[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:31

Ben reuze benieuwd naar je veulen irischcob

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:32

Ik ben het wel eens, maar wellicht heeft onze toppers een uitleg? Ik zou zo'n merrie niet meer dekken. Blijkbaar kan ze het lichamelijk niet aan. Zelf zou ik er alles ingooien en induwen om in ieder geval te voorkomen dat het veulen straks echt je merrie leeg drinkt. En ik denk dat het veulen sowieso tekort gaat komen dus ik zou de antistoffen ook even in de gaten houden.

Het is al vervelend genoeg en laten we ervan uitgaan dan we een enthousiaste eigenaar voor ons hebben die het beste met haar paard voor heeft. Ze plaatst foto's en ondanks dat het absoluut niet is zoals ze horen te zijn, kunnen we wellicht wel helpen?

Voer je wel onbeperkt ruwvoer en staat ze in het land OT?

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:49

Caesar schreef:
Ik ben het wel eens, maar wellicht heeft onze toppers een uitleg? Ik zou zo'n merrie niet meer dekken. Blijkbaar kan ze het lichamelijk niet aan. Zelf zou ik er alles ingooien en induwen om in ieder geval te voorkomen dat het veulen straks echt je merrie leeg drinkt. En ik denk dat het veulen sowieso tekort gaat komen dus ik zou de antistoffen ook even in de gaten houden.

Het is al vervelend genoeg en laten we ervan uitgaan dan we een enthousiaste eigenaar voor ons hebben die het beste met haar paard voor heeft. Ze plaatst foto's en ondanks dat het absoluut niet is zoals ze horen te zijn, kunnen we wellicht wel helpen?

Ik schrik daarentegen heel erg van de negatieve reacties hier op mijn foto's. De merrie is van zichzelf heel slank gebouwd (al een paar keer aangegeven), ik voer haar giga bij (conditiebrok, merriebrok, fok en opfoksuplementen en lijnzaadolie en paardenkuil) en ook staan ze nu sinds 2 weken in het land. Ze is een maand geleden ontwormd en de dierenarts is 6 weken geleden nog geweest, alles was prima in orde. Haar ribben zijn nu wat meer zichtbaar dan voorheen, ik dacht dat dit door het veulen kwam (is gedraaid), deze vraag heb ik een aantal keren hier gesteld maar ik krijg enkel reacties dat ik meer moet voeren. Terwijl ik dus al ruim 5 kilo per dag voer en dan heb ik het enkel maar over de brokken... Zigiandra wordt in juni 11 jaar en dit is haar 1e veulen. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal van haarzelf. Paard bij de fokker is veeeeeel grover gebouwd, dus dat is ook geen vergelijkingsmateriaal. De moeder van Zigiandra was ook zo als Zigiandra gebouwd en droeg precies hetzelfde tijdens dracht als haar dochter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:55

Is een behoorlijke hoeveelheid voer, zeker gezien ze nog aardig schraal is. Is haar gebit goed? Eventueel een keer bloed laten afnemen? Misschien het voer aanpassen. Ik zeg altijd je kunt wel 10 kg voeren maar als het niet de goede voedingsstoffen zijn? Lucerne bevat goed opneembare eiwitten, zeker voor drachtige merries. Dat voer ik er altijd bij. Een goede merriebrok/muesli. Kwalitatief goed hooi. Dwz makkelijk verteerbaar en goede voedingswaarde. Bietenpulp zet vaak ook wat aan. Supplementen zou ik voorzichtig mee zijn. Alle extra overbelast ie de lever toch mee.

Votter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:03

Net de merrie nog weer even gecheckt. Ze staat rustig achter in haar stal. Haar uier voelt echt keihard aan en haan banden zijn al helemaal slap.

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie?

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:05

Ben ook enorm benieuwd! Ze loopt veel.. happen naar buik. Verder nog niks.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:05

Zijn haar tanden dan in orde ? Als ze veel haken heeft
Kan ze het voer niet goed malen en niet goed opnemen.
Dat is iets wat mij invalt.

