[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crines

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:18

Mijn nu 3 maand oude hengstveulen is ook verkocht en ik was van plan om hem nog 2 maand extra bij zijn moeder te houden.
Nu kwam toevallig gisteren de veearts en zij verklaarde me gek dat ik als fokker mijn veulens zo lang zelf hou.
Zo zie je maar, ieder heeft zijn mening.

Ik ben van plan om vooral te te kijken naar hoe het gaat tussen moeder en zoon.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:41

Afspenen doe ik het liefst zo laat mogelijk, ze leren nog zoveel van hun moeder.
Laatst eentje op 5 maanden afgespeend en dat was omdat zijn moeder zelfs met 24/7 een graasmasker om bijna bevangen stond. Toen was de keuze merrie met veulen op de paddock of afspenen en merrie op de paddock en het veulen bij z'n vriendjes laten. Die keuze was dus niet zo moeilijk. Hij loopt hier prima bij de andere merries met veulens en de 1 en 2 jarige merries in een grote groep en heeft z'n moeder ook geen moment gemist.
Een ander vroeg veulen van nu 6 maanden loopt nog bij de merrie en de veulens van april zullen pas op z'n vroegst eind volgende maand gespeend worden op 5 maanden. Dan zijn ze ook geënt en gaan ze eerst een periode met z'n vieren naast de wei met de merries.

Oh en de eerste veulentjes verwacht ik half/eind januari. Die 3 merries zitten nu op of bijna op de helft van de dracht.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:18

quir sommige merrie's worden gewoon niet drachtig met een veulen aan de voet, heb er zo ook eentje, die ziet haar veulen veel te graag, denk ik dan

afspenen ja ik probeer ook zo laat mogelijk, vorig jaar op 13maand afgespeend, langzaam afgebouwd en ging wel perfect, alleen leverde mijn merrie iets te veel in dus deze keer zal ik misschien wat vroeger afspenen.
Mijn andere merrie speent haar veulens zelf, natuurlijk ze was opnieuw drachtig en dat verschil zie je, die heeft haar veulen op 8maand zelf gespeend.
En allemaal lopen ze nog bij elkaar, afzonderen valt goed mee, alleen de jaarling hengst werd vroeg geruind want dat risico wilde ik niet nemen en ik hoopte stiekem dat hij dan nog wat in de hoogte ging groeien.

memere je moet zelf de keuze maken

marijer kaakspieren trainen _O- :') dus we trainen toch iets dan

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:32

Ik doe voorzichtig nog eens een poging om in het DBT-topic te springen,maar ik kan niet beloven dat ik het kan bijhouden,het is hier erg druk zie ik al. :D

Maar ik ben dus hobbyfokker van shetlanders en minipaardjes en ben elk jaar wel te vinden hier.

Ik moet zeggen dat ik het dit jaar ook geen van de beste jaren vind om mijn merrie's drachtig te krijgen. Zelfs een merrie die ik vorig jaar bewust leeg gelaten had en dan aannam dat ze dit jaar wel vroeg zou pakken,lijkt niet te lukken. Hoewel,ze zit momenteel op 20 dagen en het is nog rustig,maar vorige maand werd ze ook weer hengstig na 23 dagen. Kandidaat om volgend jaar eventueel aan de regumate te zetten inderdaad.

En zo heb ik nog een paar twijfelgevallen die na nochtans een op het oog goeie cyclus weer hengstig geworden zijn. Ik denk dus dat ik maar uitwendig ga laten scannen deze winter op de twijfelgevallen.

Ik heb hier regelmatig wel eens een merrie die eens een jaar niet drachtig wordt,dit is voor mij wel geen reden die weg te doen,want doorgaans gaat het het jaar erop prima. :)

De merrie die wel vaker niet direct drachtig werd,is dit jaar dan weer meteen drachtig van de eerste sprong en dit met veulen aan de voet.
Karin is een grullo shetlandmerrie en is dit jaar gedekt door een volle shetlanderhengst. Ze is drachtig voor eind maart. (de rechtse merrie op de foto)

Afbeelding

Dan hebben we nog onze oude getrouwe Vera,zij is gedekt door ons miniatuurpaardhengstje. Drachtig voor april.

