[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:27

Wow wat gaan jullie snel! Weer een paar veulens geboren zie ik, gefeliciteerd allemaal! Op iedereen reageren is niet te doen helaas.

Jeniej eindelijk een veulen, gefeliciteerd! Mooi zo'n brede witte bles!

Buenootje, je had het over bloed aan de tepel. Dat had Roxy ook ongeveer 3 weken voor de bevalling. Was niks ernstigs, waarschijnlijk door de druk die erop staat en verandering in de uier.

Cemlys hopelijk gaat het de goede kant op met je merrie!

OnzeToppers, het kan zijn dat je merrie minder goed voer en vitamines opneemt doordat de dikke darm minder goed werkt. Vooral omdat ze altijd al slanker is en nu met het veulen duwt deze ook nog eens tegen de darmen wat het erger kan maken. 2 kilo merrie brok vind ik niet zo heel veel. Ik zou meer merriebrok geven en minder van de andere muesli/brok. Van merriebrok worden ze ook voller namelijk. Mijn oude merrie was door minder goed werkende darmen ook aan de schrale kant en die ben ik op advies van een voedingsdeskundige 4 kilo merriebrok + bietenpulp + luzerne gaan geven en daar kwam ze heel goed van bij, ze zag er weer super uit. 4 kilo merriebrok dus, terwijl ze niet eens drachtig was. Jouw merrie is drachtig dus die zou ik gerust nog meer merriebrok durven voeren als het mijn paard was. :o

En dan nog wat Jaycee spam :D 3,5 week oud, groeit als kool.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vitaquilla

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 02:02

4 kilo?? :wow: toch niet per voerbeurt? Ieder paard verschild natuurlijk maar ik vind dat erg veel! In training staat mijn merrie op een halve kilo brok en een halve kilo musli per dag. Dat heb ik opgeschroefd naar 1 kilo musli en 1 kilo brok Per dag. Zoveel brok in die darmen proppen die al in de verdrukking liggen kan toch niet goed gaan? Als je dat moet gaan verdelen naar een kilo per keer ben je de hele dag aan t voeren!
Hier voor mijn vorige veulen toen hij 100 kilo moest aankomen is mij geadviseerd om maïs olie te voeren en dat werkte super! Nou ben ik nogsteeds van mening dat de merrie van OT niet uitgemergeld mager is maar gewoon slank met een veulenbuik. En bij een gezond slank paard zijn de ribben zichtbaar. Ik vind juist dat de meeste paarden te dik zijn.. Mijn merrie houd ik bewust 'mager' om gezondheidsredenen.. Komt echt wel goed hoor straks met veulen etc..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 02:25

Inowa, flink buikje die Aagje!! dat hoofd :o

Wennie 19, harsjes?

Diane-Basje, Rosa haalt Jorja en Dolly in denk ik! Wel heeel leuk zo kort op elkaar lekker spelen

XshaartjeX, Viky nog geen haast, jammer

Larissajulia, staart afhouden is normaal, denk dat de ene voorkeur links en andere rechts zal hebben.

Lauraa,Yes eindelijk de slingers hebben haar goed gedaan gisteren :D , suc6 met waken.

Arianne, ooo die Sonneke is tof, eindelijk snapt ze hoe het moet vlgs het boekje op haar 13e :D

Votter, er glimt idd iets volgens mij, nu 338 dgn, en al een beste uier hoor, nog geen hars?

Cemlys, 37,2 netjes maar beter 1x te veel hoor! Boos, bozer, boost veranderd straks welweer hoor :
Ravi is leuk met rwgenbooghalster. En lekker vakantie nu, dan moet de andere merrie maar
opschieten.
Lisch, Soie maakt al netjes uier aan hoor, ga zo door :D

Pretty, boffers lekker vol in het gras, whoobuik waar ga je met Vera heen :D . Geweldige foto
van je zoontje met zijn Kikkie <3
Manda, Emma wat een beauty, het bezorgde ken ik.Hier nog steeds camera aan gespeend en
10 maanden, vanavond om10 uur zag ik dat hij vast lag op stal, toch fijn.
Myrthee, Liberty 20 jaar en naar de keuring KWPN, als ze er goed bijstaat en jijzelf het leuk vind
waarom niet. Je zou het KWPN even kunnen bellen.

