[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:43

nieky1993 ik kam Bo dr staart ook niet zo vaak uit hoor. Eens in de zoveel tijd een lading Cowboy magic erin, uitkammen en dan kan die er weer een tijdje tegen.
Eigenlijk wel gelijk met de vorige keer.

Nobel01 fijn dat her met de hoefzweren goed gaat. Maar pffff is me er wel eentje denk ik? Nu weer een niet zo'n handige actie. Sterkte ermee

Vanmorgen al even op stal geweest, gelijk maar weer eens wat buikfoto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Dwarsligger
Afbeelding

Hier ga ik niet zo goed op. Voor heeft ze ijzers en gaat doodleuk op het ijs staan
Afbeelding

Dier_en_arts

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:38

Nobel01, ik breek even in in dit topic (ik lees al een tijdje mee): onze drachtige merrie heeft hetzelfde, die heeft in de avond ook rond de 38,0-38,1 en in de ochtend lager. Paardenarts gaf aan dat dit normale variatie kan zijn door de dracht.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:28

Nobel Bo heeft altijd met de ochtend lager en met de avond hoger.
Met de ochtend vaak 37,1-37,2 en met de avond 37,5-37,7
Bij haar is er geen verschil in met of ze wel of niet drachtig is (deze dracht nog niet gemeten, maar met haar vorige dracht geen verschil).
Wil sws tzt weer gaan temperaturen om te kijken of het niet verandert is, zodat ik straks weer een richtlijn heb.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:23

Temperatuur verschillen tussen ochtend en avond is ook wel normaal, ook voor niet drachtige. :j

De nieuwe dames doen het gelukkig erg goed ondanks de kou. :brr:
Afbeelding
Links Char 127 dagen en rechts Carice 215 dagen.

Afbeelding

Wel lekker dik ingepakt
Afbeelding

En gelukkig vannacht/morgen de laatste echt koude dagen, daarna zelfs weer boven nul. Wel even aan toe, water bevriest al als het alleen de kraan uit komt (ook voor hier is dit uitzonderlijk voor december :brr: )
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:04

Ik twijfelde de laatste tijd erg of Quinn nog wel drachtig was. Ik vond ze echt niet zwaar voor 227 dagen dracht.
Dus kon het niet laten om vanmiddag eens in die buik te porren, en er liet iemand duidelijk voelen dat die daar niet van gediend was :')
Ook bij Poppy schommelde de buik flink. Eens kijken of ik eens fotootjes kan maken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:39

Nobel01 "Gelukkig" dat de 2 zweren zijn doorgekomen maar wat een brokkenpiloot is ze precies -O- Hopelijk hersteld ze weer snel. Het is idd normaal dat de temperatuur verschilt tussen smorgens en savonds. Bij mensen scheelt dit ook vaak, ofja bij mij tenminste :')

Kiki1976 Haar buikje groeit precies een stukje harder de laatste tijd of lijkt dit maar zo? Brrrr idd beetje eng dat ze met ijzers zo op het ijs gaat staan

Quir Fijn dat ze het zo goed doen met de kou. Is toch een verschil met nederland en zweden kwa temperatuur :brr: Zijn ze voor de rest ook al goed gewend aan jou en de nieuwe plek?

Knolselder Gelukkig liet de baby zich goed voelen <3 Ik twijfel hier ook bij 1 merrie. Is wel 2x gescand, laatste keer rond 65 dagen, maar ze is nog heel slank. Ben blij als ik daar ook eindelijk beweging heb gevoeld ( morgen op de helft).

Vandaag is Yula 200 dagen drachtig. Wat schiet het ineens op voor mijn gevoel. Buikje groeit traag door, we hebben wel een bijna constante linksligger haha. De baby is heel actief. Paar dagen geleden zijn we van hooi gewisseld ( drachtige merries krijgen rijker hooi als ze over de helft zijn) en dat icm de hele drukke baby zorgde voor wat krampjes en ongemak. Toch maar even op het oude hooi terug en nu is ze de oude weer. Ze heeft ook wel echt een hele actieve baby soms :(:)

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:36

Quir, mooie sneeuw foto´s weer.
Zo te zien hebben jullie nu de ergste kou weer even gehad :brr:

Knolselder, gelukkig reageerde het op je gepor, toch weer een hele geruststelling.

nieky1993, ja klopt gaat echt ff hard nu. Maar misschien ook wel dat ze op wat wandelen na niet veel gedaan heeft. Alles is hier keihard bevroren en niet de luxe van een binnenbak.
Gefeliciteerd met de 200 dagen mijlpaal, maar ook haar buik zie je veranderen heb ik het idee

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:55

Hier is de grond ook hard, maar gelukkig droog dus ze kunnen lekker elke dag naar buiten en vermaken zich daar zelf wel. Rijden of iets kan nu verder niet, maar ik geloof niet dat zij het erg vinden. Ik heb mijn eigen work-out wel met gieters water sjouwen _O- . Ik heb Veroons buik al minstens 2 weken niet meer gezien (zit een deken omheen) dus dat zal wel weer een verschil zijn met de laatste keer dat ik haar zonder deken zag. Inmiddels 251 dagen, dus nog maar 89 tot uitgerekend!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:20

De dagen voor de vorst flink regen gehad, dus wel wat ijsplaten en hobbelig.
Maar ze kunnen gelukkig wel gewoon de hele dag naar buiten, mogen enkel de weide niet op ivm hoog fructaan. En ondanks we een grote paddock hebben bewegen ze toch wel minder.
Maar gaat echt opschieten!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:13

Hier konden de merries even niet naar buiten. Is echt een ijsbaan hier. Gelukkig kon White Dream wel gewoon buiten op de wei.

Nieky je ziet wel een buikje. Sommige worden gewoon niet zo dik

Knolselder. Gelukkig zit die er nog in. Vindt het zo bijzonder om de bewegingen te zien en voelen. Elke keer weer

Quir. Fijn dat de ergste kou bij jullie voorbij is. Hoeveel grams dekens leg je met deze kou op?

Kiki. Buik is nu duidelijk aanwezig :j

Nobel. Wat een pech iedere keer. Temperatuur verschil heb ik hier ook vaker gemeten. In ochtend meestal lager

Smijten had ik ook nog niet gehoord := wel werpen of gewoon bevallen

Hier gaat alles goed. De dames groeien goed door. Morgen komt de osteopaat voor Nigrante en Liezella, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Liezella 214 dagen drachtig
Afbeelding
Wild Thing 152 dagen drachtig
Afbeelding
Odilia 238 dagen drachtig
Afbeelding
Nigrante 236 dagen drachtig
Afbeelding

Vorige week hadden we nog een fotoshoot die ik op Instagram had gewonnen.
Nigrante en Odilia. Volle zussen <3
Afbeelding
Nigrante toch wel een dikke buik van voren
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:25

Hier kunnen ze nog gewoon naar buiten. :D
Morgen alleen ff kijken of er geen ijs ligt, want dooit nu maar vannacht weer vriezen.
2 nachten geleden was het -18 :brr:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:15

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten ookal is de bodem hard en ongelijk. Ze redden zich er prima op en passen zichzelf wel aan. Zolang er geen ijs ligt

Hier ondertussen al dag 220, 214, 193 en 148

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:38

Bij mij gaan ze alleen het land niet op als het ijzelt of dat het nu erg modderig wordt en ze de boel vertrappen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:54

Hier ook ongelijke grond, maar ze gaan gewoon naar buiten hoor. Die mooie bewegingen zie je niks meer van, maar ze passen zich wel goed aan de bodem aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:03

Hoe doen jullie dat als er plassen water staan en de boel bevriest (dus ijs)? Ik heb dat meer dan eens gehad (want vaak eerst bakken water uit de lucht en dan vorst erop) en dan zit ik wel echt met mijn handen in het haar. Daar durf ik ze dan zeker niet laten lopen. Ik heb dan voor nood een klein gras-paddockje waar ze 2 om 2 in kunnen zodat ze enigszins hun benen kunnen strekken en ik de stallen bij kan houden, maar ideaal is het niet. Ik heb geen tractor of groot materieel om dagelijks te slepen of zout te strooien om de boel goed te houden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:27

Hier gaan ze in principe gewoon elke dag naar buiten. Ijs of harde/ ongelijke bodem kunnen ze prima mee over weg, tenzij ze op ijzers staan zonder winterbeslag of als ze veel binnen staan en af en toe een uurtje naar buiten mogen (dan willen ze wel eens gek doen).