Afbeelding

Ook Lisa is naar mijn idee weer drachtig,of dat hoop ik toch. Ze was zo een fijne match met ons minatuurpaardhengstje dat we dit herhaald hebben. Hier met haar veulentje van dit jaar.

Afbeelding

De rest zijn twijfelgevallen of ben ik nog in afwachting omdat ze laat gedekt zijn. Het gaat om deze drie merrie's.

Afbeelding

Ella ons enige AMHA-merrietje in de kudde.

Kikkie,de merrie die niet lijkt te willen pakken tot nu toe. (met hengst die voorzichtig bekijkt of hij touche kan hebben vandaag.. :D )

Afbeelding

En Nikita die me elk jaar gek maakt door gewoon altijd te plassen naar de hengst. Vorig jaar getwijfeld tot januari en ze is in maart bevallen. :')

Afbeelding

Dit is Cas,ons minipaardhengstje. Met buikvetjes ja,hij geniet van het goeie leven tussen de merrie's momenteel. :D

Afbeelding

Ik ga proberen min of meer een beetje bij te blijven. Succes aan al diegenen die ook moeite te lijken om hun merrie drachtig te krijgen dit jaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:41

Wat een leuke paardjes!

Spenen heb ik met Carwyn met zes maanden gedaan. Maar het is net hoe het uitkomt. Zal wel rond de 5-6 maanden normaal zijn hier als alles goed verloopt.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 14:45

Mijn twee oudste veulens van begin maart zijn net gespeend. Ze waren goed 4.5 maanden. Veel vroeger doe ik het liever niet. Maar ook hier gold dat de baasjes nog lekker in vakantie waren en ik ze dan liever wat tijd gunde om aan elkaar te wennen.
Als er een veulen naar mijn idee meer tijd nodig heeft bij zijn moeder meld ik dat ook gewoon. Ik zet nooit vooraf een datum op het spenen want ik vind het voor elk veulen anders.
En ik heb ze liever langer bij me dan kort. :o

Dankje Dyonne!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:00

Heeyy Pretty wat leuk dat je je ook weer komt melden :D gezellig!! En nog even spannend dus wat nu wel en wat niet drachtig zal raken...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:05

:wave:

Jij hebt beide merrie's drachtig weer denk ik toch hé? Maar ook hier ging het niet vanzelf?
Ik vind het maar lastig dit jaar. Maar we wachten nog wat geduldig af. Ik ga misschien nog één cyclus dekken en dan is het toch klaar en op naar volgend jaar. ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:17

Star (mama van Pippa) is inmiddels verkocht en naar haar nieuwe plekje vertrokken. Mijn twee overgebleven merries Jupiter en Bucks zijn inderdaad drachtig, Jupi voor april, Bucks voor eind mei/juni (maiden merrie dus geen idee hoe veel dagen ze gaat dragen). Beide drachtig van mijn jonge tweejarige hengst, (dus extra zenuwen voor de keuring in april := ).
Jupiter viel nog wel mee, al pakte het niet in 1x en had ze een hele rare cyclus. Maar Bucks was moeilijker, ook rare cyclussen, daarna wel drachtig maar waarschijnlijk vruchtje verloren maar nu na 4 pogingen dan toch eindelijk :D

Dat het een lastig jaar is, hoor ik echt overal om me heen ook. Dus het ligt niet aan mijn merries zal ik maar denken ;) hihi

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:32

4 pogingen is ook al best wat. Goed dat je op tijd begonnen bent dan. Met Kikkie ben ik ook al bezig van in april. Het is zonde mocht het niet lukken,ze was dit jaar echt een beetje depri omdat ze als enigste geen veulen had en is dit jaar ook wel te dik. (maar is wel 'tante Kikkie' nu,maw. diegene die ze mogen lastigvallen als het van moeders niet meer mag. ;) )

Duimpjes voor jouw hengst op de keuring dan! Maar dat zal wel geen probleem worden schat ik in.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:37

Hij is wel gecontroleerd door mijn eigen DA maar hij moet ook maar heel blijven tot die tijd natuurlijk... spannend hoor!

