[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinekeVD

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:08

Fijn cemlys, das een hele geruststelling.

Jeneij dat ze het verder zo goed doet, is toch wel erg fijn! Dat is in iedergeval een goed teken. Ben benieuwd wat de veearts zegt.

Wie weet houdt jou merrie ook liever van bevallen in de zon laura!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:08

Jeniej, echt ieder uur helpen hoor, de eerste 24 uur zijn zoo belangrijk. DAN worden de antistoffen nog door de darmwand opgenomen, en voor de zekerheid zou ik een bloedje laten nemjen voor controle op antistoffen. PFF niet leuk zo lang gewacht maar even doorbijten en dan komt het vast goed. KOP OP

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:16

OnzeToppers schreef:
Hier kun je overigens zien dat die 'magere puntkont' echt wel meevalt en dat het echt de banden zijn:
[ [url=m/vv2F5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wist niet of ik deze al gepost had, maar haar buik begint dus te zakken:
[ [url=m/FsmiJB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LkL49Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto's zijn vandaag genomen (317 dagen).

Voor de mensen die twijfelen over de banden; ik heb een filmpje op mijn facebook staan, maar weet niet of en hoe ik deze hier kan uploaden?

Ik vind haar er hier wel goed uit zien hoor :) ik heb ook zo'n paard gehad. Niet dik te krijgen. Zat Engels volbloed in. De meeste paarden zijn sowieso al veel te vet

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:17

de dierenarts had terug gebeld en die was nog net niet kwaad dat ik vanacht niet op was gestaan :( maar dat is dan mijn onwetendheid. Nu ben ik al vanaf half 6 elk uur haar aan het helpen met opstaan en ze drinkt goed. En heeft bloed controleren nog zin? Ze heeft namelijk al een veulen spuiten gehad daar zitten toch ook anti stoffen in?
En hoelang moet een veulen drinken als ze drinkt? En hoelang blijft het dan d'r eerste dagen staan?

Vind het tot nu toe nog niet echt genieten met me veulen vind het nog maar eng allemaal...

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:20

Ons veulen drinkt af en toe een paar slokjes en soms een paar minuten, dan gaat hij weer rennen of staan slapen of liggen, dus ik weet het niet. Ik hoop voor je dat je veulentje snel sterker wordt, wat een zorgen!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:21

Ze drinken heel kort.Vorig jaar hier wel 2x per uur wel belangrijkdat ze dan weer gaan liggen omte rusten zodat ze weer energie hebben voor devolgende keer.
Bloed is wel heel nuttig ondanks veulenspuit als ze onvoldoende antistoffen heeft moeten ze infuusje geven metdeze stoffen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:22

Succes jeniej!!!
Ik voer de fokkerijmuslie van Marstall. Ben ik erg over te spreken :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:23

Veulen spuiit is een serum van tetanus en in belgie ook antibiotica in nederland geen ab meer geloof ik.

Zou dat zeker even goed navragen. Snap dat je va schrok, ik schrok ook. Als de merrie eerder al een veulen heeft gehad en wat ouder is schijnt de biest wel meer antistoffen te bevatten.Dit heeft vorig jaar bij ons de va verteld. Nu even doorbijten, komt vast goed. En toch maar even laten nakijken hoor.
Sterkte het genieten komt wel.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:38

Dag 348, ze is niet meer zo heftig aan het kegelen. Aan 1 speen hing een melkdruppel en aan de andere zat hars. De uier en de spenen zelf zijn wel echt gegroeid.
Afbeelding

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:43

Tsjonge wat een heerlijke spanning hier! En wat een prachtige foto's weer! Echt waar, elke dag geniet ik. Maar bij Bella geen verandering :p
Jeniej niet jezelf gek maken. Je wist het niet en nu weet je het wel en zal die kleine niets tekort komen onder jouw zorgen. Genoeg helpen en voor je het weet kan je genieten. Komt de dierenarts wel nog langs?

