[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:35

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Hier waren de meeste wel rustig. Alleen Valetta en Noora stonden heen en weer te lopen door stress, maar dat zijn sowieso stresskipjes. Die doen dat met zo'n beetje alles wat op stal gebeurd :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:37

Gelukkig nieuwjaar iedereen! Dat er veel gezonde veulens mogen geboren worden.

Hier was alles rustig. Tegen 12u krijgen ze een flinke portie voer en dan zijn ze eigenlijk allemaal wel rustig. De veulens waren gister ochtend wel een beetje onder de indruk wat er nu juist allemaal gebeurd was.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:12

Zo, even tijd gevonden!

Over het buiten bevallen, hier staan ze sowieso niet in de groep maar naast elkaar. 's Nachts binnen en meeste worden toch in de nachtelijke uurtjes geboren dus geen angst daarvoor. Moet ik ook toegeven; het land is hier dusdanig slecht dat ik echt HOOP dat ze na bevallen (of een weekje of 2 ervoor) even een paar uurtjes het land op mag.

nieky1993: wat is die van jou al heerlijk wollig en rond. Hoe groot is zij? Ik ben heel benieuwd als zij nog echt zwaarder gaat worden haha!
LauraEH: mooie merrie heb je, Hayley. Wat voor bloed is zij en waarvan is zij drachtig? Die van ons zijn ongeveer even 'dik'.
AM_Horses: jij bent denk ik als een van de eerste aan de beurt met een vroeg veulen dit jaar!

Nog over het veulen van 1 januari, ik weet ook fokkers die zich absoluut richten op goedkeuringen en beren van paarden. Zij fokken bewust eind december/januari zodat op keuringsdagen hun 2.5 jarige gewoon echt met kop en schouders verder zijn dan het gemiddelde. Sommige zijn dus al december geboren maar 'bewaren' ze tot het nieuwe jaar omdat het eigenlijk heel extreem is.
Zelf vind ik dat niks, maar ik sprak dus een andere fokker die de merrie heel graag aankomende zomer al aan de CC's wil laten meedoen en is dus midden januari uitgerekend. Dat veulen kan er dus +- mid juni af en merrie weer terug de sport in. Het is een keuze.

Hier gaat alles zijn gangetje. Merrie doet het heel goed, staat inmiddels vol op de merriebrok en heb een haybar aangeschaft zodat ze echt 100% zeker de tijd op stal hooi tot haar beschikking heeft en op de paddock krijgt ze 2 a 3 keer een plakje.
Afgelopen weekend eindelijk die k*t camera aan de praat gekregen, wat een gedoe. Die gaan we aankomende weken (afhankelijk van de stal eigenaar) ophangen en dan kan ik haar nachtelijke gedrag alvast een beetje herkennen.
Ik doe niet zo veel meer, beetje aankloten haha. Ze is nu 232 dagen, dus nog even en ik kan mijn aftelkalender ook beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:19

Hier hebben ze oud en nieuw ook allemaal goed doorstaan. Bo haar stal was niet anders dan anders. En had ook gewoon heerlijk languit liggen slapen.

Vandaag zit Bo op de 220 dagen en gaat allemaal zijn gangetje.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:46

Tjakka123, dankjewel! Jouw merrie ziet er ook goed uit :D
Hayley is een Elfado (trakehner) x United. Ze is drachtig van Las Vegas.

Ik moet er zelf echt niet aan denken, een veulen in januari :o Maar goed, ieder zijn ding. Ik wacht geduldig tot mei.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:56

Hier begint ons waak seizoen wat vroeger als gepland. Morgenmiddag gaan we 2 drachtige merries ophalen. Ze zijn van de stiefdochters van een vriendin. Die nogal onbedacht de merries hebben laten dekken. Nu kwamen ze erachter dat ze op de huidige stal niet naar buiten mogen tot het voorjaar ivm natte weides. En ze mogen ook niet in de bak ivm lessen. Dus die veulens staan 24/7 op stal dan ;(. En dat is nog maar 1 van de dingen die in mijn ogen niet oke zijn, er zijn meerdere punten :+

1 van de merries daar was ik zelf bij, bij haar geboorte. De andere merrie hebben we verkocht aan die stiefdochter. Het gaat ons dus nauw aan het hart en ons paardenhart kan er niet aan uit dat mensen zo fokken :o ( die stalhouder heeft zelf ook merries die bevallen....) We hebben alles op alles gezet en er staan nu 2 boxen klaar en het camera systeem is gisteren terug opgestart dus morgen gaan we ze halen.

