[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:22

Haha, ja zonder zou het helemaal top zijn! Voor komend jaar zal het geen bontje worden. Ik hoop wel op een roan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:31

wat een lief veulentje!
nu verheug ik me nog meer op Ravina's baby volgend jaar :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:53

jhaa!

Ik ben erachter gekomen.. dat er een héle grote kans is op een vos voor ons!
Omdat de hengst het vosgen draagt en de merrie ook! verder hebben ze allebei nog het bruin gen... maar zowieso veel wit!
*heb ik het een beetje goed* :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:55

ligt eraan wat je groot noemt, 25%

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:07

vraagje aan de meer ervaren fokkers: laten jullie je merries dekken in de veulen hengstigheid na de geboorte?

en ik ben even in de war,de ene zegt tegen me dat de veulenhengstigheid na 7 dagen optreedt,de ander na 10 dagen,wie kan me een zeker antwoord geven :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:49

Yeeeeeeeeeeh :D
Peeps zit vandaag op de helft van haar dracht, mn knappe meisje. Hopelijk heeft ze vandaag wel haar kuil op ipv enkel maar een paar mini hapjes op een hele dag.

Meerdere merries die een tijd hebben tijdens de dracht dat ze hun kuil/hooi niet eten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:58

hee gefeliciteerd,de helft,gaaf :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:00

Chennai zit vandaag op 138 dagen en moet zeggen dat ze de afgelopen dagen ook wel wat meer van haar kuil heeft laten liggen maar ook dr wortels eet ze niet allemaal of helemaal op dus ik verdenk haar tanden ervan... Ze is aan het wisselen (3,5) dus daar zou het ook wel door kunnen komen.

Gister heb ik Chennai weer eens aan de longe gezet zodat ze weer wat op conditie gaat komen en toen ze het bit zag at ze m bijna op en ook bij het aansingelen van de longeersingel deed ze niets en stond ze met haar oortjes naar voren te kijken. Met longeren was ze uberbraaf dus ik ben tevreden. Vandaag weer iets langer aan de longe en dan wil ik vanaf eind vd week ergens eens gaan longeren met dubbele lijnen of pessoa.

Zal zo maar eens richtng stal gaan, even 3 paardjes vervelen en dan mischien vanmiddag nog even weg om iets te halen voor mn nieuwe auto.

Fijne dag iedereen!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:08

Peeps eet voorderest wel alles(appels/wortels/biks/stro)
Echt alleen der kuil niet.
En ze is 8 dus aan de tanden ligt het niet?
Vanmiddag maar kijken of ze het opgegeten heeft(heb eghalveerd, nu evenveel als de kleine welshjes). Nu 2 keer laten liggen hopleijk vandaag op anders al 3x geen kuil gegeten.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:50

Snoevie schreef:
vraagje aan de meer ervaren fokkers: laten jullie je merries dekken in de veulen hengstigheid na de geboorte?

en ik ben even in de war,de ene zegt tegen me dat de veulenhengstigheid na 7 dagen optreedt,de ander na 10 dagen,wie kan me een zeker antwoord geven :D

Ik laat de merrie niet dekken in de veulenhengstigheid, maar velen doen dat wel, geloof omdat dan de kansen hoger liggen qua slagen. Het ligt er ook aan of je merrie goed van de nageboorte is afgekomen, want als dat niet zo is dan kan je beter niet in de veulenhengstigheid dekken omdat de boel van binnen dan nog vies is en je minder kans van slagen hebt.

Ongeveer 10 dagen na de bevalling wordt de merrie weer hengstig, maar sommige zijn al eerder en sommige later, het is een gemiddelde....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:51

Zijn jullie merries ook krengen naar andere paarden toe?
Mijn pony is bijvoorbeeld echt een pitt-bull geworden.

En dat terwijl ze normaal altijd met iedereen op kan schieten.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:51

horsii schreef:
Peeps eet voorderest wel alles(appels/wortels/biks/stro)
Echt alleen der kuil niet.
Vanmiddag maar kijken of ze het opgegeten heeft(heb eghalveerd, nu evenveel als de kleine welshjes). Nu 2 keer laten liggen hopleijk vandaag op anders al 3x geen kuil gegeten.

Misschien is deze baal kuil niet goed? of heeft er een dood wild beest in het gras gelegen op moment van oogsten, als er een rare geur of smaak aan zit dan laten ze het gauw staan, hebben wij hier ook een keer gehad.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:55

horsii: Als je merrie voor de rest wel alles eet, zou ik me niet zo'n zorgen maken. :) Zoals hierboven als is gezegd, zou het ook gewoon eens lechte baal kuil kunnen zijn :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:19

Alle paarden voor derest van stal eten wel hun kuil op. Maarja vanmiddag/vanavond even kijken wat ze gegeten heb en even kijken of ze grasjes wel wilt eten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:48

horsii schreef:

Heb je ze al na laten kijken dan? Mijn driejarige gaat woensdag gewoon met de andere 2 mee hoor, als de paardentandarts komt controleren. Geheid dat er scherpe randen zitten.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:35

