[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:48

Gefeliciteerd Aniek!

Gefeliciteerd Nicole!

Cemlys, plaatje!! Wat een beweging!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:50

R.X. wat rottig. Sterkte en hopelijk heb je snel weer meer tijd om hier te komen buurten.

CL, wat een mooi overzichtstopic! Ben nooit zo thuis geweest in de quarters (mijn nichtje heeft er een paar maanden terug ook één gekocht), maar vind haar een plaatje om te zien! En jullie zijn een mooie combinatie ook.

Hopelijk de merries gewoon drachtig, Ines. Spannend weer!

En nog bedankt voor de felicitaties die nog binnenkomen. Zit nog steeds op mijn roze keuringswolkje en wil er nog niet vanaf komen.
Lies heeft nog even vrij, woensdag maar even rustig aan de longe. We moeten nog wel een beetje doortrainen naar de CK natuurlijk ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:56

Rx sterkte!

Aniek, blijf nog maar even lekker zweven hoor :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:14

Hè bah RX! Hoop dat het snel beter gaat!

Vandaag voor de eerste keer op de drie jarige gezeten. Super braaf! Erg blij mee! Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:57

@AniekR: Gelukkig is de mijne een Paint :D, even zonder gekheid: voordat ik Jill tegen kwam wist ik ook helemaal niets van Quarters en Paints hoor, nu weet ik er al wat meer vanaf ;)
Veel mensen denken dat Jill een quarter is omdat ze niet bont is (ze is dus wat ze hier een Solid Paint of breedingstock Paint noemen) maar ze komt uit 2 paints dus is echt n paint ;)

En thanks!

Ziet er goed uit vulina!

@Cemlys: hier in alle jaren dat ik mijn paarden op vlas of zaagsel heb staan nog nooit last gehad van rotstraal, Jill is de 1e in jaren en ik gok dat de rotstraal is ontstaan tijdens mijn vakantie en dat de meiden die haar verzorgde "vergeten" zijn om haar hoeven ook goed bij te houden.... Ben al blij genoeg dat ze geen WLD en geen rotstraal meer heeft ;)

Zaagsel blijft ze toch opstaan, ergens tegen het einde van de dracht gaat er n laagje stro overheen (ga dat wel opbouwen ivm het evt eten van stro) want dat is voor zowel merrie als veulen net iets fijner (om nog maar te zwijgen over het feit dat t ook wat warmer zal zijn (de winter is hier vrij streng!)).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 05:49

Vulina dat ziet er al lekker rustig uit.

Cl ik ook niet maar dat zei de hoefsmid een keer. Daarnaast krab ik ook nooit hoeven ;) maar ook daar nooit problemen mee gehad

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:50

Ik meld mij ook.
Afgelopen een weekend een merrie gekocht die gedekt is in april.
Ze is niet hengstig meer gezien.
Vandaag komt de veearts toch even scannen om het 100% zeker te weten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:03

Welkom booster!

Vanmorgen zijn ze marley komen halen. Eitje is afgespoten (veeel kortere cyclus ineenkeer) en dan hopen dat het nu wel pakt...

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:23

Welkom booster.

Spannend luna2006. Hopelijk lukt het nu wel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:36

Welkom Booster!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:41

Spannend Luna!

Ik heb gisteren nog eens met de DA gebeld, over de rekening. Maand geleden al een rekening gekregen die niet klopte, mocht die versturen en dan zou ik een nieuwe krijgen. Zaterdag kreeg ik weer een rekening, stonden wat meer bezoekjes op en dat wat fout was stond er nog precies hetzelfde op. In veulenhengstigheid is ze op maandag gescanned, 2 kleine eitjes, op woensdagochtend gescanned, ei gesprongen, maar baarmoeder nog superhengstig. Heb toen sperma gehaald en een paar uur later is ze geinsemineerd. Staat er bij die inseminatie weer een scan bij op. Tja, als het ei al weg is hoef je echt niet nog een keer te scannen. :+
Ben benieuwd of nu de rekening wel goed komt. Voel me er namelijk wel vervelend onder, als een wanbetaler, want het zijn van heel veel bezoekjes (ook nog koliek in de avond namelijk) die nu niet betaald zijn, en de nieuwe rekening van de maand erop er nu ook bij stond. En ik vermoed dat ik de volgende krijg als het augustus is, staat de scan van juli er ook weer bij (en dan wordt het exact hetzelfde bedrag als wat er nu stond, want er stond een scan en een keer voorrijdkosten teveel op :') ).

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:32

Das wel vervelend neonlight... Maar kan je dan der niet bellen en zeggen dat je dit dan betaald en dan gewoon geen rekening krijgt van die scan in juli?

Dit is het eitje dat ze hebben afgespoten bij marley. Vind dat echt wel groot haha!

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:46

Is inderdaad een mooie grote, hopelijk lukt het nu met afspuiten en is ze en drachtig, en kun je met de show meedoen.

En ik denk dat ik als ik dat zeg hun de administratie helemaal niet meer kloppend krijgen, dus ik wacht maar af. :+

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:47

Welkom booster!

Spannend Luna!

Oeps, das vervelend Neon!

