Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:30

Ik zou hem lekker in de opfok doen aangezien je ook om advies vraagt yvonne.
Een stalletje bij een pension betekent nog niet dat hij door paarden wordt opgevoed. Laat hem lekker groeien en bloeien en ga der lekker een paar keer in de week langs. Maar niet te veel met hem tuttelen.
Een stal is niet goed voor een veulen om groepsgedrag te ontwikkelen.....
Een beetje opvoeden zoals: hoefjes optillen en meelopen aan de lijn is meer dan genoeg de eerste twee jaar!! (4 jaar???)

Groetjes

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:40

Ik denk dat Yvonne helemaal niet weet waar ze het over heeft !! Ik heb hier verderop twee éénjarige hengsten in de wei staan en een tweejarige. De tweejarige is goed te benaderen, maar de éénjarige (komen zo uit de opfok) kun je niet eens bij in de buurt komen. De veulentje blijft niet zo lief en klein maar wordt een stoere hengst. Of ze moet hem laten castreren (kosten?). Vervolgens zit je nog 3 jaar met opfokkosten (en hoefsmid, entingen, ontwormen en wellicht zadelmak maken) en wat dan? Rijdt ze paard, of gaat ze hem voor de gezellie in een weitje zetten. Het komt me allemaal erg ondoordacht over. Nu is TS ineens de pineut, maar het feit blijft dat Yvonne na 1 of 2 dagen al niet meer wist hoe ze het moest redden en TS toevallig een flinke dot meer ervaring heeft met paarden. Had Yvonne hem ook naar Friesland gebracht of gewoon naar de volgende die het over wilde nemen van haar....? Dat ze niet wist waar hij stond: TS is helemaal niet geheimzinnig geweest hier op Bokt over waar ze hem naar toe bracht en volgens mij was Yvonne vrolijk aan het meelezen. Kortom: ik wordt een beetje moe van dat zielige gedoen van iemand die zich als dierenbeschermer voordoet, maar ondertussen dingen doet waar ze nul verstand van heeft.

AngelofLove

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:51

Een veulen moet niet in pension, die moet lekker 24/7 buiten met andere paardjes. Mijn jaarlinghengst staat ook 24/7 buiten met een leeftijdsgenootje en nog wat oudere paarden voor de opvoeding. Ik ga er niet elke dag heen, laat hem lekker jaarling zijn zonder teveel getuttel

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:55

AngelofLove schreef:
Een veulen moet niet in pension, die moet lekker 24/7 buiten met andere paardjes. Mijn jaarlinghengst staat ook 24/7 buiten met een leeftijdsgenootje en nog wat oudere paarden voor de opvoeding. Ik ga er niet elke dag heen, laat hem lekker jaarling zijn zonder teveel getuttel

Dat is ook de beste huisvesting voor een veulen. Lekker 24/7 op het land in een gemengde kudde!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:03

hoi ben ik weer zonder hoofdletters dit keer.(dom ik weet ook helemaal niks)
heb net naar friesland gebeld ,alles gaat super goed met jay jay.men jansma zei dat het een sterk en helder veulen is.hij staat met 6 andere veulentjes samen.en drinkt goed(uit een machine) hij eet ook al brokjes en zijn hooi smaakt hem ook wel.
heb gelijk gevraagd hoe het ging toen hij werdt gebracht.
het veulentje werdt gebracht door een meneer er was geen mevrouw bij,hij had alleen contact met mevrouw gehad via de mail.er was nog niks ondertekent en ze had ook nog geen gegevens terug gemailt.(vreemd).ga vannavond mailtje sturen naar meneer jansma met mijn eigen gegevens en ook met mijn mail verkeer wat ik met de paardehandelaar heb gehad.zei nog als u het nodig vindt wil ik ook wel langs de politie,maar dat vondt hij gelukkig niet nodig.

DUS HET GAAT SUPER MET JAY JAY
(sorry maar moest even schreeuwen)
ps IK VERKOOP HEM NIET!!!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:08

Nou. Typ je weer geen hoofdletters.. Ik vind het echt vervelend om zulke teksten te lezen.

Verder vind ik het een beetje dom van je om het veulen niet te verkopen. Een jong paard (hengst) opvoeden is echt niet om mee te lachen hoor? Ik weet niet of je dit al eerder gedaan hebt maar ik hoop voor jou van wel. Veulen in een pensionstal is nou ook niet echt wat ik zou doen. Wat dacht je van de opfok?

