Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caesar schreef:Ik ben het wel eens, maar wellicht heeft onze toppers een uitleg? Ik zou zo'n merrie niet meer dekken. Blijkbaar kan ze het lichamelijk niet aan. Zelf zou ik er alles ingooien en induwen om in ieder geval te voorkomen dat het veulen straks echt je merrie leeg drinkt. En ik denk dat het veulen sowieso tekort gaat komen dus ik zou de antistoffen ook even in de gaten houden.
Het is al vervelend genoeg en laten we ervan uitgaan dan we een enthousiaste eigenaar voor ons hebben die het beste met haar paard voor heeft. Ze plaatst foto's en ondanks dat het absoluut niet is zoals ze horen te zijn, kunnen we wellicht wel helpen?
Voer je wel onbeperkt ruwvoer en staat ze in het land OT?
Cemlys schreef:Is een behoorlijke hoeveelheid voer, zeker gezien ze nog aardig schraal is. Is haar gebit goed? Eventueel een keer bloed laten afnemen? Misschien het voer aanpassen. Ik zeg altijd je kunt wel 10 kg voeren maar als het niet de goede voedingsstoffen zijn? Lucerne bevat goed opneembare eiwitten, zeker voor drachtige merries. Dat voer ik er altijd bij. Een goede merriebrok/muesli. Kwalitatief goed hooi. Dwz makkelijk verteerbaar en goede voedingswaarde. Bietenpulp zet vaak ook wat aan. Supplementen zou ik voorzichtig mee zijn. Alle extra overbelast ie de lever toch mee.
OnzeToppers schreef:Caesar schreef:Ik ben het wel eens, maar wellicht heeft onze toppers een uitleg? Ik zou zo'n merrie niet meer dekken. Blijkbaar kan ze het lichamelijk niet aan. Zelf zou ik er alles ingooien en induwen om in ieder geval te voorkomen dat het veulen straks echt je merrie leeg drinkt. En ik denk dat het veulen sowieso tekort gaat komen dus ik zou de antistoffen ook even in de gaten houden.
Het is al vervelend genoeg en laten we ervan uitgaan dan we een enthousiaste eigenaar voor ons hebben die het beste met haar paard voor heeft. Ze plaatst foto's en ondanks dat het absoluut niet is zoals ze horen te zijn, kunnen we wellicht wel helpen?
Voer je wel onbeperkt ruwvoer en staat ze in het land OT?
Ik schrik daarentegen heel erg van de negatieve reacties hier op mijn foto's. De merrie is van zichzelf heel slank gebouwd (al een paar keer aangegeven), ik voer haar giga bij (conditiebrok, merriebrok, fok en opfoksuplementen en lijnzaadolie en paardenkuil) en ook staan ze nu sinds 2 weken in het land. Ze is een maand geleden ontwormd en de dierenarts is 6 weken geleden nog geweest, alles was prima in orde. Haar ribben zijn nu wat meer zichtbaar dan voorheen, ik dacht dat dit door het veulen kwam (is gedraaid), deze vraag heb ik een aantal keren hier gesteld maar ik krijg enkel reacties dat ik meer moet voeren. Terwijl ik dus al ruim 5 kilo per dag voer en dan heb ik het enkel maar over de brokken... Zigiandra wordt in juni 11 jaar en dit is haar 1e veulen. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal van haarzelf. Paard bij de fokker is veeeeeel grover gebouwd, dus dat is ook geen vergelijkingsmateriaal. De moeder van Zigiandra was ook zo als Zigiandra gebouwd en droeg precies hetzelfde tijdens dracht als haar dochter.
OnzeToppers schreef:Cemlys schreef:Is een behoorlijke hoeveelheid voer, zeker gezien ze nog aardig schraal is. Is haar gebit goed? Eventueel een keer bloed laten afnemen? Misschien het voer aanpassen. Ik zeg altijd je kunt wel 10 kg voeren maar als het niet de goede voedingsstoffen zijn? Lucerne bevat goed opneembare eiwitten, zeker voor drachtige merries. Dat voer ik er altijd bij. Een goede merriebrok/muesli. Kwalitatief goed hooi. Dwz makkelijk verteerbaar en goede voedingswaarde. Bietenpulp zet vaak ook wat aan. Supplementen zou ik voorzichtig mee zijn. Alle extra overbelast ie de lever toch mee.
Ik voer merriebrok van Pavo, de gewone muesli krijgt ze ook (zonder kruiden, dus de basis), bietenpulp heb ik enkel in de winter als extra. De paardentandarts is 2 maanden geleden geweest, toen speciaal voor Jahil maar heeft de anderen ook direct nagekeken. In de paardenkuil die ze krijgen zit meer dan in 'gewoon' hooi en is beoordeeld door de fokker als heel goed. Ze is diverse keren gezien door de paardenarts tijdens haar dracht, ook na het veulenen zal ze worden nagekeken.
*edit* bietenpulp 2 merken door elkaar heen; van Brons (rechtstreeks vanuit de fabriek) en Speedibeet.
Ter vergelijking een foto van de zomer 2014:
[ [url=m/dJTVCd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is echt enkel haar bouw, ribben zijn nu sinds de laatste weken zichtbaar, vandaar dat ik denk dat dit door het draaien van het veulen komt, iets waar ik ook naar gevraagd heb hier. *edit*
Je tip van Lucerne bijvoeren kan ik denk ik wel wat mee, hoeveel zou ik haar daarvan mogen geven (bovenop het aantal kilo's brokken die ze al krijgt) en welk merk is het beste volgens jou?
Neonlight schreef:Ik heb alle foto's bekeken, de merrie is schraal, maar is de laatste dagen wel veranderd. Die ribben waren niet zo zichtbaar 2 weken geleden. Dik is ze nooit geweest, maar zoals de merrie er nu uit ziet is toch anders dan even geleden. Wat onzetoppers zelf ook aangeeft. Ik zou inderdaad proberen om meer bij te voeren, en dan met name echt dikmakend voer. De bietenpulp die je in de winter voert, en inderdaad Luzerne. Hopelijk geeft het volle gras ook wat extra's voor je merrie.
Mijn merrie is zelf jaren ook zo geweest, niet dik te krijgen. Arm bespierd, altijd schraal. Sinds 2 jaar is dat nu eindelijk voorbij, maar die is dus nu ook 14 (en heb ik sinds ze jaarling is).
Nu is ze eindelijk mooi op gewicht. Wel arm bespierd, maar ze heeft nooit meer gedaan als veulens gegeven.