[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:34

Caesar schreef:
Onze toppers, daarom heb ik dat ook Vermeld. Wat voer je aan ruwvoer? Welke snede gras en kwaliteit?

Ze krijgen allemaal paardenkuil, 2e snede met grove structuur.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:36

Onze toppers het is goed bedoelt hoor :(:) ik heb een tijdje terug ook gereageerd op deze vraag van jou En ook een foto van mijn merrie bijgeplaatst. Bij mijn merrie steken ook de ribben eruit en dit komt toch echt door dr buik. Ze is erg rond geribd en door die zware buik lijkt het allemaal in ene heel mager. Zeker nu de spieren ook niet meer in sportconditie zijn! Ook zit mijn merrie perfect In dr vacht maar als ik een dag niet poets ziet ze er net zo.. Combinatie van de rui en een stoffige paddock en ze zien er uit als een voddebaal! Ook geef je aan dat ze goed is nagekeken door de ta en da.. Ik zou me niet zo druk maken hoor!

Ik snap dat je je aangevallen voelt maar zelf heb ik het gevoel dat er in dit topic geen afzeikers en spokenzoekers zitten. Iedereen probeert elkaar de beste tips en adviezen te geven. Daardoor zie ik niet snel het negatieve in de reactie maar het positieve! ;)

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:36

polleman schreef:
Bonnieaw je merrie laat dus op je wachten!
ja sorry ik was de gek die je een pb schreef keek de pendellijst na en dacht die mis ik,
hoe zou het gaan met je merrie enz.
wat leuk dat je een relatie hebt gefeliciteerd!
hopelijk kan je snel genieten van je veulentje!
ze ziet er goed uit mooie bolle buikje.

Rivendell wat verschrikkelijk heel veel sterkte!
wel erg fijn en leerzaam dat je die foto`s met ons deelt, ziet er erg leerzaam uit.

__Lauraa nog gefeliciteerd met je merrie!
dat gaat de goede kant op zal vast snel een veulentje zijn.

Dabbo gefeliciteerd.

MDJ wat een bolle buikje.

Moniquex wat een mooie bles heeft je veulen

Cemlys hopelijk gaat het nu alleen maar beter met je merrie.
wat een schatje <3 <3

inowa wat leuk dat je een update doet!
wat ziet je merrie er goed uit.

jeniej gefeliciteerd snap dat je even moet wennen.
maar daarom bleef baby zo lang zitten om meet gebleekt te worde van kleur.
waar zit er eigenlijk vos in bij papa of mama?

pretty wat een mooie foto met je zoontje en de pony.

Emmy7 Wings was met geboorte ongeveer 80 cm,
papa is 1.70 mama 1.68
Wings is nu met 2 jaar 1.60

irischcob ik zou gaan waken succes vannacht!

OnzeToppers misschien merriebrok meer geven en conditie brok en muesli minder.?
of een merrie muesli er bij en gewonnen muesli weg?
en luzerne van Hartog is ook heel goed wel rustig opbouwen/
wat is bloedlijn van je paard?
dit zijn goed bedoelde adviezen wat we hier geven!

Bonita heeft een dikke onderbuik maar begin de ribben ook te zien, en bij de flanken krijgt ze kuilen

Dustinlover gefeliciteerd met de mijlpaal

Merriemuesli? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik voer al mijn paarden dezelfde muesli (de basis, want daar zit meer in wat ze opnemen aan voedingstoffen dan die met kruiden volgens de fabrikant) en zonder problemen. Zigiandra is een KWPN-er; v Moneymaker vm is Imondro.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:41

Vitaquilla schreef:
Onze toppers het is goed bedoelt hoor :(:) ik heb een tijdje terug ook gereageerd op deze vraag van jou En ook een foto van mijn merrie bijgeplaatst. Bij mijn merrie steken ook de ribben eruit en dit komt toch echt door dr buik. Ze is erg rond geribd en door die zware buik lijkt het allemaal in ene heel mager. Zeker nu de spieren ook niet meer in sportconditie zijn! Ook zit mijn merrie perfect In dr vacht maar als ik een dag niet poets ziet ze er net zo.. Combinatie van de rui en een stoffige paddock en ze zien er uit als een voddebaal! Ook geef je aan dat ze goed is nagekeken door de ta en da.. Ik zou me niet zo druk maken hoor!

