[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:30

DDDara, ja die is aan het vekleuren. Zie elke dag meer wit!

Gefeliciteerd Neon, jammer van weeeeeer de teleurstelling. Zou er een appie opzetten krijg je tenminste stippen ;)
Vervelend vd merrie, ook nog de ellende van die domme hengsten….

Wat doen jullie met merriebrok?
Ik voer hier merrie brok, nu totaal een kilootje over de dag. Maar de merrie is dik zat. Kan ik ermee stoppen of is dat dan ook de kwaliteit vd melk die achteruit gaat?

Inoa is het echt zat. Maar nog weinig verandering en ligt ook niet id stal. Gelukkig kwam er niks vannacht want een spin had goed zijn bestel gedaan voor mn camera…. Een witte pootjesblaas was onherkenbaar geweest vrees ik.

Gaaf kleurtje Faniek! Erg leuk ding!

Wat is nou eigenlijk de beste tijd voor verkoop van veulens?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:53

Nou, het wordt hier nog wel spannend. Mijn vriendin kreeg 4 veulens dit jaar. De mijne was als eerst en een merrie. Dus gezegd dat dan 1 van haar merrieveulens hierheen kon komen voor samen opfokken. Maar tot nu toe 3 hengsten. Straks moet ik alsnog 1 erbij kopen… dat was niet helemaal de bedoeling :o
We hebben nog 1 kans!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:20

Komt geen stippenhengst op, niet met wat er momenteel goedgekeurd rond loopt. :o

Ik voer DW paardenmeel, maar dat is ook een dikmaker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:20

Faniek, apart zo naast moeders. Ben benieuwd hoe die uiteindelijk wordt :)

Wpaard, wij scheren niet. Quarter hengst veulen heeft dun velletje, maar het shetje is een echt beertje. Zijn moeder is ook nog niet door haar vacht, maar moet sws wat bijtrekken.

Balko, ik geef wel merriebrok en sinds geboorte juist iets meer. Op gras bouwde ik ietsjes af, maar ze heeft een allergische reactie en komt nu zelf van het gras af, dus blijft ze hetzelfde aan bijvoer krijgen. Ze ziet er gewoon goed uit.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:30

Kabayo schreef:
Ik scheer ze zeker wel als ze het warm hebben,zweten en er futloos van worden. Ik loop zelf ook niet in de dikke trui met 30 graden

Verschil is, zoals vandaag, van 30 naar 18 graden met regen, dat jij je trui weer aan kunt doen..

Ik scheer ook niet, ik vraag me eerder af waarom ze niet door het haar heen komen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:34

Dan zou je altijd nog een dekentje aan kunnen schaffen. Maar ik heb met het veulen wat al enige tijd geschoren is niet het idee dat ze last heeft van de weersverschillen. Maar ze heeft dan ook alweer heel wat haar terug gekregen :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:43

Je zou ook alleen de onderkant hals eruit kunnen scheren. Wel iets verkoeling. Maar niet gelijk kouuuuwwwd

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:47

Hier zijn ze lelijk van het verharen momenteel.. plukken netjes verhaard en dan weer dikke vacht. Het begon met hoofd en nu het hele lijf.
Als ik dan ij de stal kom denk ik, goh heeft ie nou een wond? Maar dan is het weer een stuk verhaald :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:11

Dat Cioccolato, Het lijkt wel of mn quarter hengstje helemaal toegetakeld is. Hij is natuurlijk vrij licht en al die plekken zijn donker, maar het ziet er echt niet uit.......

Vroeger scheerde ik wel de paarden compleet bij fanatiek rijden. Maar die stonden dan onder dekens wanneer nodig. Ga een veulen echt niet onder deken zetten.

De laatste jaren heb ik hooguit een halsje of strookje weggeschoren als het heel vroeg in het jaar warm was of nog lang warm bleef.

Broer en zus quarters hebben amper vacht en staan laatste 2jr wel weer onder dekens. Puur omdat ze anders teveel schuilen en te weinig bewegen naar mijn zin :)

Het shetten moedertje moet nog wel door haar vacht, maar wil eigenlijk zien wat er gebeurt en niet scheren. Ze is er net een week en wat er nog zit laat niet los, maar ze heeft ook echt tijd nodig. En mocht ik haar verdenken van iets, wil ik het zien.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:12

Gefeliciteerd Faniek! Silver smokey?

