar 2 veulentjes hebben lopen als alles goed gaat.

CharmFaith

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:06

Dank jullie wel! Had het echt niet meer verwacht :Z := ik ga nu alleen nog met 42 dagen ongeveer scannen voor gust verklaring.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:26

Vulina wat ontzettend jammer.

Charmfaith gefeliciteerd, mooi dat het toch nog is gelukt!

Piarens gelukkig vals alarm en een mooie echo!

Morgen krijg ik eindelijk de trekhaak onder mijn nieuwe auto, dus dan kan ik een dag gaan plannen voor onze laatste scan. Ik vind het ook wel weer spannend en ik zou blij zijn als ik de bevestiging nog even weer krijg.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:40

Dat is echt wel rot Vulina. :(

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:49

Ah nee vulina... wat prut...

Pairens wat zal jij opgelucht zijn!! Fijn hoor! En idd mooie echo zeg!

Weer een paar toch nog drachtig!! Wat fijn! Gefeliciteerd!

Kate is vandaag 93 dagen drachtig. Van de week leek ze wat moeilijk te lopen... beetje ongemakkelijk zeg maar... we waren bang dat ze tegen bevangen aan zat dus staat ze nu even apart op een wat kaler weitje met onze shet... gaat gelukkig alweer goed :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:42

Ah vulina wat rot zeg!! Dan verwacht je het haast niet meer..

Cf gefeliciteerd! Fijn dat het toch nog gelukt is.

Hier gaat het allemaal nog zijn gangetje. Mijn drachtige zwarte merrie Lana is 15 augustus ster merrie geworden dus daar heel erg blij mee en hierbij ook een echte stand foto van haar haha;

Afbeelding

Afbeelding

Ze is vandaag 120 dagen drachtig.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:55

Wauw wat een top week voor mij!!
Zelfs me mini appaloosa is drachtig gescand vandaag en komt eindelijk weer naar huis na 3,5 maand *\o/* *\o/*

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 06:08

Jaaa gefeliciteerd!!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:57

Gefeliciteerd CharmFaith!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:26

Gefeliciteerd CF!

En DL, wat is ze toch prachtig! <3 Gefeliciteerd met het behaalde resultaat!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:57

ual_95 schreef:
Omdat wij bijna op de helft zitten, ben ik me al een beetje aan het verdiepen in merriebrok. Iedereen lijkt lyrisch te zijn over Vitalbix Breed en Grow door een laag suiker en zetmeel gehalte. In de andere soorten merriebrok zit dat toch veel meer. Is dat per definitie slecht? Kunnen jullie een voer aanraden of juist afraden?

Zolang jou merrie geen problemen heeft met te veel suikers en zetmeel kunnen andere merrie brokken ook prima.
Imo hebben veel merrie’s juist die suikers nodig.
Maar als er wel een voedingsgerelateerd probleem is is Vitalbix breed en grow wel een goede muesli

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:02

ual_95 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Opvallend dat Vitalbix nu helemaal niet wordt genoemd en dat andere soorten het ook goed doen. Ik vind het persoonlijk ook wel een dure grap, bijna 26 euro voor een 20 kilo zak, terwijl merriebrok voeren dus nieteens heel vanzelfsprekend is. :o

De laatst 3 mnd van de dracht adviseer ik wel een merriebrok of muesli.
Omdat het veulen dan heel hard groeit.
Maar je hebt tegenwoordig steeds meer passende supplementen.
Die keuze is iedereen vrij in.
Ikzelf geef Action Quality breeding &joints aanvullend met ecostyle oerbalance en magnesium en vitamine E. Misschien dubbel
Op maar ik heb daar goede resultaten mee.
Merrie’s zien er top uit en blijven goed op gewicht ook met het veulen er naast.
Ook natuurlijk gras en droog voordroog hooi.