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:09

het pension is 24/7 op de wei,alleen in de winter s´nacht op stal.
de opfok is in de winter alleen maar op stal met best wel kleine uitloop.dan heeft hij het toch beter op dat pension?
ik wil hem ook laten casteren.wat is daar de goede leeftijd voor?

m_aar_tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:13

Graag 1e letters van de zin met hoofdletters, het is al een paar keer gezegt en het is heel vervelend om zo te lezen.
Als je zoveel voor je veulen over hebt, waarom doe je dan niet wat het beste voor hem is?

m_aar_tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:14

En dat van die pensionstal, is dat met leeftijdsgenootjes?
Waarschijnlijk niet, ga op zoek naar zo'n veulen weiland, dat is veel beter en leuker voor hem.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:14

Mallodie schreef:
Nou. Typ je weer geen hoofdletters.. Ik vind het echt vervelend om zulke teksten te lezen.

Verder vind ik het een beetje dom van je om het veulen niet te verkopen. Een jong paard (hengst) opvoeden is echt niet om mee te lachen hoor? Ik weet niet of je dit al eerder gedaan hebt maar ik hoop voor jou van wel. Veulen in een pensionstal is nou ook niet echt wat ik zou doen. Wat dacht je van de opfok?

wat ben je lekker vriendelijk :o
zo te zien heb jij al een conclusie getrokken, we hebben 2 verschillende verhalen, dus je weet helemaal niet hoe het zit.
en waarom zou yvonne geen paard (veulen) kunnen hebben straks?
iedereen moet eens beginnen, hebben jij en ikke ook gemoeten.

yvonne heel veel sterkte, en eppie jammer dat je niks meer laat horen.
en waarom staat er geen kadootje bij me naam, ik ben jarig vandaag |(
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 28-08-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:16

[VSW] Welke leeftijd castreren? Over de leeftijden van castratie bestaat een topic.

Naar mijn mening is de leeftijd relatief, het ene paard is het andere niet. Mijn vorige paard was pas 4,5jaar toen hij gecastreerd werd. Maar dat is ook niet ideaal, sommige hengsten behouden dan hun kuren omdat ze zo lang hengst geweest zijn.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:16

heb je nog met eppie gesproken en hoe zijn de vorderingen hier in dan? En vroeg men. Jansma niet waarom jij hem zelf niet kwam brengen? En waarom zou men.Jansma zeker weten dat jij wel de eigenaar bent dan?
En hoe ga je hem straks over 3maanden dan weer ophalen? Want dan moet je ook naar Friesland rijden en dat durf je eigenlijk niet schreef je eerder. Ik denk niet dat eppie zal zeggen neem onze trailer maar als jullie het niet hebben uit gepraat.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:21

vrouwke schreef:
Mallodie schreef:

wat ben je lekker vriendelijk :o
zo te zien heb jij al een conclusie getrokken, we hebben 2 verschillende verhalen, dus je weet helemaal niet hoe het zit.
en waarom zou yvonne geen paard (veulen) kunnen hebben straks?
iedereen moet eens beginnen, hebben jij en ikke ook gemoeten.

yvonne heel veel sterkte, en eppie jammer dat je niks meer laat horen.
en waarom staat er geen kadootje bij me naam, ik ben jarig vandaag |(

Akkoord :) Iedereen moet ergens beginnen. Maar een veulen zelf opvoeden doe je niet zomaar als leek hoor. Zoals ik al eerder zei; we kenden mensen die ook zo'n schattig moederloos veulentje zelf opgevoed hebben... Ook zo'n 'lief kereltje'. Als ze 4,5jaar was mocht ik haar berijden.. Geloof me of niet maar dat paard was gevaarlijk! Paarden maken onderling uit wie de baas is door lichamelijk gedrag, maar een flessenveulen weet in sommige situaties niet dat hij een paard is. Met als gevolg dat ze de rangorde gaan uitvechten met de mensen, ik kan je verzekeren dat je daar niet bij wilt zijn hoor.

Vandaar mijn bericht dat je niet zomaar aan zo'n beest moet beginnen. Iedereen moet beginnen hoor, volledig akkoord maar op deze manier kan je veel brokken gaan maken. Hiervoor moet je echt wel verstand hebben van paardengedrag, consequent zijn en het paard een paard laten worden en geen mens.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:21

volgens mij mis ik de helft van mijn text...
Had ook een stukje geschreven over de castaratie maar is weg...
Maar je kan castareren als beide balletjes zijn ingedaald en goed zichtbaar zijn. Dat is per paard weer verschillend de ene heeft ze met de geboorte allebei al en de andere heeft ze op 2jarige leeftijd nog niet, het is echt per paard verschillend.

gefeliciteerd met je verjaardag Vrouwke

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:23

Ook van mij een happy B-day :)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:23

@vrouwke gefeliciteerd met je verjaardag meid ;) (ben maar een stille meelezer :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:26

vrouwke schreef:
en waarom staat er geen kadootje bij me naam, ik ben jarig vandaag

