Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:51

Wat apart Monique!

Maar wel goed dat je iemand hebt laten komen dus Lachen
Balder gaat nog steeds goed, dus denk dat ik morgen maar heel kort Vief weer wat aan het werk ga zetten. Die heeft het werk echt weer nodig!

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:57

Hey allemaal,
Had even een vraagje aan jullie:
Zephyros gaat volgende week naar de opfok maar ik wil hem eigenlijk voor die tijd nog laten enten tegen influenca omdat hij dan nog bij Odique is. De veearts zegt dat dit pas op 6 maanden mag en 6 november wordt hij 6 maanden maar 1 november gaat hij naar de opfok. Ik heb begrepen dat ze van de prik nog wel eens een beetje ziek kunnen worden. Dus het leek mij juist slim om hem te laten enten tewijl hij nog bij Pi staat omdat hij dan geen stress heeft en misschien nog wat weerstand van de melk krijgt. Bovendien is de stal waar hij in de opfok gaat ook een soort handelstal dus je weet nooit of er "besmette paarden" op het erf komen. Moet ik hem nog snel een week voordat hij naar de opfok gaat laten enten met het risico dat hij wat grieperig naar de opfok gaat? Of dan toch maar wachten tot hij daar een beetje gewend is met het risico dat hij daar influenca oploopt?

Monique: Was wel nodig dus. Over een maand of 2 rijdt je paard weer als nieuw. Vind het resultaat altijd wonderbaarlijk na een behandeling. Meestal merk je het resultaat niet meteen maar gaat het langzaam steeds beter. Pi heeft 2 jaar als een krant gelopen maar na een aantal behandelingen door een fysio/osteopaat is ze zoveel verbeterd. Ik laat haar nu 1 keer per half jaar nakijken ter controle.

Richtje: Gelukkig gaat het weer beter met balder, duimen dat het zo blijft. Heb het helemaal gevolgd hoor! Heb het alleen te druk met mn stage om te reageren.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:58

ik heb Aura met 4 maanden en Nevil met 5 maanden laten enten en niemand die zei dat het niet kon.

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:03

Dus om de leeftijd hoef ik het niet te laten. Zijn ze er nog ziek van geweest?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:04

Mijn DA zegt dat het vanaf 4 maanden kan de basis enting en dan binnen 4 tot 6 weken herhalen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:13

Thanks Odique Lachen

Om de leeftijd zou ik het niet laten inderdaad, maar als hij er wel op reageert is het misschien ook niet lekker om hem niet helemaal fit weg te brengen. Moeilijk!
Misschien ook even met de opfok overleggen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:14

Balder is super fit en de temperatuur blijft aardig goed Lachen
Hij blijft alleen ook behoorlijk hoesten Scheve mond

Ik geef zolang hij verder zo goed blijft, de buitenstal nog een paar dagen de tijd. Maar als het maandag niet beter is, bel ik de VA maar weer. Dan is mijn eigen VA ook weer terug van vakantie als het goed is Lachen

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:41

Richtje wat jammer dat hij blijft hoesten.
Wel fijn dat hij verder koortsvrij is en fit.

Daphne gaat ons vanmiddag verlaten zij gaat de opfok in.
Ga zo nog even wat foto's van haar maken ze loopt nu samen met de shetten (Bonnie en Maaike) en Annemijn die ook afgespeend is op het land.
Ik mag haar in de opfok ook komen opzoeken dat is wel weer heel leuk ga het ook zeker een keer doen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:46

Wel super dat Daphne zo mooi opgegroeid is bij jullie! En nu tijd om afscheid te nemen Ach gut
Wel leuk om haar op te blijven zoeken Ja

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:07

@odique, ik heb Deluxe op 5 maanden oud laten enten, DA zei idd dat het vanaf 4 maanden kon, ze is 2 weken voordat ze naar de opfok is gegaan geent, ook om die reden die jij aan geeft, hebben ze weerstand al vantevoren, Deluxe is niet ziek geweest van de enting, ik geloof dat ze er zowiezo niet gauw ziek van worden.

