[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:07

Oehh, een paar merries maken het al spannend!

Hier eet het veulen ook met de merrie mee. We hebben wel veulenvoerbakjes, maar gebruiken die eigenlijk nooit. De veulens verkiezen de voerbak van hun moeder boven hun eigen en dan blijft de brok erin liggen. En die Arabierenneusjes zijn smal genoeg dat ze er net wel/net niet inkunnen, dus heb geregeld beschadigingen gezien op de neus van de merrie als die dan maar de brok op gaat proberen te eten. Als ik merrie en veulen echt apart moet voeren, dan zet ik ze of vast, of even apart op stal.

Muronia, wat leuk dat filmpje zo! Lekker bewegelijk veulen wel :)

Anso, ik zie niet per se aan de uier of ze vroeg of laat zullen bevallen. Wel hou je natuurlijk de ontwikkeling in de gaten en ken je je merrie, dus weet je ook met wat voor uier ze ongeveer zal bevallen en wanneer het dus daadwerkelijk spannend wordt.

Anna is vandaag 320 dagen! Eindelijk de eerste veilig. De uier is nogal sneu, maar is wel al iets meer gevuld ten opzichte van vorige week.
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:09

Phileine83 Je ziet het idd wel dat ze ook wat naar opzij draagt.

Muronia Je zou inderdaad denken dat de hoogte dan van moeders kant komt. Benieuwd of haar hengst veulen van vorig jaar dan ook zo een joekel wordt. De kleine was inderdaad goed druk zo te zien :D . Wat heeft Veroon ook een flinke buik gekregen zeg.

Kiko Ooh oké met een draadje er tussen dus. Als je merrie doorgaans relaxed is kun je dat nog doen. Maar als ze snel gestresseerd is zou ik er niet aan beginnen.

Dais ik snap helemaal dat je je buik vol hebt van fokken na je ervaringen :(:) . Geen idee wat daarvan de oorzaak kan zijn. Heb je de veearts al eens gevraagd.

Tinniie Jade maakt het spannend zo te zien *\o/*

Cookie2222 mooi helder beeld heb je zo. De uier begint rustig aan te vullen zo te zien.

Marus Ze kunnen soms flink onhandig gaan liggen idd :+ . Jouw merrie heeft echt een flinke uier al. Kan mij niet voorstellen dat ze daarmee uitdraagt maar je weet maar nooit. Kun je het veulen niet voeren in een bak terwijl de merrie vast staat ofzo?

AnsoDM Mira heeft een flink uitpuilende buik :D . Ik merk bij sommige merries dat als ze later beginnen met uier dat ze ook later bevallen. En bij andere vullen ze dan langzaam en de volgende x heel snel :+ . Daar is dus geen pijl op te trekken.

JennyK Fijn dat het zo goed gaat. Een hele gerust stelling ook als ze hersteld tegen dat ze moet bevallen.

Goldenarrow ook eentje veilig *\o/* . De uier doet toch al iets idd. Hoe draagt ze normaal?

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wilt
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Tinniie - Jade - 340 dagen
Cheytjuh - Fenyalenza - 336 dagen
Nieky1993 - Fleur - 333 dagen
Am_horse - Wild thing - 327 dagen
Nieky1993 - Loes - 327 dagen
Nieky1993 - Daisy - 326 dagen
Nieky1993 - Amy - 325 dagen
Claucarlien - Shivani - 324 dagen
Claucarlien - Chess - 324 dagen
Cookie2222 - Brown beauty - 323 dagen
Goldenarrow - Anna rachel - 320 dagen
Luna2006 - Meesje - 319 dagen
Knolselder - Quinn - 311 dagen
Luna2006 - Kato - 308 dagen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:13

Bij het eerste veulen 343 dagen en tweede veulen 332 dagen, beide hengstjes. Ze krijgt altijd wel echt heel duidelijke uiervorming voor ze bevalt, dus ik verwacht de aankomende 2 weken echt nog niks. Bij het laatste veulen was ze ook echt ongemakkelijk voor de bevalling, ze wilde heel graag naar binnen toe en toen alles op stal stond beviel ze 10 minuten later :+

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:17

Goldenarrow: wel een mooi buikje al!

Thanx voor de tips om de merrie vast te zetten tijdens voeren. Dat kan ik idd wel gaan proberen.

@Nieky: je zou idd zeggen dat ze niet uitdraagt. Ik heb zelf ook niet het gevoel dat ze ver over de 220 dgn gaat. Maar we zullen zien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:33

Of gwn apart zetten in n stal.. vast zetten tijdens voeren vind ik dan weer niks :=
Tenzij je er de hele tijd bij blijft. Maar dat vind ik ook onhandig.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:34

Cioccolato schreef:
Of gwn apart zetten in n stal.. vast zetten tijdens voeren vind ik dan weer niks :=
Tenzij je er de hele tijd bij blijft. Maar dat vind ik ook onhandig.

