Wat een drama hadden wij. Niet zo’n goede starts helaas. Maar gisteren was het manneke wel fit.
Geboren 17 april in de avond, bevalling liep hartstikke vlot, nageboorte er direct af. Alleen was de merrie niet fit, wat resulteerde in nul interesse in het veulen, veulen kon niet drinken. Uiteindelijk ging de merrie staan maar kon het veulen nog niet staan, melk van de merrie in een fles, wilde het veulen de fles niet. Ik wilde onze DA bellen welke geen dienst had. Dus doorverbonden naar waarnemende praktijk, wat een l*l iemand waar ik normaal gesproken eerder ben geweest met mijn paard. Maar hij nam me maar niet serieus. “Het gaat gewoon prima met het veulen en merrie, ze moeten gewoon in de benen en veulen drinken”. Waarna ik had gezegd dat dat dus totaal niet ging en de merrie uiteindelijk wel stond maar te trillen als een rietje en daarna weer ging liggen. Dat het veulen niet kon staan etc etc. “Nee komt wel goed”. Na 3x bellen en aandringen kon hij anders wel komen want hij had een koliek op de route zei hij. Nou ik werd helemaal gek en heb een andere Da gebeld die gelukkig wel kon en wilde komen waar we nu ook klant zijn geworden. De dierenartsen die ik belde zeiden allemaal dat er echt iemand moest komen want dit is foute boel dus ik ben echt ontzettend ontevreden over de vervanger. Maar goed.
Dierenarts laten komen en met sonde de melk gegeven. Merrie klein beetje pijnstilling waardoor ze absoluut op knapte en weer een normale moeder werd. (Gelukkig, want dit was haar eerste veulen en ik was bang dat ze het veulen niet zou accepteren door haar gedrag de eerste paar uur)
Nou goed, wij blij! Vervolgens de volgende dag kreeg het veulen ontzettend last van zijn buik want de eerste mest kwam er niet af. Klysma gegeven maar dat hielp nog niks. Uiteindelijk dierenarts gekomen, die had nog weer Klysma gegeven en een ini mini beetje pijnstillende pasta. DA zei dat veulen en merrie anders volgende dag moeten komen als het nog niet over was. Het menneke had er zoveel last en pijn van. Savonds zelf weer klysma en paste en gelukkig was hij de volgende dag (gisteren) helemaal goed ! Wel heel vervelend zo’n start. Hij was een week te vroeg.
Maar fijn, ik heb al vanaf het begin van topic 1 mee gelezen maar geen fanatieke poster, maar nu wil ik toch graag even een paar foto’s delen.
Foto’s van gister, bijna twee dagen oud. Nu konden we eindelijk genieten.

Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 20-04-21 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt