[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:30

Ook hier de kleintjes los in een 2 paards trailer :D
Natuurlijk niet te vergelijken met een groot paard.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:35

haha nee gaat om die van mij in een 1 en 3/4 trailer.

Maar Harmony is erg braaf op de trailer, dus ik verwacht geen rare dingen.
Zat alleen beetje met die stangen, of ik die niet er beter uit kan halen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:42

Ik zou die er in laten denk, is ook stevigheid van de trailer.

Persoonlijk durf ik mijn merrie niet met veulen in 1,5 paard te vervoeren. Zou kiezen voor een 2 paards zonder schot. Liefst wel met stang. Veulen los en merrie vast.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:45

ik zet merrie en veulen altijd in een 1.5 paards, nooit problemen, merrie vast en veulen los, zeiltje goed dicht.

Caesar

Ik heb een 2 paards trailer waarin ik zonder Schot merrie met veulen vervoer. Merrie zet ik vast. Veulen los. Wij hebben wel met stang zodat de merrie zichzelf ook kan ondersteunen (voor en achter). Zonder stang zou ik niet doen.

Chantalll

Heb ook beide stangen erin... kan bij mij zowel op pony als op paardenhoogte.

Die stangen zijn idd voor de stevogheid van de trailer.. en het veulen stapt er wel onderdoor.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:50

MaritB schreef:
Ik zou die er in laten denk, is ook stevigheid van de trailer.

Persoonlijk durf ik mijn merrie niet met veulen in 1,5 paard te vervoeren. Zou kiezen voor een 2 paards zonder schot. Liefst wel met stang. Veulen los en merrie vast.

Het is een 1 en 3/4 en er valt weinig te kiezen.

Oke stangen vast dus.

Dames! Heel erg bedankt voor jullie adviezen, dit is voor mij allemaal nieuw.
Ja die eerste dag, maar tooen heb ik hem in de voorpunt neergelegd en ben er zelf bij gaan staan.
Nu is het even anders.
Laat morgen wel weten hoe het gegaan is :D

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:01

Succes Silly!

Ik onthoud het. Merrie vast, veulen los, stangen erin, zeiltje goed dicht. Bij mij gaat het ook om een 1,5 paards trailer. Ze noemen het zelf een merrie-veulen trailer.

Fokfanaat, zet jij de merrie aan 2 kanten vast?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:21

Kiezen bedoel ik ook niet dat alles hebt staan ;)
Ik zou namelijk speciaal een 2 paards huren. Heb zelf alleen een 1,5 staan.
Maar ik spreek dan vanuit mijzelf en mijn merrie die erg gestrest op de trailer is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:39

Silly1972 schreef:
vraagje als jullie merrie en veulen in de trailer vervoeren, hoe doen jullie dat dan?
Halen jullie dan de stangen eruit?
Gaat trouwens om een 1.3/4 trailer zonder tussenschot

De voor en achterstang laat ik altijd zitten, ook voor de stevigheid/veiligheid van je trailer. Merrie vastzetten en veulen los laten, halster af zodat het nergens achter kan blijven hangen. Beetje stro op de bodem, zeiltje dicht en gaan met die banaan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:48

Wij doen ook de merrie wel vast, veulen niet in de 2 paards.

Stond een keer bij de hengstenhouder daar werden 2 Friese merries en twee veulens in een 2 paards geladen :oo toen stond ik wel even te kijken. :=

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:49

Ja ik zet de merrie aan 2 kanten vast

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:49

Idd lekker pak stro erin

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:52

Lady hadden we vast aan links met schot er tussen. Veulen rechts los. Bleef gewoon achter de stangen
Shetlanders staan altijd los hier.

Hej even een vraagje. Ik heb in maart een dekking gewonnen van een ponyhengst. En die wou ik natuurlijk gebruiken voor lady. Aangezien dat niet mogelijk is, en ik toch super graag een veulen wil van Handsome, vraag ik mij af of het mogelijk is of ik daarvoor een draagmoeder kan vinden? Is dat mogelijk? En waar moet ik dan aan denken? Ik bedenk zomaar wat hoor.. Misschien kan het helemaal wel niet

Ik betaal dan uiteraard alle dierenarts kosten enz

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:01

Ik heb vorig jaar mijn toen aangekocht merrie en pas 2 maanden oude veulen moeten vervoeren (zo'n 1,5u rijden).

