[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:46

Ik denk dat het belangrijk is voor een bodem in stal. Als de merrie onrustig wordt en gaat bevallen blijft de stal echt niet heel schoon :') ik haal de volgende ochtend even het ergste natte weg. En goed opstrooien zodat ze droogliggen.

In kudde bevallen heb ik hier nog nooit gehad. Merk dat ze het wel fijn vinden met zoveel mogelijk rust. In kudde moeten ze toch al snel veel. Moeder heel beschermend waardoor veulen geen rust krijgt.
Ik heb zo'n merrie, als het onrustig is of loopt iemand voorbij. Klauwt ze het veulen omhoog, resultaat doodop veulen wat bang wordt. En als je geen geluk hebt, kan het veulen ook gewond raken.

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:35

Bij ons lopen alle merries nog dag en nacht buiten maar ze komen vanmiddag weer op stal.
Hooi buiten is op en ik wil de met oud en nieuw binnen hebben.
En het duurt nu nog 3 mnd dus ze moeten wel bijgevoerd gaan worden qua krachtvoer

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:09

In het wild zonderen ze zich toch ook af om te veulenen? Dat kan in een afgezet weiland natuurlijk niet. Zou het zelf ook doodeng vinden zo’n kleintje tussen de groep met moeders die in zich heen slaat om ze weg te jagen :oo

Idaza gaat ‘s nachts op stal onder de camera en overdag in een speciale weide naast de andere paarden. Daar zit behalve schrikdraad en houten omheining ook nog gaas omheen, dus honden/coyotes kunnen er minder makkelijk bij, maar veulen kan ook niet per ongeluk onder een hek door rollen ofzo.
Afbeelding
Kunt het gaas hier moeilijk zien maar zit tot de middelste balk zeg maar

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:44

Ik heb gelukkig geen grote groepen en snachts apart op stal. Meestal doen ze t snachts. Eerste dagen even aan elkaar wennen en pas later zet ik merries en veulens samen op t land.
Ik heb 1 geboorte alarm aan t halster maar zit toch te denken aan het in naai systeem..... vind het niet een heel aardig systeem eigenlijk

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:40

Farmer1993 Wat lastig als je geen datum hebt. Wat is het vroegste dat de DA zegt? Ik zou dagelijks een uierfoto maken. Dan zie je het snelst verschil. Hier hebben sommige merries het ook zwaarder als het veulen ineens mega druk is.

Am_Horse jeetje wat balen dat nieuws zeg van Liezella. Hopelijk gaat het met de bevalling gewoon vlot en kan de osteopaat nog iets voor dr betekenen. Wel mooi om te lezen hoe gek je van d'r bent en hoeveel je ook voor je dieren over hebt :j

Kiki1976 jammer dat Bo wat uit dr hum lijkt, mss is de baby ook druk of ligt em vervelend? En wat rotnieuws van je schoonmoeder :(:) wat een rollercoaster ook voor jullie. Hopelijk kunnen ze snel starten met de behandeling.

Ciara_lady leuke foto :j je ziet ook een mooi buikje zo. Hier staan alle merries apart in de stal met bevallen. Ik vind bevallen in groep link :o Vaak genoeg gaat het goed. Maar ik ken ook gevallen waar de bevallende merrie zelfs geschopt wordt door kuddegenoten terwijl ze probeert te bevallen. Ik vind het persoonlijk te stresserend. Niet alleen voor de merrie maar ook voor ons haha :') In een stal met camera erop kun je ze gewoon veel beter in de gaten houden.

Nobel01 Gelukkig doet Unique het terug goed. Hopelijk kan ze in januari verhuizen.

Ilsje87 hier staan ze de eerste maand ong snachts op stal. Erna 24/7 buiten.