1 merrie is in de kudde gedekt en weten ze de dekdatum niet van dus. Die zou volgens inschatting van de veeaets ergens tss midden december en midden februari uitgerekend zijn -O- Ook nog een maiden merrie overigens. Wordt kwaad als ik denk hoe dat allemaal gegaan is, zo laks, maargoed niks meer aan te veranderen :7 . De andere merrie is eind februari uitgerekend. Dus ben heel benieuwd hoe de eerste merrie erbij loopt. Schijnt dat ze al wat uier heeft en een enorme zuchtplaat eronder. Gelukkig hoeft ze maar 20 min op de trailer. Niet ideaal maar beter als daar bevallen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:35

Mijn Beste Wensen hier voor iedereen en dat we inderdaad allemaal maar gezonde veulens krijgen en bevallingen die volgens het boekje verlopen.

Ik moet hier weer eens dringend foto's plaatsen van mijn drachtige merrie. Al heeft ze nog een bescheiden buik voor een merrie die eind maart moet bevallen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:32

Het gaat nu echt hard vind ik zelf.
Vandaag ook het veulentje van Jolyn flink zien bewegen, echt een druktemaker.
Bess zit nu op 264 dagen, Jolyn op 256 dagen en Dolly op 252 dagen.
Over 2 maanden zou het eerste veulentje al geboren kunnen worden....

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:34

Ze lopen hier trouwens nog steeds mee in de lessen. Wel de beginnende lessen en met bareback pad. Zadel ligt niet meer lekker. Allemaal doen ze het nog goed, maar Jolyn met haar enorme buik spant de kroon, die is nog steeds gigantisch fanatiek.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:58

Allemaal de beste wensen nog !!!
Hoop dat alles en iedereen heel de nacht is doorgekomen *\o/*

Hier is het rustig ... Merries groeien lekker door en beleven weinig op het moment haha. Loopt echt maar het einde nu.
Half maart de eerste die voor het eerst (zal ik dan nu maar bevallen zeggen ipv smijten) :') dus dat is altijd net iets spannender als de doorgewinterde fokmerrie.

Afbeelding

Nu 267 dagen heen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:07

vanuit hier ook allemaal de beste wensen. Hopelijk iedereen een gezond veulen dit jaar!

nieky: hopelijk gaat het goed met de "nieuwe" dames en komen de veulens gezond ter wereld

goldy moet nu nog zo'n 80 dagen en Picture zat 1 januari precies op de helft. Beide doen het goed, beebje van Goldy is goed actief in de buik, die van Picture gisteren geprobeerd te voelen maar dat vindt moeders nog niet zo heel geweldig dus nog niets gevoeld

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:20

Wel toe aan voorjaar en veulentjes, benieuwd wie hier het eerste veulentje krijgt. <3

Wij zijn nu eerst langzaam (of eigenlijk gewoon snel) aan het insneeuwen. :=

Maar goed, morgen wel foto's van de dames in de sneeuw (of in ieder geval dan toch de oortjes!). :brr:

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:46

Ik meld me hier ook weer, langzaamaan komt het toch steeds dichterbij :D

Brrr quir, geeft wel mooie plaatjes in de sneeuw

Hoe waren de merrie’s er aan toe nieky? Fijn dat ze bij jou terecht kunnen

Mijn merrie zit nu op 260 dagen, rijden zijn we mee gestopt maar we werken nog wel aan de hand, zo kan ik haar nog redelijk soepel houden en longeer af en toe. Ik merk wel aan haar dat ze wat moeiig is soms

Afbeelding
Hier was ze 8 maanden drachtig

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:21

Tjakka123 Nina is 1.45m en idd lekker wollig hihi. Zijn ze hier wel allemaal :+ je merrie ziet er goed uit, mooi buikje :j

Pomski Het gaat hard idd he. Hier nog 74 dagen tot onze eerste eigen merrie gaat. En yula ng 121. Gaat altijd heel snel na januari vind ik *D

Chantall Die is ook al behoorlijk breed, ik ben altijd fan van vosjes <3

Marjoleine89 Welkom en mooie merrie heb je. Ze is al lekker breed daar precies :D

Hier hebben we gisteren de 2 gastmerries opgehaald. Ze zijn goed gesetteld. De merrie waarvan de datum onbekend is had nog niet zoveel uier gelukkig dus ik verwacht deze pas op zijn vroegst eind januari als ze op een rustig tempo vult. Kan ze mooi wennen en wat anti stoffen aanmaken in dr nieuwe stal. Ben blij dat ze er eindelijk staan :j Slaap een stuk geruster :o

Fototje van de dames vanaf de camera. Zo blij met dit systeem. Was echt gewoon terug insteken, opstarten en het werkte weer als vanouds *\o/*

Afbeelding

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:11

Tot welke datum rekenen jullie als veilig en welke periode houden jullie aan voor uitgerekende datum?
Ik zie verschillende voorbij komen, mensen die tellen tot 330 dagen, 340 en 345 dagen bijvoorbeeld.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:29

nieky1993, fijn dat de gastmerries veilig zijn aangekomen op stal en lekker rustig staan.