Heb toen zowel veulen als moeder vast gezet in de tweepaardstrailer. Tussenschot en bars erin gelaten. En achter en voor het veulen enkele balen hooi zodat ze steun had. Verschillende keren gecheckt onderweg en is heel goed verlopen. Beiden heel rustig gebleven. Veulen had wel al geleerd vastgebonden te staan!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:14

Kabayo op deze manier heb ik er geen ervaring mee, maar wellicht kun je contact opnemen met de draagmerriecentrale? Ze zitten in Dronten geloof ik.
Mijn buurman heeft zijn merrie aangemeld daarvoor, maar daar komt straks een compleet embryo in als alles goed gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:15

Alexandra__ schreef:
Kabayo op deze manier heb ik er geen ervaring mee, maar wellicht kun je contact opnemen met de draagmerriecentrale? Ze zitten in Dronten geloof ik.
Mijn buurman heeft zijn merrie aangemeld daarvoor, maar daar komt straks een compleet embryo in als alles goed gaat.

Ohh bestaat dat? Ik zal eens kijken!
Een heel embryo heb ik niet. Wel sperma van de hengst

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:15

Hier een tweepaards, voor en achter lange stangen erin. Merrie vast, veulen los. Zeiltje dicht.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:19

Pretty, ik ben benieuwd of Vera of Fi eerder gaat. Ze schelen een dagje, maar het klinkt alsof ze gelijk oplopen.

Fotsy, fijn zo'n onrustige slaper :z
Hoe is het nu met je ogen?

Empty is goed bezig, DL, maar die Spook zeg, ff serieus?! -O-

Diva, 'ontsploten' _O- Die houden we er in! :')
En 'strakke' planning? Nee, nee.. strakke planning is het doen op de uitgerekende dag, niet op je eigen verjaardag ;)

Net weer Fi gecheckt. Uier nog een beetje leger dan vanmorgen. Dat is logisch na een dagje weiland. Ik begin steeds meer te geloven in die 10 dagendraai.

Vanmorgen zag ik de volgende herinnering op Facebook van 4 jaar geleden, exact 10 dagen voordat Fiore geboren werd:
Dais dr hartslag op één april: Heel gelijkmatig en alleen een piekje toen ze eten kreeg. En haar hartslag vandaag: Veel grilliger met veel pieken en storingen ('hartstilstanden'). Baby ligt duidelijk te trappelen om geboren te worden!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd, Fi! (alleen stiekem vind ik dat 20 april jouw dag is)

Het waakschema is nu alsvolgt:
De eigenaar van stal gaat rond 04:30 uur naar zijn werk en gaat dan bij haar kijken.
Ik ben er rond 06:30 uur voordat ik naar mijn werk ga
De eigenaresse van stal voert rond 8:00 uur en checkt dan ook even goed en tussendoor gaat ze kijken.
Mijn stalgenootje zet ze op de wei rond 12 uur en dan staan ze voor het raam van het huis van de eigenaren, dus houdt de eigenaresse haar in de gaten.
Tussen 17 uur en 18 uur ben ik er weer. Daarna kijk ik af en toe op de camera.
De eigenaar checkt rond 21:30 uur als hij gaat slapen.
Mijn wekker gaat om 2 uur om op de cam te kijken en als ik tussendoor wakker word, kijk ik ook.
En dan is het weer 04:30 uur...
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 10-04-17 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:21

Hier ook tweepaards schot eruit maar veulen stangen erin (dus over de volledige lengte stang vooraan en achteraan. Merrie vast en veulen los en deurtjes (zeil vanachter dicht).
@kabayo ik weet dat sommige mensen soms de buik van hun merrie verhuren. Dit is dat iemand de merrie mag gebruiken om dan met die merrie en hengst naar keuze te fokken. Maar wat het financiële of andere regeling er rond is weet ik niet.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:24

Kabayo schreef:
Lady hadden we vast aan links met schot er tussen. Veulen rechts los. Bleef gewoon achter de stangen
Shetlanders staan altijd los hier.

