[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 07:57

Nog geen veulennieuws? Kom op merries! Zijn er toch een paar die het al spannend maken zou je zeggen.

Ik waak met de camera. Ph strips had ik wel maar eigenlijk nooit nodig, door te kijken naar haar uier weet ik genoeg. Veronia is een plat slaper dus ik denk dat ik tig keer vals alarm zou krijgen met een birth alarm en ik heb ze liever geen halsters om op stal.

Elina groot wou ik wel graag (ik ben zelf ook geen kleintje) maar ik ben nu wel gestopt met pokon voeren :+ . Op de hengstenkeuring waren 2 halfbroers van Eloon. De ene 1.59 en de andere 1.62. Inmiddels nog een halfbroer gevonden en die is nu 1.65. Ik durf wel te zeggen dat Elonia haar maat van moeder heeft en niet van vaders kant. De hengst was zelf ook maar 1.63 trouwens.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:43

AnsoDM welkom terug. Heb je een fijne en leuke vakantie gehad?

Seven ze heeft inderdaad normaal een heel strak figuur. Mooie merrie is het.

Nieky1993 als ik zo die uiers zie ga ik voor loes die als eerste gaat.
Ik ga er ook niks bijzetten. Had dan met draadje ertussen gedaan.

Phileine83 jaaa ik vind het zo’n leuke belevenis. Elke avond luisteren en voelen en het veulen reageert echt op je stem.
Ik vind het nog net te koud om de deken af te laten dus dan maar elke keer eronder kijken wat de uier doet. En bijna iedere avond effe lekker poetsen want ze verhaard als een gek. Heb nog niet echt het idee dat de banden slapper aan het worden zijn. Dus hopelijk meld het veulen zich nog niet . Ik hoop dat tegen die tijd het weer wat beter is.
Je hebt mooi beeld op de camera!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:59

Wat is het al spannend aan het worden hier! Leuk om al de buikfoto's, uierfoto's en stalcamera beelden te zien :D

En grappig dat er al gekeken wordt naar hengsten terwijl de merries nog moeten bevallen haha. Dat is toch ook wel een heel leuk deel van het fokken, hengsten kijken :j

Hier zijn er geen fokambities meer. Nouja, ik heb ze nog wel, maar na 3 jaar verdriet, ellende en een hele berg geld verloren durf ik het echt niet meer aan.

Quinta is haar veulen verloren na 7 mnd dracht tgv een gedraaide navelstreng op 4 januari en zoals jullie weten heb ik de dierenarts tijdens de dracht wel 4x laten kijken voor een dikke uier bij Quinta. Nu is ze dus bijna 2 maanden leeg en die uier doet nog steeds vanalles en nu kan er echt geen veulen op drukken zoals me gezegd was eerder :o . Zou dit alsnog dracht gerelateerd kunnen zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:29

Dais_ begrijpelijk dat je er even helemaal klaar mee bent.
Ik vind de hengstenkeuze maken ook altijd enorm leuk en interessant :j Ik zou het niet weten, komt mij eerlijk gezegd niet bekend voor. Wellicht even informeren bij de dierenarts

Claudia ik ben het met je eens, ik wil ook veulens zien!
Ik heb liever ook geen halster om maar ik heb dan een veiligheidshalster om. Die knapt met de lichtste druk al. Geeft mij een fijn gevoel :j
Oh wow dan is Elonia dus wel een uitschieter van die hengst! Ja ik meende al dat jij ook wel redelijk groot was. De pokon nu maar in de kast laten dan :+

Phileine vanaf boven is ze lekker breed :D Mooie foto. Moest wel even lachen om je kotsende kat :+

Nieky1993 wat fijn dat je de veulens snel kwijt bent en ze je weten te vinden. Dat scheeld de helft. Die ervaring heb ik ook. Heb nog geen een veulen te koop hoeven te zetten. Ja dat waken is echt de spannendste, ongeduldigste maar ook de leukste tijd van de dracht :D Jammer dat het nog niet ging zonder deken. Wellicht binnenkort. Lees en Daisy maken er werk van. Ben enorm benieuwd!