Oef vandaag een beetje tegen Bokt (of ja tegen sommigen) en neeeee niet in dit topic. Maar jemig wat zitten er soms betweterige mensen op zeg en dan sarcasme tot en met en als je dan reageert snel jouw sarcastische berichten verwijderen zodat ik de volle lading kreeg....menn daar krijg ik een punthoofd van he. Klaagmodus weer uit :p

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:45

Jeniej; als het uier van je merrie heel erg vol is steeds is meestal een teken dat het veulen niet genoeg drinkt.

De veulenprik is enkel een soort energie boost.
Vaak niet heel erg noodzakelijk maar sommige veeartsen geven hem toch graag om ze net wat sneller op gang te helpen.

Het kan ook goed zijn dat de merrie gewoon niet genoeg antistoffen in de biest had,dan kan het goed zijn dat het veulen wel genoeg biest heeft gedronken maar niet genoeg antistoffen heeft binnen gekregen.

Ik zou dus alsnog ff laten controleren want een veulen kan zeer snel achteruit gaan.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:45

Ze had hier wel ab bij gedaan omdat het naveltje wat kort is.. Dat zei ze ook specifieke de dierenarts had het er niet over dat hij al langs wou komen als ik maar wel deed zorgen dat ze nu elke 2 uur drinkt.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:47

Probeer dat vandaag en als je vanavond (zeg tegen etenstijd) nog geen verandering ziet toch even laten langs laten komen. Hopelijk sterkt die kleine snel aan als ze voldoende voeding krijgt. Verder ben ik het met Inowa eens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:52

jeniej schreef:
de dierenarts had terug gebeld en die was nog net niet kwaad dat ik vanacht niet op was gestaan :( maar dat is dan mijn onwetendheid. Nu ben ik al vanaf half 6 elk uur haar aan het helpen met opstaan en ze drinkt goed. En heeft bloed controleren nog zin? Ze heeft namelijk al een veulen spuiten gehad daar zitten toch ook anti stoffen in?
En hoelang moet een veulen drinken als ze drinkt? En hoelang blijft het dan d'r eerste dagen staan?

Vind het tot nu toe nog niet echt genieten met me veulen vind het nog maar eng allemaal...

Een veulens uit is antibiotica met vitamines, geen antistoffen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:59

De veulenspuit is geen vervanging of aanvulling van de antistoffen in biest.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:02

Heb de dierenarts nog een keer gebeld en hij zei dat als het veulen genoeg gedronken had hij niet bang was dat ze te weinig anti stoffen zou hebben. Want een veulen neemt zolang antistoffen op als dat nodig is. Normaal sluit dat na 12 uur maar als het dan nog niet genoeg heeft gehad blijft het volgens hem langer open staan.
Maar toch naar even gevraagd of ze langs wouden komen en nu is die hier tegen het eind van de ochtend.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:08

goed gedaan jeniej, beter het zekere voor het onzekere. Je doet het goed :) Een eerste veulen is altijd super spannend maar zeker als het dan net even anders loopt dan normaal.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:12

Goed Jeniej! Laat zeker de antistoffen controleren. Het is van levensbelang en als ze vannacht niet rechtgestaan heeft zoals jij zegt,vrees ik dat ze niet genoeg antistoffen zal hebben.
Nu tijdig een infuus met plasma geven en dan zul je ze zien opkikkeren!
Dat je de melk ziet eruit lopen is vaak idd net een teken dat het veulen niet genoeg dronk,de uier moet net leeggezogen zijn.

Kleine veulens kunnen ontzettend snel achteruit gaan. Ik zeg dit omdat ik het zelf meegemaakt heb,te lang gedacht dat het veulen goed dronk maar het dronk niet en ging achteruit,stond ook niet zelf meer recht. Plasma deed hem enorm opkikkeren maar hij had alle pech van de wereld en kreeg een slokdarmverstopping van zelf te zoeken en hopen haar binnen te krijgen en dat werd hem fataal.

Even de opstartprobleempjes aanpakken en dan kan jij heel snel gaan genieten van jouw veulen hoor :(:)

Laura de speentjes wijzen ook al niet meer zo naar elkaar toe lijkt het wel hé?

Cemlys fijn,ik denk dat jouw merrie vertrokken is nu!

