[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:26

Ik heb liever een merrie die goed in conditie is bij de bevalling, voor mocht het toch wat moeilijker gaan. Bij mij werken ze 4 keer per week zodat ik ze wat in 'showconditie' houd, maar soms kan ik ook wel weken niets met hun doen omwille mijn eigen lichaam die niet mee wilt werken.

Hier gaat alles goed met de merries, Dani is inmiddels al 4 keer buiten gelopen en gisteren eens aan de longe beginnen opbouwen, draf ging goed, maar stap ging heel stroef en onregelmatig.. maar wat wil je na zo'n wonde en nog een heel lang herstel. Vanaf volgende maand mag ze voor haar revalidatie 2 keer per maand gaan zwemmen/cardio doen, op een revalidatiestal.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:53

ooh het zal best goed gaan zonder conditie, maar bij moeilijkheden is het toch beter als ze in conditie zijn en aangezien ik gewoon rij moet dat geen probleem zijn ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:06

Silly1972 schreef:
ooh het zal best goed gaan zonder conditie, maar bij moeilijkheden is het toch beter als ze in conditie zijn en aangezien ik gewoon rij moet dat geen probleem zijn ;)

Zo is het, gewoon beetje voortdoen met wat je ervoor ook al deed en niet speciaal de conditie willen trainen omdat ze moet veulen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:30

ooh nee dat zeker niet, gewoon rustig haar door rijden tot ze aangeeft echt niet meer te willen en dan af en toe de trainingsmolen in en lekker samen wandelen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:58

Mijn vorige merrie reed ik met 9 maanden nog en daar zat ook galop werk bij. En dan praten we over een fries met een moeilijke galop. Tot zij aangaf dat galopperen verleden tijd was en zij het echt niet meer kon bol werken. Merrie daarvoor reed ik met 10 maanden nog en ik ken stallen waar ze op de dag van de geboorte nog vrolijk een buitenrit maken.
Denk dat het per paard verschilt, huidige merrie nu ken ik niet goed genoeg dus dat wordt goed monitoren of er verschil in gedrag komt tijdens het rijden. Ze geven vaak zelf wel aan of het genoeg is.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:15

MarijeR, Wat een lieve foto, Classy die baby oppas is.

TJolieke, Gefeliciteerd! Het lijkt mij erg spannend als er 1 vruchtje moet worden weg geknepen.

Noisy , Fijn dat alles nog op zijn plek zit!

Memere, Gefeliciteerd!

suffie , Klinkt leuk zo'n Ü30 cup, en dan ook nog knap gepresteerd!

Zoey_julia, Lucy al weer 60 dagen.....

juval, Leuke schimmeltjes!

Dyonne, Strak lijntje nog

Casarell, Mooi stel hoor! Grappig dat het verkleuren zo snel gaat.

Cynthia82, Jammer he, geen tanden voor in het tanden doosje :D
Van Gipsy heb ik er 3 maar die zijn getrokken, ze had enorm last van haar wiebel tanden.
Met Hinte in de herkansing, nu onder 2 los!

Quir, Spannend.....

Kabayo, Ze heeft de gang er nog goed in!

Diane_Basje, Fanatieke ronde bolletjes hoor!

Mijn dames hebben verder ook geen conditie.
Ze staan alleen maar mooi te wezen in de wei :D

Woensdag komt de HH weer voor Gipsy, ze zit dan op 36 dagen na de middelste dekking.
Zou het dan eindelijk.....
Trees zit inmiddels op 90 dagen na de middelste dekking.
Ze is natuurlijk al drachtig gescand maar eerst nog een keer zien en dan echt geloven....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:18

Geen veulentje volgend jaar. Ze begint weer terug hengstig te worden en besloten dat 't genoeg is voor dit jaar.