Bij de ingang van de wei ontstaat vaak wel ijs door sneeuw die aangelopen wordt, daar strooi ik dan strooizand (zout werkt hier niet, is het dan te koud voor). Maar dat is meer voor mijn eigen veiligheid (naast spikes onder mijn schoenen haha).

AM ze groeien goed!

Ik heb er niet zo heel veel grams dekens op, de hengsten staan zonder. De merries die hier gewend zijn heb ik de koudste dagen 200 grams op gehad, dat was bij -30 nu, boven de -20 hebben ze in principe niets op, soms met harde wind buiten nog wel 50/100 grams.
De merries uit Nederland die de kou niet gewend zijn, hebben onder 0/-5 200 grams op en onder de -20 350 grams. Tussen 0 en 10 graden hebben ze 50 grams op en daar boven ook niets.

Belangrijkste is goed hooi met een goede eiwit/energie verhouding. Dan houden ze zich wel goed warm. :j
Mijn hengsten stonden bij -30 dag en nacht buiten zonder dekens en hebben dat top gedaan, wel met veel onbeperkt hooi uiteraard en wat warme mash. Vandaag -5 en ze hebben het gewoon warm. _O-

Afbeelding
Ze hebben ook wel een teddybeer vacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog maar 100 dagen tot veilig. :):)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:23

Muronia, op het pad van de stallen naar de paddock lag een plas welke bevroren was. Die hebben we met een schep stuk gemaakt en dan is het toch minder glad.
Nu komen ze bij ons iedere dag buiten van 8.00-8.30 tot 16.30 ongeveer.
Maar wat Quir al zegt als ze voldoende buitenkomen doen ze echt wel voorzichtig. Zelfs de druktemaker van een volbloed merrie die normaal de boel op stelten zet is nu echt wel voorzichtig.

Daarnaast hebben ze bij ons 2 bestraten stukken in de paddock, daar laten we nu bewust even het geknoeide hooi liggen. En 2 schuilstallen met bestrating erin.

Quir, genieten hoor met al die sneeuw.
Bo staat voor het eerst in 8 jaar nu ook zonder deken en gaat eigenlijk prima.
Normaal ging hier wel altijd het scheerapparaat erover heen en onder dekens. Maar ook dan stond ze eigenlijk nooit dikker dan 200 gram. Nu is het natuurlijk wel een stuk kouder bij jullie _O-

Nobel, heerlijke dwarsligger. Vind dat altijd zo´n grappig gezicht. Ene kant vlak andere kant overduidelijk drachtig

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:57

hier ook alle dagen buiten van 8 tot 20u. Al weken geen regen gehad dus ook niet glad

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:34

Hier inmiddels ook al een buikje, mag ook wel met 217 dagen.
Ik zal morgen eens de DA appen voor een worm- en ent schema. Het is voor mij helemaal nieuw en zij is toch diegene die het moet leveren haha.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:36

Nou ze hebben zich inderdaad netjes ingehouden de afgelopen week en dat moest er gisteren allemaal even uit gegooid worden. Sjonge, wat waren ze gek aan het doen met elkaar. Blij dat ze weer echt konden rennen :+ . Hopelijk blijft de vorst even weg, ik vind het helemaal niks.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:29

De mijne doen ook minder gek als ze elke dag even buiten komen. Gisteren moesten ze wel een modderbad nemen.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:00

Mijn merrie staat altijd maar een beetje in de paddock, dus kon prima naar buiten ondanks de harde paddock. :o Gelukkig was de longeerbak wel goed te doen, dus kon ze wel wat bewegen.
Ze lijkt vandaag wel last te hebben van het veulen. Ze leek vanmorgen wat koliekerig en ligt nu, maar wel rustig gelukkig. Valt ook niet mee om een veulen te maken :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:20

Hier ecjt ijzel, dus flinke laag ijd. Ze moeten hol af en daarachter ook nog ijsbaan. Ze zijn dus maar even binnen gebleven vandaag.
Wij wagen wel ons leven met hooi voeren en stallen mesten, zo glad os het buiten. :=