Hej even een vraagje. Ik heb in maart een dekking gewonnen van een ponyhengst. En die wou ik natuurlijk gebruiken voor lady. Aangezien dat niet mogelijk is, en ik toch super graag een veulen wil van Handsome, vraag ik mij af of het mogelijk is of ik daarvoor een draagmoeder kan vinden? Is dat mogelijk? En waar moet ik dan aan denken? Ik bedenk zomaar wat hoor.. Misschien kan het helemaal wel niet

Ik betaal dan uiteraard alle dierenarts kosten enz

Toevallig ben ik net in die hele wereld terecht gekomen op mijn stage. Je kan een merrie leasen. Bij mij op stage kan je bijvoorbeeld een van de top fokmerrie Arabieren leasen en daar zelf een hengst bij gebruiken. Er worden bij meer stallen lease merries aangeboden. Een embryo of draagmerrie is voor het ontvangen van een embryo vanuit een andere merrie. Vaak zijn embryo merries ook paarden met problemen die alleen nog geschikt zijn om een veulen te baren. Embryo merries zijn vaak merries die voor weinig geld zijn ingekocht omdar ze iets "mankeren" dit hoeft natuurlijk lang niet altijd het geval te zijn!

Even een wild idee maad je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen (moet je zelf wel willen natuurlijk) om uit de moeder van lady een embryo te spoelen van die hengst. En daar een embryo merrie voor te huren om het te ontvangen en te dragen.
Laatst bijgewerkt door Lovelyn op 10-04-17 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:24

Kabayo,

De Draagmerriecentale doet inderdaad met embryo's.
Dat betekend, wanneer je een eigen merrie laat dekken, en dit vruchtje naderhand in de Draagmerrie wordt geplaatst, je een veulen krijgt met het dna/genen van jouw merrie.
Als je een Draagmerrie meteen met het sperma laat dekken, krijg je natuurlijk iets eruit van die merrie. Nu durf ik niet te zeggen of het draagmerriecentrale dat doet.

Wel weet ik, met een embryo transplantatie, dat dit best prijzig is...
En dan zal je aan een bedrag van 2500,- en hoger moeten denken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:28

Bedankt voor de antwoorden!

Embryo word hem niet hoor! Lady's moeder is onvruchtbaar plus dat het verrekte duur is. Dus ik bedoel echt een veulen van de pony merrie en handsome. Maar weet niet of dit te realiseren is. En waar ik om moet denken

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:31

Kabayo schreef:

Embryo word hem niet hoor! Lady's moeder is onvruchtbaar plus dat het verrekte duur is. Dus ik bedoel echt een veulen van de pony merrie en handsome. Maar weet niet of dit te realiseren is. En waar ik om moet denken

Ik weet niet of je het uit een Arabische merrie zou willen krijgen? Op mijn stage verleasen we dit jaar waarschijnlijk 3 van de 5 top arabisch volbloed merries. Met hele mooie afstammingen. Ik zou eens na kunnen vragen hoeveel ze daarvoor vraagt. De enige eis die ze stelt bij haar eigen merries is dat ze bij haar thuis moeten blijven staan, het zijn natuurlijk dure merries. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:36

Lovelyn schreef:
Kabayo schreef:

Ik weet niet of je het uit een Arabische merrie zou willen krijgen? Op mijn stage verleasen we dit jaar waarschijnlijk 3 van de 5 top arabisch volbloed merries. Met hele mooie afstammingen. Ik zou eens na kunnen vragen hoeveel ze daarvoor vraagt. De enige eis die ze stelt bij haar eigen merries is dat ze bij haar thuis moeten blijven staan, het zijn natuurlijk dure merries. :=

Jaa merrie hoef ik niet thuis hoor! Zoveel boxen heb ik ook niet := zou je het na willen vragen?