Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:25

@pretty: Ach gut gelukkig niks echt ernstigs, alleen kan ik me voorstellen dat de verplichte rust niet in dank aanvaard wordt Clown

wat betreft voederen: is moeilijk te zeggen vind ik...
Tinkers zijn in principe ook een sober ras, maar de ene verdikt nu eenmaal sneller dan de andere. Persoonlijk zie ik ook liever een iets te dikke drachtige merrie dan een te dunne. Het veulen zuigt er toch heel wat aan af, dus als ze al van te voren maar net gepast staan...
Tinkerbell heeft bij haar eerste veulen dat ze hier kreeg (Argon) geen merriebrok gekregen (bij ons is het wel merriemengeling, wij voeren geen brok). Was in prima conditie ervoor en erna.
Bij het tweede veulen (Baileys) vond ik het dus ook niet nodig. Tijdens de dracht dus ook geen merriebrok gegeven, na de bevalling merkte ik al snel dat Tinkerbell erg mager werd op "gewoon" voer, dus merriebrok gaan bijvoeren + veulen ook.
Bij Chenoa ben ik zo'n 100 dagen voor de uitgerekende datum merriebrok gaan bijvoeren. Tinkerbell kreeg deze winter, naast veel ruwvoer (voordroog), 1kg merriebrok, 0,5kg optiform(kruidenmix) en 2kg gewoon voer per dag...en dat voor een tinker Clown
Ze was nooit te dik.
Aan het veulen heb ik geen positieve inwerking gemerkt. Baileys was van in het begin levendiger en groeide beter, terwijl bij haar voor de geboorte niks veranderd was que voeding... Wél heb ik het vermageren van Tinkerbell beter kunnen opvangen. Ze staat nu met 4 maand oud veulen wel een tikkie schraal om de achterhand/heupen, maar is niet zo ingevallen en mager als ze met Baileys was.
Alle paarden beschikken over mineralenblok (waar ze overigens haast niet aankomen Rolleyes ) op stal. Ze gaan 's nachts binnen. Ze krijgen wel allemaal mineralen- en vitaminensupplement bijgevoerd. Tinkerbell en Chenoa alle dagen (zoals op de gebruiksaanwijzing staat Knipoog), Angel die in 1/3 van de dracht is elke tweede dag, en One for all (niet drachtig) 1x per week.
Normaal krijgt Tinkerbell nu evenveel voer als ze deze winter kreeg, mede doordat onze weiden erg kaal zijn (rotjaar geweest al Boos! ) Momenteel 1kg merriebrok per dag meer wegens zwaarder werk.
Chenoa krijgt...ahum!... 2kg veulenbrok (mengeling Knipoog) per dag.
Angel krijgt een gewone recreatiemengeling en wat optiform, ongeveer 1kg per dag normaal + 250gr optiform, momenteel 1kg meer wegens werk.

Ik wil wel weer merriebrok gaan bijvoeren rond 100 dagen voor uitgerekende datum. Angel heeft wel sneller de neiging te vervetten, maar het is de eerste keer dat ze drachtig is bij mij, ik weet dus niet hoe ze op het einde van de dracht is... Wordt afwachten Knipoog

Heb gisteren wat foto's gemaakt...

Angel op 127 dagen dracht!

Uiertje:
Afbeelding

Afbeelding

Buik rechts
Afbeelding

Buik links
Afbeelding

En voor het totaalbeeld:
Afbeelding

Ze is nog steeds heel erg drachtig Knipoog voor haar heb ik eigenlijk geen scan nodig om me dat te zeggen, dat merk ik aan haar manier van doen...
Ik krijg wél steeds vaker nachtmerries dat de da in oktober bij het opvoelen zegt: "Proficiat! Ze verwacht een tweeling!" Koe
Ik heb het volgens mij wél voor 100% uitgesloten...maar toch...
Ze is voor de dekking 3x gescand en had 1 follikel klaarzitten. Na de dekking 2x drachtig gescand, telkens 1 vruchtje + grondig onderzoek of er nog ergens eentje zat. Bovendien is ze door twee verschillende da onafhankelijk van elkaar gescand...
En tóch...zal ik blij zijn als er rond 11 maart één gezond veulen naaststaat Ach gut
Vind het ook zo grappig Clown als ik zeg dat ze een tweeling levend ter wereld heeft gebracht, bekijkt iedereen me raar Clown ze is er kennelijk "het type" niet voor Tong uitsteken

