WSW 5 merries die moeten bevallen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:12

Ik ben het woord al wel vaker tegengekomen maar ben eigenlijk wel erg benieuwd, wat is een "refractometer"?

Sharon_Jims

Re: WSW 5 merries die moeten bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:03

Leuke foto van jullie!
Afbeelding

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:31

Balte schreef:
Ik ben het woord al wel vaker tegengekomen maar ben eigenlijk wel erg benieuwd, wat is een "refractometer"?

Sorry, was wat druk dus vergat te updaten!

Een refractometer is een apparaat waar je een drupje vocht in kan leggen en deze meet de waarde aan suikers, aangezien de biest van een merrie veel suiker bevat maar begint als een zoute substantie kun je mooi meten wanneer het suiker gehalte omhoog gaat. De dag van degebooorte schiet deze waarde omhoog. Dus het wachten is vaak op de "sprong" omhoog in deze waarde.

Tuck zit al op 20 (gister avond) de meeste merries bevallen rond de 25 en eigenlijk zou haar waarde omhoog moeten schieten!! Ik kan niet zo gemakkelijk aan haar uier komen dus ik probeer het later nog maar weet niet of het lukt.
Maggie zit pas op 10, dus heeft nog wel even te gaan. Ik kan haar gemakkelijk melken en kan bij haar ook een melktest uitvoeren (daar heb je een beetje meer vocht voor nodig) Je ziet dan een uitslag op een strip met 5 groene vakjes, deze vakjes verkleuren verder naargelang de bevalling dichterbij komt. 5 vakjes betekent dus binnen 24 uur bevallen. Maggie heeft er pas 2 verkleurd maar de verkleuring gaat veel sneller dan begin vd week. Duurde eerst 30 sec. nu nog maar 10 sec. Dat is ook vooruitgang.
Maggie kennende gaat het bij haar snel op de laatste dag. Maar dan kan ik het ook al zien, want ze drupt dan melk. Maggie heeft nooit hars!

Die foto, is leuk!! Dank je wel. Tuck had wat troost nodig! Ze is miserabel, en weet niet wat ze met al die vreemdegevoelens aan moet!

Diana

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:35

Dat van die melktestjes kende ik maar die refractometer nog niet. INteressant! Ik mag spijtig genoeg bij mijn merrie alleen maar kijken naar de uier, aankomen, hola pola en dat terwijl ik haar ooit kocht van een paardenmelkerij :D
Zij harst al twee dagen en vandaag zijn het volgens mij melkdruppels want er hing iets groots wit aan, even later was het weg en nog even later zat er een nieuw wit puntje :D

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:15

Balte schreef:
Dat van die melktestjes kende ik maar die refractometer nog niet. INteressant! Ik mag spijtig genoeg bij mijn merrie alleen maar kijken naar de uier, aankomen, hola pola en dat terwijl ik haar ooit kocht van een paardenmelkerij :D
Zij harst al twee dagen en vandaag zijn het volgens mij melkdruppels want er hing iets groots wit aan, even later was het weg en nog even later zat er een nieuw wit puntje :D

Okay, ik begrijp dit heel goed, was bij mij ook absoluut verboden!!! Totdat ik ontdekte dat het met mate en zonder te melken als een koe het geen kwaad kan! De Refractometer heeft mij gered van extra nachten slaap!!

Maar!! Een witte drup dat betekent dat ze gaat bevallen!!!! Zeker als ze terug komen!! VEEL SUCCES!!!
Laat maarweten hoe het gaat, of heb je een eigen topic???
Groetjes
Diana

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:15

Geen eigen topic maar ondertussen wel een veulentje :D
Gewoon op klaarlichte dag geboren, ik had het in de gaten, heb ze op stal gezet en geen uur later was de kleine man er al, was er dus van begin tot einde bij.
Het is een palomino-sabino hengstje geworden met een heel speciale veeg op zijn voorhoofdje.
Als je wil stuur ik je een foto via pb want het is niet de bedoeling dat ik je topic kom spammen he :D

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 09:21

Maggie is gisteren avond om 8 uur bevallen van een rode zoon!!
Ging super en hij is vlot met alles!!!

Tuck gaat vandaag zoals het er nu uitziet!!!
Diana

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:10

Gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:15

WSW schreef:
Maggie is gisteren avond om 8 uur bevallen van een rode zoon!!
Ging super en hij is vlot met alles!!!

Tuck gaat vandaag zoals het er nu uitziet!!!
Diana

Super, gefeliciteerd! Succes met Tuck, geef dr een dikke knuffel (als ze daar nog behoefte aan heeft :+ )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:13

hoe is het met Tuck? Ook al bevallen of wacht ze nog even? *Ze houdt de spanning erin*

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:37

Tuck is gisterenavond bevallen van een hengstveulen (Palomino).

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:26

gefeliciteert met de veulens

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:43

Gefeliciteerd met alle kindjes! Fijn dat het zonder problemen verlopen is (hoop ik) en dat alles gezond en wel op zijn 4 beentjes loopt. krijgen we van de laatste 2 beebs ook nog foto's te zien? Of ben je nu toe aan een portie rust :Z nu alle dames bevallen zijn?