[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:21

Hier ook weinig verschil in gedrag bij mijn merries. 1tje merk ik wel altijd of het een hengst of een merrie wordt, maar dies dit jaar niet dragend.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 00:26

Grappig dat dit bij elke merrie anders is.
Een paar dagen terug stonden Nigrante en Wild Thing nog samen hooi te eten. Nu komt Nigrante niet eens in de buurt van de hooibak. Wild Thing is veranderd is een pitbull >;)
Als ze nu maar drachtig is, dan vergeef ik het haar :=

Floripori. Fijn dat alles nog goed was. 2 maanden klinken al heel wat. Maar duurt nog zolang...

Miekies Wat fijn *\o/*

Moeten er nog merries binnenkort gescand op dracht?
En zijn er nog aan het dekken?
Het loopt nu echt wel een beetje aan het einde

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 01:49

Hier nog 3 op het wachtbankje, of nou ja, 4, maar een had een bloedei. En misschien komt er nog 1 voor een eenmalige poging. Haar veulen van mijn hengst is paar dagen na de geboorte overleden, dus ze mag gratis herddeken.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 03:49

floripori17 schreef:
Grappig ik merk echt wel degelijk verschil in mijn merrie. In het begin heel afstandelijk en beschermend voor zichzelf. Later in de dracht heel relaxed en verschillende periode waarin ze het ene moment wel gek op knuffelen is en andere moment is het een beetje "zit niet aan mijn lijf". Begrijpelijk... Maar vooral dat hyperalerte is niet typerend voor haar. Daardoor had ik al een voorgevoel dat ze weer drachtig was.

Vandaag overigens weer gescand en alles zit nog netjes <3 Dag 55 vandaag. Alweer bijna 2 maanden. Tijd gaat best snel als ik niet de dagen aan het aftellen ben _O-

Whaha en vanaf wanneer ga je aftellen? Op 8 maand? _O-

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 03:49

AM_Horses schreef:
Grappig dat dit bij elke merrie anders is.
Een paar dagen terug stonden Nigrante en Wild Thing nog samen hooi te eten. Nu komt Nigrante niet eens in de buurt van de hooibak. Wild Thing is veranderd is een pitbull >;)
Als ze nu maar drachtig is, dan vergeef ik het haar :=

Floripori. Fijn dat alles nog goed was. 2 maanden klinken al heel wat. Maar duurt nog zolang...

Miekies Wat fijn *\o/*

Moeten er nog merries binnenkort gescand op dracht?
En zijn er nog aan het dekken?
Het loopt nu echt wel een beetje aan het einde

Zirana wordt de 11e gescand _/-\o_

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:04

AM: Pica staat nog bij de hengstenhouder, is enorm hengstig en zet daar flink de boel op stelten! Duimen dat het eitje snel springt en ze nu drachtig wordt.

Of Goldy nu verandert is in gedrag weet ik niet, wel was ze een paar dagen geleden heel makkelijk te benaderen en is nu weer iedereen eng. Naar Sjanty toe is ze heel lief en plakkerig en van Pica moet ze niets hebben.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:16

Wij hebben er nog 1 op het wachtbankje en nog 1 voor een klant die door onze eigen hengst gedekt moet worden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:28

Wiske lijkt nuop dag 26 nog steeds niet hengstig. Die wordt binnenkort gescand bij de HH voordat ze naar huis komt. Vita op wachtbank en Lonneke loopt bij Olaf.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:31

Giv wordt 9 augustus gescand op dracht.
Ik verwacht maar niks anders valt het tegen, maar stiekem heb ik een beetje hoop :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:29

Floripori ik tel letterlijk de dagen af :)) (naar veilig)
Nog maar 229 en 258 dagen te gaan :+ Ik vind het zo leuk :D

Pradadaan ik hoop het voor je!

Knolselder ook nog druk bezig. Klinkt positief voor wiske!