Tinkerbell op 91 dagen

Geheel
Afbeelding

Afbeelding

Links
Afbeelding

Rechts
Afbeelding

En uier Clown niet erg representatief natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:39

Frenia en Mazzel-meid : thanks voor het medeleven Knipoog

Blijkt dat Lymfangitis niet zo eenvoudig weg te krijgen is,en vaak zelfs chronische dikke benen geeft.
Ik mag van geluk spreken dat ik er vliegensvlug bijwas..mijn VA verzekert me overigens wel dat deze vorm geheel zal verdwijnen.
Het betert zelf al iets! Savonds moet ze gebandageerd op stal,en tweemaal daags een hoop poedertjes,die ik met appelmoes en allerhande probeer aan de man te brengen Clown ,niet zo simpel bij Miss kieskeurig..

Smiddags ren ik naar stal om haar en de tweejaarse toch een halfuur/drie kwartier uit te laten in de wei,Pretty aan de hand natuurlijk,om capriolen te voorkomen.
Savonds na mijn werk,zelfde scenario..drie kwartier weide grazen,voor het goede gemoed.

Mijn merrie heeft nogal neiging om in een dip te vallen als ze te lang op stal moet,ze fleurt op van haar beweging Knipoog

Pff..je moet er wat voor over hebben..gek moet je zijn om paarden te houden Koe

Wat geef ik van voeder?

Pretty Woman krijgt elke dag een schep basisbrok,tijdens de dracht,nu met binnenzitten 2 scheppen van het betere krachtvoer,om haar medicamenten beter te laten tot zn recht komen Knipoog

Straks met de winter krijgt ze 2 volle scheppen per dag van het betere krachtvoer.
Als ze 9 maand drachtig is,denk ik van over te stappen op merriebrok,of een betere mineralenbrok toe te voegen bij de traditionele.

Na het veulen krijgen veulen en merrie dan gewoon genoeg brok bij,zodat ze lang kan zogen;veulen krijgt natuurlijk zn veulenbrokjes Knipoog

Epos de twenter krijgt momenteel 2 scheppen per dag gewone,arme brok,puur voor de smaak en het idee Knipoog
Dees winter krijgt hij dan ook betere lekkers Clown

De shetlanders die drachtig zijn proberen we toch zo sober mogelijk te voeren,liever wat meer hooi,dan brok..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:39

pretty: klinkt iig hoopvol dat het helemaal weggaat! Gelukkig was j er snel bij Ja ik verbaas me er toch steeds weer over: hoe vaak kan je ergers voorkomen door je paardlief alle dagen goed te bekijken!

Nagelbijten / Gniffelen ik werd ook voor gek uitgemaakt toen ik dit voorjaar alle dagen met Tinkerbell een uur ging grazen in de wegeltjes Clown Op de wei stond alleen nog modder en de groene wei was voorbehouden voor als het veulen er was, dus twee weken voor de uitgerekende datum ben ik met Tinkerbell gaan grazen elke dag Clown
en tja, pretty: als jij de hele dag op stal stond, zou je vast ook depri worden Knipoog fijn dat je haar zo wat afleiding bezorgt!!! OK dan!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:49

Op stal staan zou ik inderdaad ook verschrikkelijk vinden,ik heb mijn paard het liefst op de weide,en net nu er terug zo een lekker gras op staat Ach gut

Sjah,loslaten mag nog niet,ze zou te gekke toeren uithalen,ik hoop binnen enkele dagen dat ze voorzichtig terug een paar uur op de weide kan..

Elke dag controleren is inderdaad bijna een must! Ik doe het al zolang ik paarden heb,en heb ze nog nooit aan huis gehad Knipoog

Haha Je bent inderdaad ook goed bezig.. Haha! Mensen verklaren je zot ja,maar zo heb je ondertussen toch voldoening,omdat je je paardje weer een beetje gelukkiger gemaakt hebt Cool

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:05

Je hebt het er maar druk mee Pretty!!
Met Shak was dat ook zo.. die moest 's morgens vroeg antibiotica hebben en haar been helemaal afgespoten worden en ontsmet. Stond ik daar om half 7 's ochtends te vechten met haar omdat ze dat helemaal geen goed plan vond Clown maar gelukkig is het alsnog allemaal goed gekomen.