Ja ik blijf erbij.
Ieder in een aparte stal weet ik nog niet wat ik daarvan vind als ze zo jong zijn.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:42

Als ze echt nog klein zijn kunnen ze er toch niet bij, dat is pas vanaf een paar weken oud. En dan kunnen ze prima even alleen staan met eten :) Is natuurlijk wel even wennen in het begin, maar is uiteindelijk ook veel makkelijker met afspenen als ze het al kennen dat mama af en toe even apart staat om te eten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:43

Juist een goeie oefening :+
Geeft rust, geen touw in een stal en tijd om eigen eten op te eten. Dat t veulen zelf eet duurt wel even. Dat de veulen met merrie mee gaat eten is eerder, maar neem aan dst je merrie geen uren eet.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:52

Goldenarrow Mooie dag voor Anna, 320 dgn. *\o/* Wat ziet ze er mooi uit. Lieve uitstraling heeft ze ook.
Inderdaad vind ik ook goede oefeningen (even scheiden) waar je later veel profijt van hebt :j

Nieky Zie je enig verband met het geslacht (of een zwaarder veulen) wanneer ze eerder of later uier maken? Ik ben benieuwd of dat gemiddeld echt wel uitmaakt. Of is daar echt geen pijl op te trekken?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:21

Marus schreef:
De reden dat ze niet met elkaar mee mogen eten is omdat mijn merrie vanaf nov 23 al in behandeling is voor maagzweren en beschadigde dikke darm. Ze mag geen brok of muesli. Dat gaat niet goed!

En daarbij krijgt mijn merrie haar maagsupplement door haar voer heen en dat is weer niet geschikt voor de kleine.

Al met al een lastig verhaal.
Ik hoop zooooooo dat het na de bevalling allemaal opknapt.

Maar wat voor voer krijgt ze dan. Want als ze bv Vitalbix breed en grow krijgt dan kan het veulen ook eten.
Ik heb te veel ongelukken gezien met die veulen voerbakken. Dus ik hang liever een gewone bak neer. Als je bang bent dat de merrie het veulen voer eet zet je de merrie gewoon even vast tijdens het eten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:30

Phileine83 ik kan daar echt mega van genieten. Vanavond was het veulen lekker bezig.
Ze had er last van want ze lag te kreunen op de grond. Ben maar even bij haar gaan zitten. Uiteindelijk ging het weer en is ze gaan staan en eten.
Afbeelding

Marus ja ze had er echt geen zin in. Maar dacht je moet toch af en toe een beetje bewegen. Het longeren doen we niet meer dus dan maar lopen. Vorige week stond ze nog te stuiteren naast mij en nu loopt ze braaf mee en hoef ik niet snel te wandelen :-)

Nieky1993 ze is gelukkig niet snel gestresst van andere paarden maar ze is wel nieuwsgierig.
Maar ga geen risico nemen dus doe het niet. Kijk van de zomer wel of ik dan de box ga verhuren.

Goldenarrow wat ziet Anna er goed uit en fijn dat ze op 320 dagen zit.

Wat wordt de veilige lijst ineens lang. Ben benieuwd of we komende dagen veulen spam gaan krijgen!
Laatst bijgewerkt door kiko op 29-02-24 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:33

Kiko <3

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:35

Oeee ik wil eigenlijk helemaal niet in dit topic meelezen. Ik wil geen veulen meer, ik wil geen veulen meer. Of toch,…?
Zo leuk om de drachtige merries te zien.

Da is vandaag geweest. Bloed is afgenomen. Er kwam vocht uit haar uier. De da had dit vaker gezien. Het is geen melk maar….. ze had er een naam voor. Soms blijft het progesteron gehalte na dracht hoog en daalt het niet goed genoeg. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Jullie hier weleens van gehoord??
De spierspanning was ook erg hoog. Ben benieuwd of er wat uit het bloed komt.
Misschien maak ik morgen even een topic aan. Het blijft wat vaag. Alle tips zijn welkom

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 03:45

Jennyk. Wat fijn dat het beter met haar gaat.

Muronia. Die is lekker druk. Altijd leuk om te zien <3

Tinniie dat duurt niet lang meer *\o/* success met waken

Kiko het wordt zwaarder, ook wel logisch zo naar het einde. Wat super lief <3

Marus. Flink uier. Lastig verhaal van je merrie. Hopelijk knapt ze snel op. Maagproblemen blijft ellendig

Eerste jaar dat ik fokte heb ik veulenvoerbakjes aangeschaft. Na dat ene jaar ook niet meer gebruikt. Vaak eten ze gewoon mee met de moeder. Als dit van de merrie niet mag, hang ik een voerbak extra op. Nu heb ik in de hooibakken ook nog bakjes voor brok. Ideaal, is ook wat lager als de gewone voerbak.
Ik heb nu de breeding van EquiFyt. Is ook voor veulens geschikt.
Ik voerde ook de gold en pre active, deze bouw ik wat af of geef ik straks enkel geweekt. Durf ik niet aan veulens te geven. Zitten wat grotere ruwvoerbrokken in, heb je extra kans op slokdarmverstopping. Dat risico neem ik niet.