Jenny, caily , shirley en goldenarrow ook nog druk of wachtende. Best nog veel zo laat. Zijn jullie ook laat begonnen of zat alles tegen?

Mirjam vandaag wel scannen toch :D

Hier alweer 2 en 3 maand drachtig. Vliegt om!
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind een eekhoorn al best groot :wow:
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:31

Hier ook alweer 2 maanden drachtig, gaat inderdaad best snel :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:41

Met 1 merrie zat het tegen, de rest laat begonnen. Maar wat is laat? Mijn merries zijn eind april/begin mei. Dat vind ik eigenlijk te vroeg. Met paarden die op stal niet gewend zijn en kleigrond hoop ik op een beter voorjaar, anders hebben de merries heel erg pech. Juni veulen vind ik het mooiste. Dus wat nu drachtig gescand wordt is perfect. Degene die nog met haar merrie moet beginnen hier heeft ze ook aan huis, dus zegt ook een "laat" veulen maakt niks uit. Vorig jaar veulens op 20 juli en 21 augustus, dat vind ik wel weer ander uiterste maar was op zich ook niet erg.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:43

We zijn laat begonnen. Met Anna hadden we de vorige hengstigheid pas de eerste poging.

Het paard voor de klant moeten we nog mee gaan beginnen zelfs. Het heeft heel lang geduurd voor die naar ons kwam omdat het niet goed was gegaan met de testen (paard moet naar China en er moet dus een bloedtest en neusswab afgenomen worden voor ze naar de quarantaine stal kan). Ze schijnt wel heel duidelijk hengstig te zijn, maar het is een maiden, dus nog geen idee of ze ook snel drachtig wordt. Het scheelt wel dat het voor China niet uit maakt wanneer ze drachtig is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:48

Ik ben vroeg begonnen, heb gewoon een merrie die er een potje van maakt :') 15 april begonnen, zitten nu op de wachtbank voor de laatste poging. Mijn andere merrie waardoor ik vroeg begonnen was (die duurde de vorige keer 6 weken voor alles op gang kwam) pakte gelijk 2 dagen na het starten dus die is juist aan de vroege kant.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:00

Ik ben half mei begonnen en toen net de hengstigheid gemist dus hengstig gespoten. Uiteindelijk 29 mei voor de 2e keer in de eerstvolgende hengstigheid geinsemineerd en dus gelijk bij de eerste poging raak, wat ik dus echt nooit verwacht had. Veulen komt dus uiteindelijk rond 4 mei en hoop inderdaad ook dat we een beter voorjaar krijgen dan dit jaar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:03

Ook mei begonnen met 2 merries waarvan 1 nu 41 dagen drachtig (als het goed is := )
De 3e merrie vandaag scannen of haar 1e ronde gepakt heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:44

Ik wil het liefste mei veulens. Was normaal gezien van plan om veulenhengstigheid over te slaan, maar omdat ze erg lang droeg ben ik met veulenhengstigheid begonnen, in mei dus. Ze zou dan ongeveer hetzelfde uitgerekend zijn als dit jaar, tellende dat ze dan langer draagt bij een uitgerekende datum vroeg in het seizoen zou het weer mei worden. Maar helaas heeft ze dus verworpen.
Als ze nu van de laatse inseminatie drachtig wordt zou ze op 26 juni 2022 340 dagen zijn. Als het goed is gaat ze minder lang dragen bij latere uitrekendatum (tot nu toe klopt die theorie bij ons op 6 verschillende merries) dus ik hoop een beetje richting half juni dan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:02

Ach als je nu ziet wst voor weer het dit jaar is hoef je daarvoor niet later te dekken. Je weet het toch nooit. Vroeg nat of hittegolf. Het kan beide. Ik laat het dus helemaal los. Ze mogen wst mij part het hele jaar wel komen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:09

Nou.. april/mei was mijn paddock kleddernat, en de track modderig. De buitjes van nu gaat al een paar weken prima, en het is snachts nu ook niet zo waterkoud als eerder in het jaar.