Votter ik denk dat je nog een nachtje rustig kan slapen

Votter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:08

Laura en irischcob succes vannacht. Hier nog geen lektieten dus hopelijk een rustig nachtje voor mij. Al heeft ze al een week een nacht rustig dan een nacht onrustig. Afgelopen nacht was een rustige nacht dus ik verwacht hier een onrustige nacht -O-

*edit ze is er net maar bij neer geploft. Ik hoop dat ze even een schoonheids slaapje doet zodat ze daarna een mooi bruin bont merrie veulen eruit kan poepen :j :P
Laatst bijgewerkt door Votter op 20-04-15 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:09

Cemlys schreef:
Is een behoorlijke hoeveelheid voer, zeker gezien ze nog aardig schraal is. Is haar gebit goed? Eventueel een keer bloed laten afnemen? Misschien het voer aanpassen. Ik zeg altijd je kunt wel 10 kg voeren maar als het niet de goede voedingsstoffen zijn? Lucerne bevat goed opneembare eiwitten, zeker voor drachtige merries. Dat voer ik er altijd bij. Een goede merriebrok/muesli. Kwalitatief goed hooi. Dwz makkelijk verteerbaar en goede voedingswaarde. Bietenpulp zet vaak ook wat aan. Supplementen zou ik voorzichtig mee zijn. Alle extra overbelast ie de lever toch mee.

Ik voer merriebrok van Pavo, de gewone muesli krijgt ze ook (zonder kruiden, dus de basis), bietenpulp heb ik enkel in de winter als extra. De paardentandarts is 2 maanden geleden geweest, toen speciaal voor Jahil maar heeft de anderen ook direct nagekeken. In de paardenkuil die ze krijgen zit meer dan in 'gewoon' hooi en is beoordeeld door de fokker als heel goed. Ze is diverse keren gezien door de paardenarts tijdens haar dracht, ook na het veulenen zal ze worden nagekeken.

*edit* bietenpulp 2 merken door elkaar heen; van Brons (rechtstreeks vanuit de fabriek) en Speedibeet.

Ter vergelijking een foto van de zomer 2014:
Afbeelding

Het is echt enkel haar bouw, ribben zijn nu sinds de laatste weken zichtbaar, vandaar dat ik denk dat dit door het draaien van het veulen komt, iets waar ik ook naar gevraagd heb hier. *edit*

Je tip van Lucerne bijvoeren kan ik denk ik wel wat mee, hoeveel zou ik haar daarvan mogen geven (bovenop het aantal kilo's brokken die ze al krijgt) en welk merk is het beste volgens jou?
Laatst bijgewerkt door OnzeToppers op 20-04-15 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:09

irischcob schreef:
Ben ook enorm benieuwd! Ze loopt veel.. happen naar buik. Verder nog niks.

Verstop je goed ga zelf ergebs rustig zitte of liggen en zo min mogelijk storen.
Als het water breekt hoor je dat toch.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:11

Lucerne van hartog is super.
Ik voer een halve emmer smiddags.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:14

OnzeToppers schreef:
Caesar schreef:

Ik schrik daarentegen heel erg van de negatieve reacties hier op mijn foto's. De merrie is van zichzelf heel slank gebouwd (al een paar keer aangegeven), ik voer haar giga bij (conditiebrok, merriebrok, fok en opfoksuplementen en lijnzaadolie en paardenkuil) en ook staan ze nu sinds 2 weken in het land. Ze is een maand geleden ontwormd en de dierenarts is 6 weken geleden nog geweest, alles was prima in orde. Haar ribben zijn nu wat meer zichtbaar dan voorheen, ik dacht dat dit door het veulen kwam (is gedraaid), deze vraag heb ik een aantal keren hier gesteld maar ik krijg enkel reacties dat ik meer moet voeren. Terwijl ik dus al ruim 5 kilo per dag voer en dan heb ik het enkel maar over de brokken... Zigiandra wordt in juni 11 jaar en dit is haar 1e veulen. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal van haarzelf. Paard bij de fokker is veeeeeel grover gebouwd, dus dat is ook geen vergelijkingsmateriaal. De moeder van Zigiandra was ook zo als Zigiandra gebouwd en droeg precies hetzelfde tijdens dracht als haar dochter.

die reacties zijn absoluut niet negatief hoor :o , wij proberen je er gewoon op te wijzen dat je merrie er echt niet goed uitziet, jij ziet ze alle dagen en dan valt dit vaak minder op. Als je zo een foto's plaatst, kan je toch enige reactie ontvangen en dan bedoelt als hulp. Of je nu 5 kg voert of 100 kg en je merrie staat er zo bij dan denk ik dat je dringend eens iets anders moet proberen. Een paard kan maar max 2kg effectief verwerken, de rest is allemaal verloren en komt er vaak gewoon weer uit zoals het erin is gegaan, alleen verspilling van je geld. :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:17

Kijk uit met lucerne.
Voer niet te veel in eens.
En kijk of je merrie er wel tegen kan.
Die van mij kan het echt niet hebben