Goldenarrow. Ik vindt het toch al een redelijk uier lijken. Eerste in ieder geval veilig *\o/*

Ansodm. Weer terug van weg geweest. Fijn dat je een leuke vakantie hebt gehad. Uier is soms geen pijl op te trekken. Ene keer gaat het langzamer maar beginnen ze vroeger of vullen ze pas op laatste moment. Altijd weer afwachten

Xrit. Nog niet eerder van gehoord. Ik ben ook erg benieuwd wat de uitslag van het bloed is

Wild Thing vordert rustig door. Uier na buiten staan. Het vult nu wat meer naar achteren toe.
Afbeelding

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 07:48

baudyh schreef:
Marus schreef:
De reden dat ze niet met elkaar mee mogen eten is omdat mijn merrie vanaf nov 23 al in behandeling is voor maagzweren en beschadigde dikke darm. Ze mag geen brok of muesli. Dat gaat niet goed!

En daarbij krijgt mijn merrie haar maagsupplement door haar voer heen en dat is weer niet geschikt voor de kleine.

Al met al een lastig verhaal.
Ik hoop zooooooo dat het na de bevalling allemaal opknapt.

Maar wat voor voer krijgt ze dan. Want als ze bv Vitalbix breed en grow krijgt dan kan het veulen ook eten.
Ik heb te veel ongelukken gezien met die veulen voerbakken. Dus ik hang liever een gewone bak neer. Als je bang bent dat de merrie het veulen voer eet zet je de merrie gewoon even vast tijdens het eten

Vitalbix breed and grow durf ik niet aan. De dierenarts heeft mij dat met mijn vorige veulen sterk afgeraden bij het friese ras ivm evt slokdarm problemen en risico op verstopping.

Wat ze krijgt is
Onbeperkt rijk hooi
Marstall bergwiesen mash
Myo flakes agrobs
Victorious secret balancer
Vloeibare vit E+ sel
Silicium
Psylliumzaad
Equine74 (maag)
Probiotica voor de darmen

Is een enorme zoektocht geweest. Hier gaat het oke mee. Maar nog niet zoals ik zou willen.
Zodra ze muesli of brok krijgt gaat het direct mis.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 07:54

AmHorses: oeh de uier begint echt al te vullen he. Spannend! Heb je nu ook al de geboortemelder om?

Ik twijfel wanneer om te doen. Zou het doen als er doppen en hars op zit.
Maar ik merk aan mijzelf nu al wel wat onrust. Gister tot laat op de camera meegekegen…..
Gosh worden nog zware weken zo.
Maar ze ligt echt heel vaak helemaal plat best lang.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:48

Gewoon om doen als merrie duidelijke veranderingen door maakt. Als je zelf zo'n melder hebt is dat helemaal makkelijk. Je hebt m dus om gooien. Met huren is het iets lastiger want dan moet je m soms nog krijgen natuurlijk.

Maar beter te lang om dan dat je t mist denk ik altijd maar zo

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:48

Phileine83 schreef:
Goldenarrow Mooie dag voor Anna, 320 dgn. *\o/* Wat ziet ze er mooi uit. Lieve uitstraling heeft ze ook.
Inderdaad vind ik ook goede oefeningen (even scheiden) waar je later veel profijt van hebt :j

Nieky Zie je enig verband met het geslacht (of een zwaarder veulen) wanneer ze eerder of later uier maken? Ik ben benieuwd of dat gemiddeld echt wel uitmaakt. Of is daar echt geen pijl op te trekken?

De uitstraling is alleen voor de foto hoor :') Daarna gaan de oren weer plat. Al moet ik zeggen dat ze zo op het einde van de dracht wel iets milder is dan normaal.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:16

Hallo allemaal, ik meld me ook graag nog hier!

Mijn merrie Isa (v. McJonas x Uncle Sam) is 268 dagen drachtig van Emundo v. Upperville. Haar 4e veulen, mijn 2e :o . We verwachten het veulen dus rond 6-5.

Hoop op een nuchter paard met werkwillig karakter voor eigen gebruik.