Voor straf? Omdat je met taalfouten schrijft? ~~}> }>
Maar gefeliciteerd hoor :D :j Wel is het *mijN* naam met een N :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:26

Ik vind het echt heel erg voor Billy dat je hem niet aan Eppie verkoopt. In mijn ogen is zij eigenlijk al een beetje de eigenaar, want ik heb zo'n vermoeden dat zij al meer geld kwijt is aan Billy dan de 250 euro die jij betaald hebt. Ik begrijp ook écht niet waarom je hem niet wil verkopen. Heb je eerder een paard gehad? Heb je eerder paarden ingereden, heb je verstand van jonge paarden? Volgens mij wil je hem gewoon niet aan Eppie verkopen omdat je kwaad op haar bent. Echt kinderachtig, denk nou eens aan wat het beste voor hem is. Een eigenaar die niet meer verstand van paarden heeft dan poetsen en uitmesten, of iemand met heel veel verstand die net zo veel gehecht aan het veulentje is geraakt als jij?

@ Vrouwke, gefeliciteerd *\o/*

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:27

Amen

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:28

Pff jongens, waar gaat dit nog over..? Dit topic ging in eerste instantie toch over het veulen. En die maakt het naar mijn weten goed! Nu hebben de TS en Yvonne nog 3 maanden de tijd om hun vete uit te vechten en te bepalen hoe de toekomst er voor dit veulen uit zal gaan zien.
Aangezien de TS niet meer reageert lijkt het me onzin om door te discussiëren over wie er de waarheid spreekt en wie niet..

En misschien moet Yvonne nog een hoop leren over het verzorgen en opvoeden van paarden, maar volgens mij komt dat met de juiste hulp, adviezen en suggesties helemaal goed. Eens hebben we het toch allemaal moeten leren..?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:29

pffff kijg een beetje "penny" bibbers van je yvonne... zo zie je maar weer dat dat niet leeftijd gebonden is ;)

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:32

Nee heb haar niet meer gesproken en wil dat ook niet meer.Mijn bangheid heeft plaats gemaakt voor boosheid.IK stuur mijn mail verkeer met de paardehandelaar mee.dat is toch genoeg.Iemand anders zal dan auto rijden en er zijn nog andere trailers beschikbaar.
Ik woon in zeeland dus boeren genoeg(hahaha)
als mensen onterechte dingen over mij op internet gaan gooien,kan ik niet goed tegen.BAH!!!Dus ja nou mevrouw mag me bellen hoor,dan zal ik haar netjes te woordt staan.Maar verontschuldiging is hier zeker op zijn plaats.(das dan mijn mening)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:33

@ EveliNero, je hebt deels gelijk hoor. Al denk ik dat Eppie wel weer komt opdagen, ze is pas een dagje niet geweest hoor.
Alleen waarmee ik het niet eens ben is dat het goed komt met de combi Yvonne + Billy. Een moederloos veulen is een paard apart, om die op te voeden moet je gewoon verstand van paarden hebben, anders krijg je een paard zoals Mallodie beschrijft. Iedereen moet het leren, maar koop dan een braaf ouder paard, en geen flessenveulen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:34

Waarom reageer je niet op mijn post Yvonne?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:36

Netje schreef:
Ik denk dat Yvonne helemaal niet weet waar ze het over heeft !! Ik heb hier verderop twee éénjarige hengsten in de wei staan en een tweejarige. De tweejarige is goed te benaderen, maar de éénjarige (komen zo uit de opfok) kun je niet eens bij in de buurt komen. De veulentje blijft niet zo lief en klein maar wordt een stoere hengst. Of ze moet hem laten castreren (kosten?). Vervolgens zit je nog 3 jaar met opfokkosten (en hoefsmid, entingen, ontwormen en wellicht zadelmak maken) en wat dan? Rijdt ze paard, of gaat ze hem voor de gezellie in een weitje zetten. Het komt me allemaal erg ondoordacht over. Nu is TS ineens de pineut, maar het feit blijft dat Yvonne na 1 of 2 dagen al niet meer wist hoe ze het moest redden en TS toevallig een flinke dot meer ervaring heeft met paarden. Had Yvonne hem ook naar Friesland gebracht of gewoon naar de volgende die het over wilde nemen van haar....? Dat ze niet wist waar hij stond: TS is helemaal niet geheimzinnig geweest hier op Bokt over waar ze hem naar toe bracht en volgens mij was Yvonne vrolijk aan het meelezen. Kortom: ik wordt een beetje moe van dat zielige gedoen van iemand die zich als dierenbeschermer voordoet, maar ondertussen dingen doet waar ze nul verstand van heeft.

juist!