[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:20

Sowieso Lillie, dat is de pony van mijn dochters en zij willen graag met Rossi dekken dit jaar.
Daarnaast denk ik Roosje. Ik zat te twijfelen met Jolene want die voed de jonge heren altijd op maar die is mer veulen aan de voet niet de makkelijkste dame dus denk dat ik Rossi dat maar niet aan doe :=
Lillie
Afbeelding

Roosje
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:09

Cp hopelijk verloopt alles goed! En alles mooi drachtig

Hier goed nieuws. Hebben op een goed moment gescand :) mooi hengstig volgende ronde gaan we insemineren

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:31

Sanet schreef:
AnsoDM schreef:
Dat afspuiten wat doen ze dan precies?

Gaat gewoon met een injectie in de hals/borst. Niet zo spannend hoor :)

Chorulon gaat in het bloed..

Wij hebben er ook prima ervaringen mee. Doen het niet standaard, maar we hadden bv 1 die 1x per cyclus geïnsemineerd kon worden, en die is nu drachtig. Bij de embryo transplantatie merries doen we het eigenlijk standaard :j

Ollori wordt vandaag gedekt en Rivanna ook. Begin is er :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:37

Spannend Vulina. Welke hengsten heb je gekozen?

Ansodm. Je gebruikt deze cyclus niet?

Cp. Nogmaals gefeliciteerd heel gaaf.

Dankjewel voor de felicitaties. Is toch een lastige merrie altijd. En nu in één keer drachtig. Daar ben ik wel heel blij mee

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:54

Deze 2 gaan bij Expectation en McLaren :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 01:51

Vulina. Mooie keuzes :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 06:16

Anso fijn dat je goed hebt gegokt en dat je nu haar cyclus kunt inschatten.

CP leuk dat je jonge hengst ook wat mag dekken nu, hopelijk snapt ie het een beetje en komen er mooie resultaten van.

Vulina gaat ook beginnen, mooi. Hoeveel wil je er dit jaar dekken? Niet kritisch bedoeld, want het zijn goede hengsten, maar het valt me op dat er eigenlijk maar een handjevol hengsten, waaronder deze 2, door bijna alle dressuur-merriehouders (op bokt) worden gebruikt en geprezen terwijl het kwpn zo'n ruime keuze heeft. Ik lees nog steeds wel in het dressuurpaarden-fokkerij topic namelijk. Ik kan mij niet heugen dat dit ook zo was in de tijd dat ik nog in de dressuurpaarden zat (20-25 jaar geleden). Is dat nu puur commercie omdat die hengsten populair zijn en zo'n veulen dus goed verkoopt of wordt er echt gekeken welke hengst het beste bij welke merrie past?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:40

Muronia Fijn dat het eitje gesprongen is *\o/*

Dais_ Fijn dat ze iniedergeval een cyclus hebben. Nu nog de hengstenkeuze :D

Ladonna75 hopelijk schiet ze een beetje op dan voor je vakantie.

Am_horse jaaaaa mooi drachtig *\%/* gefeliciteerd. Denk je dat de pavo fertile er voor iets tussenzit?
Heb je de hengst gekozen voor Liezella?

Luna2006 Welkom om het wachtbankje :D

Cp112 gefeliciteerd met het resultaat. Is dan ook een super knappe kerel <3 ben benieuwd hoe hij het doet met dekken. Ga je Morgan onder Thor doen weer of sla je een jaar over?

AnsoDM jaa fijn dat ze mooi hengstig is *\o/*

Hier zijn Fleur en Suzy nog steeds boos op de hengst dus dat zit wel goed :D . Deze week moeten Amy, Daisy, Loes, Abby terug hengstig worden als ze niet drachtig zijn.

