[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:21

Dank je voor jullie medeleven!!

Het is moeilijk te accepteren hoor, ik heb voor mij gevoel ook nog niet alles gedaan.
Als 1 van jullie een hele goede arts kent die bekend is met kreupelheden (dan wel chronisch) want daar gaat het om bij wet look, laat het me dan aub weten!
Veeartsen heb ik niets aan, in Moerbeeke zitten hele goede dierenartsen en die kunnen niets voor haar doen.
Maar artsen zoals bijv Eric Laarakkers, of hele goede fysiotherapeute, of osteopathie etc etc, suggesties allemaal welkom!

Het zijn helaas wel dingen die niet vergoed worden door de verzekering, maar ik heb het voor haar over.
Er moet toch iemand zijn die een chronisch kreupel paard weer op het goede pad op kan krijgen..???
Ik kan het echt niet accepteren dat mijn paard op deze manier afgeschreven is voor de sport! |( |(
Het enige wat ze hebben kunnen vinden op op de MRI scan is een kneuzing, verder was alles ok, rontgologisch ook 100% alles klasse 1.
Ik snap het gewoon niet.....

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

Gaaf beest hoor Peetje.

Idd pepermuntjes doen wonderen.
Vandaag ook heerlijk gereden :) beest had wel beetje spierpijn van gisteren.
Maar dat heb ik nu ook hahaha.
Manlief wilde paard uitstappen dus die nam er ook maar van :P
Afbeelding

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:51

Monchique ziet er goed uit masseike ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:00

Manueeltje: ik heb zelf ook een merrie die om vage redenen kreupel is, is door de
hele medische molen geweest maar geen aanwijsbare reden waarom ze kreupel is.
Via mijn DA met zijn vriendin in aanraking gekomen die Osteopaat, fysio en nog meer is (ook
reguliere DA) en zij heeft paard behandeld. Bleek wel hier en daar een blokkade te hebben maar
ook nog steeds niks waardoor ze deze kreupelheid zou moeten laten zien. Zij deed de opleiding
bij Antoine de Bodt (rechtrichten) en stelde voor om eens met mijn merrie bij haar instructrice te
gaan lessen (tja klopt niet met je gevoel dat je op een kreupel paard niet gaat rijden, maar toch
geprobeerd). Nou ik wist niet wat ik zag, mijn merrie die echt op 3 benen liep, liep na een half uur
zo goed als rad. Ze is dus zo scheef als wat en waarschijnlijk komt het doordat ze ongelijke voeten heeft,
daardoor scheef in de schouders is en dat trekt weer door de rug in en daar schijnt dan toch die
kreupelheid vandaan te komen. Het is heel raar om op een kreupel paard te gaan rijden, maar als we haar niet
rijden wordt ze alleen maar kreupeler en als we haar wel rijden op deze manier dan wordt ze dus juist alleen
maar beter.

Misschien nog iets om eens uit te proberen???? Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt :(:)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:29

ProudJustify schreef:
Manueeltje: ik heb zelf ook een merrie die om vage redenen kreupel is, is door de
hele medische molen geweest maar geen aanwijsbare reden waarom ze kreupel is.
Via mijn DA met zijn vriendin in aanraking gekomen die Osteopaat, fysio en nog meer is (ook
reguliere DA) en zij heeft paard behandeld. Bleek wel hier en daar een blokkade te hebben maar
ook nog steeds niks waardoor ze deze kreupelheid zou moeten laten zien. Zij deed de opleiding
bij Antoine de Bodt (rechtrichten) en stelde voor om eens met mijn merrie bij haar instructrice te
gaan lessen (tja klopt niet met je gevoel dat je op een kreupel paard niet gaat rijden, maar toch
geprobeerd). Nou ik wist niet wat ik zag, mijn merrie die echt op 3 benen liep, liep na een half uur
zo goed als rad. Ze is dus zo scheef als wat en waarschijnlijk komt het doordat ze ongelijke voeten heeft,
daardoor scheef in de schouders is en dat trekt weer door de rug in en daar schijnt dan toch die
kreupelheid vandaan te komen. Het is heel raar om op een kreupel paard te gaan rijden, maar als we haar niet
rijden wordt ze alleen maar kreupeler en als we haar wel rijden op deze manier dan wordt ze dus juist alleen
maar beter.