Haha zou wel mooi zijn, dat Relana na de behandeling weer zo goed als nieuw is Haha!

@Richtje, goed van Balder zijn temperatuur, volhouden nu, jammer van het nog hoesten.

@Mabon, aaah Daphne ook de opfok in, ze heeft het maar goed getroffen dat ze bij jullie werdt opgenomen Ja

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:40

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:04

Al tijd niet geweest; ook niet alles terug gelezen...
maar Mabon, wat gaaf om te zien dat Daphne zo is opgeknapt!!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:12

Mabon: gaaf om te zien hoe goed het gegaan is met daphne! nu de opfok in, zal haar goed doen. Ze is nu toch van jullie?

Richtje: goed om te horen dat balder geen koorts meer heeft! nu alleen nog het hoesten... vreemd.

aziza wordt binnenkort ook geënt, op 5 maanden dan binnen 4 tot 6 weken weer en dan kan ze daarna precies met de rest mee.

Iemand nog interesse? [EA-TK-PP] Prachtige New Forest pony!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:43

@Mabon, wat heeft Daphne zich toch gemaakt zeg, als je het verschil ziet, die beentjes en nu Bloos!

Had iemand van jullie al het verhaal van ijsklontje en Vick gelezen? Richtje lees ook eens ivm het kuchen van Balder [VVDD] Vicky en haar "onschuldige" kuchje..... vooral haar laatste bericht.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:59

Mabon wat mooi om te zien hoe het allemaal is goedgkomen met daphne OK dan!

monique: Jee, ik had het nog niet gezien, wat een spanning weer bij ijsklontje zo net na het hele verhaal met het veulen Ach gut
Bedankt voor de link

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:57

Dank jullie wel voor de complimenten van Daphne!!
Maar nee ze is niet van ons, is ze ook nooit geweest hoor.
Ze kwam hier als moederloos veulentje van 4 dagen oud en is door de trekpaarden van mijn broer opgevoed. Ze is nu 5 maanden. Ze kreeg alleen van ons de veulenmelk in een schaal iedere keer omdat Orpha zelf een veulen aan de voet had lopen en haar niet wilde laten drinken.Er gaat echt wel veel tijd in zo'n veulen zitten maar we hebben het er voor over gehad. Vooral als je nu ziet hoe mooi ze geworden is. De eigenaar heeft met mijn broer financieel iets afgesproken over de verzorging maar hoe en wat precies dat weet ik niet. Knipoog

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:37

odique schreef:
Dus om de leeftijd hoef ik het niet te laten. Zijn ze er nog ziek van geweest?

Nee helemaal niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Mabon schreef:
Mijn DA zegt dat het vanaf 4 maanden kan de basis enting en dan binnen 4 tot 6 weken herhalen.

Het is dus binnen 92 dagen herhalen. Dan is de basisenting in orde. Ik doe het ook op ong. 90 dagen, merrie ook maar gelijk, want dan hou ik ze beiden op dezelfde datum.
Tegen mij is gezegd dat het pas na een half jaar kan, een veulen moet een half jaar oud zijn. Maar goed, de mijne was 9 maanden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:50

Jeetje wat is Daphne mooi opgeknapt!! Super OK dan!

Ik ga even lezen Monique! Thanks!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:13

Zo zie je maar dat iedere DA praktijk zijn eigen voorkeuren heeft, ik heb net gebeld en het is idd sinds dit jaar toegestaan om tot 13 weken te wachten met de tweede enting, maar zij raadde mij aan om toch de 6 weken aan te houden, omdat de bescherming dan gewoon optimaal is als basis als je met die kortere tijd ertussen ent. Doordat de limiet versoepeld is kun je langer wachten, maar dat wil niet zeggen dat je dan een even sterke basis hebt.