Ik zit te twijfelen of ik Jill nog een keer laat scannen... Volgende week woensdag zit ze op 100 dagen!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:03

Net heel goed nieuws gehad. De dierenarts was vandaag toevallig in de buurt. Anne is drachtig gescand en ben zo vreselijk blij!!!!!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:41

Vulina, dat ziet er lekker ontspannen uit zeg!

CL :o Het spijt me, ik dacht inderdaad western, geen vlekken... Al wist ik wel dat er effen Paints zijn, maar ik zie dan het verschil nooit meer zo goed :o :o

Booster welkom! Hopelijk ziet alles er goed uit op de scan! Wat voor merrie en waar is ze door gedekt?

Luna, dat is een flinke inderdaad. Hopelijk lukt het allemaal!

Neon, dat voelt inderdaad vervelend dan. Maarja, je hebt ook aangegeven dat er dingen niet kloppen en gaat steeds weer mis...

Hier ook nog even in afwachting of/wanneer ik nog een keer moet scannen. Voor de gust verklaring is eind van het seizoen toch wel prettig. Verder ook nog niets hier gezien hoor. Maarja, bij de twee guste merries in het land zien we ook niets aan. Zijn niet zulke pismerries :o

Chrisje gefeliciteerd! Dat is mooi nieuws!! *\o/* *\o/*

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:42

Dankjewel morge haar ophalen en heb ik haar eindelijk weer bij me.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:36

Fijn Chrisje! Gefeliciteerd!

Ik ga of vrijdag of vrijdag alles scannen. Mochten ze niet meer drachtig zijn, kunnen we nog een poging doen. Ene merrie moet voor de veulen hengstigheid, dus dan kan dat mooi tegelijk :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:25

Dank jullie voor de welkom.
Vandaag laten scannen en ze is 3 maanden drachtig.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:35

Vrijdag of vrijdag? Maandag bedoel ik..

Mooi Booster! Je zou de eerste niet zijn die een drachtige, niet drachtig koopt :')

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:12

Mag ik hier een vraag stellen mbt hengstig spuiten? Er zijn hier volgens mij veel mensen die dit weten.
Ik heb een 6 jarige merrie die nog nooit een veulen heeft gehad. Door omstandigheden hebben we er voor gekozen om -ondanks dat het zo laat in het seizoen is- haar drachtig proberen te krijgen. We hebben haar ongeveer een week geleden hengstig gespoten. Woensdag is ze gescand, toen was het ei nog te klein dus hebben we gewacht met insemineren. Vrijdag opnieuw scannen en toen was het ei alweer weg ^)
Morgen wordt ze op advies van de da weer hengstig gespoten. Omdat haar ei zo snel verdwijnt, wordt het lastig om eg zondag te scannen en dan meteen de hengstenhouder te bellen zodat we dezelfde dag nog kunnen insemineren (de hengstenhouder wil het het liefst zo vroeg mogelijk weten).
Is het nu een goed idee om gewoon 4 dagen na het hengstig spuiten te insemineren, en het scannen over te slaan? In andere woorden, kun je aannemen dat een merrie altijd hetzelfde ovulatie patroon heeft bij hengstig spuiten?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:41

neen het is niet verstandig om hengstig te spuiten en 4 dagen later te insimineren zonder te scannen
Soms reageren ze ook wel eens niet op de spuit en insimineren van een niet hengstige merrie gaat je veel ellende opleveren
Bovendien hebben ze elke cyclus een ander patroon
meestal scan je 4 -5 dagen na hengstig spuiten om te kijken of ze hengstig zijn en hoever in de hengstigheid en aan de hand daarvan kijk je verder

Onze laatste merrie is op zaterdag morgen hengstig gespoten , op woensdag morgen gescand en was nog maar 2 hele kleine follikels , op vrijdagavond opnieuw gescand en was iets vooruitgang dus op station gelaten voor opvolging dv .. is pas gisteren op ovulatie van eerste follikel gedekt en vanavond op de tweede dus ruim meer dan een week na hengstig spuiten !

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:46

je kan dan best 2 dagen later hengstig spuiten als zondag scannen moeilijk is
of zaterdag avond al scannen
Moet zeggen dat binnen de week na ovuleren opnieuw hengstig spuiten wel erg vroeg is en denk niet dat ze dan gaat reageren op de spuit ( ivm geel lichaam )

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:00

Hoi Besita thnx voor je reactie! Erg nuttig. Ik weet dat het heel erg kan verschillen van merrie tot merrie, maar de vraag is dus of het verschilt van keer tot keer bij dezelfde merrie. Heb je daar ervaring mee? Wbt binnen een week opnieuw spuiten- het is dan 1.5 week geleden, en dat was volgens de da precies nodig omdat je anders moet wachten tot de volgende hengstigheid. Heb je daar zelf ook ervaring mee, 1.5 week na de eerste spuit nog een spuit omdat je het ei net gemist hebt?
Dat we niet op za of zo willen scannen is het probleem niet- het probleem is dat als je op de scan het ei ziet dat je dan bijna al te laat bent met insemineren (tenzij je het voor elkaar krijgt op dezelfde dag nog te insemineren).
Anders morgen toch ook nog maar even de da bellen of met de hengstenhouder overleggen, ik ben er nog niet zeker van :)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 21-07-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:04

Marley heeft normaal een cyclus van 27 dagen, deze keer maar 24 dagen. Als we ze donderdag hadden laten dekken (zoals eerst gepland) waren we te laat geweest.