Tanjaatjuh, SUC6 ! Nog Niets???

Lauraa, Suc6! ook Nog Niet???

Irischcob, Suc6! pff ook nogniets???

Buenootje, de spanning stijgt,alvast suc6 en beterschap met je zoontje :(:) Pretty had ook echt
bloederig spul uit de uier en moest ervanaf blijven,
Carika,dat zalook prima gaan, hier de babyversie nog liggen bij apotheek gehaald

Sandra8, als temp normaal is, is het waarschijnlijk het opschonen vd baarmoeder

Murosch,Veronia gaat goed leukweer te zien, grasbodem al meervertrouwd :D

Stal Wiza, heerlijke foto in het zonnetje, 303 dgn en je vakantie gepland, oei de merries willen zich dit
jaar niet echt aan datums houden
Caesar, he die Cato ze ging ineens snel, en blijft nu weer wat hangen, ben heel benieuwd!!!

l0esje, Amalia nu op 360 al pfff :(:) , Dolly wel al vol uieroo en Tinka heeft het zwaar, knuf voor haar

PearlAzra, oooo is noggeen 10-5 :D en willen we wel een fotozien he.

Onze toppers, zijn meningen en adviezen he, ga wel mee dat vaker kleinere hoeveelheden beter
aanzet en beter voor demaag is. Hier heel tevreden over cavalor probreed (mix)
Leuk bontje vd fokker :)
Neon,320 *\o/* , forest bloed zeker :D , gek op eten ze dromen ervan :z

Euforie, 320 *\o/* ziet er goed uit hoor

Onley,ph 6,2 daar komt ook schot in spannend.

Cedric, Paulien op 340dagen,

Dustinlover, Vetje 300, *\o/*

Astridklomp, Jaycee lekker kontje en mama plagen geweldig

Urielle,Future 349 dgn :(:) ik zeg niets meer ;)

Emmy7, hier vorigjaar echte D-pony new forest, 1 mnd oud 1.03 m nu op 10 mnd 1.35

Setteli,oo die Phoebe als veulen wat een droppie, Las nog tip in een boek nachtlampje laten branden 's
nachts, jij snapt hem wel .

Anniekslijk, jammer vd diaree bij Levi, goed ontwormen en hier dit gebruikt vorig jaar
http://www.medpets.nl/diarsanyl+60+ml/? ... 0201320000

Ik geloof dat ik erweer ben, sorry als ikiemand vergeten ben

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 03:03

Vitaquella uiteraard 4 kilo verdeeld over de dag! Ik voer 4x per dag, maar ik heb de luxe van inloopstallen en paard aan huis. Ik snap dat dat lastiger is als ze niet aan huis staan. Mijn merrie die net bevallen is krijgt trouwens 1,5 kilo podo lac per dag, verdeeld over 4 voerbeurten. Die krijgt dus geen 4 kilo per dag, dat was alleen voor de schrale oudere merrie met een niet goed werkende dikke darm.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:16

Ik heb even een vraag mijn veulen gaat niet zelf staan... Als ik haar help komt ze wel overeind en dan staat ze wel stevig maar ze doet het niet zelf.ik heb vanacht veel op de camera gekeken en heb haar geen 1 keer zien staan. Ze doet het wel af en toe proberen maar dat is 1 keer proberen en dan weer heel lang slapen.
Toen ik haar vanmorgen dus deed helpen had ze ook erge dorst. Gebeurd dit bij meer en kan het kwaad?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:17

Heeft ze wel voldoende biest gehad?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:25

Heeelemaal niks hier. Veel liggen en rollen maar geen baby :-( vanavond weer een ronde!

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:26

Ja volgens mij wel.. En de dieren arts had ik er ook gewoon voor de zekerheid al bij gehad dus ze heb ook een veulenprikje gehad.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:30

jeniej schreef:
Ik heb even een vraag mijn veulen gaat niet zelf staan... Als ik haar help komt ze wel overeind en dan staat ze wel stevig maar ze doet het niet zelf.ik heb vanacht veel op de camera gekeken en heb haar geen 1 keer zien staan. Ze doet het wel af en toe proberen maar dat is 1 keer proberen en dan weer heel lang slapen.
Toen ik haar vanmorgen dus deed helpen had ze ook erge dorst. Gebeurd dit bij meer en kan het kwaad?

het kan zijn door de lange dracht dat de spieren en pezen wat slappe zijn en daarom moeite er mee heeft.
Je kan ook voor de zekerheid bloed prikken om te kijken of ze genoeg antistoffen binnen gehad heeft

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 06:37

:wow: jayce krijgt ronde billen :D gaaaf!!!

