[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:48

Marije: sterkte zeg, wat schrikken!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:54

Marijer heel veel stertkte met cookie!
Hopenlijk knapt ze snel op!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:34

Wat onwijs klote zeg Marije heel veel sterkte. Hoe gaat het nu met de merrie?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:34

Mooi buikje Irishcob.

Vreselijk wat Marije dezer dagen moet meemaken,ik duim echt dat het tegen de kerstdagen er allemaal een stuk rooskleuriger uitziet. :(:)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:32

Sterkte Marije, wat ontzettend moeilijk!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:48

Sterkte Marije, wat vervelend :(:)
Hopelijk knapt je merrie snel op!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:05

Fotsy schreef:
set_elkol schreef:
jewel hoor er staan ook andere verdunningen ingeschreven daar, ondanks de naam :j :+

ah ok, dank je, alle gekheid op een stokje dan, waar blijven ze het toch halen die stamboeken, welke zin heeft dit zo nog, even offtopic

jaja aagje's buik alleen he inowa, zeker dat dit pas juni is?

Het zin is heel makkelijk te redeneren: je hebt twee geregistreerde palomino's die je kruist ... je hebt altijd dan nog 25% kans op een vos ... heeft deze veulen dan geen recht op vol papieren alleen vanwege zijn kleur? Hetzelfde geldt ivm cremello ... palo x palo = 25% kans op cremello ... ook geen recht op papieren vanwege kleur?
Zoals je weet zijn vos en cremello de basis kleuren van palomino en garanderen vos x cremello = 100% palomino ... dus er bestaat weldergelijk een meerwaarde om oa behoudt van bloedlijnen (of introductie van nieuwe lijnen) om nakomelingen met andere verdunningen (bijvoorbeeld palo x bruin = o.a. valk) te registreren en binnen het Stamboek te houden.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 20-12-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:10

Neonlight schreef:
Marije, sterkte!

Wat betreft dubbele registratie, het moet gewoon kunnen, maar veel stamboeken doen er niet aan. Goed navragen dus. In het paspoort is zelfs een extra pagina voor registraties bij andere stamboeken! Bij veel stamboeken krijg je dus terug, kan niet, want dan moet er een paspoort uitgegeven worden en een paard kan niet 2 paspoorten hebben.
Zelf registreer ik de effen veulens ook dubbel, in het verleden bij het NNFPS en bij de NAS. Moest dan wel eerst NNFPS registreren en daar het paspoort van hebben, daarna NAS, dan was het geen probleem. Andersom dus wel. Bij de NAS snappen ze hoe ze dubbel moeten registreren, bij de meeste stamboeken niet. :x

Als het Stamboek een apart register heeft voor oa kleur dan kan dat wel.
Bijvoorbeeld mijn warmbloed veulens worden allemaal geregistreerd in WB Stamboeken (Hoofd Registers) en afhankelijk van kleur ... ook onder 'Label' bij het R.B.P. (ook A-Register).

Ze hebben wel allemaal maar 1 paspoort ... zoals het hoort volgens EU Wet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:21

Eindelijk even tijd om te reageren.

Jeetje MarijR ik zag het op je fb, gelukkig nu aan de beterende hand. beterschap en snel herstel voor je merrie gewenst, veulen verliezen is niet leuk, maar je wil toch nooit je merrie kwijt.
Hier heel druk gehad (nu ook weer weekenddienst), straks wat rustiger aan in januari, al wil ik dan starten met mn eigen bedrijfje, en daarnaast wil ik nog een parttime baan vinden. Liefst iets wat fijn te combineren is, maar als het goed is kan ik dan volop mijn merries weer gaan volgen.

Morgen even een mestonderzoekje laten doen, want wil graag ontwormen. maar goed groepstal is leuk tot je poep moet opvangen * neemt stoeltje en gaat een paar uur in de kou voor t hok zitten ;)*

Ik wil in het voorjaar ook mijn hengst laten onderzoeken op kleur, ik ben er nog steeds niet uit haha en hij moet wel dekken straks. Weet iemand hoe het zit met de dun factor en creme??
Ik wou hem laten testen op dun en agouti. Hij is zwart, donkerbruin of smokey black. Dus dan zit ik goed denk ik. Verder schijnt zn grootvader creme geboren te zijn (maar is wel schimmel), zn vader was een valk. een van mijn merries die ik door hem wil laten dekken heeft diezelfde grootvader, en was als veulen zelf erg licht vos geboren (palomino met flinke witte aftekening), nu was haar dochter net zo van kleur, licht vos, met grijzige accenten doorheen. beiden werden als veulen al zo goed als wit (geen echt grijze schimmels dus), kans dat zij ook een verdunning heeft en doorgeeft of is die kans klein. want als mijn hengst inderdaad smokey is dan zou ik een ienimini piepklein kansje hebben op een dubbele verdunning?