Jennyk Dankje! Oh al 300 dagen gepasseerd. Dan gaat het wel snel :D

Seven heel verschil met haar strakke pak en nu :) Prachtige foto's heb je ook gemaakt zeg! Wauw
Ze maakt het spannend

Knolselder klinkt als een droom, ik duim voor je! En dan in merrie of hengst vorm?

SophievdV zo te horen heb je al hele toppaarden gefokt. Wat gaaf! Een dekhengst staat hier ook op mijn lijstje om te mogen fokken. Net als een ster/kroon of model merrie. We gaan het mee maken

Kiko Dankje! Ik zie her en der wat veulens op Facebook en bokt. Maar nog niet echt in dit topic, het is er wel tijd voor O:)
Ik zou er nu geen andere paarden bij doen nee. Wellicht gescheiden wel.

Psssst
Wie is er volgend jaar weer bij??
Meld je weer aan :D
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:01

Ik twijfel nog of ik dit jaar weer ga dekken. Wil eigenlijk nog volle connemara fokken maar denk dat ik een jaartje oversla. Eerst maar eens kijken of ik veulen van verleden jaar en veulen to be verkoop.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:55

Als het verder aan het complete plaatje voldoet, heb ik geen voorkeur voor merrie of hengst want dan blijft het zowiezo :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:05

Hier begint Jade stilaan te zakken op de melktest. Gisterenavond had ze ook een natte speen.

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:55

Muronia inderdaad hè… waar blijven die veulens! Elke ochtend hoop je op een foto maar helaas :-)

Dais ik snap jou wel. Dat is de reden geweest dat ik het niet eerder aandurfde. Zag het zo vaak fout gaan bij andere en wilde mijn merrie niet verliezen.
Met deze merrie durfde ik het wel aan. Al vind ik het super spannend.

Kabayo ik had voor mijzelf ook al nee bedacht maar soms ben ik overbezorgd dus dacht vraag het even hier. Daarnaast is die lege stal aan het eind wel handig met afspenen. Dan staan ze wat verder uit elkaar maar kunnen elkaar nog wel zien.

Mijn merrie wil ik na het veulen gaan oppakken en in de sport uitbrengen voordat ik weer een veulen ga fokken maar je weet maar nooit wat de toekomst brengt. Ik zou er best wel een fokmerrie bij willen maar dat staat mijn portemonnee niet toe. Misschien laat ik de merriestal wel zo en dan heb ik de lege box nodig voor het veulen en kan er niks bij. Luxe keuze stress

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:56

Spannend Tinnie!

Super leuk dat de veilige lijst al zo lang wordt!
Ik heb alles meegelezen maar helaas geen tijd gehad om te reageren.

Mijn merrie gaat goed. 322/323 dagen nu. Ze is wel wat oncomfortabel veel aan het verstappen achter. Het veulen schopt ook erg hard :') zie de buik op de camera heen en weer gaan en dan krampt Brownie wat. Het uier begint zich ook verder te vullen, maar als ik op het uier af ga duurt het nog wel even…
Halster alarm zit er ondetussen op. Vannacht al 2x wakker gebeld xD

Afbeelding
Skippybal zondag avond

Afbeelding
Vanmorgen

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:47

Gebruikt iemand ook de speciale veulenvoerbak? Die met stangetjes ertussen?
Ik zit erover na te denken omdat mijn merrie geen veulenbrok mee mag eten….
Wordt nog een gepuzzel want het veulen mag weer niet met de merrie mee eten.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:02

@cookie2222 :oh wat spannend dat je de 220 dagen voorbij bent. Lekker buikje ook. Succes

@Finniee :dat begint al wel spannend te worden. Zal vast niet lang meer duren. Of lees ik de strip verkeerd?? Heb er geen ervaring mee.

Muronia: hier ook een plat slaper…. Ik doe pas de birthalarm singel om als er doppen komen en hars. Verder camera.

@Seven : wat een prachtige foto’s ! En wat mooi drachtig .