Jeniej, helaas niet genoeg ervaring om je te helpen, mijn veulen had het andersom, die ging niet liggen... Misschien even DA bellen voor advies?
Of gewoon paar keer in de benen helpen vandaag zodat ze kan drinken, hopelijk sterkt ze daar van aan...

Onzetoppers, ik heb zo'n fjord gehad die maar niet voller te krijgen was, vreselijk!! En vooral omdat het een fjord was, dacht iedereen gelijk dat er iets mis was, ik heb de dierenarts wel 100x hem binnenstebuiten laten keren maar niets aan het handje. Goed, nu was dat geen dragende merrie dus ik snap de bezorgde reacties hier wel. Bij mijn fjord hielp eigenlijk alleen wat "vetter" hooi/voordroog voeren... Hopelijk kun je iets met de genoemde adviezen. :)

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:10

__Lauraa schreef:
Hier is mijn merrie nu ook rustig, ze heeft de hele avond nog maar heel weinig gelegen en veel gegaapt/gefleemd en getrapt naar haar buik.

Ik ga nu even tot 2 slapen, een bokker houdt haar tot dan in de gaten via de cam!

Niks bij jou Laura? Hier in ieder geval niet :(

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:12

Misschien houdt jou merrie meer van overdag bevallen rischcob....

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:21

Jeniej als ze zo jong zijn kunnen ze weinig hebben, als ze dorst hebben omdat ze urenlang alleen maar liggen en dus niet gaan drinken is dan eigenlijk niet oke... Ik zou zeker even (met enige spoed) contact opnemen met je dierenarts om te vragen hoe hiermee om te gaan (merrie melken & veulen uit de fles laten drinken, kunstmatige flesvoeding geven of zelfs evt een infuus aanleggen om de vochtbalans op peil te krijgen). Wil je niet bang maken maar ik zou het best een beetje zorgelijk vinden omdat ik van mening ben dat die kleintjes wat dat betreft heel kwetsbaar zijn! Geeft je merrie melk, heeft ze een mooi gevuld uier met goede spenen (geen hele kleine dopjes die je veulen niet kan pakken of juist hele grote spenen die niet in z'n mondje passen)? En mag het veulen - als het staat - zonder problemen aan het uier komen? Succes, ik hoop dat je veulen snel zelfstandig in de benen kan komen en lekker veel gaat drinken!

Onzetoppers het uitzoeken van het juiste voer is best lastig. Bij Wapper merkte ik dat ze niet meer genoeg had aan haar gewone rantsoen van onbeperkt voordroog en krachtvoer (Subli basisbrok, Hartog Balance muesli en Subli Omega369). Met 7 maanden dracht de basisbrok ingeruild voor de merriemuesli van Cavalor maar daar leek ze na een week of 5/6 ook niet echt meer genoeg aan te hebben. Dat wil zeggen, ik wil max. 2 scheppen krachtvoer per voerbeurt geven ivm de opnamecapaciteit van het verteringsstelsel en daarmee viel ze wat terug. Dus overgestapt op Ferto-lac van Havens (merriebrok). Daar heeft ze meer aan. De laatste 3 weken van de dracht ben ik er meer van gaan voeren en heb ik 3x per dag krachtvoer gevoerd (1 voerschep merriebrok, 1/2 voerschep Balance muesli), waarvan 's ochtends en 's avonds aangevuld met 1/4 voerschep Omega369. En onbeperkt ruwvoer. Inmiddels is Kiss een week oud en heb ik een extra voerbeurt in moeten regelen 's avonds laat... Wapper houdt zichzelf anders niet in vorm helaas met alle gevolgen voor de melkproductie. Ze krijgt nu 4x per dag 1,5 schep merriebrok + 0,5 schep Balance muesli en dat aangevuld met de gewone hoeveelheid Omega369. Nog steeds onbeperkt ruwvoer en inmiddels ook dagelijks ongeveer 5 uur weidegang. En nee, Wapper ploft niet uit elkaar ;) Ze is superstrak qua lijf maar gelukkig wel genoeg melk! Succes met het vinden van de juiste samenstelling van haar rantsoen!

