Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:18

Pauk krijgt er net een flinke plak hooi in 2 keer per dag.. Maar meer moet ik dr echt niet geven..

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:52

Fijn dat er nog meer ouwe taarten zijn hier, misschien kunnen we een bejaardenclub oprichten Ik wil het veulen als het enigzins kan houden en dan zelf inrijden. Maar ik vraag me af of ik er dan nog wel op kan komen of dat ik een kraan nodig heb om me erop te hijsen. 'k word echt oud als ik jullie allemaal zo hoor! Maar ik voel me gewoon jonger! Op stal is ook iedereen jonger, dus daar trek je mee op

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:09

Pffff Spanning ende Sensatie...dat ze het maar achterwege laat...(want Spanning ende Sensatie zorgt hierzo voor StreSS )
Ik hoop ook echt dat ze me niet te lang laat wachten...een paar daagjes is oké, maar geen wéken aub

40 dagen seg...das niet lang meer (ik moet nog dubbel zoveel )

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:10

MarijeR schreef:
Nou, zoooo oud ben ik nog niet
Bouwjaar '77 dus nog onder de 30...

Hee, een jaargenootje

@ CD: dat zal schrikken zijn geweest zeg Gaat die dikke troela er zo opeens vandoor. Waar dacht ze heen te gaan met die dikke buik?

@ keresa: agoshie wat een schatjes die Welshjes van je!

Studie? Daar ben ik sinds januari 2003 ein-de-lijk vanaf! Ben nu officieel volleerd drs in de ruslandkunde Niet dat ik daar wat aan heb in mijn huidige baan maar goed dat mocht de pret van de studie niet onderdrukken

@ MarijeR: merrieveulens? Dan zal ik Fayette nog even snel inprenten dat ze ook een merrieveulen moet krijgen

Ruwvoer? Fayette heeft overdag onbeperkt hooi als ze op de bak staat. Twee van die ongesealde balen hooi a 150-200 kilo per baal. Daar doen Fayette en Hercules een week of 4-5 mee. Stelletje vreetzakken zijn het Verder krijgt ze op stal nog een 2 plakken hooi (van die kleine baaltjes) die ze 's ochtends altijd redelijk op heeft. Tenzij het hooi is wat mevrouw niet lust want dan eet ze het dus echt niet op

@ frenia: leuke foto's van Tinkerbell! Hihihi, die mogen idd geen tietjes meer heten
Ben benieuwd of Fayette ook zo'n koe wordt. Ze heeft nu al vocht voor haar uier zitten en ze moet nog 3 maand. Tietjes nog niet. Haar moeder (= Lowara van lowara hier op bokt) had vorig jaar ook van die giga-uiers. Het leek wel een melkkoe op het eind

Voor Fayette heb ik nog geen draaiboek over wanneer ze gaat bevallen. Dit wordt voor haar de 1e keer dus het is maar afwachten of ze tekens van tevoren geeft en zo ja, of ze het netjes volgens Tinkerbell d'r boek doet of dat ze Macy na gaat doen
Ik baal er nu alleen al van dat ik waarschijnlijk in april niet naar de hengstenshow van het stamboek kan Dat is altijd vaste prik maar hij wordt dit jaar op 7 april gehouden maar dat is 'maar' 1-2 weken voor Fayette d'r uitgerekende datum Ik denk dat ik maar 7 april onder d'r buik duik om te zien of ze kegelt: zo niet dan ga ik naar Utrecht en wel dan blijf ik maar thuis

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:23

@ChristaMoor: dare I ask ... ?!

@flettie: nog zo'n kieskeurige merriemuts! Lee haalt ook haar neus op voor alles wat minder is dan Pure Premium Quality Fourage. Ach ja, het blijft onze Freule he. De stallen zijn reeds omgedoopt tot Paleis 't Lee .

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:24

Paleis 't Lee

Flettie, lastig he dat plannen van dagjes uit als een merrie bijna uitgerekend is.
Voor mij is ieder jaar de hengstenkeuring van het welsh stamboek het laatste geplande uitje en daarna plan ik niets meer lang van te voren.