Gefeliciteerd Neon, ondanks de slurf ziet hij er leuk uit!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:49

Wat een knapperd Faniek <3 <3

Scheren doe ik ook niet hoor, vind het ook best sneu soms met die hitte, maar ga er vanuit dat de natuur het goed geregeld heeft wat dat betreft :o

Kwa brok, ik geef Vitalbix Breed & Grow. Op dit moment krijgt ze ongeveer 2 kilo per dag en een voordeel vind ik dat de kleine het ook mag hebben.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:20

Hier ook breed en grow.
Zit veel minder suiker en zetmeel in dan merrie brok.
Maar toch alle benodigdheden.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:20

Faniek gefeliciteerd!! Wat een verassing zeg... en wat een mooi kleurtje idd!! Wat voor kruizing is dit?

Neon gefeliciteerd! In ieder geval gezond en levend... Wel balen van de geenstippen en van het geslacht .... Kun je niet omdersteunen met de praam eerste paar keer drinken? Of gaat dat niet bij jou merrie? En welke stippel hengst ben jij niet zo'n fan van? Ik ben wel nieuwsgierig

Wpaard ik heb wel eens een veulen geschoren. Toen was het zo gigantisch warm en hij had een dikke vacht. Nooit zoveel moeite mee gehad... Ook geen dekentjed nodig gehad maar dat was een hele warme zomer. Ik denk dat een strip scheren wel veel zal helpen. Verder veel borstelen en idd kijken naar de reden van het slecht verharen? Ik denk dat het wel belangrijk is dat ze beschikking tot schaduw hebben iig!

Balko goede vraag! Ik zat met hetzelfde dubio. Ik ben wel gestopt zolang ze op gras staat. Ze krijgt weer zodra ze van het land af zijn of zodra ik haar te rap zie afvallen maar ze is nu nog dik zat. Dikker dan tijdens de dracht lijkt .

Sanet o dat is wel spannend idd!! Zou wel bijzonder zijn 4 hengsten in een jaar... Al kijk ik na dit topic nergens meer van op :')

Ik heb dit jaar het hoofd van mijn veulen geschoren. Doe ik normaal nooit. Maar wilde even kijken of ze braaf was en onder het nom van jong geleerd is oud gedaan. En ze vond het geen enkel probleem. Het is alleen vrij lelijk :j Maar weer een ervaring rijker en dat haar groeit toch wel weer.

Afbeelding

Afbeelding

Hier leek ze de van de week een beetje beter te lopen. Ik ben nog niet overtuigd dat het 100% goed zit maar ook niet heel erg bezorgd. Dus we wachten nog af. Ik merk ook helemaal niks aan haar kwa stemming dat ze pijn zou hebben oid. Ze springt, ze bokt, ze rent en ze doet verder normale veulen dingen. Dus we kijken het nog even aan met Santi <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:40

Praam hebben we geprobeerd, werkte niet. Bij Sarona heeft het altijd wat tijd nodig. Maar ze laat hem nu drinken zonder hulp. *\o/*

Ik fok d-pony's, in die maat is er weinig keuze. De meeste zijn strooiend in de maat gefokt, dat zoek ik niet. Dan bleven er nog 2 over, Trenco is geruind, zoon van Fergie wat weer een zoon is van de vader van Sarona, de andere is Vaderhoeves Be Dazzled wat een halfbroer van Sarona is, zelfde moeder. En sowieso is de kwaliteit van de hengsten die ik nu gebruik veel beter, en zijn ook beter passend bij Sarona. Stipjes is leuk, maar ga toch voor kwaliteit.
En bovendien heb ik nu ook een bijzonder kleurtje, met al die verdunningen tegenwoordig is kastanjebruin weer een bijzondere kleur. *\o/*

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 15:25

Neonlight schreef:
Praam hebben we geprobeerd, werkte niet. Bij Sarona heeft het altijd wat tijd nodig. Maar ze laat hem nu drinken zonder hulp. *\o/*