Maar volgens mij best een aantal merries om voor te duimen!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:18

Ik heb ze altijd snachts op stal en plasjes vind ik echt geen probleem. Het enige is dat ze even minder lang buiten staan. Maar straks krijgen we een overdekte rijbaan dus kunnen ze met slecht of koud weer gewoon hun benen strekken.
Kan me dus in principe jaar rond prima redden. En gras krijgen ze uiteindelijk allemaal wel, want in de winter dekken komt er niet van vrijwillig hoor _O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:48

Heerlijk als je die faciliteiten hebt zeg!
Ik heb dat dus niet, en vindt het erg belangrijk dat de merrie gras krijgt wanneer het veulen aan de voet loopt. Eerder dan mei komen ze hier niet op de wei (heb ze niet aan huis staan dus moet meegaan in wat de staleigenaar wil), vandaar dat mijn voorkeur mei is.
Zeker bij mijn vorige merrie was dat erg belangrijk, die gaf erg veel aan het veulen en dan is gras echt een must. Mijn huidige merrie trekt het gelukkig wat beter.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:27

Ik heb het nog niet, het gaat in aanbouw de winter. En dat gaat me echt heel veel schelen. Ik vind het belangrijk dat ze kunnen bewegen. Ik gooi ze liever 4 keer op een dag in de binnenbak dan 2 keer in de paddock zeg maar.
Ik heb alles zelf in beheer. Maar veengrond. Dus een pas geboren veulen zou ik nu ook niet hele dagen op het land hebben. Het is te nat. Helemaal in combinatie met het slapen van ze..
Tot nu toe leveren mn merries weinig in gelukkig. Dus kan het, vooral jn het begin, goed managen met hooi.

Maar dan is het land te nat. E dan is het droog en heeft half Nederland geen gras meer.. ik heb het snel te nat maar heb eigenijk geen probleem van droogte.. hou altijd wel gras.
Zo is er altijd wel iets. En overal weer iets anders.
Klei lijkt me als het echt glad is door natheid ook niet wenselijk voor zowel merrie als veulen. Bijvoorbeeld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:37

ze zijn dit jaar van begin mei maar hebben nog geen dag binnen hoeven blijven

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:40

fokfanaat schreef:
ze zijn dit jaar van begin mei maar hebben nog geen dag binnen hoeven blijven

Hier van maart en ook nog geen dag binnen gehouden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:46

Mijn merrie werd vorig jaar niet regelmatig en goed hengstig of had geen eitjes, dus dit jaar wilde ik eind Mei beginne. Ik dacht eind April is het minimale dat ik wil, maar ging er ook vanuit dat we wel 2,3 of 4 pogingen nodig hadden. Het pakte gelijk, dus ze is nu begin Mei uitgerekend. Kan mooi zijn.

Ik wil ze niet op stal, heb eigenlijk ook geen stallen, maar ga er vanuit dat het zichzelf wel goed regelt.

Onze track is vrij droog en wei staan ze beperkt op. Droog liggen kunnen ze sws altijd. En ze kunnen goed schuilen.
Maar hoe we het exact gaan indelen hangt nog een beetje af van de andere paarden.

Ik vond het gisteravond best fris eigenlijk. Ik ben in Juli geboren en het is altijd warm en mooi geweest, maar nu is het wel echt vreemd weer. Had gewoon een vestje aan.
Maar goed, ook daar kunnen ze wel tegen en anders passen we ons aan.

Mn merrie is wel echt zichzelf, maar veel zachter. Ze is ook heel lief naar de rest, maar heeft nog steeds een grens en die is wel duidelijk.
Waar ze normaal wel haar gestoorde 10min heeft, is dat even weg. Heb haar ook weer wat aan longe gehad, maar was wel wat versnellen, maar geen Spaanse Hoge school.