Ik snap dat je je aangevallen voelt maar zelf heb ik het gevoel dat er in dit topic geen afzeikers en spokenzoekers zitten. Iedereen probeert elkaar de beste tips en adviezen te geven. Daardoor zie ik niet snel het negatieve in de reactie maar het positieve! ;)

De meesten gelukkig wel, dat zie ik ook maar er waren er een aantal bij die direct erover begonnen dat ik haar meer moest voeren en die aannames maakten... Iets wat me steekt, want ik ben toch wel redelijk actief hier met reageren en posten. Heb al vanaf m'n 12e levensjaar paarden; dat is nu toch al 16 jaar lang en ze leven ook nog steeds.... Zegt toch wel wat? Niet iedere fokker zal zijn of haar drachtige merrie om de 2,5 maand laten scannen of controleren... Ik doe dat wel... Tot nu toe geen enkel negatief - of aandachtspunt te horen gekregen... Vandaar dat ik heel erg schrok van de reacties. Ik ben ook blij met de mensen die eerst iets vragen en daar dan weer advies op geven, daar kan ik tenminste wat mee! Ik ga zeker de lucerne proberen, hopelijk bevordert dat ook haar uier, want die heeft ze dadelijk echt nodig haha!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:47

irischcob schreef:
Haha we hebben ons verstopt in de kantine. Ze is aan het kegelen. Mogen niet aan haar komen vooral niet bij haar staart.. komt ook vocht uit. ..

Spannend haha

Onze toppers nou hopelijk krijgt ze nu snel ook uier.
Maar geen zorgen 1 week terug had mijn merrie ook totaal geen uier.
Heb het voer omhoog gekrikt en tadaa nu vullen ze goed.
Ik ben van een halve schep merrie brok naar een volle gegaan. Dat had ze echt nodig.
Bij mijne zag je op een gefeven moment ook even een tijdje de ribbe erop
Toen nog veel heel veel hooi en lucerne erbij en toen waren de ribjes ook zo weer weg

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:48

Ok dank je wel! Helemaal blij want was toch aan het denken effe de veearts te bellen maar ik wist dat ik er hier iets over gelezen had.
Emmy7 dan zou mijn voorgevoel gelijk krijgen ;)

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:49

Hier kun je overigens zien dat die 'magere puntkont' echt wel meevalt en dat het echt de banden zijn:
Afbeelding

Wist niet of ik deze al gepost had, maar haar buik begint dus te zakken:
Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn vandaag genomen (317 dagen).

Voor de mensen die twijfelen over de banden; ik heb een filmpje op mijn facebook staan, maar weet niet of en hoe ik deze hier kan uploaden?

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:53

onley schreef:
irischcob schreef:
Haha we hebben ons verstopt in de kantine. Ze is aan het kegelen. Mogen niet aan haar komen vooral niet bij haar staart.. komt ook vocht uit. ..

Spannend haha

Onze toppers nou hopelijk krijgt ze nu snel ook uier.
Maar geen zorgen 1 week terug had mijn merrie ook totaal geen uier.
Heb het voer omhoog gekrikt en tadaa nu vullen ze goed.
Ik ben van een halve schep merrie brok naar een volle gegaan. Dat had ze echt nodig.
Bij mijne zag je op een gefeven moment ook even een tijdje de ribbe erop
Toen nog veel heel veel hooi en lucerne erbij en toen waren de ribjes ook zo weer weg

Ik hoop het, al ga ik echt niet op de uier af qua veulenen... De uier kan ook 'volschieten' net voor de bevalling of zelfs kort daarna. Zigiandra krijgt inmiddels 2 kilo per dag van de merriebrok. Dit heb ik rustig opgebouwd vanaf dat ze 7,5 maanden drachtig was. Ik ga morgen Lucerne kopen, hopelijk gaat dat z'n vruchten afwerpen :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:56

Ik vind het ook wel meevallen hoor :j 2 weken geleden zag de vacht van mijn merrie er hetzelfde uit en nu is ze al haar winterhaar kwijt en de appeltjes zitten er weer :D uier idem, mijn merrie is ook een maiden en heeft pas rond de 325 dagen dracht een mini uier ontwikkeld.
Ribben vallen imo ook nog reuze mee. Ik zag vanmiddag bij Khaleesi dat het veulen ineens gezakt is en bij haar zie ik ook ribben nu.

uiltje001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:01

Ik vind het niet meevallen. De merrie is schraal en haar vacht ziet er ook dof uit.