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:17

[/quote]
die reacties zijn absoluut niet negatief hoor :o , wij proberen je er gewoon op te wijzen dat je merrie er echt niet goed uitziet, jij ziet ze alle dagen en dan valt dit vaak minder op. Als je zo een foto's plaatst, kan je toch enige reactie ontvangen en dan bedoelt als hulp. Of je nu 5 kg voert of 100 kg en je merrie staat er zo bij dan denk ik dat je dringend eens iets anders moet proberen. Een paard kan maar max 2kg effectief verwerken, de rest is allemaal verloren en komt er vaak gewoon weer uit zoals het erin is gegaan, alleen verspilling van je geld. :D[/quote]

Ik vind het gewoon erg vervelend dat, ondanks dat ik al minstens 5 keer heb aangegeven dat dit haar bouw is, mensen nog steeds zo reageren op een manier dat ik een of andere Paardenbeul ben die haar drachtige merrie uithongert... Zo komt het op mij over.... Sorry

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:19

ponyparadijs schreef:
Kijk uit met lucerne.
Voer niet te veel in eens.
En kijk of je merrie er wel tegen kan.
Die van mij kan het echt niet hebben

Hoeveel is niet teveel? Een halve kilo om te kijken hoe ze erop reageert?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:20

Ik zou in eerste instantie niet meer dan een halve schep geven en na een dag of 4 pas verdubbelen.
Die van mij reageerde na 3 dagen door jeuk

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:23

Ik heb alle foto's bekeken, de merrie is schraal, maar is de laatste dagen wel veranderd. Die ribben waren niet zo zichtbaar 2 weken geleden. Dik is ze nooit geweest, maar zoals de merrie er nu uit ziet is toch anders dan even geleden. Wat onzetoppers zelf ook aangeeft. Ik zou inderdaad proberen om meer bij te voeren, en dan met name echt dikmakend voer. De bietenpulp die je in de winter voert, en inderdaad Luzerne. Hopelijk geeft het volle gras ook wat extra's voor je merrie.
Mijn merrie is zelf jaren ook zo geweest, niet dik te krijgen. Arm bespierd, altijd schraal. Sinds 2 jaar is dat nu eindelijk voorbij, maar die is dus nu ook 14 (en heb ik sinds ze jaarling is).
Nu is ze eindelijk mooi op gewicht. Wel arm bespierd, maar ze heeft nooit meer gedaan als veulens gegeven.

Neon is vandaag 320 dagen drachtig! *\o/*

Afbeelding

En sinds zaterdag hebben we ook Neon-tv. *\o/*

Afbeelding

En met infrarood is het nog beter beeld:

Afbeelding

Camera hangt nog niet goed, mijn man had hem zaterdagochtend opgehangen, maar dusdanig dat de halve stal wegvalt. Nu staat ze wel meestal voor haar voerbak, hetgeen haar het meest lief is. :')
Vannacht ook de Neon-tv aangehad, en ze is zelfs betrapt op slapen met haar hoofd in de voerbak. _O- Wij dachten eerst dat het beeld stil stond, maar zagen ineens dat ze knipperde met haar ogen, die lichten dan echt op.
Vannacht wat ze ook kwijt, lag ze buiten beeld. Alleen 2 oortjes kwamen nog net midden onderin beeld. :') Deze week gaan we de camera verhangen zodat die wel goed hangt. Voor nu doen we het er maar even mee, het is toch alleen maar haar gedrag bestuderen nu. Duurt nog minstens 3 weken voor ze bevalt, ik gok zelf het hemelvaartsweekend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:24

OnzeToppers schreef:
Cemlys schreef:

Ik voer merriebrok van Pavo, de gewone muesli krijgt ze ook (zonder kruiden, dus de basis), bietenpulp heb ik enkel in de winter als extra. De paardentandarts is 2 maanden geleden geweest, toen speciaal voor Jahil maar heeft de anderen ook direct nagekeken. In de paardenkuil die ze krijgen zit meer dan in 'gewoon' hooi en is beoordeeld door de fokker als heel goed. Ze is diverse keren gezien door de paardenarts tijdens haar dracht, ook na het veulenen zal ze worden nagekeken.

*edit* bietenpulp 2 merken door elkaar heen; van Brons (rechtstreeks vanuit de fabriek) en Speedibeet.

Ter vergelijking een foto van de zomer 2014:
[ [url=m/dJTVCd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is echt enkel haar bouw, ribben zijn nu sinds de laatste weken zichtbaar, vandaar dat ik denk dat dit door het draaien van het veulen komt, iets waar ik ook naar gevraagd heb hier. *edit*

Je tip van Lucerne bijvoeren kan ik denk ik wel wat mee, hoeveel zou ik haar daarvan mogen geven (bovenop het aantal kilo's brokken die ze al krijgt) en welk merk is het beste volgens jou?