En Luna, roosje, Chrissy en nina worden nog gedekt. Nina zal morgen wel afslaan gok ik, die was gisteren al wat twijfelachtig hengstig. Is ook 5x gedekt dus mag haast wel :+

Overigens Roosje is dan vorige week opengezet en gisteren voor de 2de x gedekt. En het ziet er super uit vanachter. Zie er niks meer aan dat ze open gezet is of wondje heeft ofzo dus dat is top +:)+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:46

Muronia, ik zie Expectation niet echt vaak voorbij komen.. McLaren wel inderdaad, maar ik denk dat het ook een top hengst is. Persoonlijk pak ik hengsten die mij aanspreken, op zoveel mogelijk punten bij mijn merrie passen en liefst ook wat commercieel gewild zijn, ik moet mijn hengsten wel kunnen verkopen :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:41

Knappe combinaties allemaal!

Ik zal mn best doen om het dit jaar wel wat actiever te volgen :D

Hier gaan de dames 1 van deze weken en hopelijk ergens in mei of juni naar de hengst. Ben rustig opzoek naar een 3e welsh sec A merrie (en eventueel 4e <<)). Deze zullen dan ook nog gedekt worden mochten ze nog niet drachtig zijn.

May Day gaat naar Twrog Brenin Aur
Vorig jaar hoogdrachtig gekocht en daar is een prachtig palomino hengstveulen (vader Synod Goldflake) uitgekomen die ik aan heb gehouden. We gaan weer voor een palomino of een vosje :j

Afbeelding
X
Afbeelding

Mams dr fjord is wat ziek geweest en moet eerst nog wat kilo’s erbij op hebben voordat ze gedekt kan worden. Gelukkig doet gras vaak wonderen. Mocht dat allemaal op tijd lukken gaat ze naar Jakobgardens Junar. Vind het zoo lastig met die fjorden!!

Afbeelding
X
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:44

Wij hebben ook jarenlang onze eigen kop gevolgd en minder populaire hengsten gebruikt want inderdaad muronia er zijn er veel meer dan we steeds horen maar je snijd jezelf dan toch in de vingers. Omdat de kopers een populaire vader willen.
En ja ik wil over het algemeen ze veulens verkopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:47

ik denk dart Mclaren gewoon heel populair is omdat hij en bloed en karakter geeft.

Vaak is het zo dat de hengsten met brave karakters minder bloed voeren en deze geeft ze en braaf en bloedmooi en ook veelal fijne bewegers hij heeft ook nog voor veel merries een vrije bloedlijn. Dat past bij veel merries.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:17

AM: Nee idd deze sla ik over. Was echt om te kijken hoe het zat met haar cyclus. En een april veulen is vroeg genoeg. En als ze op staan gaan doen als dit jaar, de laatste 2 maand hebben ze de paddock verkleint na 1/3 van de paddock te klein om een merrie met veulen te laten hun benen strekken.

Muronia: Ja ben blij. DA heeft net weer gebeld voor de volgende scan. Ze wil ze graag mooi opvolgen dus gaan we iets vroeger dan21 dagen. Dus volgende scan 12 mei.

niekey: Ja heel blij! Bij jou is het heel druk zeg!

Meganvr: Wat een leuke fjord en welsh ook natuurlijk. Veel succes hopelijk is de fjord optijd mooi weer in topconditie

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:22

Hoi!

Ik meld me hier ook :D wij zijn van plan twee merries te dekken dit jaar. Namelijk onze Gelderse merrie, zij is een Indiana x Atleet x Marvel en we hebben een nieuwe merrie, dat is een Don Primero x G Ramiro Z x Weltmeyer.

De Indiana kan meer souplesse en bloed gebruiken en de Don Primero geeft zelf veel ras en bloed. Daar wil ik graag een hengst voor hebben die maat geeft en body. Ze heeft een hele goede halfzus van Painted Black dus ik neig naar Ferro bloed.

Spannend weer :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:02

Knap palominotje Megan :j leuke combi

Familie van me heeft ook een McLaren. Heel fijn karakter is wat ik er veel van hoor. Zij zijn er heel erg blij mee.