Hier een uierfoto van Macy van vanmorgen:
Afbeelding
Er is nu echt duidelijk verschil met eind december toen het uier nog leeg was:
Afbeelding

Het is wel een harige boel daar...

frenia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:29

Paleis tLee
Haha! Wie noem je kieskeurig?! Zal ik even opsommen wat Tinkerbell NIET lust : bieten, appels (nuja eentje kan er nog wel in), maiskuil, suikerklontjes, en zo gaatie nog wel even door.

hooi lust ze wel, maar daar krijgt ze een soort astma van. Haar longblaasjes zwellen en zetten uit en vullen zich met vocht (soort oedeem) waardoor ze wel nog oppervlakkig kan ademen, maar zodra ze meer inspanning moet dan een rondje stappen, staat ze te hijgen en te zweten. dus dat krijgt ze gewoon niet meer

Oud brood kan er ook nog wel in en penen zijn haar lievelingsgerecht (naast muesli's maar owee als daar een gek geurtje aan zit )

Ach Drachtige mutsen...wat zijn ze toch lieieieief...
(zelfs mijn pa houdt nu altijd even halt bij Tinkerbells box om goeiedag te zeggen )

edit: idd al een heel verschil bij Macy
Dat wordt stilaan spannend

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:30

@ flettie: Ik denk vooral naar dr warme stal, en die bak met brokken en wortels . Vanaaf / vanmiddag ga ik weer naar haar toe. Heb toestemming van me ouders omdat ik morgen mezelf ook weer meld op me werk. Stom hoe erg je je hecht aan zon dier, toen ik haar in het begin verzorgde dacht ik dat ik niet dat ik me zoveel aan haar zou hechten. Zeker nu je de dracht iedere dag meemaakt. Ik heb altijd geleerd van vriendinnen dat je je niet moet hechten aan andersmans paarden omdat ze onder je kont uit verkocht worden. Heb het geluk dat dit met haar nooit het geval zal zijn. Maar goed. Ik zal blij zijn als ik haar vanaaf weer kan knuffelen.
Hoe Utah dr kegel en beval patroon is weet ik niet, het is haar 1e veulen! Moeder van Utah heeft wel een patroon, ze kegelt de halve dag, wordt onrustig, (op dat moment geeft ze een telepathisch sein aan de eigenaar) en op het moment dat die bij stal arriveert gaat ze liggen en bevalt! Hij schijnt daarvoor een zintuig te hebben. Vorig jaar flikte hij het bij een andere merrie van stal ook!

Ff vraagje: hoe hebben jullie de bevalling meegemaakt? Met strechters in de stal? of via birth alarm? of toch via webcam?? ik denk dat ik niet uit de stal weg te slaan ben!

Die welshjes (weet niet meer van wie ze zijn) zijn echt geweldig!! Vooral dat valkje! (pennylynn, volgens mij)! Ik wil later ook een welsh, heerlijk die eigenwijze kopjes!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:53

Ik zal me ook weer eens melden hier.
In het begin heb ik wat pics geplaatst maar dat is al weer even geleden.
Bijlezen is bij jullie niet te doen, jullie gaan veel te hard!
Maar ik heb begrepen dat Mac wat steun nodig heeft van de 'oudere' onder ons. Bij mij komt er dit jaar ook een 3 voor te staan...