Misschien nog iets om eens uit te proberen???? Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt :(:)

Ik heb idd al het advies gekregen om bij Antoine de bodt te gaan lessen.
Nou loopt mijn merrie niet op 3 benen, maar ze is gewoon wat onregelmatig, niet ernstig kreupel dus, maar je ziet het wel.
Mischien dat ik het ook maar eens moet proberen.
Maar geef haar nu eerst ff nog wat rust, (en mezelf ook.) je krijgt toch een beoorlijke klap naar zulk nieuws.
Het is voor mij al mijn 3e paard achter elkaar wat ik kwijt raak ten gevolge van een blessure, af en toe denk ik gewoon dat het aan mezelf ligt.. ;(

Maseike

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:44

@ manueeltje dankje, ik doe mijn best :)

Ik kan alleen maar advies aan je geven van praat is idd met proud erover.
Misschien is er idd nog een weg voor jou en je merrie.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:37

manueeltje84, ben je al bij Erik laarakkers geweest?(zag de naam al in de teks voorbij komen) Hier heeft hij wonderen verricht ondanks dat het een holistische arts is. Je moet het wel even vertrouwens geven. Wordt dat helemaal niet vergoed?

a fijn hier een 3 jarige ruin, die van de da naar de slager moest want zou nooit meer beter worden. Was ook kreupel. Had 2 x het hoefbeen gebroken bijde benen en had altijd wat. De reden om naar de slager te gaan gaf de da niet. zoek zoek zoek en bij Erik uitgekomen, rara paard is zz zwaar geworden en uiteindelijk rond 18 19 overleden aan koliek.

ps al je het een kans geeft.. maakt dan alleen een afspraak bij erik zelf niet niet bij zijn collega's. Hij zal eerlijk zijn en al t niet zou lukken hoor je t ook.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:12

Manueeltje dank je wel voor de informatie ik was dus echt bang dat je je paard dan ook echt kwijt was omdat wij een pony met hoefkatrol 4graad hebben moeten inleveren bij de verzekeringen en ze daar haar zenuwen hebben door gesneden en ik haar heb terug gevonden in Drenthe toen we op ponykamp waren dus vandaar dat ik dat vroeg. Heb daarna nooit meer een paard of pony durven verzekeren. Maar nu ik met Juwel zoveel koste kwijt ben alleen al aan het risico van scannen denk ik dat ik O'marisa toch wel zal gaan scannen. ik ben wel voorberijd op onvoorziene kosten maar dit is even iets te veel van het goede en dan is het nog een kleine pony bij paarden ben je het dubbele aan mediceinen kwijt en dus ook dubbele kosten en met een ziektekostenverzekering dekt dat toch wel iets meer.

Met Juwel gaat het voorzichtig beter ze heeft gister geen pijnstillers/ontstekingsremmers gehad en ze had de hele dag eigenlijk 37.8 en s'nachts 38.1 en vanmorgen ook 38.1 dus we zijn een nieuwe fase in gegaan en het gaat voorzichtig iets beter met haar. Gistermorgen met haar ab prik hebben we onze handen vol gehad aan Juwel ze stijgerde en bokte de hele box rond maar met een praam en een oortje heeft ze dan toch de ab gehad en waren we blij dat het zo moeizaam gaat op dit moment, is natuurlijk een beetje tegenstrijdig maar goed ze is weer de felle stoere pony aan het worden met een beetje angst voor de dierenarts.
Die angst word met de tijd wel weer aangepakt zodat ze weer vertrouwen krijgt in vreemde en dierenartsen,
Als alles goed blijft gaan en de werpdatum komt eraan dan moet ik de dierenarts ook als back up houden want die willen graag bij de bevalling zijn zodat alles goed en wel verloopt want het veulen uitdrijven kan ok risico's met verklevingen enz met zich mee brengen. Gelukkig wonen we maar 7min. van de dierenarts vandaag zodat ze als ze s'nachts bevalt ook snel hier zijn. Overdag is het iets langer rijden maar goed dat is ook wel te overzien dan is het ongeveer 11 tot 15min rijden.
Als ze maar meteen de nazorg kunnen doen en ze blijven dan hier tot de placenta is afgekomen en onderzoeken meteen het veulen op eventuele afwijkingen ten gevolgen van de medicatie enz.
Maar goed ik denk nog niet te ver vooruit eerst hier maar helemaal doorheen dan zien we wel weer verder.