Zo te lezen word er genoeg gevoerd, maar de merrie heeft duidelijk een tekort.
Ik had haar een vitamine shot gedaan.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:01

_/-\o_ dank je wel! Vorig jaar met Hilandra hadden we hetzelfde 'probleem' met de vacht, ondanks de lijnzaadolie... Het heeft gewoon met de hormonen te maken, precies hetzelfde als wanneer de merrie ineens veel jeuk heeft en begint te schuren. Jij bedoelt met een maiden merrie dat die van jou nu ook voor het eerst veulent?

Robynn schreef:
Ik vind het ook wel meevallen hoor :j 2 weken geleden zag de vacht van mijn merrie er hetzelfde uit en nu is ze al haar winterhaar kwijt en de appeltjes zitten er weer :D uier idem, mijn merrie is ook een maiden en heeft pas rond de 325 dagen dracht een mini uier ontwikkeld.
Ribben vallen imo ook nog reuze mee. Ik zag vanmiddag bij Khaleesi dat het veulen ineens gezakt is en bij haar zie ik ook ribben nu.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:03

Onzetoppers: Ik vind het ook best meevallen eigenlijk. Wij hebben een kruising arabische merrie en die was na verhuizing van stal 3 maanden geleden ook wat botterig geworden. Is wel een stresskuiken die nogal snel wat afvalt ;) Ik heb de tandarts laten komen (was toch tijd) en ze had 1 minihaakje daar lag het dus niet aan, wormen ook niet. Veearts zei dat het gewoon het "bloed" was maar dat ik kon proberen Breeding mix te geven (merrieveulenbrok/muesli) en 4 x per week slobber met een scheutje zonnebloemolie. Madam zag er na 5 weken weer perfect uit! Misschien de moeite? Ik neem aan dat ze zoals ik lees meer dan voldoende ruwvoer krijgt. Dat blijft het allerbelangrijkste. Lucerne is toppie trouwens, maar ik kon het niet teveel bijgeven. Gaf ik een halve schep gegarandeerd diarree.
Lunabelle krijgt nu: Onbeperkt hooi, volledige dag weidegang met hooi, schep breeding mix, halve schep onderhoudsbrok met scheutje olie en 2 x per week slobber en blijft hier prima op.

Onze fallabella krijgt ook veel want begon haar ook wat te zien invallen. Zij krijgt onbeperkt hooi, gemiddeld 3 uur weidegang (is nog te jong gras en paddock blijft ze niet instaan haha) 1 kilo breedingmix met scheutje olie en 2 x per week slobber. De slobber zorgde voor terug een gezond gewicht trouwens, de rest kreeg ze vanaf haar 9e maand dracht.

Irischcob super veel succes....daar zit een veulen aan te komen *\o/*

Gelukkig neemt stalbaas de nachtwake over weer vannacht want ik ben doodop. Om 00 uur, 02 uur, 04 uur, 06 uur gaat hij kijken en stuurt dan sms en ikke ben rond 8.30 uur weer aan de beurt :P (als het nog nodig is) Haar vroegere weidemaatje, zelfde datum gedekt (andere hengst) is vanmorgen bevallen....helaas was het veulen te groot en was de veearts te laat en heeft het merrieveulen het niet overleefd. Moeder gelukkig wel....maar het maakt mij wel super angstig.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:04

uiltje001 schreef:
Ik vind het niet meevallen. De merrie is schraal en haar vacht ziet er ook dof uit.