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:17

Pretty nu leer ik weer wat bij :) De spenen moeten dus uit elkaar staan? Bij Bella wijzen ze nog iets naar elkaar al was haar uier wel weer knoetshard en hingen er weer opgedroogde druppels aan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:23

Buenootje moeten is een groot woord. Maar meestal gaan door de druk van de uier de spenen wel uit elkaar wijzen op het allerlaatste. Al kan dat stadium ook zo vlug gaan dat je het gewoon mist.

Er zijn altijd uitzonderingen en een hoogdrachtige merrie is nooit een wetenschap helaas. Ze zijn allemaal weer anders. :D

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:33

Ja dat heb ik gemerkt.....had het kunnen weten :o met vijf kids had ik het echt moeten weten 8)7 :D

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:37

jeniej schreef:
Heb de dierenarts nog een keer gebeld en hij zei dat als het veulen genoeg gedronken had hij niet bang was dat ze te weinig anti stoffen zou hebben. Want een veulen neemt zolang antistoffen op als dat nodig is. Normaal sluit dat na 12 uur maar als het dan nog niet genoeg heeft gehad blijft het volgens hem langer open staan.
Maar toch naar even gevraagd of ze langs wouden komen en nu is die hier tegen het eind van de ochtend.

fijn dat ze toch komen,
ik zou zeken bloed prikken voor d e zekerheid en als ze er dan toch zijn dan weet je zeker dat ze genoeg stoffen heeft binnen gekregen.
genieten komt wel is even spannend allemaal voor jullie alle 2 de eerste x

sorry iedereen lees met me telefoon dus overal op reageren is lastig.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:12

Het is echt enorm belangrijk om een veulen elk uur overeind te zetten. Al is het maar even. Zo ook met het drinken, wat natuurlijk gekoppeld is. Vaak is even bijflessen vanuit de moeder ook wel een goede optie. Ik snap wel dat je dierenarts zo reageerde maar hij moet ook beseffen dat het je eerste veulen is. Mijn tante heeft 3 dagen amper geslapen omdat ze om de 3 kwartier haar veulen moest flessen én moest oefenen met staan. Die was zo slap dat het kantje boord was. en nu loopt ze lekker in de wei en dat heeft ze echt aan zichzelf te danken want de dierenarts had het opgegeven.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:31

Zucht Astrid, stop met die fotospam! Ik word elke keer verliefder op haar. Het kleurtje is apart natuurlijk, maar haar uitstraling vind ik ook gaaf!
Wow Jobamara, dat is nog eens een bijleespost :P
Jeniej, wat een vervelend begin. Zo kun je nog steeds niet 100% genieten; eerst zo lang moeten wachten en nu dit. Hopelijk snel okay. Maak je niet gek over dat je iets 'fout' zou hebben gedaan; dat heeft geen zin. Nu veel mee bezig zijn; komt vast goed. Zeker als de DA zo even langs komt voor advies. Duimen draaien hier!
Cemlys, super dat het bij jou nou beter gaat met je merrie.
Buenootje, erg is dat toch hè? Hier valt het gelukkig wel mee. Tuurlijk wordt er wel eens wat kritiek gegeven zoals nu bij OnzeToppers, maar ik denk dat dat hier vooral goed bedoeld is. Iedereen wil het beste voor elkaars merries en veulens, toch? Maar in sommige andere topics krijg je inderdaad een punthoofd van de manier van omgaan met elkaar. Daarom ben ik ook niet zo'n actieve poster elders :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:50

Jeniej, zoals al meerdere zeggen zou ik als je de kans hebt het zeker ieder uur doen of op de momenten dat ze het zelf probeerd. Hier liet de merrie het drinken niet toe heb er 2 dgn bijgezeten omdat ik gek werd van het lopen van stal naar huis.
Ging echt wel minimaal 3x per uur proberen te drinken en dan moest ik moeders vasthouden of afleiden met voer.

Trek je het niet aan ik vind persoonlijk dat de veearts jou erop had moeten wijzen dat dat heeeeel belangrijk is.