[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:05

wat ik hierboven al zei, door de extra kilo's krijg je te grote klappen op de pezen en die kunnen scheuren.
Daarom mag je ook zelfs geen spring wedstrijden meer starten na 5 maanden dracht.
er wordt geadviseerd met 6 maanden te stoppen met springen en na een maand of 8 ook met galop, omdat je in galop een zweefmoment hebt en de pezen dan ook te verduren krijgen

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:08

Bedankt voor het meedenken! Merrie heeft vier jaar terug ook een veulen gehad, verder niet. Veulen zit er nu twee maanden in. Dus in december dan ongeveer zes maanden.

Ze hoeft gelukkig niet te springen. Tis een echt dressuurpaard :p. Maar ze is ook negen, dus ze hoeft niet alleen simpel een rondje te lopen. Ze zal ook echt der best moeten doen om het te halen.
Helaas loopt ze vaak niet fijner nee. Als ze even stil heeft gestaan. Moet ze (we) echt weer even inkomen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:11

ahh Dat kan prima joh! Hoe beter de merrie in conditie is hoe beter voor de bevalling wordt er gezegd. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:24

Silly1972 schreef:
wat ik hierboven al zei, door de extra kilo's krijg je te grote klappen op de pezen en die kunnen scheuren.
Daarom mag je ook zelfs geen spring wedstrijden meer starten na 5 maanden dracht.
er wordt geadviseerd met 6 maanden te stoppen met springen en na een maand of 8 ook met galop, omdat je in galop een zweefmoment hebt en de pezen dan ook te verduren krijgen

Jammer alleen dat ze zelf met 8+ maanden als idioten door de wei galopperen haha. Zelfs als ze al aan de tijd zijn. Galopperen onder 't zadel is minder belastend. :=

Maar november (en zelfs december) ibop moet makkelijk kunnen, ze houden er zelfs rekening mee als ze drachtig zijn. :)

Merrie is vandaag 19 dagen en nog niet hengstig. *\o/* *\o/*
Tot nu toe was ze namelijk elke keer al ruim voor de 18 dagen weer terug hengstig.

Ik hoop zooooo dat ze drachtig is. Mooier cadeautje is er niet. :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:26

Dat klinkt positief Quir.. ik hoop het voor je!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:28

Hahhah, ja daar heb je helemaal gelijk in, maar ja dan kunnen ze zelf bepalen waar je hun benen neer zetten en hebben ze niet in en het onbalans mee te zeulen, denk ik dan maar :P

Voorzichtig positief dus ;)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:30

Ik heb ook gehoord van baarmoeders die loslaten of scheuren door het springen verderop in de dracht. Moet je ook echt niet aan denken.

Maar Yolien, fijn dat ze alleen dressuur hoeft, dat moet vast goedkomen!

Quir, klopt zeker, maar liever dat ze t zelf doen dan dat de ruiter ze over de hindernissen jaagt. Paard zelf heeft vaak veel beter door wat wel of niet kan dan de eigenaar.
Een paard op de wei zal misschien wat sprongen maken, maar zal niet zo snel uit zichzelf over de omheining springen oid, uitzonderingen daar gelaten.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:20

Een paard op de wei heeft niet ook nog eens een ruiter op de rug :P

Verder geen ervaring mee! Mij lijkt dat een merrie tot een bepaald punt gerust nog kan werken, en na een punt lichte arbeid kan verrichten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:40

Volgens mij ook wel hoor, Is toch ook goed voor ze.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:37

Niet meer mogen galopperen vanaf 8 maanden heb ik nog niet eerder van gehoord. En ik moet zeggen dat ik dat met Dais gewoon wel gedaan heb.
Ik bleef Dais altijd rijden (omdat ze dat veel leuker vindt dan wandelen en om haar conditie op peil te houden) en keek dan gewoon wat ze zelf aangaf. Als ik te lang bleef stappen naar haar zin, ging ze zelf al draven en als ze eenmaal mocht draven van me, ging ze steeds harder, omdat ze wilde galopperen.
Lekker buiten in het bos doen waar we zin in hadden. Oké, soms begon ze wel te hijgen als een oude vent, maar ze vond het altijd heerlijk :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:21

staat in de boeken en op Google dat je dat beter niet kan doen vanaf 8-9 maanden, maar ja in hoeverre je dat aanhoudt denk ik dat dat aan jezelf en aan je paard ligt.
Denk dat goed kijken naar je paard het beste is.
Ik weet het ook allemaal niet he, dit is mijn eerste veulen ;)
Ik weet alleen dat ik dat regelmatig gelezen heb.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:22

Ik denk dat je vooral niet meer mag springen omdat dit de kans op een baarmoeder draaiing heel sterk vergroot ook, in tegenstelling tot wat men zou denken, krijgen paarden dit niet van te bokken (gewicht van veulen naar voor) of te rollen maar wel van steigeren of stijle heuvels oplopen en springen, de banden in combi met het gewicht van het veulen dat naar achter schiet, kunnen dit niet altijd aan.
Met springen zou ik toch altijd wat voorzichtiger zijn.
Zoals knolselder zegt er zit ook wel nog een ruiter op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:42

Afbeelding
Ik denk niet dat ik deze gekke doos rustig kan houden :x

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:44

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:31

lijkt me zeker logisch hoor silly, galopperen komt ook voort vanuit de achterhand, de gewichtsverdeling ligt meer naar achter. :j

waarom zouden jullie trouwens nog zo intens willen rijden met je merrie, als ik vragen mag?

gekke doos kabayo maar ik denk dat op een gegeven moment, ze echt niet meer zo zot zal kunnen doen met die bolle buik :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:34

Haha dankjewel silly

Dat hoop ik wel fotsy :D anders wordt het veulen ook zon stuiterbal

Edit
Dankje dyonne! Niet geweldige kwaliteit. Fotos genomen vanuit de keuken :')
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 07-08-16 21:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:34

Mijn pony is pas net ohz, dus wij pakken rustig het nu op en bouwen rond de tijd dat we het merken weer rustig af. Omdat ze pas 4 jaar is gaat ze toch niet hoog in training.

Kabayo, leuke plaatjes!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:37

Mijne is 4 en ik rij 3-4 X in de week dus zi intensief Is dat niet.
Maar elke da zegt dat het beter voor de merrie en de bevalling is, als ze goed in conditie zijn.
En tja, ik heb geen fokmerrie en/of grasmaaier :P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:26

Hmmm... dat van het galopperen onder het zadel heb ik ook niet gehoord eigenlijk. Pony is in februari uitgerekend en rijden we nu op wedstrijd. Proberen zelf maar zo lang mogelijk door te rijden, en het is nog maar B dressuur dus geen hoogstandjessport. Bekijk het maar per pony. We hadden zelf het idee tot een maand voor het veulenen af te gaan bouwen met rijden als dat ging.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:38

Ik heb met haar vorige dracht door gereden tot 8 maanden dracht. toen lag het zadel niet meer lekker (schoof naar voren en begon achter te klapperen). Daarna eigenlijk tot het eind nog wel wat aan de longe gelopen en wat stap werk gedaan zonder zadel. Ik heb ook altijd gehoord dat doorrijden goed is. gewoon doen wat je altijd deed (springen mee oppassen natuurlijk). Zolex gaf wel heel duidelijk aan dat ze het na een tijdje echt niet meer prettig vond om het zadel op te krijgen, aan de longe ging ze nog als een speer. In beweging blijven is ook goed voor de bevalling heb ik geleerd.

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:51

Vrijspringen (25 cm) met dikke buiken (ca. 6 mnd) levert dit soort plaatjes op. Ze waren erg blij met de afwisseling. En na 4 of 5 sprongetjes gestopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:04

ik heb alleen maar eigen ervaring :) ... maar het is veeeel fijner om te moeten bevallen als je een goede conditie hebt dan wanneer je dat niet hebt. dus Lucy in beweging houden ga ik zeker doen. Maar niet persé erop, aan de longe of aan de hand kunnen we ook veel doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:02

Ik vind 3-4 keer per week rijden wel intensief :P maar dat is denk ik vooral een mening hoe je het iets opvat etc.

De pony die ik in de endurance uitbreng rij ik max 4x per week en meestal maar 3 keer.
De merries die ik net heb ingereden, rijd ik max 2x per week de ene is ook pas net 4 (en nu een 2 maand onder zadel) en de andere is 6 en pas sinds vorig jaar onder het zadel maar wel met grote tussenpozen en nu nog steeds niet doorgereden :) We doen het lekker rustig aan :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:04

juval schreef:
ik heb alleen maar eigen ervaring :) ... maar het is veeeel fijner om te moeten bevallen als je een goede conditie hebt dan wanneer je dat niet hebt. dus Lucy in beweging houden ga ik zeker doen. Maar niet persé erop, aan de longe of aan de hand kunnen we ook veel doen.

Precies hoor, wij hebben een trainingsmolen op stal, dus daar kunnen we ook een hoop mee doen.

En hoe lang rij je dan Marit?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:14

drie keer rijden in de week is voor mij ook al intens, zegt iemand die al meer dan drie jaar niet meer heeft gereden :+

en in conditie zou ik toch echt niet te veel bij voorstellen hoor,
Ik heb een super vlotte bevalling gehad met mijn dochter en ik haat sporten ;)
Tot hiertoe vlotte bevallingen (klop af) gehad en paarden doen hier niks, staan hier gewoon mooi te wezen in de weide, als decoratiemateriaal :P
ik denk eerder dat de bouw van de merrie meer rol speelt dan de conditie die ze heeft.