Snoevie schreef:

Dat kun je doen bij een jongere merrie, of om te proberen om veulen volgend jaar eerder te krijgen (je loopt zo'n drie weken in als het goed is), maar dan moet de geboorte vlot verlopen en merrie niet aan de nageboorte blijven staan. Bij oudere merries doen ze t vaak niet omdat die toch een grotere baarmoeder hebben, en dan hebben ze drie weken meer de tijd om alles weer een beetje in de plooi te krijgen.
Ze zeggen dat ze beter drachtig worden maar dat je wel weer een hogere kans hebt dat ze dan met de zes weken scan leeg zijn. Ik heb hier geen ervaring mee, dus praat DA even na.
Veulenhengstigheid is gemiddeld tussen de 7 en 12 dagen na bevalling. We hadden hier dit jaar een merrie waar na zeven dagen het ei al af was en de ander was pas mooi hengstig rond de elfde/twaalfde dag. Dat wisseld dus per merrie.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:51

annastasia schreef:
Zijn jullie merries ook krengen naar andere paarden toe?
Mijn pony is bijvoorbeeld echt een pitt-bull geworden.

En dat terwijl ze normaal altijd met iedereen op kan schieten.

Vertel mij wat.
Ik kom aanlopen staan ze vredig in de wei te grazen. De grootste komt naar me toe en we gaan wat kroelen. De "drachtige" komt erbij dus ik dacht: 2 paardjes kroelen!! Nee hoor. Oren in de nek en laten zien wie er de baas is. Maar als ze op stal staan is het hinniken en missen. Ze kunnen niet zonder elkaar maar ook niet met elkaar :+ dus ja hier is er ook een aan het "puberen en drachtig zijn tegelijk" :Y)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:18

Ze is 2 maanden geleden nog nagekeken en had toen niets aan der tanden.
Gister kuil van de nieuwe baal gepakt dus ben benieuwd of het nu wel pp is, is een andere baal als de andere twee dagen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:02

beetje domme vergelijking met een pitbull annastasia :P

Ravina was erg braaf in haar springparcoursen vandaag,een rondje BB 70 cm foutloos en een rondje B voor t echie ook foutloos!
bij de barrage was ze wel te moe,ze hoeft nu ook geen springwedstrijden meer te doen,dit was de laatste

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:05

Dais is juist minder bitcherig naar ander paarden nu ze drachtig is.
Normaal gaat ze gillen en stampen en met haar hoofd gooien (inclusief oren in dr nek) als er een ander paard te dicht in de buurt komt.
Nu snuffelt ze en draait ze daarna haar hoofd weg, hooguit soms met haar oren naar achteren, maar meer niet.
Ze is ook veel knuffeliger. Normaal houdt ze daar niet van, nu komt ze aandacht vragen en vindt ze kriebelen lekker.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:41

Die van mij lijkt wel een kluizenaar :') Die wil echt niks. Ze lieps zelfs voor me weg! Dat doet ze bijna nooit...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:43

haha, die van mij kruipt nog net niet in mn nek, beetje te aanhankelijk, maar idd andere hoeven niet te dicht te komen. :) en ze komt ook staartzwiepend door de stalgang heen, gelukkig staat ze in de eerste box :). Enkel mijn tweejarige mag alles erbij.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:50

Kiki vind ik in gedrag niet echt anders, je mag alleen echt niet aan haar buik zitten (vorige dracht ook niet), maar normaal vindt ze dit ook niet echt geweldig.

Aafke is erg anders. Zij is normaal met rijden nogal pittig en snel en is nu rustig en braaf. Ook is ze in de bak normaal altijd vrij onvriendelijk als er andere pony's te dichtbij haar kont komen, oren plat in de nek, maar dat valt nu reuze mee.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:59

Jhaa. Mendy is ook vrij af/aanhankelijk. en hetzelfde als bij zitake. andere hoeven niet dicht bij te komen :P verder loopt ze als een schoothondje achter mij aan ( ook als we even met zadel op en hoofdstel om door de wei moeten... al dat gras :9 ) Tijdens het rijden stond ik even met de eigenaar te praten hij zei: ja ze is nu al moe. Ik: nee. Ze hijgt alleen. maar dat is zwaar hoor met zo'n baby pens. en toen: _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:18

YSR1971 schreef:
Kiki vind ik in gedrag niet echt anders, je mag alleen echt niet aan haar buik zitten (vorige dracht ook niet), maar normaal vindt ze dit ook niet echt geweldig.

Aafke is erg anders. Zij is normaal met rijden nogal pittig en snel en is nu rustig en braaf. Ook is ze in de bak normaal altijd vrij onvriendelijk als er andere pony's te dichtbij haar kont komen, oren plat in de nek, maar dat valt nu reuze mee.

Met rijden is mijn pony ook erg braaf geworden, maar of het door de dracht komt of door ervaring. voor het dekken was het vreselijk, maar ze werd ook ingereden toen. Nu is ze eigelijk heel netjes en braaf onder het zadel :)