Ik fok d-pony's, in die maat is er weinig keuze. De meeste zijn strooiend in de maat gefokt, dat zoek ik niet. Dan bleven er nog 2 over, Trenco is geruind, zoon van Fergie wat weer een zoon is van de vader van Sarona, de andere is Vaderhoeves Be Dazzled wat een halfbroer van Sarona is, zelfde moeder. En sowieso is de kwaliteit van de hengsten die ik nu gebruik veel beter, en zijn ook beter passend bij Sarona. Stipjes is leuk, maar ga toch voor kwaliteit.
En bovendien heb ik nu ook een bijzonder kleurtje, met al die verdunningen tegenwoordig is kastanjebruin weer een bijzondere kleur. *\o/*

Als het goed is dazzle al geruind. Ik heb hem op stal gehad maar de eigenaren hebben hem gecastreerd en daarna verkocht voor de sport. Zoals ze het mij hebben verteld.

Alle plannen hier al omgegooid. Zaira is terug gedekt met peterlenas fridus. Mallow blijft leeg. 2 pogingen, alles klopt maar niet dragend. ;(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:45

Scheren heb ik niet zo'n moeite mee :+ Hoofdjes scheren wij altijd en als ze naar show gaan worden ze helemaal onder handen genomen. Jong geleerd is oud gedaan en ook de veulens die nu geschoren zijn heb ik niet echt het idee van dat ze het heel koud hebben. Overigens lijken de ongeschoren veulens het ook niet te warm te hebben. En als het toch een dag echt hard regent laten we ze of binnen, of ik doe ze allemaal een dekentje op. En de moeders erbij, want die staan anders ook allemaal te rillen :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:22

Net wat je zegt; ze hebben hun vachtje nodig. Bij regen, maar ook bij warmte. Ik wil ze niet op stal houden lange tijd en ook veulens of opgroeiende dieren geen deken op. Ze moeten sterk en gezond worden en kunnen omgaan met de weersverschillen.
En vanwege 24/7 vrije keus, is het vachtje ook echt nodig. Uiterlijk geef ik minder om.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:58

Tsja, Arabieren hier. Die vinden zichzelf vrij snel zielig bij een paar druppels regen. Sterker nog, ik heb paarden staan die gewoon weer omdraaien en naar binnen willen lopen als het regent buiten. Ik doe ze daar echt geen plezier mee. Kleine moeite om dan te ondersteunen met een dekentje. En het voordeel van een veulen vast laten wennen aan een deken is ook dat het straks weer makkelijker is als ze groot zijn.

Hebben ze hier bij iedere regendruppel een deken op? Zeker niet. Maar als ik zie dat het de hele dag gaat regenen dan doe ik dat wel. Ik heb liever dat ze zich wel prettig voelen buiten (en dan staan die van mij 9/10 keer nog te rillen buiten := ).

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:02

Wij scheren ook de veulens. Beetje zelfde principe als bij de arabieren, veulens lopen geschoren in de ring.
het verschil geschoren of niet geschoren is dan ook wel gigantisch met die giga vachtjes.
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:56

Ik scheer alleen als ze naar de keuring moeten. Jazz zal er dus waarschijnlijk aan moeten geloven :Y)

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:02

Gefeliciteerd Neon! Jammer dat het weer een hengstje is. én kastanjebruin is óók heel mooi!

Het is zeker heel dubbel. Ook vooral omdat ze allebei verkocht zijn. Het is goed, gevoel is goed over de nieuwe huisjes, maar toch.. Mijn hart doet pijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:25

Hij is gaver dan ik dacht nu hij buiten staat. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:29

Neonlight schreef:
Hij is gaver dan ik dacht nu hij buiten staat. <3

[ [url=m/iOqfkW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V4jHYm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uJuCYQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat is zeker weten een knapperd <3

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:36

Mooi veulen Neonlight!
En voor D pony’s zijn hengstveulens, dus uiteindelijk ruintjes toch gewoon best gewild?
Of wil je een merrieveulen om de lijn van de moeder voort te zetten?
Een lieve en stabiele rijpony, daar gaat het om.
En op kleur kan je niet rijden, trouwens deze is echt mooi kastanjebruin, luxe paardje!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:56

Dat is inderdaad het belangrijkste Marigold. Merrie zou leuk zijn voor de lijn door te zetten inderdaad, maar misschien maar goed dat het weer een hengstveulen is, manlief wil daar nog niet aan, eentje aanhouden.