Irishcob wat spannend, duurt vast niet heel lang meer. Misschien houdt ze idd meer van overdag bevallen. Kun je vannacht weer heeeeeerlijk slapen ;) Succes!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:40

Jeniej ik wil je niet bang maken maar zou even de da bellen ook. Dat blijven liggen is niet zo goed,en als je kan,merrie melken en fles geven zodat ze kan aansterken. Ik zou nu zeker ook haar bloed op antistoffen laten controleren want zo een jong veulen moet eigenlijk heel vaak kleine beetjes drinken en het lijkt dat dat niet gebeurd is nu. Hoop dat het meevalt voor jullie,snel iets aan doen hoor nu. :(:)

Goeie adviezen voor onze toppers en ik,moet zeggen ook fijn dat je toch nog steeds respectvol reageert want omgaan met kritiek is niet makkelijk. Komt wel goed allemaal!

Niks bij irischcob en natanalientje?

Vlotter serieuze uier hoor!

Verder was mijn merrie het met bloed uit de uier! Dat was echt wel geen drupje maar constant. De da is komen kijken en gaf me he advies er af te blijven maar ook niet te panikeren. Toen het veulen geboren was heb ik gecheckt en was het echt biest. Ook nu zie ik soms de melk eruit lopen en is ergeen bloed meer te zien.

Votter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:51

Goedemorgen, {:}

Jeniej ik zou inderdaad even de DA bellen. Hopelijk kan die kleine snel uit zichzelf opstaan.

Irischcob hopelijk vandaag in het zonnetje een veulen!

Hier een hele rustige nacht gehad, ik had een onrustige nacht verwacht omdat ze om en om rustig en onrustig is maar 2 rustige nachten achter elkaar vind ik geen enkel probleem :+ .
Uier is nog steeds keihard. Ik zet haar zo lekker in de wei het word weer een prachtige dag vandaag.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:02

Jammer nog geen veulentjes vannacht? Het duurt toch niet lang meer hoor irischcob en lauraa.

Onze toppers, tja, moelijk he, ik heb ook een paard gehad die altijd vrij schraal was, maar ik zie dat die van jou wel glimt!! Onze merrie is weer wat vettig en daar doe je ook weinig aan, dat kwam echt van de merrie brok, maar dat moet ze wel hebben al krijgt ze maar 1 schep per dag. Zo zit je altijd wel wat te tobben. Volgens mij ben je er zelf ook druk mee bezig!

Votter volgens mij duurt het bij jou ook niet meer lang als ik dat zo lees, spannend!

Neonlight fijn dat je camera werkt en gefeliciteerd met je mijlpaal!

Buenootje hoe is het bij jou?

Cemlys hoe is het nu met je merrie?

Bedankt voor de gegevens over de grootte van veulentjes, het verschilt toch best en volgens mij kan ik dus alleen maar geduldig drie jaar wachten -O-

Astridklomp, wat groeit jaycee goed zeg, tjonge dat gaat snel! Mooie dame hoor!

Jeneij, ik zou idd ook de veearts even bellen! Succes!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:12

Nee hier ook niks vannacht. -O-

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:19

OnzeToppers even ter vergelijking, zo ziet Khaleesi er normaal uit:

Afbeelding

Ook echt een slank ding dus :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:19

Jeniej ik zou echt even de veearts bellen!

Neon is dikkk!!!

Astrid Jaycee is echt zo gaaf!!

