[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:37

Eclare: welkom!! Edmundo fokt vaak braaf. Je hebt ook nog kans op een dubbele verdunning denk ik? Spannend!

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:29

Welkom Eclaire! Gave combi heb je gemaakt!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:36

Dankje, ja ben ook heel benieuwd. Vind het gros van de KWPN-ers steeds moeilijker worden voor de "gewone" ruiter dus hoop met wat gelderse invloeden dit wat te kunnen temperen.[/quote]

Om die reden zat ik ook te denken een Gelderse erop te zetten want ik wil geen heethoofd. Mijn merrie is best wel sensibel dus het karakter vond ik erg belangrijk. Dus ben benieuwd wat het veulen doet. Paps kwam heel relaxed over op de hengstenkeuring en show.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:43

Welkom Eclaire , ben benieuwd naar de combinatie.
Hier na 6 Edmundo's die allen niet erg makkelijk waren besloten om hem dus niet meer te gebruiken op onze merries. Grappig is het hoe verschillend dan de ervaringen zijn, ik heb hem gebruikt op verschillende merrielijnen maar ik ben dus na 6 fokproducten van mening dat hij niet perse het Gelderse karakter vererft wat ik graag zie :) , tenminste niet bij mijn merrielijnen.

Leuk Kiko dat je aan een gelderse hengst denkt, denk dat er zeker fijne hengsten zijn die karakter kunnen verbeteren/verankeren binnen de huidige stapel :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:46

Denk dat alles langzamerhand steeds bloederige en scherper gefokt wordt. Niet alleen spring en dressuur kant..
Hopelijk ook weer een beetje de andere kant op. Voor de amateur net zo fijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:38

Cheytjuh schreef:
Welkom Eclaire , ben benieuwd naar de combinatie.
Hier na 6 Edmundo's die allen niet erg makkelijk waren besloten om hem dus niet meer te gebruiken op onze merries. Grappig is het hoe verschillend dan de ervaringen zijn, ik heb hem gebruikt op verschillende merrielijnen maar ik ben dus na 6 fokproducten van mening dat hij niet perse het Gelderse karakter vererft wat ik graag zie :) , tenminste niet bij mijn merrielijnen.

Leuk Kiko dat je aan een gelderse hengst denkt, denk dat er zeker fijne hengsten zijn die karakter kunnen verbeteren/verankeren binnen de huidige stapel :j

Mijn eerste paard was een Gelderse. Was 2e bezichtigingshengst geweest maar toen vonden ze hem te rijtypisch en nu willen ze dat juist. Ik heb hem als 9-jarige gekocht. Was een witmar alazan x Goudsmid. Helaas veel te vroeg moeten laten gaan door een blessure.

Afbeelding

Ik heb naar Henkie gekeken. De fokker had daar een hele fijne nakomeling van. Wie weet in de toekomst. Ik wilde geen Jazz en Krack C en nu krijg ik het toch in de lijn dus je weet het maar nooit. Werd mij hier verteld dat Vivaldi nakomelingen erg fijn zijn dus we gaan het zien!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:43

Eclare welkom, mooie combinatie!

Tinniie hoe staat het ervoor bij jou, nog geen veulennieuws??

Interessant dat er toch meer mensen richting minder rille karakters willen fokken. Dat was één van de redenen voor mij om van kwpn over te gaan naar de Groningers (plus dat er op het gemiddelde kwpn dressuurpaard van tegenwoordig niet eens meer een 18 inch zadel past, zo kort zijn ze..en nog wel wat meer redenen).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:20

Tinniie hoe gaat het bij jouw?

Wild Thing vordert echt door. In speen zag je net een glinstertje. Aan zijkant ook wat vochtig. Ik denk nog niet vannacht. Maar weken zal het niet meer duren :):)

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:29

Duurt niet lang meer!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:39

wat maken meerdere het spannend, reageren is nu wat lastig hier helaas.
Heb mn eigen telefoon stuk laten vallen, daarbij zelf ook een val van de trap dus zelf ook bont en blauw := en dus moet het doen met een ouderwets typetje dat geen zin heeft in terug lezen en opslaan

Ik zal wat complimenten over de fotos van onze vos, bedankt :D

Twee dames met glimmende uiers en spanning erop ben benieuwd hoe lang ze het volhouden.
Een mooie combi tussen een valk en edmundo ben benieuwd naar je veulen mooi combi :j

Hier lijkt het rustig maar ze plast ook heel veel dus we houden de camera nauwlettend in de gaten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:50

AM_Horses schreef:
Cynthia. Wauw wat een verschil. Ze ziet er nu echt fantastisch uit zeg! Oooh wat leuk. Dus stiekem toch dekplannen :):)

Dankje :) Ik ben ook heel blij met hoe ze er nu uit ziet. En blij met jouw opmerking over vorig jaar. Daardoor pakte ik de foto van vorig jaar erbij en zag ik pas het enorme verschil! Ze doet het echt veel beter op haar huidige voer.