Bij hun praktijk enten ze vanaf 5 maanden en ze raden aan om te enten als het veulen is afgespeend, omdat het veulen uit de melk, hoe ze het precies zei weet ik niet meer, maar ik dacht 'neutrale' antistoffen krijgt waardoor de stoffen van de enting niet optimaal aanslaan
(ik kan me daar eigenlijk wel iets bij voorstellen, omdat ze dan iets van afweer hebben om in te zetten tegen de entstof, zonder dat hun lichaam die zelf aan moet maken, waarop enten eigenlijk gebaseerd is)
Inenten net een paar dagen na het spenen was ook niet goed, omdat het veulen de verandering in zijn omstandigheden eerst te boven moet zijn, daar het toch nogal een ingrijpend iets is dat spenen. Zij adviseerde een week of 2 na het afspenen te enten.

In ons geval komt dit neer op over een week of 7 enten, dan kunnen ze voor 6 wkn later mee met de rest als alles gedaan wordt. Dat houdt in dat ze over 5 weken van de merrie af moeten.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 24-10-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:21

odique schreef:
Ik heb begrepen dat ze van de prik nog wel eens een beetje ziek kunnen worden. Dus het leek mij juist slim om hem te laten enten tewijl hij nog bij Pi staat omdat hij dan geen stress heeft en misschien nog wat weerstand van de melk krijgt.

Dat laatste was juist de reden waarom onze DA aanraadt om na het afspenen pas te enten. Het is de bedoeling dat het lichaam aan de slag gaat om de stoffen uit de enting de baas te worden, dat is het hele principe van enten. Als er nog antistoffen van de moedermelk binnenkomen kan dat ervoor zorgen dat de enting niet optimaal werkt.

(gewoon iets om te overleggen met je DA, die zegt mss wat anders, maar omdat ik het net zo gehoord heb wilde ik het even vertellen, kun je iig kijken wat je er van vindt)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:37

Vanmorgen zijn Brigit en Angel geënt en ook mijn DA zei dat ik het beste over 5 weken de enting kan herhalen. Daarna komen ze weer lekker huiswaarts.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:14

monique4 schreef:
@xWhitneyx, even terug zetten in haar hardvoer, hooi of voordroog kan je gewoon geven, niet op een te volle wei, het drinken laat ik gewoon als anders.
Uier kan je de eerste dagen koelen met water.

Bij Relana ging het vrij snel, de eerste 2 dagen was haar uier behoorlijk dik en de 3e dag al flink geslonken, toen ben ik ook het hardvoer weer gaan opbouwen.

Afspenen heb ik in 1x gedaan, moeder en dochter samen naar de opfok, veulen uit de trailer en merrie weer mee terug naar huis, Relana was er vrij rustig onder, in het begin even geroepen, daarna niet meer geroepen of onrustig geweest.

@Sjoert, Wise guy ook al weg, hoe is Model eronder?

@TabeR, hoe is het nu met Speedy?

@Nicole, ik denk dat het KWPN ook mee moet gaan, berekking tot de inentingen, ik vind de KNHS er erg streng op, als die het accepteren van die 12 weken, zal de KWPN ook wel moeten.

Ze gaat gelukkig weer beter, ze heeft er toch wel behoorlijk lang mee gezeten zeker anderhalf week beetje sloom en niets willen hinnikken enzo wel als ik der aandacht gaf maar als er niemand was...

ze heeft nu weer een wat vrolijkere heldere blik in de ogen en met rijden gaat het ook beter Lachen wel heel erg positief!!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:16

nog 2 week en dan zitten mijn tentames erop, en ik hoop met een goed resultaat Lachen.

lees hier weer wat meer positieve berichten..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:41

Duidelijk verhaal Nicole Lachen Klinkt ook wel logisch!

Ik ga voor je duimen TabeR!

Balder is duidelijk veel fitter nu, die voelt zich erg goed. Alleen dat ellendige hoesten wil nog niet weg gaan....