[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:09

Sjoert schreef:
Gaaf! Ik vond dr ook best zat daarvoor Ja
Heb je er nog mooie foto's van?

Drachtig van Fidelio toch?
Je moet je baas eens overhalen dat ik beide hengsten op de foto zet. Westenwind moet toch nog een keer overnieuw. Ik ben echt al mn foto's kwijt namelijk.

vind ie vast niet erg Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:18

Sjoert schreef:
ShamalArabs schreef:
Sjoert wat naar, maar fijn dan de merrie ok is Ach gut

No Cheer ruim over de 300 dagen en nog geen tekenen van een naderende bevalling...

Shanaia zit vandaag op 250 dagen Lachen ze was altijd al nattig op stal, maar nu ben ik zeer blij dat ze hier op vlas staan... Wat kunnen hoogdrachtige mutzen toch smerig/nat zijn, nou ja, shanaia en njadien dan, shanaya is heel netjes en redelijk droog op stal.

Nu ik niet in de directe toekomst nog evenementen (23 feb pas weer) of andere spannende dingen heb naast de veulens die geboren moeten worden, merk ik wel dat ik inmiddels de kids er wel uit kan kijken...

Shamalarabs, wat ik me afvraag.. Waarom zijn jullie zo vroeg/laat met de veulens?

Njadien om medische redenen, Shanaya was (een geluk bij) een ongeluk (vlak voor wanneer ze eigenlijk gedekt had moeten worden raakte ze gewond, moest gehecht worden en kon niet meer gedekt worden gedurende 2 á 3 maanden, dus blij toe dat het voorvocht van het halve sprongetje 2 weken ervoor haar toch drachtig had gemaakt, ik had haar nog niet hengstig verwacht en dat bleek ze ineens wel)
Shanaia is de jaren ervoor met KI niet drachtig geworden, we begonnen dus lekker bijtijds maar ze pakte in 1 keer op.
Xenah is later dan gepland, ze liet zich niet dekken in de veulenhengstigheid (liet het niet eens zien) Achteraf maar goed ook, Kuray kwam vlak daarna bij ons en zo had hij ook een merrie om te dekken.

Toeval bestaat niet!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:21

@Sjoert beetje een vreemde vraag hoor, maar hoe zag het veulen eruit? zit alles er al zo'n beetje op en aan?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:32

Geen vreemde vraag hoor. Was zelf ook benieuwd.
Ik zou het haast als een minishet willen omschrijven. Compleet roze nog natuurlijk.

ShamalA: ik dacht bijna dat het bij de arabieren misschien wel standaard was om zo vroeg mogelijk in januari de veulens geboren te laten worden. Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:33

Cindy; ik bedoel dan een minishet veulen uiteraard (en dan nog iets kleiner Clown )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:41

Sjoert schreef:
Geen vreemde vraag hoor. Was zelf ook benieuwd.
Ik zou het haast als een minishet willen omschrijven. Compleet roze nog natuurlijk.

ShamalA: ik dacht bijna dat het bij de arabieren misschien wel standaard was om zo vroeg mogelijk in januari de veulens geboren te laten worden. Haha!

Als ik zo kijk naar de veulens op de shows, dan denk ik vaak dat ze al in november het jaar ervoor geboren zijn, zo groot...
Maar ik heb ontdekt dat het niets uitmaakt, ik kwam in 2005 met een ongetraind net 4 weken oud veullie-propje op de keuring, ze kwam, zag en overwon... Op de nationale enkele maanden later eveneens en behaalde ze een score van 92,25%, das vrij hoog voor een veulen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:43

He, ik zie dat jij dicht bij woont. Haha!
Ik heb nog nooit een arabier op de foto gezet. Clown

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:46

Sjoert schreef:
He, ik zie dat jij dicht bij woont. Haha!
Ik heb nog nooit een arabier op de foto gezet. Clown

Nou, dan kom je toch gewoon even langs Knipoog Geen probleem hoor, bezoek is altijd welkom!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:03

he balen zeg sjoert....gelukkig is de merrie oke

icoliene zit bijna op 6 maanden dracht!!!
word spannend....

kijk...uitgaande van de 11 maanden dracht...
tot 5,5 maand is optellen en vanaf 5,5 maand is weer aftellen

ik ben dus alweer 2 weken aan het aftellen.....blij!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:05

Nou... ik ook droevig nieuws...
Gelukkig niet bij 1 van m'n paarden (m'n hart zou het begeven...), maar bij 1 van m'n geitjes, ook triest natuurlijk...

Fiola heeft vandaag haar 2 lammetjes verworpen...
Reden is niet echt duidelijk, ze was er ook helemaal nog niet klaar voor, maakte nog geen uier enzo. Lammetjes waren wel al helemaal af, met mooi vachtje en al, maar volgens mij hebben ze niet geleefd na de geboorte.
Met Fiola alles goed.