Ik had laatst de lucerne van havens en dat is erg mooi spul en werd goed gegeten. Hartog heb ik ook vaak maar dat is iets stekelige. Die van havens is al voorgesneden in plakken. Dat is een dag dosering paard.
Het veulen groeit natuurlijk de laatste 3 maand het meest en vraagt nu ook meer van haar dus dat kan ook de reden zijn dat je nu meer rib ziet. Kuil kan rijk zijn maar vaak zijn de eiwitten minder makkelijk op te nemen of te verteren als van bv lucerne. Dus verkijk je er niet op. Ik heb een merrie gehad die eens het veulen er was zoveel aan het veulen gaf dat ik een moddervet veulen had en een magere merrie. Ik voerde kilo's maar alles storten ze gelijk in die uier. Uiteindelijk veulen er maar vroeger afgehaald.

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:26

Haha we hebben ons verstopt in de kantine. Ze is aan het kegelen. Mogen niet aan haar komen vooral niet bij haar staart.. komt ook vocht uit. ..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:28

spannend, ziet eraan te komen *\o/*

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:28

Onze toppers, daarom heb ik dat ook Vermeld. Wat voer je aan ruwvoer? Welke snede gras en kwaliteit?

Votter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:30

irischcob schreef:
Haha we hebben ons verstopt in de kantine. Ze is aan het kegelen. Mogen niet aan haar komen vooral niet bij haar staart.. komt ook vocht uit. ..

spannend! *\o/* *\o/*

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:30

Bonnieaw je merrie laat dus op je wachten!
ja sorry ik was de gek die je een pb schreef keek de pendellijst na en dacht die mis ik,
hoe zou het gaan met je merrie enz.
wat leuk dat je een relatie hebt gefeliciteerd!
hopelijk kan je snel genieten van je veulentje!
ze ziet er goed uit mooie bolle buikje.

Rivendell wat verschrikkelijk heel veel sterkte!
wel erg fijn en leerzaam dat je die foto`s met ons deelt, ziet er erg leerzaam uit.

__Lauraa nog gefeliciteerd met je merrie!
dat gaat de goede kant op zal vast snel een veulentje zijn.

Dabbo gefeliciteerd.

MDJ wat een bolle buikje.

Moniquex wat een mooie bles heeft je veulen

Cemlys hopelijk gaat het nu alleen maar beter met je merrie.
wat een schatje <3 <3

inowa wat leuk dat je een update doet!
wat ziet je merrie er goed uit.

jeniej gefeliciteerd snap dat je even moet wennen.
maar daarom bleef baby zo lang zitten om meet gebleekt te worde van kleur.
waar zit er eigenlijk vos in bij papa of mama?

pretty wat een mooie foto met je zoontje en de pony.

Emmy7 Wings was met geboorte ongeveer 80 cm,
papa is 1.70 mama 1.68
Wings is nu met 2 jaar 1.60

irischcob ik zou gaan waken succes vannacht!

OnzeToppers misschien merriebrok meer geven en conditie brok en muesli minder.?
of een merrie muesli er bij en gewonnen muesli weg?
en luzerne van Hartog is ook heel goed wel rustig opbouwen/
wat is bloedlijn van je paard?
dit zijn goed bedoelde adviezen wat we hier geven!

Bonita heeft een dikke onderbuik maar begin de ribben ook te zien, en bij de flanken krijgt ze kuilen

Dustinlover gefeliciteerd met de mijlpaal

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:32

Zie ik daar een heuse buik bij neon :+

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:32

Neonlight schreef:
Ik heb alle foto's bekeken, de merrie is schraal, maar is de laatste dagen wel veranderd. Die ribben waren niet zo zichtbaar 2 weken geleden. Dik is ze nooit geweest, maar zoals de merrie er nu uit ziet is toch anders dan even geleden. Wat onzetoppers zelf ook aangeeft. Ik zou inderdaad proberen om meer bij te voeren, en dan met name echt dikmakend voer. De bietenpulp die je in de winter voert, en inderdaad Luzerne. Hopelijk geeft het volle gras ook wat extra's voor je merrie.
Mijn merrie is zelf jaren ook zo geweest, niet dik te krijgen. Arm bespierd, altijd schraal. Sinds 2 jaar is dat nu eindelijk voorbij, maar die is dus nu ook 14 (en heb ik sinds ze jaarling is).
Nu is ze eindelijk mooi op gewicht. Wel arm bespierd, maar ze heeft nooit meer gedaan als veulens gegeven.

Dank je wel *\o/* , een ronde kont heeft ze ook nog nooit gehad en zal ze ook nooit krijgen. Ook dat is haar bouw (en bloedlijn), haar moeder had het zelfs nog veel erger. Ik heb haar gekocht toen ze 5 maanden oud was, ze ging 3 maanden later weg bij haar moeder.