EllyC hier staan de merries ong een maand van te voren in de bevalstal. Dan gaan er flink wat pakken gehakseld koolzaadstro in. We halen dan dagelijks de mest eruit en 1-2x per week de piesplek. Op die manier krijg je een vaste en stevige bodem die toch relatief zuiver is. Maar zoals am_horse zegt is die stal na de bevalling echt een zooi :') . Net na de bevalling doen we meestal een half pak koolzaadstro erbij, en de dag erna gaat al het natte eruit en gaat er nieuw koolzaadstro + gewoon stro in.

Hier was Nina vandaag 240 dagen drachtig. Ze is echt zooo rond weer :') en dan te bedenken dat ze op het einde pas echt uitzwaart haha.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:10

Am horses amai wat een verhaal. Hopelijk kan ze idd als fokmerrie nog voor je dienen.

Allemaal fijne feesten en op naar gezonde veulens en merries.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:18

Wat een leuke kerstfoto's! Iedereen hier alvast de beste wensen voor 2023. Dat het een mooi veulenjaar mag worden :))

Kiki1976, sterkte met je schoonmoeder! :(:)

Mijn merrie staat in een merriegroep op de wei. Met haar eerste veulen was ze onrustig voor ik haar ging binnen zetten. Ze stond ongeveer een uur op stal toen ze ging bevallen. Dat zelfde jaar hadden we 2 verrassingsveulens, 1 daarvan is in de wei geboren. Konden gelukkig een draadje spannen zodat de andere er niet bij konden, maar dat is verder wel goed gegaan.

Kleine mijlpaal, Hayley is de 200 dagen gepasseerd :D
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:53

Nobel01 snap dat je voor een vrachtwagentje gaat hoor.
Maar wel spannend, is toch best een stukje rijden.
Nu hard duimen dat ze het idd in jullie geplande vakantie gaat doen.
Hoefjes weer helemaal oke?

EllyC Bo heb ik met haar vorige veulen ook van vlas gehaald en op stro gezet. Achteraf had ik beter stro over het vlas kunnen doen, ook ivm de hoeveelheid vruchtwater. Dat lag nu zelfs in het gangpad voor dr stal.
Deze stal staat ze ook op stro.
Na de bevalling heb ik enkel goed opgestrooid en de andere ochtend deze weer goed gemest toen ze even buiten waren.

nieky1993 gefeliciteerd met de mijlpaal, nu begint het echte aftellen. Ze is echt al lekker rond.
Nee Bo was echt uit haar mum door niks kunnen doen door bevroren bak en niet op de wei mogen.
Normaal zitten we aan de avonden vast ivm werk en dan kan je ook niet meer een rondje langs de weg.
Nu weer 2x rondje door de polder gedaan en ze was al weer redelijk haar oude ik. En maandag mochten ze weer even de wei op, nou daar was alles erg blij mee.

LauraEH gefeliciteerd met je mijlpaal

Hier op stal hebben we 2 groepjes met paarden en 6 weides, dus de merries met veulen kunnen altijd apart de eerste tijd.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:22

Baudyh. Wat heerlijk dat ze zolang nog op het land hebben kunnen lopen.

Libera. Ik zie het gaas idd. Hebben jullie veel last van coyotes of andere wilde dieren?

Nobel. Als ze niks aankondigingen is het natuurlijk anders. Zelf nog nooit gehad. Maar bij de meeste die ik ken halen ze dan het veulen naar binnen voor de veiligheid. Nu zal het ook wel schelen als je ervaren merries hebt of een kudde met verschillende paarden.
Mijn merries beschermen hun veulen met hun leven richting andere paarden. Is voor ons om er tussen te komen ook echt niet handig, mocht het nodig zijn

Nieky. Ik doe altijd alles wat in mijn macht ligt voor mijn dieren. Ze doen ook genoeg terug, voor ons.
Nina is al echt een Skippybal

Fotsy. Dat hoop ik idd ook.

Lauraeh. Mooie mijlpaal *\o/*

Kiki. Sterkte met je schoonmoeder :(:) fijn dat Bo weer wat vrolijker is. Ik merk het nu ook bij de merries. Door het weer niet veel kunnen doen. Ze zijn nu vooral aan het stuiteren :')

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:26

kiki: sterkte met je schoonmoeder.

