wat betreft voederen: is moeilijk te zeggen vind ik...
Tinkers zijn in principe ook een sober ras, maar de ene verdikt nu eenmaal sneller dan de andere. Persoonlijk zie ik ook liever een iets te dikke drachtige merrie dan een te dunne. Het veulen zuigt er toch heel wat aan af, dus als ze al van te voren maar net gepast staan...
Tinkerbell heeft bij haar eerste veulen dat ze hier kreeg (Argon) geen merriebrok gekregen (bij ons is het wel merriemengeling, wij voeren geen brok). Was in prima conditie ervoor en erna.
Bij het tweede veulen (Baileys) vond ik het dus ook niet nodig. Tijdens de dracht dus ook geen merriebrok gegeven, na de bevalling merkte ik al snel dat Tinkerbell erg mager werd op "gewoon" voer, dus merriebrok gaan bijvoeren + veulen ook.
Bij Chenoa ben ik zo'n 100 dagen voor de uitgerekende datum merriebrok gaan bijvoeren. Tinkerbell kreeg deze winter, naast veel ruwvoer (voordroog), 1kg merriebrok, 0,5kg optiform(kruidenmix) en 2kg gewoon voer per dag...en dat voor een tinker

Ze was nooit te dik.
Aan het veulen heb ik geen positieve inwerking gemerkt. Baileys was van in het begin levendiger en groeide beter, terwijl bij haar voor de geboorte niks veranderd was que voeding... Wél heb ik het vermageren van Tinkerbell beter kunnen opvangen. Ze staat nu met 4 maand oud veulen wel een tikkie schraal om de achterhand/heupen, maar is niet zo ingevallen en mager als ze met Baileys was.
Alle paarden beschikken over mineralenblok (waar ze overigens haast niet aankomen

Normaal krijgt Tinkerbell nu evenveel voer als ze deze winter kreeg, mede doordat onze weiden erg kaal zijn (rotjaar geweest al

Chenoa krijgt...ahum!... 2kg veulenbrok (mengeling

Angel krijgt een gewone recreatiemengeling en wat optiform, ongeveer 1kg per dag normaal + 250gr optiform, momenteel 1kg meer wegens werk.
Ik wil wel weer merriebrok gaan bijvoeren rond 100 dagen voor uitgerekende datum. Angel heeft wel sneller de neiging te vervetten, maar het is de eerste keer dat ze drachtig is bij mij, ik weet dus niet hoe ze op het einde van de dracht is... Wordt afwachten

Heb gisteren wat foto's gemaakt...
Angel op 127 dagen dracht!
Uiertje:

Buik rechts

Buik links

En voor het totaalbeeld:

Ze is nog steeds heel erg drachtig

Ik krijg wél steeds vaker nachtmerries dat de da in oktober bij het opvoelen zegt: "Proficiat! Ze verwacht een tweeling!"

Ik heb het volgens mij wél voor 100% uitgesloten...maar toch...
Ze is voor de dekking 3x gescand en had 1 follikel klaarzitten. Na de dekking 2x drachtig gescand, telkens 1 vruchtje + grondig onderzoek of er nog ergens eentje zat. Bovendien is ze door twee verschillende da onafhankelijk van elkaar gescand...
En tóch...zal ik blij zijn als er rond 11 maart één gezond veulen naaststaat

Vind het ook zo grappig

Tinkerbell op 91 dagen
Geheel

Links

Rechts

En uier