Hier vandaag de eerste merrie even wezen schouwen. Ik had er nog niks van verwacht maar ze was hartstikke hengstig.
Thor erbij maar die kreeg de kans niet om bij de merrie te komen omdat een van de andere (hoogdrachtige) dames vond dat zíj de hengst was >;)
Die heb ik er dus maar even uitgehaald en Thor was me heel dankbaar :')
Het was even kijken of het goed ging met dek op. Normaal staat hij allang zonder maar wat een kl*te weer is het zeg… :n
Maar het is m gelukt :+

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:19

SophievdV schreef:
Hoi!

Ik meld me hier ook :D wij zijn van plan twee merries te dekken dit jaar. Namelijk onze Gelderse merrie, zij is een Indiana x Atleet x Marvel en we hebben een nieuwe merrie, dat is een Don Primero x G Ramiro Z x Weltmeyer.

De Indiana kan meer souplesse en bloed gebruiken en de Don Primero geeft zelf veel ras en bloed. Daar wil ik graag een hengst voor hebben die maat geeft en body. Ze heeft een hele goede halfzus van Painted Black dus ik neig naar Ferro bloed.

Spannend weer :D

Dat heeft Indiana veel “verpest” want je zou zeggen dat je met atleet en zeker marvel al genoeg bloed hebt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:32

Wat een goed nieuws bij sommige!
Ik lees via telefoon bij dus op iedereen reageren lukt niet.

Maar am horses gefeliciteerd met de dracht !
Zag een eitje gesprongen, ook fijn!
Iemand anders net zoals mij op het wachtbankje voor 1 mei.

En welkom Sophie !

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:12

CP: mooi dat het gelijk gelukt is

megan: wat een leuk palominootje! Mooi fjord ook!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:49

Baudyh; de moeder van deze merrie is ook echt een dijk van een merrie. Ze heeft nog een volle zus van Indiana en die is veel scherper. Dus om Indiana geheel verantwoordelijk te houden vind ik wel erg kort door de bocht. Ondanks het bloed komen er uit dit lijntje blijkbaar ook paarden die iets klassieker zijn. We hebben haar ook niet voor niets over laten schrijven richting Gelders paard. Dat karakter heeft ze ook namelijk. Zo super nuchter en van nature verkeersmak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 06:21

Baudy, Vulina en fokfanaat bedankt voor jullie uitleg.

Welkom Megan en Sophie.

CP hij heeft zijn klusje weer geklaard :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:15

SophievdV schreef:
Baudyh; de moeder van deze merrie is ook echt een dijk van een merrie. Ze heeft nog een volle zus van Indiana en die is veel scherper. Dus om Indiana geheel verantwoordelijk te houden vind ik wel erg kort door de bocht. Ondanks het bloed komen er uit dit lijntje blijkbaar ook paarden die iets klassieker zijn. We hebben haar ook niet voor niets over laten schrijven richting Gelders paard. Dat karakter heeft ze ook namelijk. Zo super nuchter en van nature verkeersmak.

De ene combinatie is ook de andere niet hè. Volle broers en zussen kunnen ook heel verschillend zijn. Indiana kan klassiek doorgeven. Maar het hoeft niet.
Een gelderse is zeker niet per definitie een braaf paard hoor. Dat word altijd gezegd ,maar ik ken er zat waar het niet voor geld. Maar een gelderse zit in de genen en in mijn optiek is er niks gelders aan een Indiana x atleet x marvel dat is echt allemaal tuigpaard.
Vind het dan ook raar dat zou een afstamming
gelders mag worden. Maar goed dat kan blijkbaar tegenwoordig.