Merrie
Afbeelding
Afbeelding

Edmundo
Afbeelding

Vriendin haar paard welke bij mij op stal staat is ook drachtig en eind april uitgerekend dus hopen op 2 gezonde veulentjes en moeders. Vind het alweer retespannend. Volg nu ook een cursus fokkerij bij de NHI en hoop zo kennis en ervaring uit te breiden. Hebben jullie ook zoiets gedaan of alleen maar kennis door het meemaken van?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:19

@ marus dat is inderdaad een hele lijst die ze krijgt. Ze mag duidelijk geen luzerne. Maar wat zou je nog anders willen dan. Wat is er nog niet goed.

Veulen zou ik hier inderdaad niet van laten mee eten. Maar een eigen bak geven. En er gewoon bij blijven in eerste instantie. Ze eten nog niet veel in het begin. En later. Of merrie vast zetten of veulen ff in de box ernaast .

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:08

baudyh schreef:
@ marus dat is inderdaad een hele lijst die ze krijgt. Ze mag duidelijk geen luzerne. Maar wat zou je nog anders willen dan. Wat is er nog niet goed.

Veulen zou ik hier inderdaad niet van laten mee eten. Maar een eigen bak geven. En er gewoon bij blijven in eerste instantie. Ze eten nog niet veel in het begin. En later. Of merrie vast zetten of veulen ff in de box ernaast .

Fijn dat je mee denkt!
Ja ik blijf er zeker bij staan met eten.
Het nadeel is dat de supplementen door een dikke laag slobber moeten anders eet ze het niet. Dus kan ook niet zeggen ik voer haar ernaast even snel supplementen.

Ik heb er even geen antwoord op helaas….
De 3e scopie liet een schone maag zien (ze had ergste gradatie) maar het afbouwen medicatie lukte niet. Uiteindelijk door psylliumzaad heb ik af kunnen bouwen maar ze is nog niet helemaal waar ik zou willen……… En ben dan zo bang voor terugval. En de dracht maakt het nu lastig beoordelen. T
Vorige week 1 handje muesli gegeven en direct weer mis. Ellende soms

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:14

@eclare: oehhhhh zo benieuwd wat er uit die combinatie komt!!! Mooi hoor
Ja spannend he

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:04

Phileine83 lief hè.. kan daar zo van genieten. Het is zo’n knuffelkont

AM_horses Jaa de laatste loodjes wegen het zwaarst. Merk nu echt aan haar dat ze er soms last van heeft. Net zag ik haar constant onrustig met haar achterbenen een beetje trappen. Ze weet dan niet hoe ze moet gaan staan.
Wild thing haar uier is al goed gevuld zo te zien.

Marus dat is een hele waslijst wat ze krijgt. Dan snap ik dat ze niet van het veulen eten mag eten en andersom ook niet.

Eclare welkom en wat een leuke combi. Ben heel benieuwd naar jouw veulen straks. Ik vind Edmundo echt super. Vorig jaar is door mijn hoofd gegaan om met een Gelderse te dekken maar uiteindelijk niet gedaan maar wie weet ooit.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:17

Marus schreef:
@eclare: oehhhhh zo benieuwd wat er uit die combinatie komt!!! Mooi hoor
Ja spannend he

Zeker!

Wel lastig hoor met de maagproblemen van je merrie. Qua voeren heb ik ook wel eens iemand gezien die van de flexibele voeremmertjes deed vastmaken aan het halster. https://www.agradi.nl/hippotonic-voerza ... gKOSvD_BwE

Zo'n idee, wellicht is dat iets. Splitsen op jonge leeftijd is toch wel wat lastig.

kiko schreef:
Eclare welkom en wat een leuke combi. Ben heel benieuwd naar jouw veulen straks. Ik vind Edmundo echt super. Vorig jaar is door mijn hoofd gegaan om met een Gelderse te dekken maar uiteindelijk niet gedaan maar wie weet ooit.

Dankje, ja ben ook heel benieuwd. Vind het gros van de KWPN-ers steeds moeilijker worden voor de "gewone" ruiter dus hoop met wat gelderse invloeden dit wat te kunnen temperen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:07

Marus schreef:
baudyh schreef:

Fijn dat je mee denkt!
Ja ik blijf er zeker bij staan met eten.
Het nadeel is dat de supplementen door een dikke laag slobber moeten anders eet ze het niet. Dus kan ook niet zeggen ik voer haar ernaast even snel supplementen.

Ik heb er even geen antwoord op helaas….
De 3e scopie liet een schone maag zien (ze had ergste gradatie) maar het afbouwen medicatie lukte niet. Uiteindelijk door psylliumzaad heb ik af kunnen bouwen maar ze is nog niet helemaal waar ik zou willen……… En ben dan zo bang voor terugval. En de dracht maakt het nu lastig beoordelen. T
Vorige week 1 handje muesli gegeven en direct weer mis. Ellende soms

Ik zou nu zeker niks veranderen. Eerst het veulen er uit.
Dan zou je eens kunnen kijken naar mastic horse. Dat helpt vaak na de medicatie voor de maag.