Enig idee wat een vitamineshot doet? Deze werd door de paardenarts afgeraden omdat dit een zeer tijdelijk effect heeft. Hetzelfde als bij mensen, je kunt wel een vitaminepil nemen maar het lichaam neemt dat niet allemaal op of zelfs maar zeer beperkt, dit terwijl de gebruiker denkt dat hij/zij alle benodigde vitamines binnen heeft gekregen.... Lees aub verder terug, vergelijk de foto's. Ze houd van rollen (er is ook zand aanwezig in de weide) en ik krijg met het poetsen niet al het zand uit haar vacht. Ze glimt als een spiegel op de plaatsen waar ze haar dikkere vacht al verloren is, hoe zou dat komen?

Dit was gisteren, daar glimt ze ook wel degelijk :j
Afbeelding

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:08

Daar volg ik jou OnzeToppers.....het is niet voor niets dat ik maandelijks een spuit B12 moet zetten en dagelijks een dubbele dosis foliumzuur moet slikken. Anders was ik dood geweest ;) Het is inderdaad een tijdelijke oplossing.
Bella is ook doffer nu, verharen tot en met en liefst rollen in de plekken modder....

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:12

OnzeToppers schreef:
polleman schreef:
Bonnieaw je merrie laat dus op je wachten!
ja sorry ik was de gek die je een pb schreef keek de pendellijst na en dacht die mis ik,
hoe zou het gaan met je merrie enz.
wat leuk dat je een relatie hebt gefeliciteerd!
hopelijk kan je snel genieten van je veulentje!
ze ziet er goed uit mooie bolle buikje.

Rivendell wat verschrikkelijk heel veel sterkte!
wel erg fijn en leerzaam dat je die foto`s met ons deelt, ziet er erg leerzaam uit.

__Lauraa nog gefeliciteerd met je merrie!
dat gaat de goede kant op zal vast snel een veulentje zijn.

Dabbo gefeliciteerd.

MDJ wat een bolle buikje.

Moniquex wat een mooie bles heeft je veulen

Cemlys hopelijk gaat het nu alleen maar beter met je merrie.
wat een schatje <3 <3

inowa wat leuk dat je een update doet!
wat ziet je merrie er goed uit.

jeniej gefeliciteerd snap dat je even moet wennen.
maar daarom bleef baby zo lang zitten om meet gebleekt te worde van kleur.
waar zit er eigenlijk vos in bij papa of mama?

pretty wat een mooie foto met je zoontje en de pony.

Emmy7 Wings was met geboorte ongeveer 80 cm,
papa is 1.70 mama 1.68
Wings is nu met 2 jaar 1.60

irischcob ik zou gaan waken succes vannacht!

OnzeToppers misschien merriebrok meer geven en conditie brok en muesli minder.?
of een merrie muesli er bij en gewonnen muesli weg?
en luzerne van Hartog is ook heel goed wel rustig opbouwen/
wat is bloedlijn van je paard?
dit zijn goed bedoelde adviezen wat we hier geven!

Bonita heeft een dikke onderbuik maar begin de ribben ook te zien, en bij de flanken krijgt ze kuilen

Dustinlover gefeliciteerd met de mijlpaal

Merriemuesli? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik voer al mijn paarden dezelfde muesli (de basis, want daar zit meer in wat ze opnemen aan voedingstoffen dan die met kruiden volgens de fabrikant) en zonder problemen. Zigiandra is een KWPN-er; v Moneymaker vm is Imondro.

hier een link met voorbeelden van merrie muslie,
en dan heb je nog marstal merrie müsli en dan rij in de link.
zitten meer stoffen in dan de basis en is te vergelijken met merrie brok alleen dan in muslie vorm.
sommige paarden doen het beter op müsli dan op brok.
http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrie ... ulenmuesli

de foto's die jester plaatsen ziet ze er stuk beter uit die punt kont is denk ik ook Door slappe banden en vanuit welke kant je foto's maakt.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:14

Buenootje schreef:
Daar volg ik jou OnzeToppers.....het is niet voor niets dat ik maandelijks een spuit B12 moet zetten en dagelijks een dubbele dosis foliumzuur moet slikken. Anders was ik dood geweest ;) Het is inderdaad een tijdelijke oplossing.
Bella is ook doffer nu, verharen tot en met en liefst rollen in de plekken modder....