Lekker is dat he, als je even flink veel haar er af krijgt :)

Kabayo schreef:
Cynthia echt een groot verschil. Ze ziet er ook veel gezonder uit. Wat fijn dat je het zo hebt weten op te lossen met ander voer :j
Heb je nog niet de bokt brigade over je heen gehad hoe sneu het wel niet is om elk jaar te dekken? Ik krijg wel vaker een sneer in die trend. Zilver krijgt nu de 4e op rij. Ik ben hierna van plan nog 2 veulens te fokken en daarna eerst lekker rijden.

Hahaha, nee nog niet. Alleen één iemand in mijn volgtopic die iets had gezegd dat het onverstandig was omdat Fiore zo vaak kreupel is ofzo (ze heeft één keer een hoefzweer gehad, wat niets met drachtig zijn te maken heeft...) Maar wie weet krijg ik het dit jaar te horen ;)
Ik weet niet of ik volgend jaar dek, maar als Finesse blijft en ze is 3, dan mag zij en dan hoeft Fiore sowieso niet :)

Zilver ziet er ook goed uit! <3

Ik heb zelf ook alleen een camera.

Phileine, ze heeft echt zon mooi buikje <3
En wat een mooi beeld heeft jouw camera!

Mooie foto's Seven, mooie sfeer!

Jenny en Nieky, het wordt Milo van Quir <3 :D
Ik heb hem zowat geboren zien worden via whatsapp ;) Figuurlijk gezien dan. Quir en ik appen als sinds onze merries drachtig waren van Milo en Idris, dus ik heb hem van relatief dichtbij op zien groeien. Ik vind het een prachtige pony en superleuk om een hengst te gebruiken van een Boktvriendin en dan ook nog eens een eerste jaargang te krijgen <3 Dus ik kan nu al niet wachten!

Nieky, jij doet straks echt geen ook meer dicht :')

Anso, ik zie vaak wel aan wanneer en hoe het uier zich ontwikkelt of ze eerder of later gaat dan andere keren. Maar hij kan ook ineens heel snel gaan, dus of het echt wat zegt...

Welkom Eclaire :)

AM, dat begint er spannend uit te zien!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:11

AM gaaf, nu komt het echt dichterbij :D

Chey: de paarden hebben idd een moeder en ook een baas. Het ene ligt je wel en het andere niet, dat is best persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld mijn Eebert heel fijn om mee te werken, maar ik denk niet dat een gemiddeld persoon er blij van wordt. Het kan namelijk nooit normaal en er is altijd sprake van gedoe :')

Kiko: leuk!! En wat een mooie Gelder was het!! Wij verwachten nu een Henkie, al had je dat vast al gezien ;)

Onze Dee ontwikkelt meer uier en dat uier blijft ook voller na het buiten lopen. We zitten net over de 300 dagen heen.

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:45

Aaah spannend AM!
Hier weer hars en melktest blijft rond 6,5 hangen… maar daar durf ik bij haar niet van uit gaan, zij is daar nooit heel duidelijk in.
Afbeelding
Afbeelding

Ze bevalt wel bijna altijd overdag/ bij daglicht. Maar vorige keer wel gewoon om 4u ‘s nachts dus ik hou haar toch in de gaten

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:16

Veel merrie’s maken het spannend!

Tinniie: duurt vast niet meer lang, onze merrie daalde had smorgens nog 7,5 rond 18u 6,5 en om 20:30 5,5 en toen beviel ze om 3u snachts dus het kan snel gaan. Spannend!!

AMhorses die is inderdaad terug behoorlijk gegroeid na gisteren, hoeveel dagen is ze nu? Vindt de lijst met merries niet terug.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:21

Goldenarrow Ohh echt hahaha :D

Eclaire Welkom welkom. Ik ben ontzettend benieuwd naar je combinatie!

Cheytjuh Interessant wel. En ook wel goed om te weten.

Kiko Dat was een mooie!! Jammer dat je daar zo vroeg afscheid van moest nemen ..

