Schofthoogte veulens 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Schofthoogte veulens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:04

Wat een leukerd zeg, fijn dat ze zo wilt knuffelen :) Ik merk dat bij Duke ook veel meer als bij de oudste, Duke wilt ook altijd maar bij me staan als ik er ben. Terwijl ik toch merk dat ik met mijn oudste een veel hechtere band heb, hoewel hij absoluut niet knuffelig of aanhankelijk is. Maar ik heb hem natuurlijk ook al bijna 3 jaar en Duke pas sinds december. Maak me er nog niet te druk om, beide zijn supermakkelijk en heel lief :) Volgende week komen ze terug naar huis, de weide is weer mooi aangegroeid. Dan ga ik hem weer meten :D

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:19

Granoek schreef:
Wat een leukerd zeg, fijn dat ze zo wilt knuffelen :) Ik merk dat bij Duke ook veel meer als bij de oudste, Duke wilt ook altijd maar bij me staan als ik er ben. Terwijl ik toch merk dat ik met mijn oudste een veel hechtere band heb, hoewel hij absoluut niet knuffelig of aanhankelijk is. Maar ik heb hem natuurlijk ook al bijna 3 jaar en Duke pas sinds december. Maak me er nog niet te druk om, beide zijn supermakkelijk en heel lief :) Volgende week komen ze terug naar huis, de weide is weer mooi aangegroeid. Dan ga ik hem weer meten :D

Oeee spannend. Ben heel benieuwd hoe hoog Duke nu is. Misschien ligt het ook nog aan het jaarling zijn dat ze zo aanhankelijk zijn. Ook al hoop ik het niet. Hoop dat Lily altijd van knuffelen blijft houden.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:51

La fidele krijgt nu naast onbeperkt kwalitatief zeer goed ruwvoer ( getest) alleen een aanvullend suplement dat haar moet helpen over de cyste heen te groeien.
Toen ze volop op de wei liep in het vette gras kreeg ze niets bij.
Ze houd zich gelukkig super in de paddock met haar maatje en onbeperkt ruwvoer Maar ik hoop dat ze snel weer mag racen door de wei met de veulens van dit jaar.
Ik verwacht dat ze nu rond de 1.63 zal zijn en dat os met 15,5 maand best netjes :Y)
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:56

1.63 met 15 maanden? Hoe groot moet die wel niet worden?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:04

pol1 schreef:

Haha helemaal met je eens. Wordt La Fidele zo groot? Of blijft mijne met ongeveer 1,53 m met 14 maanden zo klein?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:16

:') la fidele komt uit een groot fokkende merrielijn. Haar oma was 1.72 haar moeder 1.73 en haar vader 1.76.verwachting is wel dat ze rond de 1.75 zal worden. Bij haar is het vooral haar beenlengte die haar vanaf de geboorte al groter maakte dan gemiddeld. Mijn ervaring uit dit lijntje is dat ze tot 2 jaar flink groeien en dan een poos stoppen om vervolgens al 4 jarige door te schieten naar de uiteindelijke hoogte.ik moet wel eerlijk bekennen dat ik veel paardgefokte jaarlingen uit dit topic inderdaad wat weinig maat vind hebben maar daar is zonder verdere kennis uit de merrielijn niks zinnigs over te zeggen ;)
Hier een foto van ruim een 1,5 maand terug naast de shet van 102 cm
Afbeelding
Lily_Fee schreef:
pol1 schreef:

Haha helemaal met je eens. Wordt La Fidele zo groot? Of blijft mijne met ongeveer 1,53 m met 14 maanden zo klein?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:25

Ik snap je helemaal. Lily haar moeder heeft 6 merrieveulens gehad en allemaal zitten ze tussen de 1,64 m (de kleinste) en de 1,72 m (de grootste) dus maak mij niet zo veel zorgen. Ik hoop zelf dat ze tussen de 1,65 m en de 1,70 m uitkomt. Alle paarden die ik gereden heb boven de 1,70 m vond ik heel moeilijk bij elkaar te rijden. Licht aan mij hoor, ben denk ik niet zo goed met lange grote paarden. Haha

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:32

We hebben Pinda geschat op iets voorbij de 1.55m op 14 maanden afgelopen week. Daarmee is ze een van de grootste van haar groep (stuk of 18, gemengd qua ras aar veelal warmbloed paard) in de opfok. En gezien haar uit verhouding zijn gaat ze vlot nog wel verder de lucht in :P

Ze krijgt in het gras niks bij, alleen in de winter als ze binnen staan. Groeit als kool en doet het super!