O'marisa word met 32weken gescant zodat we of een gezond embrio op de scan zien of een schone baarmoeder en dan weer kunnen verder denken aan een toekomst voor O'marisa haar veulen. Dus daar moeten we nog op wachten tot vrijdag dan zit op 31dagen. Zoudie enedag uitmakeneigenlijk?
sorry weer voor het hele verhaal weer...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:25

@Manueeltje: goed dat je het even laat rusten meis, je moet dit soort dingen in je
eigen tempo doen en ook naar je eigen gevoel. En je moet vooral mensen laten kletsen
als ze het niet met je eens zijn. Je wil niet weten wat ik over me heen gehad heb toen ik
op mijn kreupele merrie ging rijden (tenminste liet rijden) en ik snap het op zich ook wel hoor,
maar ben toch blij dat ik naar mijn eigen gevoel hierin geluisterd heb. Ik raad je echt aan om
je eens te verdiepen in de methode van Antoine de Bodt, maar om heel eerlijk te zijn raad ik
je aan om bij een leerling van hem te gaan lessen en niet bij hemzelf (geen ervaring mee maar van
horen zeggen dat hij niet echt de vriendelijkste is......). Als je wil kan ik bij mijn instructrice wel eens
vragen of er iemand in jouw omgeving zit die goed les kan geven en je zou kunnen helpen. Maar zoals
als gezegd je moet er gewoon even goed zelf over nadenken, je inlezen en eventueel eens ergens gaan
kijken zo kun je zelf misschien een beetje zien of het wat voor jou en je merrie is :)

@KG: goed nieuws over Juwel dus +:)+ Die gaat er echt wel komen is een sterke merrie naar wat ik
allemaal over haar lees en ze is echt goed vooruit gegaan en dat zonder de medicijnen. Ik blijf toch nog
even voor jullie duimen hoor :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:13

KG: o'marisa pas scannen op 32 weken?
Gelukkig gaat het beter met juwel, ze komt er vast overheen zoals het nu lijkt.

manueeltje: is idd vreemd dat er geen reden voor de kreupelheid is, misschien is wat pj zegt wel een oplossing.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:16

[quote="jennyk"]KG: o'marisa pas scannen op 32 weken?

quote]

:o 32dagen... :o
oeps foutje :D gelukkig niet dan zou ik wel gek worden van nieuwschierigheid :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:20

KG: ja dat duurt nog wel erg lang hoor! En dan is het natuurlijk ook wel met het blote oog te zien en kun je het ook al voelen misschien.
Wanneer zit ze op de 32 dagen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:25

Mijn gekke poowny wordt gewoon al wat dikker en ze is net over de 2 maanden drachtig.
Natuurlijk ook veel grasbuik, maar haar buik is toch ietwat anders als een dikke buik.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:33

Bij Jus nog niks te zien aan haar buik hoor, maar
goed die zit geloof ik net rond de 60 dagen, dus dat zou ook
nog niet kunnen volgens mij. Wel heeft ze ontzettend dunne mest en
lijkt ze een beetje minder fit, maar dat zou ook kunnen komen door
verandering van het kuil natuurlijk ;)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:59

Vrijdag zit O'tje op de 31dagen en zaterdag op 32dagen maar om nou op zaterdag te gaan scannen kost me weer een hoop extra en daar zit ik echt even niet op te wachten nu maar goed 1 dag verschil zal toch niet heel veel uit maken of wel? Kan ik dan beter op 34dagen scannen dat is dan op maandag. Nou ja ik overleg nog even met de da die komt als het goed is vandaag of morgen voor het laatst voor Juwel haar ab prikje en dan kan ik het meteen vragen.

Bij Juwel dachten we ook al een hele grote veulenbuik te hebben gespot maar nu ze zo ziek is geweest zit ze nu dus perfect in model en heeft ze maar een heel klein veulenbuikje en geen grasbuik meer ze is nu 143dagen drachtig. Ik ga vandaag wel even een foto maken hoe ze eruit ziet nu en hoe ze eruit ziet een uur voor ze gescant werd 24juni. het is echt een wereld van verschil maar is niet beangstigend zeg maar ze ziet er niet verschrikkelijk mager en ziek uit gelukkig er steken geen huipbotten uit of ribben dus opzich valt het mee maar goed er is erg groot verschil te zien.
Ga me nog wel even verdiepen in hoe ik hier ook alweer foto's plaats. Maar als iemand dat weet mag ie ook altijd een pbtje sturen hoor...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:01

KG: ik denk dat je dan ook best op vrijdag zou kunnen scannen hoor, denk
dat een dag eerder ook niet uit zal maken. Ik heb mijn merrie in het begin ook
op 16 dagen laten scannen en de tweede keer ook weer ietsje eerder :)
Maar idd overleggen met je DA dan weet je het zeker ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:12

Manueeltje, wat balen zeg.
Als een paard eenmaal afgekeurd is mag die toch nooit meer in de sport uitgebracht worden?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:19

Klopt Neon als je paard afgekeurd is mag ie niet meer de sport in :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:22