@Nieky: jeetje wat een verschil in uier!! Heel belangrijk om je paard te leren kennen tijdens de dracht blijkt wel weer want de uier zegt niet alles.
Jij krijgt het druk!

Ik ga dit jaar mijn merrie niet laten dekken.
Eerst maar weer goed op de been krijgen en dan de sport in. Heb een dochter die graag wil rijden. En als alles goed gaat met het veulen hebben we over 4 jaar een opvolger en dan zie ik weer verder.

Ze voelt zich de laatste dagen echt een zwangere moeke…4 uur staat ze alweer zielig te kijken wanneer ze naar binnen mag. Ik doe haar nu ook eerder naar binnen. Ze loopt dan direct naar haar box ipv de snuffelrondjes die ze anders altijd deed.
Ik hoop trouwens niet dat ze tijdens de bevalling zo dom in de hoek gaat liggen …..Box is ruim , had ff ingezoomd. Altijd met de kont tegen de wand aan.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:07

I gebruik speciale veulenvoerbakken. De ondiepe. Maar mijn veulens mogen wel met de merrie mee eten. Ik zou dan, als veulen echt niet mee mag eten omdat t gevaarlijk is, ze apart zetten met eten

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:47

Kiko: ja hoor heel fijn. Helaas eerste dag was ziek van de vlucht maar goed dat hoort er soms bij.

Ik zit momenteel nog op men telefoon problemen met internet op men laptop dus echt een bijleespost maken zal niet van toepassing zijn. Tot het probleem is opgelost.

Wel bij Mira geraakt vandaag was blij om haar te zien. Ook haar uier begint al stilletjes wat te doen maar na haar dagelijkse Wandelronde was deze ook weer weg. Paddoc ligt er weer echt niet goed bij. Hopelijk binnenkort beter weer dat deze kan opdrogen.

Afbeelding
Afbeelding

Even een vraag aan de ervaren fokkers. Zien jullie echt verschil van uier wanneer ze precies gaan? Ik merk nu dat Mira haar uier als minder is dan bij haar vorige veulen. Vroeg me af of dit wil zeggen dat ze dan toch wat ‘langer’ zal dragen dan haar vorig. Of boeit da niet veel?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:18

Nieky: lief dat je het vraagt, het gaat goed met de pees volgens mij. Niet dik of warm meer en ze loopt niet kreupel meer. Stiekem doe ik haar toch naar buiten, tot vandaag was dat een klein uurtje per dag, vandaag is ze wat langer buiten geweest.

kabayo: ja het schiet al op en het uier ook, zal ook wel zijn door het vele binnen staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:37

Dais dat kan ik me heel goed voorstellen hoor! Wie weet komt het toch nog weer.

Elina ik heb me alweer gemeld, wordt weer druk straks met 2 db-topics!

Tinniie hehe, schot in de zaak, kom maar door met die baby!!

Cookie dat is een knappe dikzak.

Marus ik gebruik helemaal geen voerbakken. Veulen eet hier met de merrie mee. Ik geef geen veulenkorrel meer nadat ik een paar keer een slokdarmverstopping bij een veulen heb gehad omdat ze die kleine korreltjes te gulzig aten.

Hmm dat is geen handige ligplek nee. Hadden wij vorig jaar ook met Veroon, ging ook vlak tegen de kant liggen maar we hebben het veulen de bocht om geholpen met het bevallen.

Mira is ook al goed bol! Schiet al op he? Veroons uier ontwikkelde bij de vorige dracht wat later dan bij de eerste maar de opbouw was wel hetzelfde. Bleek een hengstje te zijn. Ik ben benieuwd hoe ze het nu gaat doen. Tot nu toe nog theezakjes.

Ons paardenkindje was vandaag wakker <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:46

J kan ook grovere veulen korrel voeren.
Mijne zijn groter.. duurt iets langer voordat ze die lekker eten maar tot die tijd eten ze prima met ee merrie

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:54

Ik zit ook te kijken voor zo’n veulenvoerbak.
Ik denk niet dat ze bij de voerbak van mijn merrie kunnen maar neem aan dat het veulen ander voer moet dan de merrie.