AM_Horses Oehhh spannend dit! *D

Seven Pfff arme jij, bont en blauw :(:) Wel heul spannend ook bij jou hè?

Cynthia Ja lekker buikje hè haha. O jee, dat moet je ook maar naast je neer kunnen leggen, zulk commentaar. Jij, die juist zo goed op je pony’s past. :j

SophievdV Jouw merrie gaat ook al serieus te werk. En ik ben ook ontzettend benieuwd naar je veulentje!

Tinniie Dat ziet er ook écht veelbelovend uit. Spannend!! *\o/*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:28

kiko schreef:
Dankje, ja ben ook heel benieuwd. Vind het gros van de KWPN-ers steeds moeilijker worden voor de "gewone" ruiter dus hoop met wat gelderse invloeden dit wat te kunnen temperen.

Om die reden zat ik ook te denken een Gelderse erop te zetten want ik wil geen heethoofd. Mijn merrie is best wel sensibel dus het karakter vond ik erg belangrijk. Dus ben benieuwd wat het veulen doet. Paps kwam heel relaxed over op de hengstenkeuring en show.[/quote]

Nou dan moet je wel de juiste Gelderse kiezen want ik ken er toch veel die helemaal niet makkelijk zijn.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:39

Ik ben een poosje afwezig geweest, had een forse longontsteking en daar best even ziek van geweest. Inmiddels weer aan het opknappen en heb gepoogd bij te lezen, maar jullie gaan zo hard!

Ik zag een explosief gegroeide lijst met veilige merries, maar nog geen veulentjes, klopt dat? Wel een paar dames voorbij zien komen die al flink hier maken! Spannend *\o/*

Rosa zit vandaag op dag 268, dus wij zitten in de volgende “ronde” met veulentjes, haha! Nog even geduld hebben hier.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:42

Och jij ook al een longontsteking. Heftig :(:) . Fijn dat je weer bent opgeknapt. Onze merries lopen zo goed als gelijk (267 dgn nu) 8-)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 00:01

Goldenarrow Fijn dat ze zo duidelijk is in tekenen voor een bevalling. Hoop je op een merrie deze x? Aangezien ze vorige x zo goede hengst veulens gegeven heeft.

Phileine83 ik merk bij sommige wel verschil in draagtijd in merrie - hengst. Heb er een aantal die korter dragen bij een merrie veulen als bij een hengst veulen ( en dus automatisch eerder beginnen aan uier). Maar ik heb er ook een aantal waar het compleet random is telkens :+

Kiko wat een heerlijke ruime stal heeft je paard ook. Sneu is dat hé als ze zo last van het veulen hebben. Daisy werd vandaag ook chagerijnig van een veel te druk veulen in de buik.

Xritt ik heb helaas geen tips maar ben wel benieuwd wat er uiteindelijk uit het bloed komt.

Am_horse Wild thing gaat goed vooruit ineens :):)

Marus Heb je toevallig ooit eraan gedacht om haar te laten uitmeten? Frederique hogema van bioresonantie is een topper op dat gebied. Ik heb haar al menig paard weten op knappen.

Eclare welkom en leuke combi heb je <3 . Ik heb de kennis hier vooral opgedaan door al jaren mee te lezen hier, te vragen aan de veearts en te lezen/ kijken op internet/YouTube.

Seven hoe is het met de uier van jouw merrie?

Cynthia82 Wat super leuk dat je Milo gaat gebruiken <3 lijkt mij ook een hele leuke combi met Fi.

Sophievdv Die is al flink bezig aan uier idd. Ben jaloers haha. Deed Fleur dat ook maar :')

Tinniie je zou verwachten dat je deze week wel een veulen hebt :):)

Lonniejj aah wat naar ook een long ontsteking :(:) er zijn echt enorm veel zieke mensen zeg op het moment.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Tinniie - Jade - 341 dagen
Cheytjuh - Fenyalenza - 337 dagen
Nieky1993 - Fleur - 334 dagen
Am_horse - Wild thing - 328 dagen
Nieky1993 - Loes - 328 dagen
Nieky1993 - Daisy - 327 dagen
Nieky1993 - Amy - 326 dagen
Claucarlien - Shivani - 325 dagen
Claucarlien - Chess - 325 dagen
Cookie2222 - Brown beauty - 324 dagen
Goldenarrow - Anna rachel - 321 dagen
Corinadrenth - Annika Heidi Dreamer - 320
Luna2006 - Meesje - 320 dagen
Knolselder - Quinn - 312 dagen
Luna2006 - Kato - 309 dagen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 01:05

Oeh die ph ziet er spannend uit Tinieee! Hie lang schat je nog in?