Waar laten jullie trouwens de kleurtesten gebeuren? ik weet dat je van haeringen hebt, zijn er nog andere. Ooit nog een andere gevonden die ook een stuk goedkoper is/was.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:40

http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... -euro.html

Dun en creme vererven alleen in directe lijn: dus van ouder op kind, slaan nooit een generatie over, zijn dominant dus tonen indien aanwezig (creme op zwart ietjes moeilijke te zien).

Als de hengst's vader valk was/is dan hebt je 50% kans dat hij smokey black (ik begrijp dat hij zwart-basis is?).

Als de merrie een dubbel-creme + schimmel ouder heeft dan is zij palomino (basis kleur is vos) ... maar als die ouder alleen HEEEEEL licht creme geboren is wilt niet zeggen dat hij een dubbel-creme is want heel veel palomino's worden zeer licht creme-achtig van kleur geboren. De ogen kleur met 4 maanden bepaald of het een dubbel-creme (=blauw) of een zeer lichte cremekleurig palomino was (=bruin).

Indien merrie wel palo is, dan x smokey black = inderdaad kans op een dubbel verdunning ... cremello, perlino, smokey cream.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:46

maar dun en creme zijn dus hetzelfde?

Hij komt uit een valk vader en een donkerbruine? moeder die dan weer uit een zwarte vader komt

Hij ziet er zwart uit, maar hier en daar heeft hij toch iets bruinige haartjes ertussen. dus vandaar dat ik een beetje twijfel tussen die 3 kleuren haha. je zou haast denken dat hij voor donkerbruin gewoon te zwart is, maar voor zwart weer net iets te bruin, snappie ;)?
In mn profiel staat wel een veulenfoto van hem en zn moeder staat er naast.

Afbeelding
hier zie je een beetje die lichtere tinten bij zn borst

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:10

Qua kleuren ben ik een leek, maar knap paardje zeg!
Die van mij heeft overigens ook ongeveer zo'n kleur (in de zomer), wel wat lichter bij het hoofd, buik en flanken.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:50

Dun is wildkleur en creme is verdunning
Als hij zwart of smokey is, hoef je geen agouti te testen. Agouti maakt van zwart bruin en van smokey valk. Dat is hij volgens mij niet. Je kan dus testen op creme en op vosfactor (red)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:49

sommige zwarte paarden zijn eigenlijk genotypisch donkerbruin en sommige donkerbruine zijn eigenlijk genotypisch zwart.
Bij vanhaeringen kan je een volledig testpakket nemen zo weet je ook zeker of hij niet donkerbruin is maar zwart want ik twijfel of hij wel zwart is gezien de bruinige tint rond ogen, oren en neus, dit verraadt meestal de werkelijke kleur.
Dun weet ik niet of ze dit al kunnen testen, uiteraard kan je dit niet zien en ook niet of hij smokey is alhoewel ik vind dat zowel dun als creme op zwart in de zomer een iets lichtere tint geven in tegenstelling tot zwarte paarden die dit niet hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:04

S winters is hij echt zwart vandaar mn twijfel. Nou jullie maken het er niet simpeler op haha.

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:44

Marije wat een schrikken zeg, zo te zien in je topic voelt ze zich gelukkig al een stuk beter.

Even een ego post, ik ben even heel erg trots op mijn merrie en natuurlijk mijn bijrijder. Vandaag hebben ze hun eerste winstpuntje behaald in het L2. En dat met dr dikke buik op 218 dagen dracht en twee weken niet kunnen rijden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:02

Gefeliciteerd!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:30

Afbeelding
Lees wel mee, maar ben geen fanatieke poster. Toch vanmiddag even een foto gemaakt van Peggy. Ze begint nu langzaam dikker te worden. Van de andere houden jullie nog een foto te goed!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:56

Gefeliciteerd loesje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:03

Peggy toch ook een voorzichtig drachtig buikje :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:46

gefeliciteerd loesje

rooslover, ik zie ook een buikje komen :wow:

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:12

Cemlys schreef:
S winters is hij echt zwart vandaar mn twijfel. Nou jullie maken het er niet simpeler op haha.

Dun ... wildkleur ... is hij niet.

Creme ... smokey black zowiezo niet ... omdat hij niet egaal dezelfde kleur heeft en een duidelijk bruin-verkleuring heeft op zijn hoofd.
Hij zou een zeer donker, bijna zwart, gekleurde valk kunnen zijn ... ik hebt ze al gezien met deze tint.

Je zou moeten testen op creme en agouti.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:21

Hier groeit de buik lekker door, zelfs met deken is de buik al niet meer te missen!

Loesje; gefeliciteerd!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:37

pfff wat een gedoe met kleuren snap er maar weinig van :o .

Hier is de merrie vandaag op helft (170 dagen).
eeregisteren heb ik het veulen 3 keer voelen bewegen/trappen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ene keer licht die links dan weer rechts het kan elke dag anders zijn,

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:52

Mooi buikje polleman! Leuk om verschil te zien tussen jou merrie en wish! Ze lopen bijna gelijk, wish is vandaag 167 dagen.
Afbeelding