Cookie fijn dat jouw merrie ook de veilige datum is gepasseerd.

Tinnie dat wordt spannend! Wil wel weer veulen spam dus kom maar op!

Marus ik hoop dat ze met veulen niet tegen de muur gaat liggen. Tot nu toe ligt mijn merrie meestal in het midden van de stal.
Vandaag wezen wandelen maar je moet haar echt meesleuren soms. Terwijl vorige week stond ze nog te dansen naast mij dus kan merken dat ze minder kan hebben.

Afbeelding
Afbeelding

AndoDM balen dat je de eerste dag ziek was maar dat je daarna wel genoten hebt.
Mira heeft al een fikse buik zeg.

Muronia
Veronia haar buik zie je echt mooi de bewegingen. Ik kan daar zo van genieten als ik het zie bij mijn merrie.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:07

AnsoDM ik zie hier wel een lijn in ja, als ze wat later beginnen , dat ze ook iets langer dragen. Jade begon nu pas na 320 dagen aan haar uier, en gaat nu ook de 340 voorbij gaan, wat ze nog maar 1 keer ooit gedaan heeft.

Haar uier is bomvol, weer een natte speen.
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:02

Poeh dat is inderdaad een flink uier. Succes!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:15

Wij hebben een merrie veulen brok. Veulen eet gewoon met de merrie mee.
Als de merrie het niet goed vind hang ik apart een bak op mar niet die met die spijlen. Ik vind het ondingen.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:36

Kiko Mooi is dat, zo kunnen genieten al voor het geboren is. Ik heb dat ook echt. En ik ben ervan overtuigd dat ze ‘welkom geheten worden’ zeker oppikken. <3

Dais_ Ik begrijp dat ook hoor, dat je terughoudend bent geworden. :(:)

Kabayo Hahah, de kat zat te kokhalzen onder een trailer, Silhouette stond helemaal strak en te snurken, echt hilarisch :+ .
Ik heb even gespiekt en zag dat jij in ieder geval van de partij bent volgend jaar met je merrie, super mooie foto’s van jullie trouwens. Prachtig <3

Tinniie Super spannend!! :))

Cookie2222 Spannend wel al. Jij hebt ook mooie beelden zo op je camera :j

Marus Och ze heeft het er zwaar mee :(:) . En met de kont tegen de muur

AnsoDM Wauw wat een buik zo, mooi hoor!

JennyK Wel fijn dat het wel goed gaat met de pees.

Muronia Mooi filmpje, heel leuk om naar te kijken <3

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:45

De reden dat ze niet met elkaar mee mogen eten is omdat mijn merrie vanaf nov 23 al in behandeling is voor maagzweren en beschadigde dikke darm. Ze mag geen brok of muesli. Dat gaat niet goed!

En daarbij krijgt mijn merrie haar maagsupplement door haar voer heen en dat is weer niet geschikt voor de kleine.

Al met al een lastig verhaal.
Ik hoop zooooooo dat het na de bevalling allemaal opknapt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:48

Hier loopt de uier steeds voller.
En dat terwijl ze nog ‘maar’ op dag 313 is.
Maar wellicht is dat wel normaal voor haar.
Vorig jaar was ze 1 week eerder met bevallen vertelde de vorige eigenaar. Ze liet het toen goed zien met doppen en onrust.Afbeelding

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:50

@kiko: de jouwe begint het ook zwaarder te krijgen dus. Zo staat ze er ook wel bij :D

@mironia: gatsie! Daar wordt je niet vrolijk van….Wat geef jij dan aan het veulen?
Ik zit te denken aan havens veulenbrok maar geen idee of het kleine korrel is.
Ik durf dan weer geen muesli te geven…
Laatst bijgewerkt door Marus op 28-02-24 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:51

baudyh schreef:
Wij hebben een merrie veulen brok. Veulen eet gewoon met de merrie mee.
Als de merrie het niet goed vind hang ik apart een bak op mar niet die met die spijlen. Ik vind het ondingen.

Ja vind je het niet fijn werken?