Hopelijk komt het met jou merrie ook weer helemaal goed Ach gut

Ons huis staat te koop omdat we de paardjes graag aan huis willen. Helaas schiet de verkoop echt niet op en hier in de buurt zijn de huizen echt enorm duur, dus moeten we goed zoeken (en snel zijn..) we hadden gehoopt dat de merrie's op een nieuw stekkie zouden kunnen bevallen maar ben bang dat dat er voorlopig niet in zin
Nu staan ze bij familie en dat is opzich helemaal niet slecht hoor. Mijn oom heeft een boerderij met 20 hectare dus ze kunnen altijd buiten en daarnaast ging hij er vorig jaar 's nachts een aantal keer uit om Shakyra te checken met de bevalling! (en dankzij hem ben ik er dus ook bij geweest Haha! )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:40

Tjee, jullie kletsen wat af zeg! Lachen

Pretty: Gelukkig gaat het weer helemaal goedkomen!

Frenia: Tinkerbel lijkt veeel drachtiger dan Angel Lachen

Neonlight: Gefeliciteerd, brave merrie in 1 keer drachtig!

Over het voeren, de merries bij mijn buurman staan dag en nacht in de wei en krijgen daarbij voordroog. Verder niets, maar ze zijn zo ook al gevuld genoeg Lachen

Verder niet echt nieuws, Wallona is morgen 100 dagen drachtig, maar staat niet meer hier, dus kan er verder niks over zeggen. De andere twee lopen tevreden samen in de wei en houden Epona&Briscona goed in de gaten, regelmatig moet er even over de draad gesnuffeld worden.

Upona laat nog iedere dag even zien dat ze niet hengstig is door naar de andere paarden te miepen en gedecideerd met haar voorbenen te slaan. Brave merrie, hou vast dat kind Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:03

Bloos Ben weer eens een dag te laat: gisteren was Chub 200 dagen drachtig...

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:22

oooh jij schiet op!! lijkt wel of het bij jou harder gaat hihi

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:31

Chubby al weer een mijlpaal!
Vindt je leuk als ik een foto plaats van je paard met 3 kids?

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:34

Chubby schreef:
Bloos Ben weer eens een dag te laat: gisteren was Chub 200 dagen drachtig...

Pfff ik dacht dat ik een mijlpaal had vandaag!
Vinga zit op 100 dagen dracht.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:38

wat gaan jullie snel hier zeg Nagelbijten / Gniffelen

ik ben helemaal blij want vandaag lever ik mijn scriptie in. Ik ben dus nu officieel uitgestudeerd Haha!

qua paardjes is het rustig. vraag me alleen af of ik zaterdag wel buiten kan gaan rijden hier in nuth, met die bluetongue ziekte in kerkrade..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:09

[quote="Mazzel-meid]Ons huis staat te koop omdat we de paardjes graag aan huis willen. Helaas schiet de verkoop echt niet op en hier in de buurt zijn de huizen echt enorm duur, dus moeten we goed zoeken (en snel zijn..) we hadden gehoopt dat de merrie's op een nieuw stekkie zouden kunnen bevallen maar ben bang dat dat er voorlopig niet in zin
Nu staan ze bij familie en dat is opzich helemaal niet slecht hoor. Mijn oom heeft een boerderij met 20 hectare dus ze kunnen altijd buiten en daarnaast ging hij er vorig jaar 's nachts een aantal keer uit om Shakyra te checken met de bevalling! (en dankzij hem ben ik er dus ook bij geweest Haha! )
[/quote]

Mijn paarden staan momenteel ook bij mn vriend(woont nog bij zn ouders),dat scheelt ook wel,en zijn shetlanders staan nu bij mijn oma,handige wisselwerking is het hier soms Haha!
Maar ons doel is toch ook ooit ons droomplekje te vinden,mét paardjes allemaal aan huis.
Momenteel zijn we een nieuwbouw aan het opdoen,sjah het wordt er ook héél leuk en mooi,maar we gaan lekker doorsparen voor een boerderijtje hoor,die zijn momenteel stikduur hier,maar ooit zal die markt wel in elkaar storten(hopen we Clown )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:39

Jenny: tuurlijk! Foto's zijn altijd leuk! Haha!

100 dagen is trouwens ook een mooie mijlaap! (edit: mijlaap?! Ehm... Mijlpaal dus...) Knipoog

Paarden aan huis.. Ik werk er veel te veel voor.. Vind het nu wel ideaal hoor, op volpension.. Ik hoef nergens om te denken, alleen om knuffels borstelen en rijden. Zou niet weten hoe ik het in m'n leven moet passen (en op balkon past sowieso niet natuurlijk). Maar wie weet, later als ik groot ben.