Mooi tijd nu dus om haar even naar 't sport predikaat te rijden. :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:24

Diee baby oppas foto is geweldig!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:25

Sorry dat ik nu op niemand reageer.. bloedonderzoek(hormoononderzoek) van Joy is binnen en slechter kan niet. :( Toen hij haar ei niet wou springen waren deze veel te hoog en nu véél te laag dus grote kans dat ze het verliest. Morgen word ze opnieuw gescand en mocht ze het nog dragen, dan moet ze per direct op Regumate. Als ze het kwijt is moet ze dan echt verkocht worden gezien we haar als fokmerrie hebben aangekocht en dit dan niet meer zou gaan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:48

Quir, dat is ernorm balen. Ik snap je beslissing wel om voor dit jaar te stoppen.
Memere, is dat een onderzoek geweest naar bepaalde hormonen? Hoelang zou Joy dan nu drachtig moeten zijn. Jammer dat dit de reden zou moeten zijn om haar te verkopen, maar als je haar hebt gekocht voor de fokkerij dat is het helaas niet anders. Nog even duimen dus tot morgen, succes!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:25

:(:) jammer quir, volgend jaar meer geluk

memere is dat je zilvertje?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:37

Fotsy schreef:
:(:) jammer quir, volgend jaar meer geluk

memere is dat je zilvertje?

Nee mijn zwart appaloosa merrie, tevens mijn beste merrie qua papier, bouw.. mijn andere 2 zijn nog mooi dragend.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:35

He Quir en Memere ik Had echt gehoopt op beter nieuws :(
Echt balen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:54

Quir en Memere dat is echt balen zeg. Ik hoop dat het nog netjes zit Memere. Succes morgen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 00:24

@Silly1942, ik rij in de bak niet langer dan 10 -15 minuten. De andere merrie heb ik nu 1 keer een 10 km gereden, doen we dan 1,5 uur over omdat we heel veel stappen. (max 1x per week)

Of ik rij ritjes van 3 km - in 30 minuten ongeveer. Dat is het.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 02:18

Wat jammer memere!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 06:48

Quir en memere wat verschrikkelijk jammer -O-

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:21

Wat balen van de merries waarbij het niet gelukt is om drachtig te worden -O-

Memere, als het je beste merrie is, kan je dan volgend jaar niet kijken of je haar qua hormonen weer op de rit kan krijgen? Is toch ook zonde om haar dan te verkopen lijkt me.
Misschien dan vanaf het begin op de regumate zetten? Valt qua kosten voor een mini ook wel mee als je het vergelijkt met een groot paard.

Hier trainen de merries alleen hun kaakspieren :+
Ze zijn fulltime fokmerrie en bij de amha zijn de echte halter wedstrijd jaren als 1, 2 en 3 jarige dus ze zijn wat dat betreft met pensioen.

Daisy zit vandaag op de helft van de dracht *\o/* Ben blij dat ze vorige week gescand is want qua buik had het ook prima van het gras kunnen zijn.
Dan maar een eerste buikfoto.
Afbeelding
Ja ze zijn wat kieskeurig wat gras betreft, zelfs bij strookbegrazing zoeken ze de lekkere hapjes eruit.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:54

Zo dat gaat al snel..de helft vd dracht!

Ik ben niet de enige die over haar beslist, als ze niet meer drachtig is dan heeft ze geen fokwaarde meer volgens de dierenartsen. Ik heb toch een poging gewaagd en haar eitje laten spuiten(die wou niet springen, tegen de wil van mijn vriend..ze hebben mij erna heel duidelijk gemaakt dat als het nu niet goed pakt, het klaar is. We hebben haar hormonen al 3 keer laten onderzoeken; als ze niet hengstig was dan was het normaal, toen haar ei niet wou springen waren deze abnormaal hoog en nu ze drachtig gescand was vrijdag waren deze véél te laag.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:04

Ik vind 1 jaar proberen ook wel wat weinig voor een merrie eigenlijk. Vooral als ze je beste merrie is. Maar dat blijft iets persoonlijks natuurlijk.

Marije, als je keuze genoeg hebt, kun je ook kieskeurig zijn hea? ;) hihi
Ik ben nu toevallig mijn (5 en 6 jarige) merries aan het klaarmaken voor de keuring, ik denk dat ik ze niet op tijd op het juiste gewicht zijn. Ik kon echt nooit begrijpen waarom er meestal geshowd word met 1, 2 en 3 jarige, maar nu dus wel :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:57

Inderdaad heel jammer, maar het is niet anders. Volgend jaar eind maart/begin april gaan we gewoon weer opnieuw een poging doen. Kreeg de tip om dan met een andere hengst te gaan insemineren, omdat soms het DNA niet match en dat zorgt voor een hele vroege abortus.