Knappe meid <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vientje op 26-08-17 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:33

Lily_Fee schreef:
Ik snap je helemaal. Lily haar moeder heeft 6 merrieveulens gehad en allemaal zitten ze tussen de 1,64 m (de kleinste) en de 1,72 m (de grootste) dus maak mij niet zo veel zorgen. Ik hoop zelf dat ze tussen de 1,65 m en de 1,70 m uitkomt. Alle paarden die ik gereden heb boven de 1,70 m vond ik heel moeilijk bij elkaar te rijden. Licht aan mij hoor, ben denk ik niet zo goed met lange grote paarden. Haha
gelukkig heb ik die ervaring niet met deze lijn! Allemaal super soepele, vlugge dieren die eerder snel te kort worden door hun souplesse en zich daarin dan vast lopen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:58

ajesca123 schreef:
Lily_Fee schreef:
gelukkig heb ik die ervaring niet met deze lijn! Allemaal super soepele, vlugge dieren die eerder snel te kort worden door hun souplesse en zich daarin dan vast lopen.

ajesca123 schreef:
Lily_Fee schreef:

Ja ik snap je. Sommige grote paarden zijn inderdaad soepel en goed over de rug. Top dat het bij jou in de lijn zit!! Ik heb wat paarden bijgetreden die groter waren en erg zwaar waren in de aanleuning en erg lang in de rug waardoor zij lastig ondertreden. Is vaak ook een kwestie van training, maar ik merkte dat dat mij niet zo lag. Ik ben ook redelijk lang en om een of andere reden waren we daardoor samen nog slungeliger. Dus heb liever een paard met wat meer body en wat korter, dan een lange die niet zo goed weet wat hij met zijn lijf aan moet.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 22:00

Vientje schreef:
We hebben Pinda geschat op iets voorbij de 1.55m op 14 maanden afgelopen week. Daarmee is ze een van de grootste van haar groep (stuk of 18, gemengd qua ras aar veelal warmbloed paard) in de opfok. En gezien haar uit verhouding zijn gaat ze vlot nog wel verder de lucht in :P

Ze krijgt in het gras niks bij, alleen in de winter als ze binnen staan. Groeit als kool en doet het super!

Knappe meid <3

[ [url=m/nqPH4I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahhh wat grappig, dacht dat Lily klein uitviel. Maar 1,53 m met 14 maanden lijkt bij jullie juist weer vrij groot. Nouja we gaan het meemaken. Ben heel benieuwd waar dit topic staat over een jaar!! Pinda heeft trouwens een super lief koppie <3

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:57

Blijft echt superleuk om alle ontwikkelingen te zien!

Hier was Castello op 15 maanden nog steeds 1.60. Wel groeit de achterkant (niet specifiek gemeten) en wordt hij wat 'meer paard'. Maar op de stok dus al 3 maanden dezelfde waarde.

Ik voer ook Podo Grow, ongeveer 1,5 kg per dag en verder alleen gras. Afbeelding
Afbeelding

Ohw en hier ook heeeeeeel knuffelig! Soms beetje TE :j

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:39

Lukas en Gucci groeien ook mooi door, afgelopen weekend hebben we ze eindelijk verhuist naar de grote weide.
Lukas is nu de 160 gepasseerd en 17 maanden en Gucci bijna 150 met 16 maanden.
Zo benieuwd waar ze gaan eindigen
Afbeelding
Afbeelding

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:30

Dat is een lekkere wei Gooiske! Daar zullen ze vast wel mooi op groeien. Best een verschil tussen die 2, hoe groot zijn de ouders?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:21

Wouw Caslesto ziet er goed uit en Lukas en Gucci ook. Wat grappig dat hoogte verschil hè! Gaat Gucci wel de paardenmaat halen denk je?
En hoe komt het dat Calesto zo lang stil staat? Is dat normaal?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bryana doet het ook super in de opfok. Krijgt alleen gras en doet het er super op.
Heb haar niet gemeten, maar gok dat ze al bijna net zo groot is als haar moeder (die is 4.49)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:25

Lily_Fee schreef:
Wouw Caslesto ziet er goed uit en Lukas en Gucci ook. Wat grappig dat hoogte verschil hè! Gaat Gucci wel de paardenmaat halen denk je?
En hoe komt het dat Calesto zo lang stil staat? Is dat normaal?

Ik heb geen idee! Ik denk zelf steeds 'nu is hij zeker gegroeid!', maar dan geeft de stok nog steeds 1.60 aan.... -O- Hij is verder hartstikke fit, eet goed enz. Dus hij mankeert zeker niks. Hij is dus wel wat meer uitgezwaard/meer paard geworden en wat overbouwd, wat hij eerder niet was, dus wellicht gaat alle energie daarheen.