Kjoetie, gefeliciteerd met je afstuderen! Nu echt aan de slag Knipoog Wat wil je worden?
Laatst bijgewerkt door Chubby op 18-08-06 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:19

Goed Chubby hier komt je foto
Afbeelding
Een geweldig paard is die Chubby OK dan! ! Zo lief en mak en sterk en groot..
Ze was hier zo'n 170 dagen drachtig geloof ik, verbeter me maar als ik het fout heb Bloos .

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:21

Hahaha, ik zie dat ze wel vaker van die gekke koppies trekt als er kleine kids in de buurt zijn (denkt aan foto van laatst die ik hier plaatste met kleine van Leonoor).. Die flappies Lovers

Dank je Jenny!

Dit is inderdaad 4 weken geleden, dus op zo'n 170 dagen dracht.. Strak lijntje toch nog?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:26

Ja ze ziet er goed uit, maar ik heb echt staan kijken hoe ontzetten braaf tinkers zijn (Snowdon ook)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:29

Snow is echt nog vele male braver dan Chub.. Alhoewel ze zich deze vakantie echt suuuper heeft gedragen.. Voor een Tink is Chub normaal erg "bloederig"..

Maar jouw knollies zijn toch ook van die goedzakken?! Ik vind Sjanty ook echt een superleuk ding!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:46

Wat schattig,Chubby is een echte kindervriend(in) blijkbaar!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:55

Leuke foto met die kids!

Pretty, gelukkig knapt je paard alweer op. Wat een schrik Ach gut

@kjoetie, wow wat goed, je scriptie af!! Wat studeer je?
Ik begin in september met mijn 4e-jaars HBO Opleidingskunde-stage. Daarna begint het afstuderen voor mij ook. Ik kan er nu al tegenop zien. Het lijkt me een vreselijke klus Bloos

Over mijn merrie is niet veel te vertellen. Ze is morgen 90 dagen drachtig. We wachten vrolijk verder.
Ze is woensdag naar een andere pensionstalling verhuisd. Ze staat nu op 5 minuten van huis in volpension. Ik moet er nog ff aan wennen dat ik niet meer hoef te mesten ed. Ze was gisteren met rijden vreselijk kijkerig. Het is een beetje een muts en alles wat nieuw is vindt ze reuze spannend Ach gut

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:00

Ja Chubby Sjanty is een geweldig paardje Ja . Afgelopen woensdag is voor het eerst sinds 5 weken weer bereden (niet door mij helaas Ach gut ) maar ze heeft geen stap verkeerd gezet!

Over de paarden aan huis...
Ik ben blij dat ik ze aan huis heb staan. Ik ben dat ook altijd gewend geweest (oei wat klinkt dat verwend Bloos ). Zeker nu ik kinderen heb is het wel ideaal dat ik gewoon tussen door kan uitmesten, rijden, voeren enz. Ik zou ook niet weten hoe ik dat anders in moest passen. Daar komt nog bij dat 2 paarden in volpension ook niet te betalen zou zijn .

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:22

ben ook weer van de partij
Terrorieta is vanmorgen drachtig gescant van Valeron

eind juni 2007 mag het komen
Afbeelding

ik hoop dat alles net zo voorspoedig gaat als dit jaar

haar veulen van dit jaar Brown Sugar is geselecteerd voor de veulen veiling midden nederland
en word 6 sept a.s geveild Huilen
http://www.veulen-veiling.nl/nederlands ... D=4&ID=101

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:35

Wat een leuke foto van Chubby!

Wallona is vandaag 100 dagen drachtig!!

Dreeke: Ha, wat leuk, Wallona is dus precies even ver als Vinga.

Terorita: Wat een gaaf stukje zeg, super lijntje! Die van Valeron wordt vast ook erg leuk Ja

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:30

@ Nicole: ook toevallig dat ze precies net zo ver zijn Haha!

Hier weer een foto up-date van Vinga, op 100 dagen Haha!

Afbeelding

Buikje Tong uitsteken
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:01

Bescheiden buikje voor 100 dagen Lachen

terorieta ook weer van de partij Haha! top hoor!!! mooie hengst ook Ja

ik ben ook zo'n verwend kind Bloos ook altijd alle paarden aan huis gehad. woon nu nog wel bij m'n ouders Knipoog maar als ik en m'n vriend op zoek gaan, wordt het ook iets met stallen aan huis. Onze fries staat momentel op manege en daar ik kan ik maar niet aan wennen echt een gemis ! Verdrietig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:22

Terorita, leuk dat je er ook weer bij bent! Haha!