Pomski, gaat nu hard he.
Maar nog lekker fanatiek zo te lezen. Hier is ze niet zo fanatiek meer. Maar goed hoeft ook niet. Ze geeft het zelf wel aan wat ze nog kan. Soms wilt ze enkel alleen stappen en wat draven, van de week wilde ze zelf al in galop aanspringen. Prima dan ga je maar lekker hoor.

jennyk, gaat hard nu. Altijd leuk om de buik zo te zien bewegen. Al heb ik wel eens medelijden met de moeders in spe

Quir, zag je foto's al in je andere topic voorbij komen. Nog veel meer bijgekomen aan sneeuw?

tjakka123, ik reken zelf met 340 dagen.
Gewoon een genomen gemiddelde, maar staar me er niet blind op haha.
Vorige keer beviel ze op 344 dagen, geen idee wat ze dit jaar gaat doen.

Ik vermoed dat de partij hooi die we nu op stal hebben wat minder in zit, Bo is namelijk wel wat afgevallen. Niet schokkend veel hoor (ze was eerder sws wat te dik) maar nu voel je haar ribben weer. Moet niet meer af.
Ze hebben onbeperkt maar zie wel dat ze op stal flink meer aan het eten is. Gelukkig een fijne stalhouder wat die zei gelijk al. Er is ook voordroog die waarschijnlijk wat rijker is, dus als ik het moet mengen is dat geen probleem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:11

Reageer straks even uitgebreid op iedereen, maar Kiki:

Afbeelding
:+

Morgen komt er nog een halve meter erbij volgens de voorspellingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:26

Wauw super gaaf om te zien. Oke misschien voor jullie minder haha

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:44

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:46

Mooi om te zien maar ik denk dat als je moet voederen of boodschappen doen dat je dan wel even vloekt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:50

Wauw wat een sneeuw :oo

Iedereen nog een gelukkig nieuw jaar
Wij zitten allemaal ziek te zijn dus niet veel puf :=

Kiki
Das ook lekker vroeg in het jaar, ik vond die van ons al extreem vroeg

Tjakka
Ik ken echt geen enkele fokker die bewust zo vroeg fokt, Wij verwachten er 1 in februari en dat is puur omdat het zo uitkwam niet omdat we er vroeg bij willen zijn

Nieky
Wat een situatie zo te lezen dat 24/7 op stal staat me vooral tegen Maar hoor je echt heel veel bij fokkers.
We wouden zelf ooit een veulen kopen en die moesten we dan verplicht 2 maand op stal houden van de fokker zodat de overgang goed zou gaan vonden we ook een heel rare manier van dieren houden.

Chantal
Mooi rond al

Nieky
Ideaal he de camera's ik kijk al enkele weken merrie tv zo leuk om te zien. Viel me op dat onze dame dit jaar veel kinder ligt dan de dracht daarvoor.

Bij ons gaat het al heel vlot, mevrouw heeft zelfs al best wat uier dus zal me ergens niets verbazen als ze eerder gaat dan de uitgerekende 14 februari

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:52

Tjakka, wat zit jou merrie mooi in der vacht. Ze glanst goed

Marjolein: Wat een mooi buikje al! Bij mijn merrie begin je het ook van onder meer te zien.

Wat zijn jullie merries al goed onderweg. Mijn merrie is nu 250 dagen drachtig. De dracht is niet meer te ontkennen. Haar buik begint goed te groeien. Ik ben het rijden nu ook aan het afbouwen. We deden al rustig aan. Nu wissel ik het af, 2x rijden en 2x longeren. Zo hou ik haar toch wat in beweging.

Voelen jullie het veulen al? Ik leg regelmatig mijn hand op der buik. Maar ik voel nog niks (denk ik)) ik weet ook niet zo goed wat je moet voelen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:16

Hier voel je hem/haar wel zeker als die aan 1 kant hangt zie je ook vaak bewegingen

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:19

Seven schreef:
Hier voel je hem/haar wel zeker als die aan 1 kant hangt zie je ook vaak bewegingen

Vanaf wanneer voelde jij het veulen?

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:53

Deze merrie zit op 223 dagen,
Maar ga haast twijfelen als ik haar zo zie, ook voel of zie ik nog niks bewegen. Mijn andere merrie loopt er 8 dagen achteraan en die zie je zelfs door de deken heen dikker worden.

Afbeelding
Afbeelding