Wij verkopen thuis paardenvoeders. Pavo, havens, Vitalbix , Action Quality. En nog veel meer

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:05

Gefeliciteerd, CharmFaith!
Dustinlover, wat een schattige pony. <3
Herkenbaar Muronia en Finnea, die bevestiging hoop ik in september ook nog even te krijgen.
Vulina, wat balen, zeg... :(:)
Mooi zo, Piarens!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:19

Gefeliciteerd met de drachtige merries! *\o/*

Aller belangrijkste om mee te beginnen is gewoon simpel het hooi. Analyseer en ga met die waarden aan de slag en vul aan waar te korten zijn. Naar mijn idee gebeurd dat in Nederland nog veel te weinig en zijn er ook relatief veel "complete voeders" (niets mis mee! Helemaal niet zelfs, maar er wordt daardoor vrijwel niet meer naar "losse" onderdelen gekeken). Pavo zit als compleet voeder goed in elkaar, zeker met de gemiddelde voedingswaarde van hooi in Nederland (zitten rekenen, wilde die van mij ook graag op Pavo, maar met Zweedse hooi klopt het niet helemaal, vooral mineralen en sporenelementen zit een pijnpunt). Hier in Zweden ging er een wereld voor mij open qua voeding, hooi koop je met uitgebreide analyse (geen analyse, weet je dat het slecht is :+ ) en er is overal alles los te krijgen aan voeding, vitamine, mineralen, etc.

Vitalbix heb ik in Nederland wel eens gevoerd, maar paarden stonden er niet zo mooi op. Voor paarden die veel problemen hebben met suiker en dergelijke, kan het wel mooi zijn. :j

Maar een drachtige en zogende merrie heeft gewoon best wat voeding nodig en ja ook suikers.

Zag trouwens stukje terug dat iemand vroeg of je door voert als het veulen er af gaat, beste ga je dan even wat minder voeren (en als ze drachtig is daarna weer rustig terug opbouwen). Helpt met de afname van de melkproductie en vooral ook een minder pijnlijk uier. :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:42

Oh ja ik kan me voorstellen dat het in het buitenland heel anders is. Hier zie je ook steeds meer dat ze hooi laten analyseren gelukkig. Maar het meerendeel nog niet.

Mijn ervaring is dat het merendeel echt niet weet wat ze moeten voeren of wat ze voeren.
Als ik weer eens een vraag krijg : heeft u een muesli? Ja welke van de 19! soorten die ik op voorraad heb.
En zo is het ook met merriebrok/ muesli.
De ene wil dit en de andere dat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:03

Dat was ik inderdaad Quir :) Ik zou ook zeker stoppen met voeren als het echt om krachtvoer ging in de zin van een behoorlijke hoeveelheid muesli of biks, maar in dit geval gaat het om Pavo Vital, wat natuurlijk een kleine hoeveelheid is en alleen een vitamine- en mineralenkorrel. Vandaar dat ik het me nu (nog steeds) afvraag

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:05

baudyh schreef:
Zolang jou merrie geen problemen heeft met te veel suikers en zetmeel kunnen andere merrie brokken ook prima.
Imo hebben veel merrie’s juist die suikers nodig.
Maar als er wel een voedingsgerelateerd probleem is is Vitalbix breed en grow wel een goede muesli

Bedankt voor je reactie, dat wilde ik graag horen. Als je tegenwoordig de voer-topics bekijkt, gaat het grotendeels over welk voer of supplement de minste suikers, zetmeel, melasse etc. bevat. Je krijgt bijna het idee dat je je paard met een ouderwetse brok veel tekort doet. Voornamelijk Vitalbix is koploper in de positieve reacties, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje overrated (tenzij je dus op het voer moet letten). Ik voer zelf Voermeesters en ben daar heel tevreden over, maar Pavo heeft een completere merriebrok.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:16

Fi vindt VitalBix heel lekker en ze deed het er dit jaar ook goed op, maar mijn merries hebben het overal goed op gedaan, ook op Cavalor. Dus ik heb ook nog geen idee wat ik komend jaar ga doen. Fi vindt alles lekker.
Als ik zie wat sommige mensen aan hele combinaties van verschillende soorten voer geven, denk ik: Heb ik dan echt van die makkelijke dieren? Volgens mij doen ze het nog meer dan prima op één appeltje per dag :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:22