Nu ook mooi de tijd om haar klaar te maken voor het Z2. Op naar een Elite sport merrie! Ergens nu ook wel een voordeel, want nu hebben we wat meer tijd om haar op te pakken en klaar te maken. Gaan haar nu ook pas weer aan 't werk zetten als Livano gespeend is (aangezien ze genoeg heeft aan melk geven (ze begon zichzelf ook wat weg te geven, maar is nu weer heel mooi op gewicht gelukkig), want ze laat dus ook andere veulens bij haar drinken :') ). Al twijfel ik nog heel erg op welke leeftijd ik hem er af ga halen... op welke leeftijd halen jullie meestal veulen van de merrie af? Hoeveel maanden?

Jammer Memere, maar inderdaad waarom niet nog een keer proberen volgend jaar? Zeker als het je beste merrie is? Dit jaar hebben sowieso heel veel merries problemen met drachtig worden, waarschijnlijk deels door het weer. Snap op zich wel waarom je haar wilt verkopen, omdat je haar als fokmerrie hebt. Maar toch, bij mij zou 't gaan knagen als ik 't niet nog een keer probeer. Maar begrijp ook dat je niet alleen zeggenschap hebt over de merrie.

MarijeR, op de helft al! Wat snel zeg, wordt dan ook een best vroeg veulen of niet? Februari?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:07

Quir, jammer hoor! maar wie weet lukt het volgend jaar met een andere hengst wel. Ik heb inderdaad ook vaker gehoord dat het DNA dan niet matcht en met een andere hengst zo kan lukken. Lekker de tijd nemen voor het Z2 en de zoektocht naar een andere hengst dan maar :(:)

Ik heb over spenen nogal een andere mening dan de meeste :o dus het zal me weer niet in dank worden afgenomen :o Sowieso vind ik dat het heel erg per veulen en merrie verschilt. Ik wilde graag 6 maanden aanhouden maar vorig jaar heb ik met 4,5 mnd afgespeend omdat hij veel te veel van de merrie begon te vragen en omdat hij al euh... nogal hengst was :') Bovendien ging zijn maatje (veulen van een merrie die ik te leen had ter gezelschap) weg en vond ik het dan beter als ze samen afgespeend zouden worden.
Dit jaar heb ik mijn veulen met 4 mnd afgespeend (net dus eigenlijk) omdat de merrie verkocht is. De nieuwe eigenaren waren heel geduldig hoor, maar veulen is zo'n gezonde, sterke, buffel dat ik wel oke vond en de nieuwe eigenaren lekker nog in de vakantie van de merrie konden gaan genieten.
Ondanks dat ik dus 6 mnd aan wil houden, heb ik het tot nu toe nog niet gered. Daarom vind ik dat je het per geval moet bekijken. :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:11

Tja ik heb nu het idee om het veulen met 6-7 maanden af te spenen, maar ik wil ook hele erg goed kijken naar hoe het gaat met Harmony, als ze te veel weggeeft dan zal het eerder gaan, maar liever niet.

Maar dit is de eerste keer dus ik zie wel, volg mijn gevoel
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 09-08-16 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:11

Ieder zijn keus maar zoals eerder gezegd ben ik niet de enige die beslist hierover, ik ben enkele weken geleden ook tegen hun woord gegaan maar dit kan ik nu niet opnieuw doen en zeker omwille een paar redenen, die niet openbaar gezegd word ivm meelezers. Aan de hand van wat we nu weten, mogen we (als de scan negatief is) er vanuit gaan dat ze dan absoluut geen fokwaarde meer heeft en gezien de veulens voor verkoop zijn.. we hebben er nu al honderden euro's ingestoken zonder positief resultaat en nu geprobeerd met onze eigen hengst, als we een hengst van buitenshuis gebruiken zijn we nog meer kwijt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:12

Memere, het is jouw portemonnee dus jij zal moeten beslissen wat het beste is