Ga je nu voor een gelderse hengst of voor een dressuur hengst?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:55

Precies, je kunt zelfs uit dezelfde combinatie 2 volstrekt verschillende paarden/pony’s fokken. In het ponyfokkerij-topic kwamen laatst 2 volle broers voorbij, verschil van dag en nacht :j

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:19

Ik kom me hier ook melden! Karina blijft leeg dit jaar. Haar dochter mag nu aan de bak *\o/* Dat is een merrie van FS Clarimo. Ze staat momenteel bij hengstenhouderij den hoorn om gedekt te worden met de hengst Nilo.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:27

Muronia : Fijn het ei weg, welkom op het wachtbankje :j

Fokfanaat : Ai de kweek niet goed, gelukkig is het inderdaad nog vroeg en kun je het aanpakken !

Jazzejam : Ik ga voor je duimen, lastig als ze het niet doen volgens het 'normale' gebeuren.

Quir : Succes met het beginnen en het hele proces! Knappe hengst hoor (al zit ik helemaal niet in het ponygebeuren :') )

Dais: Ook voorzichtig een begin. Eerder twijfelde ik wel enorm altijd, maar de afgelopen jaren is het bam bam hengstenkeuze klaar en door :') Nu is dat binnen de geldersen ook een stuk makkelijker als je koss/alexandro p vrij wilt fokken zoveel mogelijk :+ :+

Ladonna: Succes morgen :j Hier ook een merrie die niet doorzet, dus die maakt het ons even wat moeilijker. Ook donderdag weer scannen.

AM_Horses: Gefeliciteerd *\o/*

Cp112: Ook al een geslaagde dekking, fijn ! Succes ook dit seizoen met je prachtige paarden :j

Megan: Leuke combinaties, welkom hier !

Sophievdv: Welkom hier en succes dit seizoen. Ga je gelderse hengsten gebruiken of toch wat anders ?

Baudy: Tegenwoordig kan helaas enorm veel gelders geregistreerd worden wat niets met gelders te maken heeft. Ik snap het nog wanneer het half of kwart gelders bloed is, maar wanneer tuigerxtuigerxtuigerxgelders en dressuurxdressuurxspringxgelders gelders geregistreerd wordt dan haak ik zelf ook af. Maar goed, dat is zo'n eindeloze discussie waar we toch niet verder meer mee komen, ze hebben die bloedeis eraf gehaald en in het kader van bloedspreiding springen ze nu eenmaal alle kanten op.

Hier 5 merries op het wachtbankje voor de 16 of 35 dagen scan en 2 merries nog in proces. 1 wil nog niet echt vorderen qua hengstigheid, de ander begin ik pas volgende maand mee want die moet nog 3 worden dit jaar.
Tot nu toe een redelijk voorspoedig gebeuren, hier wordt het ei bij enkele merries wel afgespoten en bij sommige niet, ligt ook aan beschikbaarheid van het sperma en of de merrie bekend is met onvoorspelbaar springen.
Zelf wel goede ervaringen met afspuiten, al doen we het dus niet standaard.

Hier trouwens ook 2 volle zussen op stal, qua bouw komen ze wel overeen (al is de een veel grover dan de ander), maar qua karakter een verschil van dag en nacht. Maar het is natuurlijk ook wel logisch dat 2 dezelfde combinaties compleet kunnen verschillen, bij mensen zijn ook kinderen uit dezelfde combinatie niet hetzelfde, het is maar net welke genen er per keer worden meegepakt/benadrukt :o

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:33

xsurfdiary schreef:
Ik kom me hier ook melden! Karina blijft leeg dit jaar. Haar dochter mag nu aan de bak *\o/* Dat is een merrie van FS Clarimo. Ze staat momenteel bij hengstenhouderij den hoorn om gedekt te worden met de hengst Nilo.

Spannend! Heb je een foto van je merrie? FS Clarimo staat op mijn lijstje voor de toekomst (in de hoop dat mijn merrie dit seizoen drachtig wordt, anders is er geen toekomst wat dat betreft :( )

Jemig Cheytjuh jij hebt ook al zo'n stal vol, leuk hoor en spannend ook. En wat betreft "Gelders" bloed heb je helemaal gelijk. Wel jammer ergens, want een echte Gelderse is super.