Balte schreef:Ik ben het woord al wel vaker tegengekomen maar ben eigenlijk wel erg benieuwd, wat is een "refractometer"?
Sorry, was wat druk dus vergat te updaten!
Een refractometer is een apparaat waar je een drupje vocht in kan leggen en deze meet de waarde aan suikers, aangezien de biest van een merrie veel suiker bevat maar begint als een zoute substantie kun je mooi meten wanneer het suiker gehalte omhoog gaat. De dag van degebooorte schiet deze waarde omhoog. Dus het wachten is vaak op de "sprong" omhoog in deze waarde.
Tuck zit al op 20 (gister avond) de meeste merries bevallen rond de 25 en eigenlijk zou haar waarde omhoog moeten schieten!! Ik kan niet zo gemakkelijk aan haar uier komen dus ik probeer het later nog maar weet niet of het lukt.
Maggie zit pas op 10, dus heeft nog wel even te gaan. Ik kan haar gemakkelijk melken en kan bij haar ook een melktest uitvoeren (daar heb je een beetje meer vocht voor nodig) Je ziet dan een uitslag op een strip met 5 groene vakjes, deze vakjes verkleuren verder naargelang de bevalling dichterbij komt. 5 vakjes betekent dus binnen 24 uur bevallen. Maggie heeft er pas 2 verkleurd maar de verkleuring gaat veel sneller dan begin vd week. Duurde eerst 30 sec. nu nog maar 10 sec. Dat is ook vooruitgang.
Maggie kennende gaat het bij haar snel op de laatste dag. Maar dan kan ik het ook al zien, want ze drupt dan melk. Maggie heeft nooit hars!
Die foto, is leuk!! Dank je wel. Tuck had wat troost nodig! Ze is miserabel, en weet niet wat ze met al die vreemdegevoelens aan moet!
Diana