Onzetoppers: Ik heb het idee dat je mij "aanvalt" op de mensen die gelijk oordelen. Ik ben zo helemaal niet, maar ik zie daar echt een magere merrie staan.. Ik heb zelf mijn Fabbie die zo rank is als maar zijn kan, en alleen als ze rond de 10 maanden dracht zit word ze pas mooi rond.. Fabbie zag er afgelopen maanden net zoals jou merrie uit en ik kon wel janken.. Voerde haar ook als een gek, tandarts erbij maar het hielp niet.. Ik heb nu een grote liksteen in haar bak gelegd waar ze goed gebruik van maakt en 1 paard uit haar weiland is weg.. Ze begint nu eindelijk weer te groeien en de ribben zijn niet meer goed zichtbaar.. Waarschijnlijk had ze van dat paard gewoon stress of miste ze toch iets aan vitamine of mineralen...
Nu is mijn paard gelukkig niet dragend dit jaar want dan had ik er ook niks van over gehouden.. Maar de combinatie met de ribben van jou paard en haar ingevallen kont is ze gewoon echt heel schraal, zeker als ze ook nog dragend is.. Er is iets waar het waarschijnlijk mis gaat en aan jou de taak om te gaan achterhalen wat... Als ze straks haar veulen heeft dan hou je geen merrie meer over als het zo door gaat. Succes :)

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:31

Ze drinkt wel goed als ze staat en de merrie geeft voldoende melk, het spuit er nog net niet uit... Maar heb al contact met de dierenarts ze bellen met een half uur terug ik hoop echt dat het gied komt! Verder is het veulen wel heel alert poept en plast goed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:36

Emmy7 schreef:
Jammer nog geen veulentjes vannacht? Het duurt toch niet lang meer hoor irischcob en lauraa.

Onze toppers, tja, moelijk he, ik heb ook een paard gehad die altijd vrij schraal was, maar ik zie dat die van jou wel glimt!! Onze merrie is weer wat vettig en daar doe je ook weinig aan, dat kwam echt van de merrie brok, maar dat moet ze wel hebben al krijgt ze maar 1 schep per dag. Zo zit je altijd wel wat te tobben. Volgens mij ben je er zelf ook druk mee bezig!

Votter volgens mij duurt het bij jou ook niet meer lang als ik dat zo lees, spannend!

Neonlight fijn dat je camera werkt en gefeliciteerd met je mijlpaal!

Buenootje hoe is het bij jou?

Cemlys hoe is het nu met je merrie?

Bedankt voor de gegevens over de grootte van veulentjes, het verschilt toch best en volgens mij kan ik dus alleen maar geduldig drie jaar wachten -O-

Astridklomp, wat groeit jaycee goed zeg, tjonge dat gaat snel! Mooie dame hoor!

Jeneij, ik zou idd ook de veearts even bellen! Succes!

Vanmorgen netjes 37,5. Hoop dat het zo blijft gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:37

Jenniej, ik zou dr iig elk uur in de benen helpen zodat ze goed kan drinken.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:40

Van 2 tot 5 heb ik om het half uur de wekker gezet, maar omdat ze rustig was steeds heb ik van 5 tot 8 om het uur de wekker gezet. Maar dus nog geen veulen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:47

Duimen draaien voor je jeniej maar als ze alert is en plast en poept en drinkt, klinkt allemaal goed, natuurlijk goed dat je da gebeld hebt want zo een klein ukje gaat heel snel achteruit.

Cemlys gaat de goeie kant op *\o/*

Onze toppers hoop voor je dat je je merrie vlug dikker krijgt, het is vaak niet hoeveel je geeft maar wat. En dat is dan weer het moeilijke eraan.
Mijn merrie is aan het zogen nu, krijgt maar halve schep merriebrok meer, veel maar niet onbeperkt hooi en drie uur gras, blinkt als een spiegel en ziet er nog dik uit, ik heb ze toch liever wat dikker hoor :o

Afbeelding

En Robyn Khaleesi is klein en heel fijn maar nu ziet ze er toch rond en gezond uit :P

Geen veulens? Had toch verwacht dat er al waren vanmorgen :o ah vanavond dan :D

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:58

Om even in te springen op het paard van OT... mijn merrie is ook zo dun. Je kunt de ribben zelfs zien onder de wintervacht maar ze glimt als een spiegel (afgezien waar de oude haren nog in zitten). Ze krijgt haast onbeperkt hooi, 4 kg Fertolac van Havens verdeeld over 2 voorbeurten met een scheut olie eroverheen en ik geef sinds een week nog een bak slobber tussendoor bij. De dierenarts vond haar er prima uitzien voor een hoogdrachtige merrie en ook ik heb er al opmerkingen over gekregen van anderen dat ze wat dun was. Zij is ook zo gebouwd