AM ook bij jou al flinke vooruitgang!

Ik vind die Gelderse paarden wel leuk om te zien. Lekker sterk paard. Persoonlijk vind ik het jammer dat alles tegenwoordig zo fijn en rank gefokt moet worden. Zelfs bij koudbloeden.
Ook blij om te lezen dat sommigen wat minder heethoofdig proberen te fokken.

Lonniejj er zijn al wel een stuk of 6 veulens geboren in dit topic :D
Jij ook al een longontsteking. Ik ben er ook van aan het revalideren en heb er ook nog steeds last van na een dikke maand. Veel beterschap!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 01:07

Bijleespost volgt.

Vandaag 1 maart is Qalenza 230 dagen dragend, ze moet toch nog effe.

Gisteren 29 februari kreeg ze koliek symptomen iets voor 18u (flemen, schrapen, rollen,...) dierenarts laten afkomen en stappen.

Combinatie van spastische koliek en veulen die verkeerd ligt/ aan het draaien is, heeft Buscopan toegediend gekregen en gaat al stukken beter, wat een stress!
Het blijft waken deze nacht uiteraard :z

Afbeelding

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 01:15

Hè wat naar TJ_Stables! :( Helemaal niet leuk, ik snap dat je daar stress van hebt. :(:) Gelukkig gaat het al beter.
Sterkte en succes vannacht met waken. Hopelijk is het nu klaar.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 02:54

Tj_stables. Hopelijk knapt ze snel op

Wat wordt de lijst al lang *\o/* kom maar op met de babyboom

Tja karakters en fokkerij. Ik zelf ben van mening dat het karakter echt niet uit maakt of je een Gelderse gebruikt of een dressuur of springer. Tegenwoordig zijn de Gelderse niet meer zoals ze vroeger waren. Ik denk dat een groot gedeelte van karakter gevormd wordt en aan de omgeving ligt.

Tuurlijk zijn er uitspringers van bepaalde hengsten met apart karakter. Vooral als je over meerdere nakomelingen verhalen hoort. Maar ze hebben altijd nog een moeder.
Afgelopen jaar twee veulentjes uit twee volle zussen gehad van dezelfde hengst. Ene merrie vindt alles prima en betrekt veulen overal mee in. Andere merrie zondert het veulen af om te beschermen. Ik denk dat iedereen wel kan raden welke nergens bang van is en welk veulen schuw is.

Nieky. Nog geen merries die vorderen?

Imani_abby. Wild Thing is nu 329 dagen onderweg. Vorige keer ging ze met 335

Tinniie. Spannend. Het kan nu zomaar in eens doorzetten. Succes weer met waken

Sophie. Mooi uier al. Bijna aftellen

Cynthia. Nou idd. Leuk om het verschil te zien!
Ik had al zo mijn vermoeden van Milo. Super leuk! Nu al benieuwd naar het veulen

Seven. Nog geen verdere vorderingen?

Kiko. Dan krijgen ze echt wat meer last idd. Trekt ze haar achterbenen ook wel eens naar haar buik? Dat doet wild Thing wel met regelmaat

Ze lijkt allemaal nog vrij rustig. Wild Thing gaat normaal wel echt kegelen als ze gaat bevallen. Meestal in ochtend harsje of doorzichtig druppeltje, wat met de dag vordert naar melk druppelen. Het kan natuurlijk deze keer anders gaan. We houden haar in iedergeval in de gaten :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:51

Nieky: Wij hopen altijd op merrieveulens, sowieso omdat we die natuurlijk zelf voor de fokkerij kunnen gebruiken, maar ook omdat die een stuk beter verkopen dan hengstjes.

TJ: Arme merrie, hopelijk gaat het nu wat beter?

Qua karakter is het helaas geen exacte wetenschap. Nu 2 hengstveulens uit exact dezelfde combinatie gehad waarvan 1 altijd super makkelijk is geweest en 1 echt wel pittig was om op te voeden. Uiteindelijk is het ook met die goedgekomen hoor, maar zo zie je maar weer dat je toch niet alles erin kan fokken. En ik blijf erbij dat hoe meer een veulen jong al meemaakt, hoe makkelijker ze uiteindelijk zijn als het tijd is om ze zadelmak te maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:27

Jeminee wat een lange lijst met veilige merries! Helemaal niets geboren afgelopen nacht, een leuke schrikkelbaby.

Wij moeten nog 40 dagen tot veilig, maar er is nog niet veel actie.