Lidelia zit vandaag op 167 dagen. Dus ik ben jaloers op al die dikke buiken.
Ze vreet me de oren van het hoofd en heeft dus wel een buik maar dat is nog niet zo zeer van het veulen. Als m'n digi meewerkt zal ik van de week eens plaatjes schieten.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:27

Goed, deze oude taart meldt zich weer.
Ik ben ook de 30 al gepasseerd, maar dat weten de meesten niet. Op het moment ik 30 werd riep ik dat ik 25 was geworden. En zo ben ik weer aan het optellen tot de 30. Inmiddels ben ik nu 27 en word ik dit jaar dus 28 voor de 2e keer

Mijn zwangere grijze draak moest vanmorgen flink aan de bak met de dressuurles. En het gaat steeds beter. Ze is veel geduldiger, dus van mij mag ze altijd drachtig zijn, dan heeft ze niet zo'n opvliegerig karakter

Ruwvoer, die van mij krijgt nog behoorlijk wat weg. Maar waar ik mee zit, wat geef je een KWPN'er van tegen de 1.70 m. nou per dag aan hardvoer? Ze werkt nog zo'n 5 keer per week een uurtje. Dressuurmatig, B/L niveau.
Want het veulen groeit nu natuurlijk heel erg en heeft heel wat nodig lijkt mij.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:28

HaHAAA!! We zijn bijna in de meerderheid !

@Marije: je foto's doen het niet. Zijn het weer van die gorilla-tietjes-foto's ??

@CD: wij hangen een bewakingscamera op en hebben 's nachts "wisseldienst" bij het kijken. Ik heb ze bij huis staan, dus dat maakt het wat makkelijker. Het eerste veulen is op een pensionstal geboren. Daar hadden we een birth alarm en later ook een camera (het duurde vreselijk lang) en we sliepen in een caravan.

@frenia: hmmmm .... Tinkerbell en Lee lijken verdacht veel op elkaar met hun vreemde eetgewoontes .

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:30

Ik vraag me af he: in welke maand heeft het veulen nu echt een groeispurt? In een van de laatste maanden?

Ja Mac, Marije heeft weer Gorilla-tietjes erop gezet, heel schattig gezicht moet ik zeggen

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:31

En NOG 1!

Ik voer relatief weinig krachtvoer en onbeperkt hooi. Ik heb een dikbilpaard van 1.52 hoog en die krijgt momenteel 1 schep vitaminen- en mineralenmuesli en schepJE "gewone" muesli per dag. Als 't effe kan wil ik dat tot het einde toe zo volhouden.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:33

Aaaaach, ik zie ze nog steeds niet ... maar mijn computer doet sowieso een beetje raar vandaag.

Groeispurt is de laatste drie maanden en dan vooral de laatste maand.

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:36

Voor alle schoolgangers: heel veel succes met de tentamens
Ik ben blij dat ik die tijd gehad heb Ben nog geen oude muts, maar toch wel alweer 20 jaartjes oud. Maar voorlopig nog geen hijskraan nodig om op een paard te komen

@Keresa: leuke welshjes heb je Voor pleunie begint het echt al op te schieten SPANNEND!

Iwaya moet vandaag nog 43 daagjes!

@carpediem: Ik heb nog nooit een bevalling meegemaakt Het liefst zou ik er bij Iwaya wel bij willen zijn, maar ik heb mijn werk ook nog en denk ook niet dat ik op tijd zal zijn. Ik moet nl 20 minuten rijden met de auto naar de manege. Maar zodra Iwaya gaat bevallen wordt ik meteen gebeld en ga ik er meteen heen tenzij ik op mijn werk zit.

@koekiesgek: Iwaya krijgt per dag 3 kilo brok. (1,5 s'morgens en 1,5 s'avonds en 2 keer per dag kuil). Ze is 1.60 hoog en op een ruime maand na aan het einde van haar dracht. Ze is wel manege paard, maar werkt niet meer als 1 uur per dag.

Koekiesgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:39

iwayalover schreef:
Maar voorlopig nog geen hijskraan nodig om op een paard te komen

HE
Zo kan ie wel weer ja!!!

Die hijskraan heb ik alleen maar nodig omdat ze groot is, omdat ik met mijn voet niet bij de beugel kan als ik sta. Echt niet omdat ik zo oud ben en mijn vetrollen (welke van de 1,5) in de weg zitten

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:41

hier nog 1, wordt dit jaar 30....