Het is toch bizar dat ze zelfs worden afgeraden? Het kan voor sommige paarden echt heftige gevolgen hebben om ineens van een stof/vitamine teveel binnen te krijgen. Lekker makkelijk, spuit erin en klaar... Was het maar zo simpel... Hilandra is ook pas sinds enkele dagen écht begonnen met verharen. Hilaeira nog helemaal niet. Zigiandra is een geboren varken, al zou er 1 drol liggen op 1 km² en mevrouw ligt erin. Op stal gelukkig redelijk zindelijk (als ze er zin in heeft). Jahil is het netst van allemaal. Helaas is hij altijd te mager of te dik, nooit normaal. Nu heeft hij zijn leeftijd natuurlijk ook niet meer mee, het blijft wat dat betreft een zorgenkindje. Gelukkig dat het bij jou nu op peil is met de nodige shots en pilletjes, hopelijk wordt het beter... Heb zelf ook veel hogere dosering (10x) foliumzuur moeten slikken omdat een stofje in mijn lichaam levensgevaarlijk hoog was. Inmiddels heb ik ieder jaar een check up (fijn dat dat kan).

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:18

polleman schreef:
hier een link met voorbeelden van merrie muslie,
en dan heb je nog marstal merrie müsli en dan rij in de link.
zitten meer stoffen in dan de basis en is te vergelijken met merrie brok alleen dan in muslie vorm.
sommige paarden doen het beter op müsli dan op brok.
http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrie ... ulenmuesli

de foto's die jester plaatsen ziet ze er stuk beter uit die punt kont is denk ik ook Door slappe banden en vanuit welke kant je foto's maakt.

Dank je wel voor de link! Ik zal kijken of ze hier in de regio ook verkocht worden, moet toch op pad voor de lucerne *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:24

Bij mijn paard zie je ook wel wat ribben hoor. De buik trekt naar onder en daardoor komen de ribben wat zichtbaar. Sinds Pasen staat ze nu ook op onbeperkt ruwvoer, wat al veel doet tegen het ribbige :j En daarnaast staat ze op de probreed cavalor merrie muesli en slobber mash. Wil graag dat mijn merrie genoeg heeft om haar veulen straks te zogen, zonder dat zij te gek veel moet inleveren.

Foto met Pasen.
Afbeelding

En gister op 320 dagen.
Hier lijken de ribben weg, maar je ziet ze soms nog wel ineens tevoorschijn komen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-15 23:31, in het totaal 3 keer bewerkt

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:27

Onzetoppers, lekker makkelijk, spuit erin... en klaar??? Je bent van harte welkom om een keer bij mij op stal te komen kijken!

Een veulen vraagt straks veel van je merrie. Ben benieuwd hoe ze er met een paar weken voor staat.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:30

uiltje001 schreef:
Onzetoppers, lekker makkelijk, spuit erin... en klaar??? Je bent van harte welkom om een keer bij mij op stal te komen kijken!

Een veulen vraagt straks veel van je merrie. Ben benieuwd hoe ze er met een paar weken voor staat.

Lees aub goed, was een reactie op:

uiltje001 schreef:

Stond trouwens ook bij 'was het maar zo simpel....' Incl de uitleg.......

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:52

Nou ze staat lekker te slapen haha. De harsjes vallen er steeds af maar ze maakt snel nieuwe aan. Ook komt er vocht uit haar kling.

Afwachten.. -O- ik ga even paar uurtjes liggen. Ze word in de gaten gehouden gelukkig!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:53

Slaap lekker even irischcob! Je hebt vast snel een baby! :))

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:03

__Lauraa schreef:
Slaap lekker even irischcob! Je hebt vast snel een baby! :))

Dankjewel! ! Ik hoop het ook. <3

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:07

Dat zal inderdaad niet lang meer op zich laten wachten stond mijn merrie ook al maar zo ver

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 00:17

Hier is mijn merrie nu ook rustig, ze heeft de hele avond nog maar heel weinig gelegen en veel gegaapt/gefleemd en getrapt naar haar buik.

Ik ga nu even tot 2 slapen, een bokker houdt haar tot dan in de gaten via de cam!