Afbeelding

Fieke (ander geitje, mama van Fiola) begint nu echt een tonnetje te zijn Nagelbijten / Gniffelen wat een mega bolle buik! Uier komt ook op Haha! dus in december komen er lammetjes Hyper! (dekdatum is niet bekend, Fieke was toen nog niet van mij)

Afbeelding

Met de paardjes alles goed, vanavond geprobeerd een grondige poetsbeurt te geven Clown bleek nogal een zwaar karwij te zijn Ach gut Nagelbijten / Gniffelen
Sokjes zijn uitgewassen en behandeld tegen mijt Haha! heb eens een nieuwe methode geprobeerd, ben benieuwd naar het resultaat...
Zal proberen morgen eens foto's te maken Knipoog
Tinkerbell zit bijna tegen de mijlpaal van 200 dagen aan Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:08

frenia: Wat zonde zeg, ze waren dus eigenlijk wel zo goed als voldragen?
Is het normaal dat ze in de winter lammeren?

Hoe is het eigenlijk met je huisje! Zit je er al in?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:27

vandaag de hele dag verhuisd Clown
meeste kasten staan nu wel
nu nog inruimen he Clown das werk voor morgen Knipoog

Als de bok er een heel jaar bijloopt, dan kan het best het hele jaar door.
Mijn bok gaat apart als de miekes lammeren, niet dat hij er wat aan doet (hij is zelfs heel lief!) maar na een paar weken wordt de moeder weer herdekt en 2x per jaar lammeren is gewoon veel voor een geitje.
Ik zet de bok er weer bij begin oktober, dracht duurt 5 maand, dus dan begin maart lammetjes.
Iets eerder is eigenlijk beter voor de verkoop (begin-half februari is dan ideaal) maar het weer is dan echt nog bagger en die kleine lammetjes zijn gevoelig voor onderkoeling, dus ik opteer voor maart.
Vorig jaar een ongelukje gehad (bok uitgebroken en op een half uur tijd was hij erin geslaagd om 1 geit te dekken) en nadien nog een keer, waarbij hij nog een geit dekte en toen heb ik er hem maar bij gelaten.
Toen had ik half januari 1 stel lammetjes, en half februari nog 2 x 2 lammetjes.

Dit jaar is bij m'n eigen geitjes alles volgens plan verlopen Knipoog dus begin maart normaal de eerste lammetjes. Als eerste is Iza aan de beurt (ben alleen even de exacte dekdatum vergeten, maar staat genoteerd Knipoog)
Nu heb ik echter 2 miekes gekregen van de nicht van m'n vriend (Fieke en Fiola) en daar liep de bok het hele jaar bij.
Bij Fieke had ik door dat het voor snel zal zijn, die begon uier te maken en wordt nu echt zo'n waggelend tonnetje, met Fiola had ik nog niet gerekend dus... Verdrietig

Op zich is het geen probleem die bevallingen in de winter. 's nachts worden ze opgesloten op stal en lammeren doen ze uit zichzelf ook in stal (meestal dan toch en zeker als het koud is).
De eerste weken gaan ze sowieso apart van de groep, in de stal ernaast, met warmtelamp, ook als ze in maart geboren worden. Hoe guurder het weer, hoe langer hun verblijf in de "lammer"stal. Het buiten kunnen op zich is voor geiten geen probleem, die verkiezen uit zichzelf de beschutting en het voer op stal boven weidegang. En de stallen zijn paardenstallen Knipoog dus ruimte te over voor de kleintjes om rond te dollen Haha!

Vind het nu wel jammer dat de kleintjes van Fieke ettelijke maanden zullen moeten wachten op speelkameraadjes Verdrietig
Ook voor Fieke, want die moet nu natuurlijk helemaal alleen in de andere stal...

Binnenkort komen er nog 2 geiten bij, maar die zijn nog niet gedekt, dus dat wordt pas halverwege mei.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:29

Fernia je bent lekker naar je nieuwe stekkie aan het vehuizen.
Leuk hoor kerst in je eigen huisje straks hihi

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:42

Frenia: Slimme beestjes die geiten, als je binnen kunt: doen Ja Da's weer eens een hele andere fokkerij, vond het de vorige keer ook leuk om te volgen, dus houd ons op de hoogte he!

Wat een klus nog he, verhuizen, dan kom je er pas achter wat je eigenlijk allemaal hebt Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:59

Dwerggeitjes zijn best leuk, maar die grote witte melkgeiten zijn net grabbeltonnen af en toe met lammeren Nagelbijten / Gniffelen
Vorig jaar nog zo'n geit gezien, kreeg een levende, volgende dag 1 die dood was, 3 dagen later kwam er nog een levende uit.... Aparte dieren!
Maar ik hou het wel bij koeien en paarden, vind ik erg mooi werk.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 01:06

Bloos! Kan daar gewoon dagen tussen zitten?! Dat is toch om de zenuwen van te krijgen.. dan weet je dus gewoon niet of ze klaar zijn?