Cheyenne houd ik thuis in de gaten via de webcam, als het nodig is ben ik er met 5 minuten, (snacht tenminste)
als ik het 's avonds niet vertrouw, slaap ik op de boerderij in een slaapkamer naast de stallen.....
klinkt wel luxe he? maar valt mee hoor, makkelijk is het wel dat het zo kan.....

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:45

Koekiesgek schreef:
iwayalover schreef:
Maar voorlopig nog geen hijskraan nodig om op een paard te komen

HE
Zo kan ie wel weer ja!!!

Die hijskraan heb ik alleen maar nodig omdat ze groot is, omdat ik met mijn voet niet bij de beugel kan als ik sta. Echt niet omdat ik zo oud ben en mijn vetrollen (welke van de 1,5) in de weg zitten

Whaha sorry Was meer een reactie op het bericht van ChristaMoor.
Zou niet durven om een 'oudere' voor gek te zetten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:46

Jeetje....ik word over een jaartje 30.....ga toch eens kijken wat de levertijd is van een hijskraan, ga er vanuit als ik het hier zo lees dat ik die wel nodig heb na mijn 30e

Hoe doen jullie het met rijden? Gaan jullie net zo lang door tot je paard waggelt en niet meer kan, of hebben jullie het aantal weken/maanden in je hoofd voor de bevalling en stop je dan (bijv. 7 weken voor de bevallen stoppen als het paard van zich zelf nog fris en fruitig is, ik zeg maar wat)
Laatst bijgewerkt door Barb op 17-01-06 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:47

@Marije: Ik kan Macy's tietjes niet zien. Tenzij Macy kruisvormige uiers heeft

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:49

Cheyenne wil niet stoppen, die gaat gewoon door tot het einde, anders word ze moddervet hihi
op het moment dat ze niet meer wil draven, dan houd ik op, maar zoals het er nu voorstaat ga ik lekker door, nu rijd ik niet zo vaak hoor, 1a2 x per week, maar dat komt door het weer en het feit dat het donker is als ik uit mijn werk kom, naar de manege is op dit moment ivm rhyno geen optie( het is er dan wel niet, niet bekend althans,maar ik neem geen risico)

oh jee, ik ben blij met mijn ukkie, een hijskraan is niet nodig denk ik

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:56

iwayalover schreef:
@Marije: Ik kan Macy's tietjes niet zien. Tenzij Macy kruisvormige uiers heeft

Wat raar dat sommigen de foto's niet kunnen zien
Ze staan op mijn eigen site dus niet op een of andere upload website.

Voor het waken heb ik de luxe van birth alarms, camera's en webcams en ik woon boven de stallen.
Maar dan nog kost het aardig wat nachtrust, zeker met zo'n lang seizoen

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:58

ik kan ze wel zien hoor Marije......
misschien even rechtsklikken op het kruisje en dan afbeelding openen??

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:22

Nee dat had ik al geprobeerd, maar deed het ook niet

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:24

CarpeDiem schreef:
Ff vraagje: hoe hebben jullie de bevalling meegemaakt? Met strechters in de stal? of via birth alarm? of toch via webcam?? ik denk dat ik niet uit de stal weg te slaan ben!

Wij gaan een bewakingscamera in de stal ophangen die draadloos beelden zendt naar een klein tv-tje. Voor de beste ontvangst moeten we dan wel in de logeerkamer gaan slapen. Het raam van de logeerkamer kijkt namelijk precies uit op de stallen. Voor het geluidseffect dan nog even het raam open doen en waarschijnlijk ben ik de pineut die steeds wakker zal worden om te kijken aangezien mijn vriend nu al niet wakker wordt van zijn eigen wekker en ik hem 's ochtends steeds wakker moet waken van "He, je wekker gaat!" "Owja" *mept de wekker uit*

@ Koekiesgek: Fayette krijgt op dit moment ong. 1.25 kg Tinkerbrok, 0.25 kg merriebrok en ong. 0.25-0.3 kg kruidenmuesli per dag. En verder dus onbeperkt hooi