[HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:29

GEFELICITEERD ULWINN en lange benen zeg

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:29

Deze berichtjes komen van Fjordenwereld.nl

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:07

Barb schreef:
laten we gewoon een gokje doen....over 4 dagen a.s. woensdag dus.

oeps

zie nu pas dat je dan op 340 zit dus dat zou een giller zijn

Hahaha! Dat zou ik heel netjes vinden, gezien ze al een aantal keren vreselijk overtijd gegaan is !

Wat vreselijk sneu van Ciara ... ik hoop dat ze snel opknapt ... dit weer werkt toch ook niet echt mee voor zo'n ziek hummeltje ... zon op het lijfje doet toch altijd wonderen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het testen van de melk van de merrie? Dus kijken naar kleur ed? Ben op zoek naar ervaringsdeskundigen

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:12

ben ik ook benieuwd naar!
de 1st volgende merrie heeft nog niet veel uier maar er staat wel spanning op en dr komt geelig spul uit

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:04

crazy_funky schreef:
de 1st volgende merrie heeft nog niet veel uier maar er staat wel spanning op en dr komt geelig spul uit

Ja, bij Lee ook. Eerst een gelig kloddertje met daarachter doorzichtige melk. Ik vraag me dus af wat ik daarmee moet qua fases van melk. De fases op zich ken ik wel:

1. clear and watery, to
2. thin but cloudy, to
3. yellow-tinged and increasing in viscosity, like floor wax, to
4. definately amber colored and syrupy thick, to
5. skim milk, to
6. opaque white milk

When your mare reaches the third stage, you should be testing her twice a day, in the morning and again in the evening. If you get either of the colors at the end of your color chart, you should pay very close attention. If you get the last color, you will almost definately have a foal within twelve hours. I have tested this in the field for several years, and it has NEVER failed to be right when the last color appeared.

Also your mare's milk can rapidly change once it reaches stage 4, so you may need to check more often. I have had one of my mares in stage 4, and move to stage 6 within two hours. Each mare is different so pay close attention.

Maar waar zitten we nu dan op deze "meter"? Tussen 1 en 2?? Tussen 2 en 3??

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:08

Hmmm, ik weet dat het bij Lisje eerst doorzichtg was, als water zeg maar, daarna werd het wat cremekleuriger, toen hingen de eerste honingkleurige kegels, 2 uur later hing er duidelijk melk en de daaropvolgende nacht is Vic geboren.

Ikkiej

Re: Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:04

Hanneke is vandaag bevallen van een merrie Stormy

Afbeelding

Lief hee

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:11

Ikkiej, Gefeliciteerd! Leuke foto, leuk veulen

Ikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:12

Dankje

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:15

@ikkiej : gefeliciteerd !!!

voor de rets kan ik jullie echt niet volgen hoor

uier Beaury vanmorgen

Afbeelding

ter vergelijking..want ik BLIJF twijfelen
uier Bijoux op 17/05

Afbeelding

en vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Cartouche buik op 18/04

Afbeelding

vandaag

Afbeelding

pfff ik weet het niet meer,,we zullen wel zien

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:27

Mac schreef:

Ja, das een goede... Als ik denk bij Ivanka, die heeft heel lang rond fase 2/3 gehangen. Die had al een maand van tevoren van dat gele spul uit haar uier als ik eraan kwam. Werd na die maand wel steeds geler, maar kan niet zeggen dat het plakkeriger werd.
Nja, toen had ze opeens (kleine) kegels en toen ik dat zag en aan de uier kwam, had ze al witte melk, nog een klein beetje doorzichtig en een paar uur later al echt witte melk.

Ik vond het bij Ivanka sowieso ook al moeilijk te bepalen in welke fase ze zat. Ik denk dat ik volgende keer bij Ivanka gewoon rustig wacht op kegels, dan gaat het snel .

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:54

Clau onwijs gefeliciteerd...ontzettend leuke meid!!
En supernaam...meende trouwens dat dubbele namen wel mochten, maar meer kostten ofzo (alhoewel ik ook merrietje ken heet Coco Jambo, maar staat ingeschreven in stamboek als Coco)

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:06

Voor Maroes: Heel veel sterkte!!! Hopen dat Ciara er snel weer bovenop komt!!
@ Ullwinn: Bedankt voor de up-date.......
@ Ikkiej: Gefeliciteerd!!!

Lady loopt dr uier niet meer weg, dus zal ie nu wel steeds een beetje meer gaan groeien...... Heb vandaag foto's gemaakt, maar ja geen digi, dus duurt wel ff voor ik ze on line heb......

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:50

Wat lief de berichtjes over Ciara. Ik zal even een update geven over hoe het nu met haar gaat.
Ik heb nu van de DA een pasta gekregen met antibiotica, deze moet ik als een soort wormenkuur geven. Haar navel lijkt wat dunner te worden,maar pust nog wel( is alleen maar goed,zo kan de ontsteking eruit) Ik moet de navel twee keer per dag schoon maken met groene zeep. Ze vind het vreselijk,maar na even aandringen blijft ze rustig staan. Temeratuur was vandaag 38.2 en 38.5 dus helemaal koortvrij vandaag. Ze lijkt de goede kant op te gaan. Lontontsteking en diarree is helemaal over. Zodra de temperatuur stijgt of haar ademhaling veranderd moet ik gelijk bellen. Ze zag er vandaag ook echt goed uit, lekker bol en levendig. Maar wat maak ik me zorgen om dit kleintje, vandaag ook met dit weer.Ik heb haar maar in de (overdekte) bak laten spelen, zodat ze maar niet nat wordt. Normaal ben ik wel iemand van"ze smelten niet", maar nu ken mezelf niet echt terug. Maar de Da adviseerde om goed uit te kijken met haar, een longontsteking heeft ze niet zo maar gekregen...

tonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:24

Mac schreef:
crazy_funky schreef:

Ja, bij Lee ook. Eerst een gelig kloddertje met daarachter doorzichtige melk. Ik vraag me dus af wat ik daarmee moet qua fases van melk. De fases op zich ken ik wel:

1. clear and watery, to
2. thin but cloudy, to
3. yellow-tinged and increasing in viscosity, like floor wax, to
4. definately amber colored and syrupy thick, to
5. skim milk, to
6. opaque white milk

When your mare reaches the third stage, you should be testing her twice a day, in the morning and again in the evening. If you get either of the colors at the end of your color chart, you should pay very close attention. If you get the last color, you will almost definately have a foal within twelve hours. I have tested this in the field for several years, and it has NEVER failed to be right when the last color appeared.

Also your mare's milk can rapidly change once it reaches stage 4, so you may need to check more often. I have had one of my mares in stage 4, and move to stage 6 within two hours. Each mare is different so pay close attention.

ik heb nooit geen melk gezien bij noortje alleen 4 uur voor de bevalling doorzichte grote pegels.......

maar LEE heeft toch al vaker veulentje gehad? hoe ging het toen dan.....

misschien kun je hier op kijken en vergelijken......

http://www.geocities.com/crayonboxminis/foalingsigns2.html

@ Ikkiej: Gefeliciteerd!!! weer zon knuffeltje

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 08:44

Ikkiej gefeliciteer!

Maroe, groot gelijk dat je nu voorzichtiger bent. Ze is al ziekjes, dus dat hoeven we niet erger te maken dan toch?

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:52

Amandake, Als daar niets in zit...

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:57

@christamoor : in wie bedoel je ? Cartouche ??
@maroes : fijn dat ze koortsvrij is...da's een goed teken.

Hier nog geen miniveulentje van Beauty , ik geef haar nog een week

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:07

Ikkiej, gefeliciteerd! Leuk veulen, grappig getekend ook!

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:24

ikkiej gefeliciteerd met je veulen

hier nog niks heel de nacht heen en weer gereden met een paar man omde beurt waken.
toen ik aan het waken was ging ze eindelijk liggen ik al een beetje hoop dat het zou komen.
helemaal toen ik dacht dat ze ging liggen persen.
ik was heel stil blijven zitten tot ze verder zou zijn maar na 2x stond ze weer op en zo heeft ze me dat 2x geflikt.

mac hoe is het met lee zit daar al meer beweging in

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:29

@Ikkiej: proficiat! Wat een moppie!
@Maroes: dit weer is echt helemaal niks voor een veulentje! Voor gezonde veulentjes al niet, maar voor een ziek veulentje al helemaal niet. Je hebt groot gelijk dat je haar binnen houdt. Het mooie weer komt vanzelf weer en beweging krijgt ze zo ook en dat is denk ik belangrijker dan het echt "buiten" zijn in deze omstandigheden. Veel sterkte ermee; je doet iig alles wat je kan!!

@tonie: Lee heeft idd meerdere veulens gehad. Bij Shane deed ze alles keurig volgens het boekje, alleen dan wat later. Ze heeft toen dus ook gekegeld. Ik heb toen alleen niet de melk getest voordat ze begon te kegelen. Nu wel. Vorig jaar heeft ze helemaal niet gekegeld, maar ik denk dat er toen gewoon iets "mis" was. Het veulen kwam toen op 329 dagen en heeft het niet gered. Vandaar dat ik nu dus ook zo als een havik bovenop mijn paard zit!

Lee is de hele nacht erg onrustig geweest. Veel staan schrapen om vervolgens heel geirriteerd met haar hoofd te gaan staan schudden. Ze heeft ook slecht gegeten. Er zit dus "beweging" in, maar ze heeft dus nog geen kegeltjes. Zojuist stond ze op haar gemak te slapen in de paddock en begon de buik me daar een partij te hobbelen en te schudden! Geen wonder dat ze daar last van heeft!

Ikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:48

Dank jullie wel

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:34

goedemorgen!

sinds donderdagnacht hebben we er een veulentje bij! een kleine bruine merrie met 1 wit voetje, Esara genaamd.

heel vlotte bevalling, om 2.35 ging birthalarm af en om 2.40 was ze geboren! alleen de zak was niet opgegegaan dus die hebben we moeten openen.

veulen is een hele felle madam, toen ze rechtstond en we ze een handje wouden helpen richting uier legde ze haar nog natte oren al in haar nek! en toen we de een duwtje geven aan haar poep begon ze direct te steigeren en te bokken, halfuur oud en nog kletsnat }>

ze is wel supernieuwsgierig en heel actief, na 5 uur gallopeerde ze de stal al rond al bokkend en steigerend. daar gaan we nog werk mee hebben!

hier is ze:Afbeelding

ik heb ook nog en topic appart gemaakt met veel foto's van de kleine spruit!

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:38

gefeliciteerd acilon !!! mooi veulen

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:40

Iedereen met veulentjes GEFELICITEERD!

Ik zit er echt even doorheen, merrie verstoot het veulen soort, DA als 2x geweest. De merrie heeft last van haar uier, maar ze bekommert haar ook niet om het veulen. Gelukkig heeft het veulen wel biest binnen gehad. Wat mij betreft had het veulen wel 2 weken later mogen komen als het maar gezond is en goed kan drinken maar nu; het is hordmager je kan zijn ribben tellen heupbotten steken uit gewoon zielug. Als het aan mij had gelegen had ik allang de veulencentrale gebeld maar het is niet mijn merrie.
(heeft het eigenlijk nog zin om na 3 dagen de veulencentrale te bellen?)