Hij krijgt ook al meer hengstengedrag...hij bespringt mijn grote ruin, wordt happerig enz. Dus kan ook zijn dat er nu even energie naar die ontwikkeling gaat.....tja, afwachten maar weer.

Hij is trouwens ook al 16 maanden ipv 15....tijd vliegt...

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:19

Komt vanzelf wel die centimeters, hij is nog geen anderhalf. Dus 1,70 m gaat hij wel worden. Ook wel goed voor zijn gewrichten. Dat non-stop hele snelle groeien zorgt sneller voor ocd.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:21

Ja, dat is waar. En hij is ook zeker niet klein, dus komt vast in orde!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:45

Morpheus81 schreef:
Dat is een lekkere wei Gooiske! Daar zullen ze vast wel mooi op groeien. Best een verschil tussen die 2, hoe groot zijn de ouders?

De ouders van Gucci: moeder (vader Lópinto des Fontains)1.50 en vader 1.75 (Glasgow v Merelsnest), we verwachten uiteindelijk 1.63, maar of hij dat gaat redden??? We zullen zien.

De ouders van Lukas zijn groot, maar de precieze stokmaat weet ik eigenlijk niet, nakomeling van Gaultier VDL X Zapatero VDL

Ze zijn beide in juni ruin geworden, dus zullen nog wel stukje door groeien.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:50

Morpheus81 schreef:

Ja ze hadden al eerder naar de wei gemoeten, maar kwam er steeds niet van, omdat ik een hernia heb en daar nu net aan geopereerd ben, kon het nu pas.
Hoop dat ze met me eens zijn dat ze nu lekker op het paradijs staan, al waren ze daar de eerste dag nog niet zo van overtuigd, het naast gelegen land staat namelijk een hele grote kudde koeien, en die zijn hartstikke eng....... _/-\o_

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:17

Dukie <3
Morgen wordt ie gekapt en dan komt hij fijn terug naar huis :)
Nog niet gemeten, maar ik ben 1m68 en kom ongeveer met mijn neus aan zijn schoft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij blijft alleen echt heel schraal, nu is gisteren de wei gemaaid omdat ze toch bijna weg gaan daar maar verder heeft ie altijd gewoon op veel gras gestaan.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:27

Vind het super om iedereens fotos te zien en te volgen.
Om zo toch een idee te krijgen of die van mij een beetje met het gemiddelde meegaat. Verder staan er hier in de opfok/stoeterij namelijk alleen Lusitano's en Friese paarden, en heb het idee dat hierdoor mijn beeld van 'ontwikkeling' iets aan het afwijken is. Want die zijn van bouw/ontwikkeling toch iets anders dan mijn warmbloedje met voornamelijk Trakehner & Volbloed erin. Dan is ze nogal een slanke spriet zeg maar.

Afbeelding
Hier was ze 11 maanden oud en stond ze met 1 van de Lusitano merries.

Met 14,5 maand gemeten op 1,51m.
- Vader 1.74m
- Moeder 1.66m

2 weken geleden:
Afbeelding

Ze staat 24/7 in de wei, 365 dagen per jaar, krijgt 2x per dag een flinke schep brok en hooi bijgevoerd (want is 'winter'), maar is niet te vergelijken met Nederland want het tropische gras bevat minder eiwit/voedingstoffen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:29

Dat idee heb ik ook maar dan omgekeerd denk ik :+
De mijne staan bij allemaal Belgische trekpaarden, dus ik heb niet het idee dat ze echt 'groot' zijn. Tot ik dan eens een 'gewoon' paard tegen kom, dan zie ik pas hoe groot ze eigenlijk zijn. En Duke ook, die groeit ongeveer gelijk met zijn trekpaardvriendje, dus hij lijkt voor mij niet echt groot te worden. Terwijl hij tot april nog minstens 15cm kleiner was dan die andere hengst, en nu is hij groter. Hij groeit wel maar het valt me gewoon niet echt op denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:36

Hier ook het 'probleem' van schraal blijven inderdaad.
En lijkt ook, hoeveel je ook bijvoert, dat het niet echt 'goed' wordt.

Zo van; ze zijn niet echt te dun, maar wel gewoon erg schraal.
Dat zie je in deze video ook wel:

Ik heb hier ook niet echt vergelijkingsmateriaal qua rassen. :+
Merk dat het groeien nu ook even stil staat, in de hoogte in ieder geval.
De breedte gaat wel door en ook de manen en staart doen hard hun best!

Manen in April:
Afbeelding

4 maanden later:
Afbeelding