Koeien, daar ben ik een beetje in bedorven geloof ik, hier achter zijn het bijna allemaal dikbillen, ik heb nog nooit een koe zelf zien bevallen, alleen maar keizersnedes en daar is gewoon niks romantisch aan, gewoon rats, graai en ritssluiting, is toch net ff wat anders..

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 06:53

Nou meiden ik ga 10 dagen na curacau zo dus tot over 10 dagen mazzel doei doei

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:10

och wat ontzettend naar voor kitzibi. Nou veel plezier daar

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:08

Wat balen Frenia. Ach gut

Bij Sjoert een merrie verworpen.. Blijft iets naars.

Ik las het bericht van Sjoert gisteravond, bedenk me nou ineens dat ik vannacht gedroomt heb dat Missy weer te vroeg beviel van een levend veulen dat het weer niet haalde, net zoals dit jaar.. Bah, dat hoop ik echt NOOIT meer mee te maken.

Ik heb trouwens nog wel foto's van een verworpen veulen van 5.5 maand dracht. Ik zal zo even een linkje plaatsen voor mensen die het interessant vinden. (Een merrie van ons heeft 2 jaar geleden verworpen met 5.5 maand Knipoog )

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:12

Hier de foto's van het verworpen veulen: In link zodat niet iedereen er naar hoeft te kijken Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KGO3G8Q6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMQA77TZ.jpg
Zoals je kan zien, begon je bij dit veulen de aftekeningen al te zien. Ja (Tinker)

En ons prachtige veulentje van dit jaar die geboren is met 294 dagen. Lijkt helemaal af, maar we moesten hem na een dag in laten slapen omdat hij gewoon geen kans had. Verdrietig Het is heel vreemd dat hij uberhaupt leefde.. Had de DA nog nooit gezien met zo'n vroege geboorte. (Merryn is overigens gehaald door de DA, de nageboorte was totaal ontstoken. De cervix was al helemaal open, maar Missy had geen weeen. De Da heeft het veulen er uit moeten trekken)
(Hij leeft overigens wel op deze foto's)
http://www.mijnalbum.nl/Album=TP4E6GNB

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:17

@frenia, wat jammer van je geitje, en dan bijna voldragen.
Succes met verhuizen, wel lekker met de feestdagen op jullie eigen stekje Haha!

@kitzbi, jij zoekt dus het betere weer op, fijne vakantie op Curacau *LOL*

@Marlijn, vervelende dromen bah, ben ook wel nieuwsschierig hoe zo`n onvoldragen veulen eruit ziet.

Edit: boh, foto`s bekeken, eerste foto`s, heeft het veulentje daar al haartjes? ziet er echt al uit als een paardje in het klein, je ziet al de aftekeningen.
Laatste foto`s is het veulen al helemaal af, wat sonde dat het net te vroeg was, kan me voorstellen dat je gaat dromen nu de tijd weer in zicht is van bevallen, hopelijk maak je het niet meer mee.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:58

cindybijl schreef:
ze heeft als een lekkere dikke wintervacht dus lijkt het ook wel iets meer, maar ze begint wel een beetje te groeien ja!
waar blijven jouw buikenfoto's!? ben nu wel heel nieuwschierig hoor!

Leuk is dat he, Thirs begint ook flink te groeien.
Foto's... haha Haha! Ik probeer steeds foto's te maken maar ben er vaak 's avonds en mijn fototoestel werkt niet mee als het donker is (worden hele donkere, vage foto's)
Maar ik blijf proberen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:28

Wat vervelend van het geitje en de pony van Sjoert. Altijd sneu als zoiets gebeurd.
Ik vond de foto's van het veulen trouwens érg interessant. Eigenlijk is het al een echt paardje, maar dan nog wat bloot. Hoe groot was dat veulen? (die van 5.5 maand) Zo oud is het veulentje in Viralda's buik nu namelijk ook.

Viralda's buik:
Afbeelding
Afbeelding

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:04

Annetje; het was niet de pony; maar onze KWPN'er Lachen

Viralda is nog strak. Ja

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:10

linda_lekuri schreef:
ayhno schreef:
wortelen voer ik altijd bij dat is heel goed voor drachtige merries..

Is dat zo?
Mijn pony's staan ook dag en nacht buiten (met de staldeur open en dus mogelijkheid om te schuilen), maar het gras is zo goed als op....
Ik voer ze wel (voordroog)hooi bij en soms een beetje slobber en/of muesli.
Maar als wortels zo goed zijn, dan vind ik dat wel een goed idee om bij te gaan voeren!

Ja daar zit caroteen in, dat is heel goed voor een merrie die drachtig is en het is niet duur..