Voer krijgen ze nu van stal maar muesli met vitamine korrel en lijnzaadolie voer ik zelf bij.
Vitamine korrel is Pavo vital en muesli wissel ik altijd van merk. Toen ik zelf voerde wisselde ik ook van brokmerk. Ik geloof dat altijd hetzelfde voeren niet goed is. Net als mensen, gevarieerd eten :+

Ps, Ze krijgen nu brok van stal en dat zal ook niet wisselen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:25

Kees lust Vitalbix absoluut niet. Zelfs als je het door haar normale voer mengt laat ze de vitalbix onderin haar bak liggen.
Zij heeft het liefst gewoon normaal, ouderwets?, voer met een normaal suikergehalte.
Pavo Podocare eet ze wel gewoon met haar normale voer mee. Pavo Vital heb ik een proefzakje gehad, gaf ik als snoepje uit de hand en dat ging er prima in.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:34

Cynthia82 schreef:
Fi vindt VitalBix heel lekker en ze deed het er dit jaar ook goed op, maar mijn merries hebben het overal goed op gedaan, ook op Cavalor. Dus ik heb ook nog geen idee wat ik komend jaar ga doen. Fi vindt alles lekker.
Als ik zie wat sommige mensen aan hele combinaties van verschillende soorten voer geven, denk ik: Heb ik dan echt van die makkelijke dieren? Volgens mij doen ze het nog meer dan prima op één appeltje per dag :+

Nou inderdaad. Ik ben met mijn merrie actief in de sport, dus ze krijgt wel een brok. Maar altijd dezelfde. Ze doet er nog steeds een moord voor en zit super in haar vacht en mankeert nooit iets *even afkloppen*. Een stalgenoot heeft voor haar paard (die vrijwel geen werk verricht) een hele kast vol curver bakjes met verschillende poeders, kruiden en druppels. En dan krijgt hij daarbij drie verschillende soorten voer om het mee te mengen. Allemaal uit liefde voor het dier hoor, maar je zou bijna zeggen dat ze een handeltje is begonnen. :+ Ik heb altijd een beetje te doen met degene die het paard moet voeren als ze op vakantie gaat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:41

ual_95 schreef:
Cynthia82 schreef:

Nou inderdaad. Ik ben met mijn merrie actief in de sport, dus ze krijgt wel een brok. Maar altijd dezelfde. Ze doet er nog steeds een moord voor en zit super in haar vacht en mankeert nooit iets *even afkloppen*. Een stalgenoot heeft voor haar paard (die vrijwel geen werk verricht) een hele kast vol curver bakjes met verschillende poeders, kruiden en druppels. En dan krijgt hij daarbij drie verschillende soorten voer om het mee te mengen. Allemaal uit liefde voor het dier hoor, maar je zou bijna zeggen dat ze een handeltje is begonnen. :+ Ik heb altijd een beetje te doen met degene die het paard moet voeren als ze op vakantie gaat.

Zo ken ik er ook een paar, staan volpension maar kopen toch nog heel veel voer en poeders zelf. En wij hebben zelfs de keuze uit verschillende soorten voer. Suikerarm, onderhoud, sport, voor ieder wat wils.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:44

Hebben die van mij het slecht, ze moeten het gewoon doen met brok en muesli. :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:46

Brok en muesli vind ik nog veel :+
Fi krijgt nu alleen Pavo Vital en in de winter op stal alleen muesli, gewoon simpel.
Ok, op de hele hete dagen kreeg ze electrolyten en toen ze vorig jaar bevangen is geweest en haar hoeven echt slecht waren heeft ze 3 maanden biotine gekregen. Maar als er niets aan de hand is, krijgt ze ook niets extra's.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:50

:D
Maar ze krijgen geen extraatjes verder hier. Verder gewoon gras en hooi. :))