Aahhhhh Tante Kikkie hihi wat cute!! toch wel handig zo'n oppas.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:50

Even ego!! Fairy is vandaag op 17 dagen drachtig gescand van Cohinoor!! *\o/*
Eindelijk heeft het na 5 pogingen gepakt!

Ga morgen uitgebreider reageren, nu onderweg naar Friesland om haar op te halen! Heerlijk om haar na 2 maanden weer te zien! :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:53

Wat een onwijze leuke paardjes Pretty! Ik zou het liefst een aantal shetten willen hebben, maar het is niet praktisch bij het koppel dat we nu hebben :P

Hier een foto van onze drachtige merries in actie ;)

Afbeelding

En Gwen:

Afbeelding

Afbeelding

Qua afspenen zou ik het zo laat als mogelijk willen doen :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 18:23

Gefeliciteerd Sultan! *\o/*
5 pogingen...goed ik krijg weer hoop voor Kikkie!

Marit dankje! Zouden nochtans niet misstaan naast jouw schoonheden. :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:12

Yessss! Proficiat Sultan15

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:18

Gefeliciteerd Sultan!!

Hier nog steeds aan het aftellen.. Vrijdag is 18 dagen na laatste dek.. Mocht ik haar nog niet hengstig zien laat ik maandag of dinsdag scannen maar ik heb zo'n voorgevoel dat het niet raak is..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:35

Gefeliciteerd Sultan!

Welkom weer Pretty! Altijd gezellig :D

Michelle, ik duim voor je!

Linda, komt met jullie hengst gewoon goed zo'n mooi dier is dat toch! ben jaloers :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:41

Van harte sultan!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:51

*\o/* *\o/*

gelukkig hier goed nieuws

welkom pretty, begon je al een beetje te missen :o
kikkie staat nog bij cas? die neemt het er ook wel van he
Ella ook nog niks, al poging?

gefeliciteerd sultan, ben zo blij voor je, eindelijk zeg

maritB knappe merrie's heb je

mdj ik duim toch mee voor je

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:59

Gefeliciteerd Sultan!!

MaritB prachtige merries! Wauw!

Mdj duimen draaien hier voor je

Welkom terug pretty

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:25

Poeh veel merrie's die niet drachtig willen worden zeg.. Ik zou inderdaad als het echt niet lukt ook een andere hengstenkeuze nemen, soms past het gewoon niet en worden ze niet drachtig. Vind het wel erg typisch, in mijn ogen worden er veel niet drachtig en is er ook veel mis gegaan met bevallingen dit jaar.

Delphi, inmiddels een maand drachtig, maar ziet er uit alsof ze hoogzwanger is :')

Afbeelding
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:29

Gefeliciteerd Sultan!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:30

Oh misverstandje, maar 1 merrie is van mij hoor. De bruine is van Bokker Dyonne, ook hier in het topic :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:35

Gefeliciteerd Sultan!!

Michelle, spannend nog. Ik dacht dat ze al drachtig gescand was :? of heb ik dat gedroomd ofzo :') hihi

Rowan, ah super lief, dankje! :o :D maar hij moet natuurlijk wel heel blijven ook die tijd, hij word als een prinsje in een glazen kistje behandeld. Als ik hem kwijt ben (hij staat nogal graag tussen de bomen :') ) dan maak ik me al direct zorgen :o :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:40

Sultan, gefeliciteerd!!!

Ik sta er inderdaad van te kijken hoeveel er nog zo laat drachtig worden. Normaal zou ik met Sarona 1 van de latere zijn, maar nu ruimschoots niet. Dat Sarona slecht drachtig werd is te wijten aan stress, omdat ze pas net hier stond en de omstandigheden door het weer heel slecht waren. Wei kon niet gemaaid worden, ze kon daardoor niet de wei op, bak was een zwembad en mevrouw wilde niet door het water, dus in de bak kregen we haar ook niet. Nu ze op de wei staat met andere pony's is ze helemaal omgeslagen van karakter en van een stresskipje een relaxte pony geworden. De dekking van net voor het in de wei kunnen gaan (was nog geen week ervoor) heeft dan ook gepakt.