Wij hebben een merrie (4-jarige) die soms vaag kreupel is en dan weer ineens op 3 benen loopt. Gewoon overgevoelig. Elke kneuzing of zweer (ter grootte van een speldeprikje) is aanleiding om kreupel te zijn... We trekken ons er inmiddels niets meer van aan, houden rekening met de ondergrond waar ze op loopt en teren om een hardere zool te maken. Nu gaat het alweer maanden goed. Als alle foto's goed zijn, de pezen goed, het is uitgesloten dat het van hogerop komt (schouder, rug e.d.) dan blijft overgevoeligheid over.
Nu is het ook een kwestie van je merrie kennen hoor, hier loopt er ook 1 (moeder van de bovenstaande) waar ik naar het gezonde been kan wijzen en zeggen: ahhh wat zielig, heb je pijn he! Dan gaat acuut het been omhoog en loopt ze vervolgens op 3 benen :+
En terwijl 1 van de anderen laatst bij bekappen een zweer te voorschijn toverde over de gehele buitenzijde rondom, die heeft geen moment gekreupeld...

Overigens hebben we 2 jaar lang asfalt-grind gehad bij de stallen wat enkele problemen veroorzaakte bij de gevoeligere dieren. En in de tijd van vlas hadden we ook extreem veel hoefzweer-gevallen (ja die speldeprikjes meestal, die je meestal niet eens ziet op foto's). Houtkrul was beter. Nu gaan we over op vochtdoorlatende staltegels, dat scheelt in geuren en nattigheid in de stallen en daarmee ook gevoeligheid op benen en hoeven.

Overigens, vanaf 1 september hebben we ruimte voor kraammerrie's en vanaf de zomer volgend jaar hebben we ruimte voor wat jongspul. Deze winter hebben we nog geen gras, dat word nog ingezaaid. Dus deze winter is het nog even behelpen qua ruimte en leeft alles op onbeperkt hooi, maar volgend jaar als het gras erop staat, dan hebben we enkele hectaren gras omheind met 2 meter hoog harmonica-gaas zodat de veulens, onze 4-jarige houdini en de jonge hengsten binnen de omheining blijven :D
De kleinste boxen zijn 3x4, wat een luxe he!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:39

heb een conamara gehad die nog een M-parcours heeft gesprongen en gewonnen inclusief barage en de dag daarna op nieuwe ijzers werd gezet en ook een hoefzweer had ter grote van een groot kippenei en geen stap kreupel heeft gelopen terwijl de pony van mijn zus rondom in de bandages moest met rijden anders was hij extra gevoelig voor een peesblesure en op kalkoenen kon hij niet lopen (op het gras) dan was hij stokkreupel. Het is zo vervelend als ze door het minste geringste kreupel lopen.
Op de manege waar ik werkte hebben we een paard gehad dat daar kreupel was en op ander terein niets aan de hand is verkocht en na maanden hadden ze een keer wedstrijd op de manege en rara... paard liep stokkreupel terug thuis niets meer aan de hand dierenartsen stonden voor een raadsel maar paard gaf gewoon aan dat het niet in de manege wilde lopen en paard loopt nu met succes in de sport is nu M2 en punten voor het Z.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:22

jennyk schreef:
KG: o'marisa pas scannen op 32 weken?

manueeltje: is idd vreemd dat er geen reden voor de kreupelheid is, misschien is wat pj zegt wel een oplossing.

Er was wel een rede, dat was een gekneusd hoefbeen, maar die kneuzing is allang weg, nu moet het tussen haar oren nog weg

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:24

Ja en dat is het lastigste van alles Manueeltje om je paard tussen de
oren te herprogrammeren, maar het is echt wel te doen hoor :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:25

ProudJustify schreef:
Klopt Neon als je paard afgekeurd is mag ie niet meer de sport in :)

Dan weet ik nu wel 1 ding heel zeker, en dat s dat ik haar niet af laat keuren! :(

Eigenlijk heb je helemaal geen ene fluit aan die verekeringen.
Ik betaal dik 70 euro per maand voor utgebreide ziektenkosten verzekering.
Maar rondom de dracht is er maar weinig verzekerd.
(want hun vinden dat het jou beslissing is de merrie te laten dekken)

Als er iets mis gaat tijden s het veulenen en je moet naar de kliniek is dat voor je eigen rekening!
Mits de merrie sterft tijdens het veulenen, dan krijg je de verzekerde waarde.
Maar kosten zoals fysio, accepuntuur, eric laarakkers etc, worden niet vergoed! :(

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:27

ProudJustify schreef:
Ja en dat is het lastigste van alles Manueeltje om je paard tussen de
oren te herprogrammeren, maar het is echt wel te doen hoor :)

Ik ga het proberen ook, ik laat mijn merrie niet zomaar afkeuren.. ;(

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:28

Gelijk heb je hoor, ik zou hetzelfde gedaan hebben, afkeuren kan
altijd nog als je echt zeker weet dat je alles geprobeerd hebt toch :(:)