Wat een mooie kerstfoto's allemaal! Super gedaan!

Goldy is dit jaar op stal bevallen, we hebben ook maar 3 pony's dus niet echt een grote groep. In maart/april is Goldy volgend jaar uitgerekend en dan staan ze sowieso op stal 's nachts. Picture daar in tegen is half juni uitgerekend, dan staan ze normaal gesproken 24/7 buiten, hoe ik dat nu ga doen weet ik nog niet, waarschijnlijk toch maar naar binnen 's nachts, dan kan ik het ook beter in de gaten houden met de camera.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:22

Kiki wat naar voor jullie en je schoonmoeder. Veel sterkte, hopelijk is er nog een goede kans op herstel.

AM ook voor jou balen dat Liezella zoveel last heeft van een oud fractuur. Hopelijk kan de ostheopaat na de bevalling nog iets voor haar betekenen en anders duimen op een top nakomeling.

Mijn merrie loopt overdag ook altijd buiten met 2 ruinen. Vorige keer is ze 's avonds in haar stal bevallen en ik gok dat ze dat deze keer ook doet. Dan de eerste tijd in een aparte wei en daarna in dezelfde wei met een hoge draad waar zij met veulen onderdoor kan om de rust te zoeken. Op deze manier was het veulen vorige keer best snel in de kudde geïntegreerd.

Allemaal alvast een mooi en rustig uiteinde van 2022 toe gewenst. Op naar gezonde veulens in 2023! Ik kan niet wachten tot de eerste geboren worden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:17

Jennyk. Dit heb ik ook precies zo. Wild Thing is ook pas eind juni uitgerekend. Ik verwacht dat ze dan ook wel 24/7 buiten staan. Aan het einde ga ik ze dan toch op snachts op stal zetten onder de camera. Beetje onhandig, maar wil wel toezicht.

Veronique. Dat is wel handig, dat ze onder hoge draad kunnen :') voordeel van de kleintjes.

Gisteren de buiken vastgelegd van de dametjes.
Odilia 251 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Nigrante 249 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Liezella 227 dagen drachtig
Afbeelding
Kijken naar het drukteschoppertje in haar buik <3
Afbeelding
Wild Thing 165 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding

Voor iedereen een fijne jaarwisseling!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:13

Ik wens jullie ook allemaal een fijne, en jullie paarden een rustige, jaarwisseling! Het nieuwe veulenjaar komt eraan <3

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 19:17

Fijne jaarwisseling! Hopelijk blijven de merries er rustig onder. Hier waren ze wel al erg geschrokken van het eerste vuurwerk, maar heb vertrouwen in de stal eigenaar. Ze krijgen even voor 12 biks en wortelen en ze zijn er bij… maar toch spannend!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:48

Ook van ons uit een fijne jaarwisseling gewenst.. Op een gezond, vruchtbaar en mooi veulenseizoen <3

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:06

Iedereen de beste wensen voor 2023
Dat er maar veel mooie en gezonde veulens geboren worden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:11

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:11

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:05

Afbeelding

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Hopelijk allemaal het nieuwe jaar goed begonnen. Op naar heel veel gezonde veulens en merries dit jaar!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:46

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:40

Een fokker hier in de buurt melde vanmorgen dat bij hun om 00.10 het eerste veulen is geboren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:41

Niet te vroeg geboren ivm vuurwerkstress hoop ik? :oo

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:54

Dat durf ik niet te zeggen dat stond er niet bij.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:11

Ik ken er eentje die 18 januari is uitgerekend, zullen er dus wel meer zijn die hun veulen al hebben krijgen!

Jullie merries alles goed en wel doorgekomen? Hier wel. Zal morgen even uitgebreid reageren en weer wat foto’s plaatsen. Maar ben kapot; slaaplekker haha.